Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Nu vet jag förstås inte hur din privatekonomi ser ut, men vi pratar alltså om fem procent av ett arv (tio procent av din lott) som ska gå till dina barn istället för till dig.
Är det verkligen så jävla noga egentligen? Det är klart att särkullbarnen inte ska bli alltför gynnade, men jag antar att din mor hade en tanke där med att de skulle få något direkt. Håll det enkelt och se till att inte pengarna rinner iväg i advokattid. Tids nog dör du och barnen ärver resten ändå.
Är det verkligen så jävla noga egentligen? Det är klart att särkullbarnen inte ska bli alltför gynnade, men jag antar att din mor hade en tanke där med att de skulle få något direkt. Håll det enkelt och se till att inte pengarna rinner iväg i advokattid. Tids nog dör du och barnen ärver resten ändå.
Eftersom du och din bror är överens så var det ju synd att ni skickade in testamentet till juristfirman, hade ni haft kvar originalet så hade ni kunnat gjort bouppteckningen själva och försökt leva upp till testamentet så gott ni kunnat.
Jag vet att det inte låter mycket, men både min bror och jag tycker att vår mor har gjort fel genom att favorisera vissa barnbarn. Hon har alltid predikat att det ska vara rättvist mellan barnbarnen. Har max fått diffa 5kr per tusenlapp i julklappar tex.
Självklart kommer jag inte att processa om detta, men är bara lite nyfiken på vad förkovran innebär och om den ingår i vår mors testamentet.
Jag har även ett barn i mitt nuvarande äktenskap. Självklart kan jag ju även ge henne den del av arvet så att det blir rättvist mellan mina barn.
Alla barnbarn kommer att få ett legat som är betydligt större än ovan nämnda siffror. Det är just den procentuella delen till två av hennes sex barnbarn som varken jag eller min bror tycker är rätt. Han påverkas ju inte av detta, men vi står ändå enade i frågan.
Självklart kommer jag inte att processa om detta, men är bara lite nyfiken på vad förkovran innebär och om den ingår i vår mors testamentet.
Jag har även ett barn i mitt nuvarande äktenskap. Självklart kan jag ju även ge henne den del av arvet så att det blir rättvist mellan mina barn.
Alla barnbarn kommer att få ett legat som är betydligt större än ovan nämnda siffror. Det är just den procentuella delen till två av hennes sex barnbarn som varken jag eller min bror tycker är rätt. Han påverkas ju inte av detta, men vi står ändå enade i frågan.
Problemet var att det låg i bankfacket så vi var inte ensamma om att se det. Banken antecknade att det fanns ett testamente där. Sedan vet jag inte vad som hänt om vi hade struntat i det och gjort bouppteckningen själva.P Plutus skrev:
Jag är novis. Men stämmer verkligen detta? Man får ju inte testamentera bort laglotten på 25%? så efter att skulden reglerats borde 50% fördelas på två och resten enligt testamentet? Eftersom inga särkullbarn finns borde man inte behöva tänka på moderns respektive faderns ”del”?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Det är ingen som testamenterat bort laglotten. Det samlade testamentsförordnandet är ju på fem procent av mammans arv.
Upplägget vid pappans död handlade om att mamman avstod viss del av sin dispositionsrätt till barnen av skattetekniska skäl (som vi kan glömma då vi inte har arvsskatt längre).
Upplägget vid pappans död handlade om att mamman avstod viss del av sin dispositionsrätt till barnen av skattetekniska skäl (som vi kan glömma då vi inte har arvsskatt längre).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Det enklaste är att bara räkna andelar tills man är ända in på slutet. Förkovran innebär bara att värdet på egendomen ökar, och där ser man det som att allt giftorättsgodset ökar lika.J JED skrev:
Så som sagt, om er fars andel i boet är 3/8-delar så gäller det värdet av allt som inte är er mors enskilda egendom, efter att skulderna är fråndragna.
Hej
Fick igår hem avtalet från juristfirman som jag ska skriva på. Antar att även min bror har fått hem detta. Ska stämma av med honom.
För det första så står det ju i testamentet att just en jurist på denna juristfirma ska vara testamentsexekutor. Då har ju inte min bror och jag något val. Detta borde ju räcka som avtal eftersom en testamentsexekutor ska göra allt.
Tittar man sedan på avtalet vi fick hem så tackar de för att de har fått förtroendet osv...
