717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Oavsett hur bra människor är på att se vad som är bäst för dem själva så innebär det inte automatiskt att någon generellt ska ges rätt att bestämma över dem. Demokrati innebär ju trots allt att majoriteten bestämmer, inte de mest kompetenta eller erfarna.Nissens skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Självklart finns det människor som kan mer än mig på massor av områden och jag lyssnar gärna till deras råd, men bli tvingad till saker är jag ingen anhängare av. Jag förordar ingen form av anarki här, det finns en samhällsstruktur som vi behöver förhålla oss till, men individens frihet till egna val i så hög utsträckning som möjligt föredrar jag varje dag i veckan jämfört med att tex fackpampar ska bestämma viket anställningsavtal jag ska ha.D djac skrev:
Som sagt, kanske är det bättre att de som ser den långsiktiga nyttan för den enskilde ser till att det blir rätt om den enskilde själv inte är kapabel att göra det.S Styrman_jansson skrev:
Du måste lyfta blicken, detta är en systemfråga, långt över individnivå.JanneJanne123 skrev:
Självklart finns det människor som kan mer än mig på massor av områden och jag lyssnar gärna till deras råd, men bli tvingad till saker är jag ingen anhängare av. Jag förordar ingen form av anarki här, det finns en samhällsstruktur som vi behöver förhålla oss till, men individens frihet till egna val i så hög utsträckning som möjligt föredrar jag varje dag i veckan jämfört med att tex fackpampar ska bestämma viket anställningsavtal jag ska ha.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Frånta? Det är väl inte värre än att politikerna ”fråntar” medborgarna beslutsmäjligheter etc?S Styrman_jansson skrev:
Var glad för att någon ser till att systemet fungerar, det gynnar självklart individen oavsett vad individen tycker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Läs tillägget i inlägg #8 516 en gång till. Där framgår det klart vad som gäller, det är väldigt tydligt att fackavgiften endast dras för fackmedlemmar.Bananskalare skrev:
Om du fortsätter att hävda att det finns något kollektivavtal där det står att fackavgiften ska dras även för icke medlemmar, så får du leta fram ett sånt avtal.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nej, det vet jag att de inte gör. När jag fick mitt första VD jobb bad jag Unionen se över det föreslagna VD avtalet jag fått. Gjorde det lite för att det var roligt att se om de kunde bidra med något.Bananskalare skrev:
Men jag fick ingen feedback från dem, så svaret är nej, de hjälper inte alla medlemmar. 😊
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nej det var ju helt fel forum, Ledarna är ett bättre fackförbund att vända sig till om man är just ledare.Nissens skrev:
Har aldrig gillat ledarna, har väl varit med i Unionen mest för inkomstförsäkringen iofs, även om jag aldrig använt den. Du kanske inte har koll på det, men Unionen vänder sig även till ledare, så det var absolut inte fel forum. Jag har bra erfarenheter från Unionen när jag haft dem som mortpart vid personalförändringar så jag gynnar gärna dem.JanneJanne123 skrev:
Ledarna känns lite enkelspåriga, bara för att man haft chefstjänst en tid, så behöver man inte ha det alltid. Men det är väl en ”smaksak”.
Retar mig mest på namnet, har egentligen ingen erfarenhet av Ledarna, men tonen i deras deras reklam har gjort att jag känt att detta är nog inget för mig.Nissens skrev:
Har aldrig gillat ledarna, har väl varit med i Unionen mest för inkomstförsäkringen iofs, även om jag aldrig använt den. Du kanske inte har koll på det, men Unionen vänder sig även till ledare, så det var absolut inte fel forum. Jag har bra erfarenheter från Unionen när jag haft dem som mortpart vid personalförändringar så jag gynnar gärna dem.
Ledarna känns lite enkelspåriga, bara för att man haft chefstjänst en tid, så behöver man inte ha det alltid. Men det är väl en ”smaksak”.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nej det erkänner jag villigt och med stolthet att jag inte har koll på. Skulle aldrig falla mig in att som ledare ansluta mig till ett fackförbund.Nissens skrev:
Edit: inte annars heller förvisso.
Haha, det är ju upp till var och en, men det är ingen motsägelse i att vara ledare och fackmedlem. Egentligen är det väl vid VD tjänster man hamnar lite utanför de gängse ramarna, då finns det ju ingen anställningstrygghet inbyggt med ”automatik”.JanneJanne123 skrev: