Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A ajn82 skrev:
Jag tror dig, men jag tror inte du har hela bilden av privatnäringsliv, och jag tror trenden du observerade har vänt. Den var väl egentligen aldrig en fråga om effektivitet, utan allas lika värde?
Städaren ska jobba dagtid, inte för att det är effektivt, men för att hen ska känna sig som en del av övrig personal.
När jag jobbade på universitetet blev men utkastad ur sitt kontor av en irriterad städare om man satt och jobbade när de ville städa 🤣
Ni kommer väl ihåg charmkurserna i mitten av åttiotalet. De gick ut på att peppa personalen och få alla att känna sig lika viktiga. Från vaktmästare till VD.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Jag tror dig, men jag tror inte du har hela bilden av privatnäringsliv, och jag tror trenden du observerade har vänt. Den var väl egentligen aldrig en fråga om effektivitet, utan allas lika värde?
Naturligtvis känner jag inte till alla privata företag. Liksom ingen annan.

När det gäller minskning av sekreterarnas uppgifter så pratades det om att några rationaliserades bort därför att det var billigare att var och en skötte sina protokoll, post, kaffe etc. själv än att ha en till anställd för att sköta det.
För att få en fingervisning kan man studera antalet sekreterare i Sverige. Enligt SCB:s yrkesstatistik fanns det 1990 256 000 sekreterare, 2007 hade de minskat till 31 000.
https://www.sverigesradio.se/artikel/5104610

Städare har jag inte uttalat mig om och jag tror inte heller att det är normalt att sjukvårdspersonal sköter om städningen.

P pmd skrev:
Det skulle illustrera min skepsis till att den dominoeffekt du beskrev skulle gå fort.
Det var knanske en lite obskyr referens. :)

Videosnutten är från filmen Mary Poppins. Det åldrade gubben spelas av Dick Van Dyke, som f.ö. fyllde 99 år för en dryg månad sen. Filmen är från 1964 så han var rejält sminkad i den för att se gammal ut.
Allmän bildad i film verkar du vara iallafall 😅, i övrigt har vi olika uppfattningar.
Jag är positiv till kollektivavtal som borde vara tvingande och du gillar kollektivavtal ibland men vurmar också för motsatsen.
Då är det svårt att kommunicera. Vad är din drivkraft?

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis känner jag inte till alla privata företag. Liksom ingen annan.

När det gäller minskning av sekreterarnas uppgifter så pratades det om att några rationaliserades bort därför att det var billigare att var och en skötte sina protokoll, post, kaffe etc. själv än att ha en till anställd för att sköta det.

[länk]

Städare har jag inte uttalat mig om och jag tror inte heller att det är normalt att sjukvårdspersonal sköter om städningen.
Jag nämnde städare för att poängtera den större trenden i samhället vid tidpunkten, där "mindre fina" arbeten skulle uppvärderas, och där ingen skulle vara finare än någon annan, utan därför sköta saker själv istället.

Det är också relevant eftersom det även förekommer att just städare nuförtiden utför sådana uppgifter som att koka kaffe i ditt exempel.

Sekreterarna heter inte längre sekreterare och skriver inte ut brev, men hjälper till att boka möten, resor osv istället och kallas "executive assistant"

Så min uppfattning är inte att skiftet iväg från stödpersonal som sekreterare var en fråga om effektivitet, eller ens kostnad, utan snarare en del av samtidens syn på rätt och fel.

I slutänden tänker jag att det rent krasst är en fråga om ekonomi, vad är den begränsande faktorn i din verksamhet, hur kan du maximera den nytta du får ut av denna faktor. Om den faktorn är mänsklig kompetens kommer man i privat verksamhet hitta sätt att flytta bort onödiga arbetsuppgifter för att maximera nyttan av de personerna, jag är inte övertygad att logiken ser likadan ut i offentlig verksamhet.

I fallet om läkare och sjuksköterskor får man också fråga sig, är målet maximal mängd vård per krona, eller maximal mängd vård med den kompetens som finns i landet. Jag tror inte lösningen på de två problemen är samma.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Här kanske facket skulle lägga sitt krut istället.
144kr/h 23000 i månaden. 26kr i OB.