Sedan har de skickat med allmänna villkor där det bla står att klienten får säga upp avtalet när den vill. Bara debitering av nedlagt tid måste betalas. Klienten i detta fall måste väl vara jag som skriver på avtalet.
Varför måste jag skriva på avtalet?
Har ju rätt att bryta avtalet med dem enligt deras villkor, men det betyder ju inte att jag kan gå till en annan jurist med tanke på texten i testamentet.
Ska jag skriva på avtalet skulle jag vilja ha skrivet vilka rättigheter min bror och jag har samt mina barn som ska ärva en procentdel. Tex ta hand om husförsäljning via mäklare, min bror vill ta över stugan (värderas av mäklare) uppgörelse av lösöre, betala räkningar. Allt detta gäller under förutsättning att vi är överens. Juristfirman finns och "övervakar" att allt går rätt till.
Fick igår hem avtalet från juristfirman som jag ska skriva på. Antar att även min bror har fått hem detta. Ska stämma av med honom.
För det första så står det ju i testamentet att just en jurist på denna juristfirma ska vara testamentsexekutor. Då har ju inte min bror och jag något val. Detta borde ju räcka som avtal eftersom en testamentsexekutor ska göra allt.
Tittar man sedan på avtalet vi fick hem så tackar de för att de har fått förtroendet osv...
Sedan har de skickat med allmänna villkor där det bla står att klienten får säga upp avtalet när den vill. Bara debitering av nedlagt tid måste betalas. Klienten i detta fall måste väl vara jag som skriver på avtalet.
Varför måste jag skriva på avtalet?
Har ju rätt att bryta avtalet med dem enligt deras villkor, men det betyder ju inte att jag kan gå till en annan jurist med tanke på texten i testamentet.
Ska jag skriva på avtalet skulle jag vilja ha skrivet vilka rättigheter min bror och jag har samt mina barn som ska ärva en procentdel. Tex ta hand om husförsäljning via mäklare, min bror vill ta över stugan (värderas av mäklare) uppgörelse av lösöre, betala räkningar. Allt detta gäller under förutsättning att vi är överens. Juristfirman finns och "övervakar" att allt går rätt till.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Antar att ni blivit part i avtalet i egenskap av dödsbodelägare. Som du själv säger är det nog inte helt lätt att inte följa testamentet och bryta avtalet.
Det kan jag förstå, men i avtalet står även timtaxa. För mig blir det då ett avtal som vi skriver på, eller är tvingade att skriva på pga testamentet.Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle gärna vilja "förhandla" med dem att det är OK för dem att vi hjälper till med vissa delar och försäkrar oss om att de inte kan sälja stugan mot vår vilja.
Skriver vi inte på är det ju skyldiga att gå enligt testamentet och göra allt som är bäst enligt juristbyrån. Skriver vi på avtalet kan de ju i alla fall gå enligt testamentet.
Det roliga i kråksången är att jag hittade detta svar på frågan: "Vad är en testamentsexekutor?" på juristfirmans hemsida.
En testamentsexekutors roll är att se till att testamentet blir verkställt. Att egendomen i dödsboet fördelas enligt vad som står i testamentet. Som exekutorn väljer man vanligtvis den jurist som hjälpt till att upprätta testamentet.
Om det är så att man har en komplex familjesituation kan det vara bra att skriva in en exekutor i sitt testamente.
Läser man detta så verkar det ju ganska bra att skriva in att man vill ha en testamentsexekutor, men söker man mera info så kan ordet "testamentsexekutor" ställa till det en hel del och min största fråga som jag inte kommer att få svar på: Visste min mor vad den raden innebär eller tyckte hon bara att det lät bra. Tolkades det som ett finare ord för "boutredare" som i sin tur inte har samma rättigheter.
Om ni inte skriver på, utan säger åt juristfirman att ni löser det där själva, så är väl det värsta som kan hända att de försöker stämma er, och om det skulle hända så kanske ni redan har sålt huset som var mest akut, låt sedan juristfirman fördela arvet enligt testamentet,
Oj, det hade jag inte tänkt på. En stämning i Sverige är ju inte så höga belopp och i detta fall kan det ju bara röra sig om den intäkt juristfirman går miste om. Förlorar man måste man ju betala deras kostnader också.P Plutus skrev:
Som jag skrev ovan tror jag inte många vet vad "testamentsexekutor" innebär juridiskt. Jag visste inte heller det innan jag började läsa om det. Känns bara lite tungt att dödsboet ska betala en massa pengar för småsaker, typ betala räkningar som jag har haft hand om hittills. Jag kan ju även tycka att när denna text finns med i testamentet borde juristfirman meddela oss vad som gäller. Har bara haft kontakt med deras assistent och enligt assistenten är det inga problem att vi fortsätter som vi har gjort.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Nja, advokatfirmans roll i det här faller är att skydda De i testamentet utpekade arvtagarna från dödsbodelägarna, alltså att se till att exempelvis TS särkullbarn får det de har blivit tilldelade enligt testamentet.
