4 020 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Testamente
Sida 1 av 3
Hej
Inte direkt en fråga angående bygge, men vet att det finns mycket kunnigt folk i detta forum.
Min mamma änka efter min far efterlämnade ett testamente. De var gifta vid min fars bortgång för ca 20 år sedan. Bara min bror och jag finns kvar samt barnbarn. Inga särkullbarn eller andra konstigheter.
Testamentet är utformat så att barnbarnen ska få en slant. Sedan ska min bror få 50% av kvarlåtenskapen och jag 45%. De övriga 5% ska två av mina barn från ett tidigare förhållande få samt den slant som även de övriga barnbarn skulle få.
Det finns dock en punkt som jag är lite fundersam på.
”Testamentsexekutor utser jag en jurist på ……”
Läser man på vad en Testamentsexekutor har rätt att göra så känns det som om inte min bror och jag har något att säga till om. Vi har meddelat denna juristfirma om dödsfallet och testamentet, men det händer inte mycket. Nu är det drygt tre veckor sedan dödsfallet och man känner sig maktlös. Hade en jurist på begravningsbyrån som skulle kunna ta tag i detta omgående, men han ville inte pga ovan paragraf.
Vår spontana känsla är att detta är en ”pålurad” paragraf som står i testamente och att i detta fall har vår mor bara fått höra något i stil med att denna paragraf finns med för att säkerställa att testamentet fullföljs och inte att de kan tvinga fram försäljning av fastigheter ifall min bror och jag kommer överens om att någon ska få ta över den.
Tips på vad man kan göra och framför allt om någon som läser detta har råkat få med denna paragraf i ett testamente.
Hoppas någon har möjlighet att ge mig tips.
Inga av oss som står med i testamentet är oense utan vi vill få klar bouppteckningen så snart som möjligt.
Inte direkt en fråga angående bygge, men vet att det finns mycket kunnigt folk i detta forum.
Min mamma änka efter min far efterlämnade ett testamente. De var gifta vid min fars bortgång för ca 20 år sedan. Bara min bror och jag finns kvar samt barnbarn. Inga särkullbarn eller andra konstigheter.
Testamentet är utformat så att barnbarnen ska få en slant. Sedan ska min bror få 50% av kvarlåtenskapen och jag 45%. De övriga 5% ska två av mina barn från ett tidigare förhållande få samt den slant som även de övriga barnbarn skulle få.
Det finns dock en punkt som jag är lite fundersam på.
”Testamentsexekutor utser jag en jurist på ……”
Läser man på vad en Testamentsexekutor har rätt att göra så känns det som om inte min bror och jag har något att säga till om. Vi har meddelat denna juristfirma om dödsfallet och testamentet, men det händer inte mycket. Nu är det drygt tre veckor sedan dödsfallet och man känner sig maktlös. Hade en jurist på begravningsbyrån som skulle kunna ta tag i detta omgående, men han ville inte pga ovan paragraf.
Vår spontana känsla är att detta är en ”pålurad” paragraf som står i testamente och att i detta fall har vår mor bara fått höra något i stil med att denna paragraf finns med för att säkerställa att testamentet fullföljs och inte att de kan tvinga fram försäljning av fastigheter ifall min bror och jag kommer överens om att någon ska få ta över den.
Tips på vad man kan göra och framför allt om någon som läser detta har råkat få med denna paragraf i ett testamente.
Hoppas någon har möjlighet att ge mig tips.
Inga av oss som står med i testamentet är oense utan vi vill få klar bouppteckningen så snart som möjligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Nu är väl iofs. inte 3 veckor en speciellt lång fördröjning, framförallt inte under semestertider. Jag är av uppfattningen att det är svårt/omöjligt att runda en sådan skrivning. Och det skall vara svårt. I vissa fall skriver man in en sådan klausul i testamente, när man tror att ex. en arvinge kommer att köra över övriga arvingar. Därför är det viktigt att en sådan klausul inte skall kunna "röstas bort".
Testamentsexekutorn kan inte sälja fastigheter lättvindigt, om ni inte är överrens om att de skall säljas.
Testamentsexekutorn kan inte sälja fastigheter lättvindigt, om ni inte är överrens om att de skall säljas.
Tack för svaret.
Jag förstår syftet med denna klausul, men med tanke på allt strul man har hört med denna juristfirma så blir man lite mörkrädd.
I detta fall ärver vi ett hus och en sommarstuga. Sommarstuga ska var kvar men huset vill vi alla sälja. Vi har kontaktat mäklare och fotat eftersom vi vill bli av med huset innan vintern. Jag vet att det är vissa processer som måste vara klara innan en försäljning kan äga rum därav skulle vi vilja ha bättre respons från juristen som vi ska
få ha vårt första möte med om knappt en månad, dvs i början av september.
