N
K kniv skrev:
Imponerande! Kanske redan sagts men vad är budgeten? Ser onekligen lyxigt ut! Bra strategi att spara in på arbetskostnaden och lägga det extra på materialet istället
Jag får återkomma i frågan, hoppades på ca 500k. Men kvittohögen fortsätter växa … 😳

• Gilla
  • Wow
KalleKe och 3 till
  • Laddar…
Hur hålls skiljeväggen på plats?
Jag undrar eftersom linern måste vara helt tät och jag skulle inte själv vilja punktera min pool liner.

• Gilla
klosp11
  • Laddar…
N
G Gillar att bygga skrev:
Hur hålls skiljeväggen på plats?
Jag undrar eftersom linern måste vara helt tät och jag skulle inte själv vilja punktera min pool liner.
Den står i en skena som i sin tur sitter fast i detta fäste:

Det är tre sådana fästen per sida; två översta för balkarna tvärs över och skiljeväggen samt ett för lamellrullen med motor.

• Fäste för skena monterat på en vägg, med en del av lamellrullen och skiljevägg synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Tack för beskrivningen och fotot, det blev tydligt!
Det ser stadigt ut och den konstruktionen går att täta bra mot linern.

Jag antar att det finns en liten spalt och/eller några hål i skiljeväggen tex. vid botten för att inte skapa en onödig nivåskillnad vid "snabb" fyllning eller tömning.

• Gilla
Jørgen Hø
  • Laddar…
N
G Gillar att bygga skrev:
Tack för beskrivningen och fotot, det blev tydligt!
Det ser stadigt ut och den konstruktionen går att täta bra mot linern.

Jag antar att det finns en liten spalt och/eller några hål i skiljeväggen tex. vid botten för att inte skapa en onödig nivåskillnad vid "snabb" fyllning eller tömning.
Japp, det är 7-8 cm mellan botten och underkant på skiljeväggen (fick max vara 10cm enl tillverkaren). Jag har ett inlopp i denna ”låda”. Förhoppningen är att barr o löv på lamellen ska sköljas av när den rullas in och sen flyta över infinity-kanten. Får se om det funkar i praktiken.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Är det korrekt uppfattat att lamell-skyddet kommer rulla ut i en smal springa mellan mellanvägg och sten-täckningen på kanten?

Och därmed försvinna osynligt när det är borta?

N
D David_Berglund skrev:
Är det korrekt uppfattat att lamell-skyddet kommer rulla ut i en smal springa mellan mellanvägg och sten-täckningen på kanten?

Och därmed försvinna osynligt när det är borta?
Nja, det kommer ligga ett ”lock” över rullen, som en lounge-yta. Locket har liner sversat på sig och kommer ligga ca 25 cm under vattenytan. Längst i bakkant i en springa mellan detta lock och poolväggen (kortsida) kommer lamellerna komma upp.

Tyvärr vill de inte att jag monterar lamellerna under 10 grader, så det dröjer lite med bild på det.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
N
K kniv skrev:
Imponerande! Kanske redan sagts men vad är budgeten? Ser onekligen lyxigt ut! Bra strategi att spara in på arbetskostnaden och lägga det extra på materialet istället
Nu har jag sammanställt kvitttona, det borde inte bli så mycket mer. Hålet och lite sprängning gjordes i samband med husbygget, så det finns inte med här.

Sammanställning av byggkostnader, inklusive altan, armering, el/VVS, gjutning, lamell, liner, pool och övrigt; total 590 915,26 kr.

• Gilla
Fippe c och 15 till
  • Laddar…
N
Äntligen lite bättre väder ute, så nu kunde jag äntligen packa upp ocv montera lamellerna till täcket. Här i ihoprullat format.

• Ihoprullade lameller för pooltäcke ligger i poolen, redo för montering under soligt väder.
    Skapa konto
  • Ihorullade lameller vid en pool, redo för montering av skyddstäcke efter bättre väder.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
MasMats och 3 till
  • Laddar…
N
Sist blir att montera lounge-ytan / locket på lådan. Saknade skruvar, så det får bli en tur till affären igen, men testade att lägga ner en lucka för att kontrollera måttet.

• Grå stenskiva placerad på ett oavslutat bygge, med en trävägg i bakgrunden. Skivan används för att testa passformen på konstruktionen.
    Skapa konto
  • Stenbelagd poolkant med en öppen lucka som visas placerad över en nedsänkt sektion vid poolen.
    Skapa konto
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Har du matchat linern emot klinkers själv, eller hör de ihop från leverantören?

Otroligt snyggt! 👍

• Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
N
D David_Berglund skrev:
Har du matchat linern emot klinkers själv, eller hör de ihop från leverantören?

Otroligt snyggt! 👍
Vi valde både klinker och liner själva, men det var en vånda att välja - framför allt linern. Men tack ☺️ , det blev lyckat till slut.

Renolit har en simulator på sin hemsida där man kan testa lite olika kombinationer av liner dag/kväll mm.

Inspirerad av dig har jag nu bestämt mig för att köpa denna typ av klinkers på plastfötter även till vår markplan-altan.

Denna skall byggas upp tillfälligt för att sedan enkelt kunna monteras ned för framtida poolbygge. Hade tänkt mig trall i moduler, men nu blir det nog en "ful-stomme" av EUR-pall för att lyfta upp systemet 30-40cm från grusbädd, och därefter dessa klinkers. Som du beskrivit förut, både snabb-installerat, och dessutom lätt att montera ner för ombyggnad.

Tack för inspirationen! :)

• Gilla
ninjaharry
  • Laddar…
N
Fick i alla bänkskivorna idag. Fick dessutom en liten chock när jag såg vad klorer som jag hade i tvä dagar innan hade gjort med färgen på vattnet. Från grön träskfärg till blå lagunen 😁

• Utomhuspool med klara, blåa vatten och stentrappor, omgiven av betongplattor och tre solsängar.
    Skapa konto
  • Utepool med klart blått vatten och omgivande träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Pool med blått vatten omgiven av grå bänkskivor och skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Pool med nylagt kakel och klart blått vatten, omgiven av stenhällar, med träd och stenar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Kashew och 10 till
  • Laddar…
Ny film när lamelltäcket åker fram och tillbaka nu när bänken är klar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.