702 619 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag missade inte dem. Det är väl självklart att personer som inte arbetade på samma arbetsplats som Werthén inte hade samma enkla tillgång till chefens öra?BirgitS skrev:
Nu missade du alla de arbetare som inte hade sin arbetsplats i kontorshuset, samt alla de tjänstemän som inte hade sin arbetsplats där utan t.ex. var kringresande säljare och servicetekniker eller jobbade vid verkstäderna som var utspridda över landet. Det var alltså bara en liten del av de anställda som passerade hans kontor.
Det är möjligt att det är en myt, men med tanke på att den handlar om Werthén tror jag inte att historien ligger långt från sanningen.BirgitS skrev:
Utmärkt förslag. När politikerna satsar berättar de endast hur mycket skattepengar de vill förbruka. Den som ökar kostnaderna mest är vinnaren i deras ögon. Och media går på det. Ingen berättar vad de skall åstadkomma, vad som är målet med satsningen.P pmd skrev:
När man skall renovera sitt hus förklarar man vad som skall göras och vad resultatet skall bli. Sedan upphandlar man exakt det man vill få till lägsta kostnad.
Politikerna delar ut pengar utan att tala om vilket resultat de betalar för.
Den onödiga. Den överbetalda. Den som inte ger någon nytta för skattebetalarna.S skogaliten skrev:
Man kan börja med att sparka samtliga informatörer. Sedan kan man ta de chefer (generaldirektörer, mm) som är så dåliga att de behöver informatörer. Och avsluta med att annonsera ut tjänsterna på marknaden och anställa kompetenta personer. Med tilläggskravet att de är neutrala och inte har haft något politiskt uppdrag eller är släkt med någon framstående politiker.
Sedan kan man göra samma sak med styrelserna i alla statliga bolag och alla landshövdingar.
Man kan sedan välja. Antingen ta bort fallskärmar eller sänka lönerna rejält för de med fallskärmar.
Det är en början.
Det är inte servicen till de behövande som skall minskas utan meningen är att myndigheterna skall fokusera på kärnuppdraget istf administration, reträttposter till politiker, kompisanställningar, svindyra journalsystem, mm
Jo, administrationen förenklas.BirgitS skrev:
Nej. Jag tror att det bästa vore att avskaffa friskolorna. De har knappast medfört fler fördelar än nackdelar.BirgitS skrev:
Den siffran har jag också sett, och jag tror att det ser ungefär likartat ut på andra håll, men det senare har jag inte hårda siffror om.BirgitS skrev:
Om hälften av inkomsterna kommer från enskilda resenärer (några miljoner, gissar jag) och hälften kommer från landstinget, vilken finansiär tror du att transportbolaget lyssnar på i första hand?
BirgitS skrev:
Effektiviseringar minskar den offentliga sektorn utan att nödvändigtvis minska servicenivån. När det gäller sjukvården och äldrevården har jag omedelbar erfarenhet av att den kan effektiviseras. Eftersom det handlar om personliga förhållanden för flera personer tänker jag inte gå in på detaljer.P pmd skrev:
I denna lista kan jag genom att läsa namnet på myndigheterna ana ett antal myndigheter som skulle kunna läggas ner utan att Sveriges välstånd påverkas negativt.
Redigerat:
Den här kommentarskedjan började med inlägg #12 570. Jag ställde en fråga i inlägg #12 605 om påståendet i första stycket i inlägg #12 570, och här är vi nu. Alla förklaringar om hur bra det är med kollektivavtal är ganska irrelevanta.L lat skrev:
Kollektivavtalens vara eller icke-vara är inte det jag frågade om.