Känns bara som veckorna rullar iväg.
Jag förstår syftet med denna klausul, men med tanke på allt strul man har hört med denna juristfirma så blir man lite mörkrädd.
I detta fall ärver vi ett hus och en sommarstuga. Sommarstuga ska var kvar men huset vill vi alla sälja. Vi har kontaktat mäklare och fotat eftersom vi vill bli av med huset innan vintern. Jag vet att det är vissa processer som måste vara klara innan en försäljning kan äga rum därav skulle vi vilja ha bättre respons från juristen som vi ska
få ha vårt första möte med om knappt en månad, dvs i början av september.
Känns bara som veckorna rullar iväg.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Prata ihop dig med din bror så länge. Kom fram till vad ni vill (hälftendelning av sommarstugan eller helt till den ene osv.) och börja förbereda huset för försäljning.
En månad går fort.
En månad går fort.
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Jag skulle nog köra på med säljplanerna tills ni träffar juristen. Men inte lägga ut det på hemmet ( möjligen som kommande) innan mötet.
Hej igen
Börjar ju bra med juristfirman. Skickade in testamentet den 5/8 som REK. De anlände den 6/8, men sedan hämtar juristfirman ut det den 13/8. Detta gör att jag vill ha koll på processen på egen hand och jag hoppas ni kan hjälpa mig med några saker.
Det finns ett äldre testamente som båda våra föräldrar skrivit på att min bror och jag ska ärva hela kvarlåtenskapen som enskild egendom. Sedan gick min far bort och det gjordes bodelning så min mor (de var gifta och inga särkullbarn) ärvde allt, giftorättsgods. Detta var på den tiden då det var arvskatt så min mor gjorde allt för att minska skatten.
Vi säger att nu efter bådas bortgång så finns det 1 MSEK kvar. Då skulle det vara 500 kSEK från varje förälder som vi ärver.
När bodelningen gjordes efter min far så fick jag och min bror ut 50 kSEK var som min mor avstod pga skattetekniska skäl. Dessa 50 kSEK skrev vi ett skuldebrev på så vår mor är skyldig oss dessa pengar.
Min mor skrev också ett eget testamente för ett par år sedan där barnbarnen skulle ärva en slant (6 st legat á 10 kSEK) samt två av barnbarnen skulle ärva en del av min del, låt oss säga 5% var. Min bror får 50%, jag 40% och två barnbarn 2x5%
Tänker jag rätt om det blir enligt följande:
Min bror och jag för dela på 500 kSEK från vår far.
Min mors del på 500 kSEK ska först betala av skulden till oss 2x50 kSEK. Då är det 400 kSEK kvar.
Av detta ska legaten betalas ut 6x10 kSEK. Det är då kvar 340 kSEK
Dessa 340 kSEK delas då upp enligt 50%, 40%, 5% och 5%
Tänker jag rätt eller ska min mors skuld dras från hela giftorätten?
Legaten och barnbarnens procentdel dras från vår mors del.
Börjar ju bra med juristfirman. Skickade in testamentet den 5/8 som REK. De anlände den 6/8, men sedan hämtar juristfirman ut det den 13/8. Detta gör att jag vill ha koll på processen på egen hand och jag hoppas ni kan hjälpa mig med några saker.
Det finns ett äldre testamente som båda våra föräldrar skrivit på att min bror och jag ska ärva hela kvarlåtenskapen som enskild egendom. Sedan gick min far bort och det gjordes bodelning så min mor (de var gifta och inga särkullbarn) ärvde allt, giftorättsgods. Detta var på den tiden då det var arvskatt så min mor gjorde allt för att minska skatten.
Vi säger att nu efter bådas bortgång så finns det 1 MSEK kvar. Då skulle det vara 500 kSEK från varje förälder som vi ärver.
När bodelningen gjordes efter min far så fick jag och min bror ut 50 kSEK var som min mor avstod pga skattetekniska skäl. Dessa 50 kSEK skrev vi ett skuldebrev på så vår mor är skyldig oss dessa pengar.
Min mor skrev också ett eget testamente för ett par år sedan där barnbarnen skulle ärva en slant (6 st legat á 10 kSEK) samt två av barnbarnen skulle ärva en del av min del, låt oss säga 5% var. Min bror får 50%, jag 40% och två barnbarn 2x5%
Tänker jag rätt om det blir enligt följande:
Min bror och jag för dela på 500 kSEK från vår far.
Min mors del på 500 kSEK ska först betala av skulden till oss 2x50 kSEK. Då är det 400 kSEK kvar.
