702 613 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Stämmer!G Greger_08 skrev:
Inte off topic, en parallell.
Fackföreningar i Sverige kan vara jättebra på att trycka på de företag som glider på reglerna eller standarderna , tex Tesla., så länge vi har det systemet i Sverige som vi har. Om det ändras som jag skrivit om tidigare måste många företag gå
ur först och sedan nya politiska beslut.
Iom att det är inne på 3:e året nu och vad jag vet har inte andra företag i någon bemärkelse hakat på Teslas policy, så antar jag att Svenska Modellen behålls iaf så länge jag lever eller jobbar.
Redigerat:
Nej inte Y. De har knappt börjat att besiktigas. Vi får se om Y längre fram.M MrDizzy skrev:
3 var den första modellen av std bil från Tesla, som dessutom var då en rätt ny tillverkare av el-bilar. Tidigaste el-bilarna från Tesla var el-konverterade bilar från Lotus.
Valde aldrig 3, av erfarenhet köper man inte första modellen eller första bilturen, iaf väntar man några år. Så har det alltid varit med nya bilar. Bättre att låta andra köpare vara testförare i några år först. Mitt agerande var helt korrekt, mer än korrekt till och med. Tesla 3 kom på plats 111 av 111 möjliga i tyska besiktningsstatistiken.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Så du vill alltså att arbetsrättsliga frågor ska flyttas från avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare till politikerna i riksdagen. Är det för att du tror att politiker är mer kunniga om livet som företagare och arbetare än de som verkligen är det?P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Så när du skrev "Hans kontor låg på bottenvåningen intill entrén i kontorsbyggnaden, så alla anställda passerade det." menade du inte det utan något helt annat.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Tycker du att man i privata företag återigen ska införa en sekreterare per 10 anställda tjänstemän för att någon annan ska koka kaffe, sköta diskmaskinen, dela ut posten på skrivborden och allt annat som sekreterarna höll på med 70-talet?P pmd skrev:
Det finns ju en anledning till att det inte längre är så i det privata näringslivet och det är att företagen anser att de sparar pengar genom att fördela ut arbetet på alla.
Varför gäller inte samma sak inom sjukvården?
Att överföra lärare, rektorer och annan personal på friskolorna till skolor inom det offentliga innebär just att man ökar den offentliga sektorn. Tvärs emot vad du påstod att du ville.P pmd skrev:
Men politikerna i regionerna vill ju bli omvalda så de lyssnar ju på resenärerna.P pmd skrev:
Sen har företagen som driver kollektivtrafiken inte mycket att säga till om utan det är så mycket som detaljbestäms i specifikationen (upphandlingskraven).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Naturligtvis, det var nog det som pmd syftade på när han ville överföra administration och marktjänst från sjukvårdskunnig personal till anställda utan sån kunskap. #12 678Alfredo skrev:
Frågan är om det ger mer effekt när det gäller antalet anställda och andra kostnader inom den offentliga sjukvården än inom det privata näringslivet.
Du har ingen aaaaaning om vilken tillgång en äkta sekreterare var!!!!BirgitS skrev:
Det jobb du beskriver sköttes INTE av nån "sekreterare".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Eftersom jag sommarjobbade på 70-talet, och då bland annat som "assistent" till en sekreterare en sommar, så är jag mycket väl medveten om vad som ingick i den sekreterarens arbetsuppgifter. Sen ingick det förstås mycket annat som brevskrivning och renskrivning av mötesanteckningar så att det blev snygga protokoll.L lat skrev:
Är det inte så längre?BirgitS skrev:
Tycker du att man i privata företag återigen ska införa en sekreterare per 10 anställda tjänstemän för att någon annan ska koka kaffe, sköta diskmaskinen, dela ut posten på skrivborden och allt annat som sekreterarna höll på med 70-talet?
Det finns ju en anledning till att det inte längre är så i det privata näringslivet och det är att företagen anser att de sparar pengar genom att fördela ut arbetet på alla.
