1 006 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Hur hjälpa släkting med testamente
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jag fick idag reda på att en äldre släkting vill testamentera till ”vår gren” av släkten. Det kommer att bli ett dj—-la liv om det.
Vi behöver inte gå in på skälen, men jag tror jag förstår hur han tänker.
Det lär behövas en advokat för formulerandet. Han har nära släkt som helt tagit kontroll över hans bank konton. Han har ingen möjlighet att betala en advokat.
Nu skulle jag vilja få dit en advokat, med minimal inblandning från mig. Vill minimera möjligheterna att någon skall påstå att jag påverkat beslutet, (jag har bara hört detta via omvägar, men att han Jag funderar därför om man kan koppla in någon kommunal resurs? Ex. biståndshandläggare?
Vi behöver inte gå in på skälen, men jag tror jag förstår hur han tänker.
Det lär behövas en advokat för formulerandet. Han har nära släkt som helt tagit kontroll över hans bank konton. Han har ingen möjlighet att betala en advokat.
Nu skulle jag vilja få dit en advokat, med minimal inblandning från mig. Vill minimera möjligheterna att någon skall påstå att jag påverkat beslutet, (jag har bara hört detta via omvägar, men att han Jag funderar därför om man kan koppla in någon kommunal resurs? Ex. biståndshandläggare?
Det är inte svårare än att släktingen bokar tid hos banken för att upprätta testamente med bankens jurist. När fakturan sen kommer är testamentet upprättat, det blir inte ogiltigt bara för att släktingen oavsett om denne är god man eller inte krånglar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Är verkligen testamentet det viktigaste? Det låter ju som om släktingen är satt under någon form av inofficiellt förvaltarskap. Att hjälpa honom att åter få full rådighet över sitt liv här och nu kanske är nog så viktigt när det kommer till att hjälpa honom. Och att vara transparent med att du hjälper honom är kanske inte så dumt oavsett – även om släktingarna tror att du gör det i egen sak lär de säkert tro samma sak när sanningen går upp för dem ändå. Då kanske det är lika bra att redan nu förklara för dem att man inte behandlar en människa såsom de gör utan att det får konsekvenser.
Vad gäller hjälp med att upprätta testamente har jag svårt att tro att kommunen är behjälplig med det. Det är ju bara folk som faktiskt har pengar som har behov av det, och de kan väl gott betala för det själva.
Vad gäller hjälp med att upprätta testamente har jag svårt att tro att kommunen är behjälplig med det. Det är ju bara folk som faktiskt har pengar som har behov av det, och de kan väl gott betala för det själva.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Situationen är komplicerad. Släktingen vill absolut inte att hans nära släktingar får veta det här. Han är helt klar och vid sina sinnes fulla bruk. Men lider av sjukdom som bl.a. gör det väldigt svårt att prata. Bor inte hemma.
Det jag är ute efter, är om det kan finnas någon hjälp för honom att få. Så att advokatkontakten kan ske med minimal inblandning från mig.
Jag tänker, om någon som helt saknar släktingar vill testamentera till något för att undvika allmänna arvsfonden, hur gör man? Om man av hälsoskäl inte kan gå till bank eller advokat.
Det jag är ute efter, är om det kan finnas någon hjälp för honom att få. Så att advokatkontakten kan ske med minimal inblandning från mig.
Jag tänker, om någon som helt saknar släktingar vill testamentera till något för att undvika allmänna arvsfonden, hur gör man? Om man av hälsoskäl inte kan gå till bank eller advokat.
Kan personen läsa och skriva så kan du skapa några förslag på testamente som han kan välja på.
Har han inga efterlevande barn, är ogift och saknar samboavtal så har han rätt att testamentera sina tillgångar på vilket sätt som helst. Så finns det inga konstigheter med hans tillgångar så finns det ingen anledning att ens ha kontakt med vare sig advokater eller jurister. Bara att utgå från en av alla mallar på testamente som finns och ändra så att det passar släktingarna situation.
Har han inga efterlevande barn, är ogift och saknar samboavtal så har han rätt att testamentera sina tillgångar på vilket sätt som helst. Så finns det inga konstigheter med hans tillgångar så finns det ingen anledning att ens ha kontakt med vare sig advokater eller jurister. Bara att utgå från en av alla mallar på testamente som finns och ändra så att det passar släktingarna situation.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Advokater har klientsekretess. Om du etablerar kontakten men säger att det är för annans räkning så kommer din inblandning förbli okänd om släktingen så önskar.H hempularen skrev:
Jurister älskar därtill det skrivna ordet, så kan din släkting stolpa upp sina önskemål i text lär en advokat kunna skriva om det till ”juridiska” med lätthet.
Det är förstås bra om släktingen kan skriva, och helst har en mejladress han har rådighet över. Ett hembesök kanske krävs, men släktingens tid lär väl vara lättplanerad, så det går säkert att lösa om advokaten eller en biträdande jurist ändå är ute och rör sig i samma stad någon gång.
Familjerättsjurister (varav de flesta iofs. inte är eller jobbar under advokater) finns det lite varstans. Att få tag på en dräglig sådan som kan upprätta ett hållbart testamente, i synnerhet om det inte finns bröstarvingar med ”riktiga” rättigheter torde vara en smal sak.
Det kommer förstås kosta ett antal tusenlappar, men även om han inte kan ta sig till dem borde det inte behövs bli så mycket dyrare, även om det förstås komplicerar saken något och begränsar utbudet.
Familjens jurist är den största av dessa firmor. Att beskriva behoven för dem och se om de kan vara behjälpliga är nog det lättaste. Eller så är en ensampraktiserande jurist lättare att få att följa ens önskemål, men då är det ju lite mer lotteri med om de är dugliga eller ej.
Om det inte finns några bröstarvingar är släktingen fri att testamentera som hen vill.
Det bör dessutom vara okomplicerat om det inte är några specifika önskemål.
När det gäller kontakt med advokat, be släktingen att för egen hand skriva ner och underteckna ett uppdrag till dig att anlita en jurist för att upprätta ett testamente enligt de önskemål han beskriver. Om det behövs, även att du står för juristkostnaden. När sedan testamentet skall signeras, be två oberoende personer att bevittna det.
Juristen bör inte ha rätt att berätta hur uppdraget har kommit in och hur det betalats.
Om det i slutändan verkligen ställs på sin spets, genom en rättstvist, kan du visa brevet. Men inte förrän då.
Det bör dessutom vara okomplicerat om det inte är några specifika önskemål.
När det gäller kontakt med advokat, be släktingen att för egen hand skriva ner och underteckna ett uppdrag till dig att anlita en jurist för att upprätta ett testamente enligt de önskemål han beskriver. Om det behövs, även att du står för juristkostnaden. När sedan testamentet skall signeras, be två oberoende personer att bevittna det.
Juristen bör inte ha rätt att berätta hur uppdraget har kommit in och hur det betalats.
Om det i slutändan verkligen ställs på sin spets, genom en rättstvist, kan du visa brevet. Men inte förrän då.
Sedan kan man ju fundera på förvaring av testamentet. Det bästa kan ju vara att originalet inte förvaras hos släktingen. Däremot en kopia med en anteckning om var originalet förvaras. Om möjligt hos någon som inte är förmånstagare av testamentet.
Klicka här för att svara
