Hej forumet,
Byggde nytt hus som vi flyttade in i sommaren 2023, och eftersom baksidan har en sluttning ner mot ett skogsområde, så tänkte vi att vi skulle bygga en pool i sluttningen. I samband med markarbete för huset så schaktade/sprängde vi även ut lite för denna pool.
Efter att ha läst @Paerh och @bingoberra trådar där de byggt pool med overflow/infinity-kant så var valet självklart. Jag är inte rädd för (tillräckligt dum?) för att pyssla med styr- och reglerteknik och tänkte styra hela rasket från en Siemens Logo logikmodul/PLC.
Det är tänkt att bli en 4 x 8 m thermopool med svetsad liner, saltklorinator och nedsänkt lamellskydd. Jag ska försöka göra det mesta själv. Hoppas det kan inspirera andra.
Byggde nytt hus som vi flyttade in i sommaren 2023, och eftersom baksidan har en sluttning ner mot ett skogsområde, så tänkte vi att vi skulle bygga en pool i sluttningen. I samband med markarbete för huset så schaktade/sprängde vi även ut lite för denna pool.
Efter att ha läst @Paerh och @bingoberra trådar där de byggt pool med overflow/infinity-kant så var valet självklart. Jag är inte rädd för (tillräckligt dum?) för att pyssla med styr- och reglerteknik och tänkte styra hela rasket från en Siemens Logo logikmodul/PLC.
Det är tänkt att bli en 4 x 8 m thermopool med svetsad liner, saltklorinator och nedsänkt lamellskydd. Jag ska försöka göra det mesta själv. Hoppas det kan inspirera andra.
Status just nu: formbygge pågår för platta till pool och teknikrum.
Teknikrummet blir nedsänkt för att få ståhöjd, därav stödmuren.
Kul!
Jag planerar också för att bygga en (lite mindre) pool med overflow. Dock är huvudspåret att gjuta en vattentät konstruktion och måla med epoxi.
Men förutom det står vi inför många liknande utmaningar
Jag planerar också för att bygga en (lite mindre) pool med overflow. Dock är huvudspåret att gjuta en vattentät konstruktion och måla med epoxi.
Men förutom det står vi inför många liknande utmaningar
Overflow kan vara snyggt men man behöver pooltak för att poolen ska bli riktigt användbar i vårt klimat. Overflow och pooltak kan bli svårt att få till en bra lösning på. Allt går att lösa om inte tid eller pengar är begränsande.
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Kul att följa en till infinity pool bygge! Håller också på att bygga vår infinitypool med termoblock. Funderat länge på utmaningen att ha overflow i samband med pooltak. Lösningen blev ett specialtillverkat tak där takets separata gavelsida går över infinity kanten: vridbar så att den kan öppnas helt oberoende av pooltaksektionerna. På så sätt minimerar man också värmeförluster som annars kan vara ett problem med infinitypooler.
Spännande! Hur löser du själva ränna?R Robert Kooijman skrev:Kul att följa en till infinity pool bygge! Håller också på att bygga vår infinitypool med termoblock. Funderat länge på utmaningen att ha overflow i samband med pooltak. Lösningen blev ett specialtillverkat tak där takets separata gavelsida går över infinity kanten: vridbar så att den kan öppnas helt oberoende av pooltaksektionerna. På så sätt minimerar man också värmeförluster som annars kan vara ett problem med infinitypooler.
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Jag vil inte kapa tråden, men kort sagt: takets gavelfönstret sitter vattentätt monterat på ett 200 mm rör som kan roteras. Utrymmet mellan undersidan av fönstret, röret och poolens infinity edge är klädd med epdm gummi, och fungerar tillsammans med ett 110 mm rör som är delvis delat i mitten som "rannan". Tanken var att behålla en del av "infinity" effekten även med fönstret stängt. Därför sträcker sig gavelfönstret ca 300 mm under pooltakets övriga sektioner.N nybyggarn3 skrev:
Kul att fler bygger overflow själva! Vardagen kom emellan, men nu är formerna till plattorna för pool och teknikrum satta. Jag säkrar upp med små utstick för kontreforer på långsidorna. På måndag kommer betongbilen 🤩
Nu är grunden gjuten. Fick ha en pump pga avståndet till poolen (drygt 40 m).
Hur slätt tror ni poolgolvet behöver vara för platssvetsd liner? Har gått över lite med en vinkelrondell och tagit några små ojämnheter/nagg som stack upp. Pratar vi spegelblankt eller räcker detta? Det ska ju på en ”balkongmatta” under linern också.