Men det är väl inte så prestigefyllt att kämpa för de lågavlönade. Nä, bättre att ge sig på de med högre lön. Vilket ger mer i kassan hos ...? Gissa vem?😁

[länk]
Hur vet du att HRF inte kämpar för att höja de lägsta lönerna inom hotell och restaurang?
Avtalet följer märket, 7,4 procent innehåller en låglönesatsning.
https://www.dagensjuridik.se/nyhete...l-och-restaurang-lonerna-hojs-med-74-procent/ april 2023

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag nämnde städare för att poängtera den större trenden i samhället vid tidpunkten, där "mindre fina" arbeten skulle uppvärderas, och där ingen skulle vara finare än någon annan, utan därför sköta saker själv istället.
Skulle ju heta hygientekniker. Låter kanske som ett skämt, men det var seriöst eller vad man ska kalla det.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Jag var delägare ett hyffsat stort serviceföretag under 80-talet, fram till -91.
Vi hade 25-30 anställda varav 3st sekreterare/kontorister + att vi delade på en telefonist med några andra företag. Vi hade aldrig klarat vår verksamhet utan dessa personer, vi i "produktionen" hade inte fått nån tid över till detta utan dem.

Jag är övertygad om att polisen, vården & många andra verksamheter skulle bli oerhört mycket effektivare om man inte hade en massa verksamhets folk som sitter med pekfinger valsen och försöker skriva förståeliga rapporter/journaler/offerter/officiella dokument osv, som de definitivt inte är kompetenta till.

• Gilla
Bhp863 och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är nog ingen som längre tror att Musks armhöjning hade inslag av slump, det såddes lite tvivel de första timmarna, sen åkta han rakt till AfD och fortsatte med budskapet. Den tiden är förbi, nu är det helt öppet.
Ja, det är ju därför jag undrar över relevansen i Intets påstående/fundering i första stycket i inlägg #12 502.

Vad gäller tvivel så måste man nog vara en extrem Musklojalist för att inte se det uppenbara direkt när Musk gjorde sin fascisthälsning.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Detta är ett reelt problem i Sverige och bör inte negligeras av någon, vi ligger i världstoppen vad det gäller att öka klyftorna i samhället […]
Förändringstakten när det gäller "klyftorna" är inte lika intressant som en jämförelse med andra länder i Europa när gäller storleken på dem. Hur ser det ut då?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
L L Jan skrev:
Man hjälper dem genom att inte handla där. Då tvingas de skärpa till sig.
Slavarbetarna kan inte bara skärpa sig för att få det bättre.

• Haha
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
P
G Greger_08 skrev:
OT men apropå Temu man satte ju kaffe i halsen när man läste detta

[länk]
Lite knepig formulering i den där texten. "Hållbara företag" är väl företag med ett stabilt kassaflöde?

Redigerat:
P
BirgitS BirgitS skrev:
Så du vill alltså att arbetsrättsliga frågor ska flyttas från avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare till politikerna i riksdagen.
Arbetsrättsliga frågor är väl lagreglerade? Vad finns det för rättslig verkan i ett avtal mellan två privata parter, förutom den som avtalslagen reglerar mellan de två parterna?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Så när du skrev "Hans kontor låg på bottenvåningen intill entrén i kontorsbyggnaden, så alla anställda passerade det." menade du inte det utan något helt annat.
Man bör ta med sammanhanget när man tolkar en text.
Jag insåg inte att någon kunde tro att Elektrolux hade all sin verksamhet i ett kontor.

• Gilla
och en till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du att man i privata företag återigen ska införa en sekreterare per 10 anställda tjänstemän för att någon annan ska koka kaffe, sköta diskmaskinen, dela ut posten på skrivborden och allt annat som sekreterarna höll på med 70-talet?
Nej, givetvis inte. Hur privata företag organiserar sig är upp till dem.
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju en anledning till att det inte längre är så i det privata näringslivet och det är att företagen anser att de sparar pengar genom att fördela ut arbetet på alla.
Varför gäller inte samma sak inom sjukvården?
Även om en del politiker tycker att det är jättekul att lajva företagsledare så gör det inte att privat och offentlig verksamhet är likadan.
BirgitS BirgitS skrev:
Att överföra lärare, rektorer och annan personal på friskolorna till skolor inom det offentliga innebär just att man ökar den offentliga sektorn. Tvärs emot vad du påstod att du ville.
Man kan också ta bort all den översyn av friskolor som jag utgår från finns.
Eftersom friskolor bekostas med offentliga medel så lär inte den offentliga sektorn öka av att friskolorna läggs ner och dess resurser överförs till offentlig sektor.
BirgitS BirgitS skrev:
Men politikerna i regionerna vill ju bli omvalda så de lyssnar ju på resenärerna.
Gör de? Hur märks det? Lokaltrafik är en liten del av politikens verksamhetsområde i kommuner och landsting. Man röstar på ett paket vid allmänna val.
Man kan inte som resenär rösta med fötterna/plånboken när det gäller lokaltrafik.
BirgitS BirgitS skrev:
Sen har företagen som driver kollektivtrafiken inte mycket att säga till om utan det är så mycket som detaljbestäms i specifikationen (upphandlingskraven).
Och där finns det en ganska svag koppling till resenärerna. Planekonomi fungerar helt enkelt inte särskilt bra.

Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.