Av detta ska legaten betalas ut 6x10 kSEK. Det är då kvar 340 kSEK
Dessa 340 kSEK delas då upp enligt 50%, 40%, 5% och 5%
Tänker jag rätt eller ska min mors skuld dras från hela giftorätten?
Legaten och barnbarnens procentdel dras från vår mors del.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Ni har bara 400 tkr från er far. De andra hundra har ni ju redan fått och lånat tillbaka till er mor.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Ja, alla skulder ska clearas innan det blir tal om något arv. Men som du räknade dras de pengarna två gånger iom. att du dels räknade in dem i fädernearvet, dels räknade av lånet.
Det enda ert upplägg varit till för är ju att minska arvsskatten, och då den inte finns längre kan du lika gärna tänka bort både förskott och lån då de tar ut varandra.
Det enda ert upplägg varit till för är ju att minska arvsskatten, och då den inte finns längre kan du lika gärna tänka bort både förskott och lån då de tar ut varandra.
Ok, jag förstår hur du menar.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, alla skulder ska clearas innan det blir tal om något arv. Men som du räknade dras de pengarna två gånger iom. att du dels räknade in dem i fädernearvet, dels räknade av lånet.
Det enda ert upplägg varit till för är ju att minska arvsskatten, och då den inte finns längre kan du lika gärna tänka bort både förskott och lån då de tar ut varandra.
Om vi säger att dödsboets tillgångar är 1MSEK, sedan finns dessa skuldebrev på 100kSEK. Då blir ju det som är kvar 900kSEK. Kan man då se det som att det är 450kSEK från varje förälder och det är 450kSEK som fördelas efter vår mors testamente? eller ska giftorättsdelen inte beräknas 50/50 då vi av skattetekniska skäl fick en del av vår fars arv fast vår mor fick låna dessa pengar och göra vad hon ville?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Nej, det ska tas från din fars andel, men det ska också fastställas hur stor den är. Har det gått kort tid kan man ju räkna det som nu, men är det väl gissningsvis 20 år sen, givet att det fanns arvsskatt. Så vi säger att förmögenheten dubblats.
Då var alltså förmögenheten 500 tkr. Faderns andel 250 tkr, varav ni fått ut 2/5-delar, tre delar återstår hos modern. Hon har också alla sina delar kvar, fem st.
Nu finns alltså åtta delar kvar att skifta efter att ni fått era 100 tkr. Tre åttondelar är fädernesarv som går till er, de övriga fem åttondelarna fördelas testamentariskt.
Så 100 tkr + 3/8-delar av 900 tkr är fädernearvet i detta exempel. Att det blir mindre än 50 % är för att ni lånat ut pengar till er mor utan att inflationssäkra dem med ränta.
Då var alltså förmögenheten 500 tkr. Faderns andel 250 tkr, varav ni fått ut 2/5-delar, tre delar återstår hos modern. Hon har också alla sina delar kvar, fem st.
Nu finns alltså åtta delar kvar att skifta efter att ni fått era 100 tkr. Tre åttondelar är fädernesarv som går till er, de övriga fem åttondelarna fördelas testamentariskt.
Så 100 tkr + 3/8-delar av 900 tkr är fädernearvet i detta exempel. Att det blir mindre än 50 % är för att ni lånat ut pengar till er mor utan att inflationssäkra dem med ränta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Jo, men det var ju ett arvsskatteupplägg. Då avstod alltså mamman 100 tkr i arv till barnen och lånade sen tillbaka dem. Dödsboet kan inte först dela ut pengar och sen låna upp. Och även om det på någon teknikalitet hade gått så hade ju inte skatteeffekten funnits kvar.
Tack ännu en gång för alla svar.
Har googlat runt lite och kom in på förkovran. Eftersom vår far dog för ca 20 år sedan och efter det så har vår mor ärvt en stuga efter sina föräldrar som enskild egendom. Detta har då ökat värdet rejält. Från vår fars bortgång tills idag så har det som ska fördelas ökat 5ggr.
Det jag har läst om förkovran är att det bara ska tillfalla efterlevandes arvingar. Har inte hittat något om man kan testamentera bort förkovran.
I ovan diskussion ska då förkovran plockas bort innan vår mors testamente görs gällande?
Har googlat runt lite och kom in på förkovran. Eftersom vår far dog för ca 20 år sedan och efter det så har vår mor ärvt en stuga efter sina föräldrar som enskild egendom. Detta har då ökat värdet rejält. Från vår fars bortgång tills idag så har det som ska fördelas ökat 5ggr.
Det jag har läst om förkovran är att det bara ska tillfalla efterlevandes arvingar. Har inte hittat något om man kan testamentera bort förkovran.
I ovan diskussion ska då förkovran plockas bort innan vår mors testamente görs gällande?
