37 077 läst · 129 svar
37k läst
129 svar
Thermopool med infinity (overflow)
Husägare
· Stockholms län
· 327 inlägg
Hur hålls skiljeväggen på plats?
Jag undrar eftersom linern måste vara helt tät och jag skulle inte själv vilja punktera min pool liner.
Jag undrar eftersom linern måste vara helt tät och jag skulle inte själv vilja punktera min pool liner.
Den står i en skena som i sin tur sitter fast i detta fäste:G Gillar att bygga skrev:
Det är tre sådana fästen per sida; två översta för balkarna tvärs över och skiljeväggen samt ett för lamellrullen med motor.
Husägare
· Stockholms län
· 327 inlägg
Tack för beskrivningen och fotot, det blev tydligt!
Det ser stadigt ut och den konstruktionen går att täta bra mot linern.
Jag antar att det finns en liten spalt och/eller några hål i skiljeväggen tex. vid botten för att inte skapa en onödig nivåskillnad vid "snabb" fyllning eller tömning.
Det ser stadigt ut och den konstruktionen går att täta bra mot linern.
Jag antar att det finns en liten spalt och/eller några hål i skiljeväggen tex. vid botten för att inte skapa en onödig nivåskillnad vid "snabb" fyllning eller tömning.
Japp, det är 7-8 cm mellan botten och underkant på skiljeväggen (fick max vara 10cm enl tillverkaren). Jag har ett inlopp i denna ”låda”. Förhoppningen är att barr o löv på lamellen ska sköljas av när den rullas in och sen flyta över infinity-kanten. Får se om det funkar i praktiken.G Gillar att bygga skrev:
Är det korrekt uppfattat att lamell-skyddet kommer rulla ut i en smal springa mellan mellanvägg och sten-täckningen på kanten?
Och därmed försvinna osynligt när det är borta?
Och därmed försvinna osynligt när det är borta?
Nja, det kommer ligga ett ”lock” över rullen, som en lounge-yta. Locket har liner sversat på sig och kommer ligga ca 25 cm under vattenytan. Längst i bakkant i en springa mellan detta lock och poolväggen (kortsida) kommer lamellerna komma upp.D David_Berglund skrev:
Tyvärr vill de inte att jag monterar lamellerna under 10 grader, så det dröjer lite med bild på det.
Äntligen lite bättre väder ute, så nu kunde jag äntligen packa upp ocv montera lamellerna till täcket. Här i ihoprullat format.
Sist blir att montera lounge-ytan / locket på lådan. Saknade skruvar, så det får bli en tur till affären igen, men testade att lägga ner en lucka för att kontrollera måttet.
Har du matchat linern emot klinkers själv, eller hör de ihop från leverantören?
Otroligt snyggt! 👍
Otroligt snyggt! 👍
Vi valde både klinker och liner själva, men det var en vånda att välja - framför allt linern. Men tack ☺️ , det blev lyckat till slut.D David_Berglund skrev:
Renolit har en simulator på sin hemsida där man kan testa lite olika kombinationer av liner dag/kväll mm.
Inspirerad av dig har jag nu bestämt mig för att köpa denna typ av klinkers på plastfötter även till vår markplan-altan.
Denna skall byggas upp tillfälligt för att sedan enkelt kunna monteras ned för framtida poolbygge. Hade tänkt mig trall i moduler, men nu blir det nog en "ful-stomme" av EUR-pall för att lyfta upp systemet 30-40cm från grusbädd, och därefter dessa klinkers. Som du beskrivit förut, både snabb-installerat, och dessutom lätt att montera ner för ombyggnad.
Tack för inspirationen!
Denna skall byggas upp tillfälligt för att sedan enkelt kunna monteras ned för framtida poolbygge. Hade tänkt mig trall i moduler, men nu blir det nog en "ful-stomme" av EUR-pall för att lyfta upp systemet 30-40cm från grusbädd, och därefter dessa klinkers. Som du beskrivit förut, både snabb-installerat, och dessutom lätt att montera ner för ombyggnad.
Tack för inspirationen!
Fick i alla bänkskivorna idag. Fick dessutom en liten chock när jag såg vad klorer som jag hade i tvä dagar innan hade gjort med färgen på vattnet. Från grön träskfärg till blå lagunen 😁