J JED skrev:
Nu har du nog missförstått mig lite. Min bror och jag kan tycka saker, men vi respekterar mammas vilja.
Jag menade inte att ni inte avsåg att respektera er mammas vilja. Jag menade bara att redan i detta enkla relativt harmlösa exempel är det lätt att se att dödsbodelägarna har en annan åsikt om vad som vore bäst.

I ett extremfall, där mamman kanske testamenterat halva förmögenheten till talibanerna och med barn som var aktiva ateister är det lätt att tänka sig att dödsbodelägarna inte skulle vilja hedra testatorns vilja. Och någonstans däremellan finns en gråskala.

Så jag tycker att funktionen är bra. Om det hade behövts här och om advokatfirman är bra är ur mina ögonen en annan sak, men jag förstår om de hänger ihop för er.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag menade inte att ni inte avsåg att respektera er mammas vilja. Jag menade bara att redan i detta enkla relativt harmlösa exempel är det lätt att se att dödsbodelägarna har en annan åsikt om vad som vore bäst.

I ett extremfall, där mamman kanske testamenterat halva förmögenheten till talibanerna och med barn som var aktiva ateister är det lätt att tänka sig att dödsbodelägarna inte skulle vilja hedra testatorns vilja. Och någonstans däremellan finns en gråskala.

Så jag tycker att funktionen är bra. Om det hade behövts här och om advokatfirman är bra är ur mina ögonen en annan sak, men jag förstår om de hänger ihop för er.
Vi vill bara få fart på processen. Om några månader är vintern här och ingen av oss känner för att ta hand om huset. Inge illa ment, bara att det brukar vara smidigare att sälja denna tid på året än att vänta till våren. Som jag har skrivit skulle vi vilja göra så mycket som möjligt själva. Alla är ju överens. Vi vill sälja huset så fort som möjligt. Mina barn vill att stugan ska värderas och att min bror tar över den så får de träffa sina kusiner där. Allt som är i huset skulle vi sälja om ingen vill ha något. Räkningar kan vi åka till banken med. Det är just juristfirman och dess rykte samt när man har läst vilka rättigheter de har man känner att det kan bli en långdragen process pga dem, inte att vi är oense.
H hempularen skrev:
En boutredare, boutredningsman, har i det närmaste total makt över ett dödsbo. Utses av tingsrätten om någon arvinge begär det. Många blandar ihop ordet med bouppteckningsman, som bara har en hjälpande/administrativ roll.
Jag har dålig koll på vilken roll en testamentsexekutor har. Men det är inte lika långtgående som en boutredningsman.
Du kan välja att en kompis eller släkting skall vara exekutor. Men du kan aldrig få rätten att utse en kompis som boutredningsman.
Jag tror ex. inte att exekutorn kan hindra er från att dela upp arvet efter eget godtycke. Men exekutorn skall i så fall gå till rätten för att skydda testamentets syfte.
Då har jag också blandat ihop orden. Menade boupptäckningsman. En exekutor har också stor makt som vi kan tycka kännas lite obehaglit.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.