Praktisk politik handlar om sakfrågor. Det går sällan att övertyga en troende om att den tror fel. Det går bättre att övertyga någon i sakpolitiska frågor om att ens eget förslag är bättre. Det gör man bäst med sakargument och inte med ideologiska slagord.L lbgu skrev:
Det är givetvis inte vad jag vill göra. Jag vill uppmuntra artighet och respektfullt bemötande. Det borde alla klara av oavsett ideologi, förutom möjligen rasister som kan ha svårt att visa respekt för "underlägsna raser", men det finns artiga rasister också. Dessa är de farligaste.L lbgu skrev:
Lagstiftningen är skriven med avsikten att fackföreningarna skall vara den motvikten.P pmd skrev:
Ja, man kan absolut tänka sig att det var ett sätt för (S) att ge makten till sig själva. I en tid då (S) och fackföreningar var hårt kopplade. Men som lagen är skriven har (S)-inflytandet minskat. Många fackföreningar har dessutom sedan mycket länge haft medlemmar med helt andra sympatier än (S). Så effekten är att det är de anställda som har fått makten att vara motvikt, inte några partipolitiker.P pmd skrev:
Det är nog ingen som längre tror att Musks armhöjning hade inslag av slump, det såddes lite tvivel de första timmarna, sen åkta han rakt till AfD och fortsatte med budskapet. Den tiden är förbi, nu är det helt öppet.P pmd skrev:
Detta är ett reelt problem i Sverige och bör inte negligeras av någon, vi ligger i världstoppen vad det gäller att öka klyftorna i samhället och om regeringen verkligen hade velat ta tag i samhällsproblemen så hade man börjat där, det finns väl underbyggd kunskap om konsekvenserna av detta och vi ser dem på bred front.Mikael_L skrev:
Så kan det vara men jag anser nog att man kan använda det när någon uppfyller kriterierna, tvärtemot vissa anser jag att det som avgör är vad man står för, tex så kan man mycket väl vara både ett etablerat parti och extremvänster/höger. Det jag ser folk önska är att man i takt med ökande popularitet ska normalisera tex extremhögern, det var ju exakt det som händer på det olyckliga 30-talet, det behöver vi ju inte göra om va?Mikael_L skrev:
Båda "sidor" är väldigt slarviga (eller så är det uttänkt) med att slänga sig med utryck som "extremhöger" eller "extremvänster".
Och tråkigt nog så håller även flera riksdagspolitiker på med detta oskick, vilket jag tycker de borde hålla sig ifrån.
Både extremvänster och extremhöger finns ju, men tyvärr kletas de epiteten på många som inte förtjänar det.
Stämmer, washashumga, båda!P pmd skrev:Jag är inte riktigt säker på vad Temu eller Shein är, men jag misstänker att det är någon form att kinesisk postorder.
Det är inte självklart att människorna bakom som lider får det bättre av att firmorna de jobbar åt går sämre ekonomiskt, men i princip är jag för att inte köpa saker från ett kommunistiskt fascistiskt land som Kina. Hur vi ska kunna hjälpa slavarbetarna där har jag dock ingen aning om.
Temu - spionapp i mobilen som säljer omöjligt billigt av den anledningen, fuskar med Europeisk kemikalielagstiftning, falska recensioner osv. Ladda aldrig ned Temu.
Shein - extremt dåliga och farliga villkor för arbetarna, fuskar med kemikalielagstiftning, returer bränns i öken i Sydamerika.
Man hjälper dem genom att inte handla där. Då tvingas de skärpa till sig.
Vad har detta med Tesla att göra? Tesla fick mineraler från Madagaskar via barnarbetare där. De hade inte kollen. Vet inte hur det gick sedan? Kändes då sådär kul att man köra Tesla.
OT men apropå Temu man satte ju kaffe i halsen när man läste dettaL L Jan skrev:Stämmer, washashumga, båda!
Temu - spionapp i mobilen som säljer omöjligt billigt av den anledningen, fuskar med Europeisk kemikalielagstiftning, falska recensioner osv. Ladda aldrig ned Temu.
Shein - extremt dåliga och farliga villkor för arbetarna, fuskar med kemikalielagstiftning, returer bränns i öken i Sydamerika.
Man hjälper dem genom att inte handla där. Då tvingas de skärpa till sig.
Vad har detta med Tesla att göra? Tesla fick mineraler från Madagaskar via barnarbetare där. De hade inte kollen. Vet inte hur det gick sedan? Kändes då sådär kul att man köra Tesla.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EyEmgl/handelsbankens-hallbarhetsfonder-investerar-i-temu