Varför gäller inte samma sak inom sjukvården?
Att överföra lärare, rektorer och annan personal på friskolorna till skolor inom det offentliga innebär just att man ökar den offentliga sektorn. Tvärs emot vad du påstod att du ville.
Men politikerna i regionerna vill ju bli omvalda så de lyssnar ju på resenärerna.
Sen har företagen som driver kollektivtrafiken inte mycket att säga till om utan det är så mycket som detaljbestäms i specifikationen (upphandlingskraven).
Vi har defintivt anställd (inhyrd) personal som sköter reception, diskmaskin organisera kontoret osv. Mer seniora chefer har anställda assistenter, typ första lagret mellanchef och uppåt, varierat lite över tid.
(Städarna jobbar för övrigt natt också)
Med fokus på att leverera värde finns det noll intresse att låta senior kvalificerad personal sköta rutinsysslor. Men en läkare kanske inte är tillräckligt mycket dyrare än en sekreterare för att det ska bli lönsamt, men eftersom det verkar råda brist på just läkare (och sjuksköterskor) verkar det dumt att ta upp deras tid med okvalificerat arbete kan jag tycka.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Jag har erfarenheter från 70-talet, som jag just skrev, och framåt i tiden och många sekreterare och kontorister har bortrationaliserats under de åren. Brygga kaffe själva fick vi börja göra på 80-talet. På slutet av 80-talet fick inte ens gruppcheferna sina protokoll renskrivna längre utan det var bara avdelningschefen som slapp skriva in dem själv på datorn. Tidigt 90-tal fick vi inte längre posten utdelad till skrivbordets inkorg av sekreteraren utan fick gå och hämta den i postfack centralt på avdelningen. På 90-talet blev det fikarum med diskmaskin och var och en förväntades stoppa in muggen i diskmaskinen. Sen kom kaffeautomaterna i stor skala.A ajn82 skrev:
En avdelning jag var på under 70-talet hade 3 sekreterare/kontorister för 3 gruppchefer och en avdelningschef, ungefär 30 personer sammanlagt, mest tjänstemän men även några arbetare (eller kollektivanställda som man sa). På ett annat ställe på slutet av 90-talet fanns det en sekreterare på avdelningen som bestod av minst 3 grupper med vardera ungefär 20 tjänstemän.
Jag tror dig, men jag tror inte du har hela bilden av privatnäringsliv, och jag tror trenden du observerade har vänt. Den var väl egentligen aldrig en fråga om effektivitet, utan allas lika värde?BirgitS skrev:
Jag har erfarenheter från 70-talet, som jag just skrev, och framåt i tiden och många sekreterare och kontorister har bortrationaliserats under de åren. Brygga kaffe själva fick vi börja göra på 80-talet. På slutet av 80-talet fick inte ens gruppcheferna sina protokoll renskrivna längre utan det var bara avdelningschefen som slapp skriva in dem själv på datorn. Tidigt 90-tal fick vi inte längre posten utdelad till skrivbordets inkorg av sekreteraren utan fick gå och hämta den i postfack centralt på avdelningen. På 90-talet blev det fikarum med diskmaskin och var och en förväntades stoppa in muggen i diskmaskinen. Sen kom kaffeautomaterna i stor skala.
En avdelning jag var på under 70-talet hade 3 sekreterare/kontorister för 3 gruppchefer och en avdelningschef, ungefär 30 personer sammanlagt, mest tjänstemän men även några arbetare (eller kollektivanställda som man sa). På ett annat ställe på slutet av 90-talet fanns det en sekreterare på avdelningen som bestod av minst 3 grupper med vardera ungefär 20 tjänstemän.
Städaren ska jobba dagtid, inte för att det är effektivt, men för att hen ska känna sig som en del av övrig personal.
När jag jobbade på universitetet blev men utkastad ur sitt kontor av en irriterad städare om man satt och jobbade när de ville städa 🤣