Det är alltså för att skydda de som kanske inte ens känner till att de skulle få ärva något mot dem som presumeras ärva (barnen i det här fallet).
Och det verkar ju klokt, eftersom att vi även i det här relativt enkla fallet ser att TS och hans bror egentligen skulle vilja något annat än testamentet stipulerar.
Det är alltså för att skydda de som kanske inte ens känner till att de skulle få ärva något mot dem som presumeras ärva (barnen i det här fallet).
Och det verkar ju klokt, eftersom att vi även i det här relativt enkla fallet ser att TS och hans bror egentligen skulle vilja något annat än testamentet stipulerar.
Nu har du nog missförstått mig lite. Min bror och jag kan tycka saker, men vi respekterar mammas vilja. Det som har gjort oss mest besvikna är just paragrafen "testamentsexekutor". Har tyvärr hört mycket negativt om just denna firma, inte bara från privatpersoner. Vi var öppna från början och ville "snabba på" processen för att komma igång. Mina två barn vill också det så det är inga hemligheter för dem att de ska få ärva.Nötegårdsgubben skrev:
Nja, advokatfirmans roll i det här faller är att skydda De i testamentet utpekade arvtagarna från dödsbodelägarna, alltså att se till att exempelvis TS särkullbarn får det de har blivit tilldelade enligt testamentet.
Det är alltså för att skydda de som kanske inte ens känner till att de skulle få ärva något mot dem som presumeras ärva (barnen i det här fallet).
Och det verkar ju klokt, eftersom att vi även i det här relativt enkla fallet ser att TS och hans bror egentligen skulle vilja något annat än testamentet stipulerar.
Mina frågor runt detta har till största delen bollats med er om man på något sätt skulle kunna komma ifrån denna firma. Direkt när vi hade hittat testamentet så kontaktade vi en jurist för att komma igång, men han ville inte ta i detta pga testamentsexekutor, vilket jag kan förstå.
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
En boutredare, boutredningsman, har i det närmaste total makt över ett dödsbo. Utses av tingsrätten om någon arvinge begär det. Många blandar ihop ordet med bouppteckningsman, som bara har en hjälpande/administrativ roll.J JED skrev:Det kan jag förstå, men i avtalet står även timtaxa. För mig blir det då ett avtal som vi skriver på, eller är tvingade att skriva på pga testamentet.
Jag skulle gärna vilja "förhandla" med dem att det är OK för dem att vi hjälper till med vissa delar och försäkrar oss om att de inte kan sälja stugan mot vår vilja.
Skriver vi inte på är det ju skyldiga att gå enligt testamentet och göra allt som är bäst enligt juristbyrån. Skriver vi på avtalet kan de ju i alla fall gå enligt testamentet.
Det roliga i kråksången är att jag hittade detta svar på frågan: "Vad är en testamentsexekutor?" på juristfirmans hemsida.
En testamentsexekutors roll är att se till att testamentet blir verkställt. Att egendomen i dödsboet fördelas enligt vad som står i testamentet. Som exekutorn väljer man vanligtvis den jurist som hjälpt till att upprätta testamentet.
Om det är så att man har en komplex familjesituation kan det vara bra att skriva in en exekutor i sitt testamente.
Läser man detta så verkar det ju ganska bra att skriva in att man vill ha en testamentsexekutor, men söker man mera info så kan ordet "testamentsexekutor" ställa till det en hel del och min största fråga som jag inte kommer att få svar på: Visste min mor vad den raden innebär eller tyckte hon bara att det lät bra. Tolkades det som ett finare ord för "boutredare" som i sin tur inte har samma rättigheter.
Jag har dålig koll på vilken roll en testamentsexekutor har. Men det är inte lika långtgående som en boutredningsman.
Du kan välja att en kompis eller släkting skall vara exekutor. Men du kan aldrig få rätten att utse en kompis som boutredningsman.
Jag tror ex. inte att exekutorn kan hindra er från att dela upp arvet efter eget godtycke. Men exekutorn skall i så fall gå till rätten för att skydda testamentets syfte.
