717 673 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det så jag tolkar ditt inlägg.Nissens skrev:
"Det är väl så hela samhället fungerar? Allt ifrån domare till politiker och statliga tjänstemän har väl förtroende på ett eller annat sätt att jobba för att samhället skall fungera?"
Javisst. Men som allt annat är det väl sunt att från stund till stund ifrågasätta eller utvärdera sakers funktion och nytta i den form de existerar.Nissens skrev:
Men de med allra mest makt, såsom t.ex. ministrar o.d. är sällan någon form av expert inom många områden de beslutat inom. Hur kommer sig det tror du? Varför ska vi inte ta beslutsrätten från dem och ersätta dem med någon som är mer kunnig inom området?Nissens skrev:
Jamen då finns det alltså en möjlighet att man kan få justa arbetsvillkor utan kollektivavtal. M.a.o. det finns "fler sätt att flå en katt"Nissens skrev:
Hm, nu hittar jag inte länken (som jag har tagit med tidigare i tråden) men jag har bestämt för mig att det arbetstagare själva som i någon form utsett den bästa arbetsgivaren. Jag ska se om jag kan leta reda på den senare.Nissens skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Här är länken där Kindred får utmärkelsen till en av Sveriges bästa arbetsgivare;
https://www.byggahus.se/forum/threads/tesla-och-kollektivavtal.503086/post-5647367
Det är organisationen Karriärföretagen som utsett dem. Organisationen verkar inte ha några kopplingar till arbetsgivarorganisationer själva men har startats i samarbete med DI och är sedan 2014 ett fristående.
De verkar heller inte ha någon bias till företag utan KA utan en stor mängd företag med KA florerar på deras hemsida.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tesla-och-kollektivavtal.503086/post-5647367
Det är organisationen Karriärföretagen som utsett dem. Organisationen verkar inte ha några kopplingar till arbetsgivarorganisationer själva men har startats i samarbete med DI och är sedan 2014 ett fristående.
De verkar heller inte ha någon bias till företag utan KA utan en stor mängd företag med KA florerar på deras hemsida.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag vet inte va du vill säga. Jag vet inte med mig att jag sagt alla kollektivavtal är likadana. Du får gärna presentera det.BirgitS skrev:
Läs tillägget i inlägg #8 516 en gång till. Där framgår det klart vad som gäller, det är väldigt tydligt att fackavgiften endast dras för fackmedlemmar.
Om du fortsätter att hävda att det finns något kollektivavtal där det står att fackavgiften ska dras även för icke medlemmar, så får du leta fram ett sånt avtal.
Sen så med dina länkar det finns en dom säger att det är okej att låta alla betala.
Men oavsett, facket har ändrat sig frivilligt
Ja, det blev svårbegripligt👍. Det blev lite fel på slutet. Ursäkta slarvet.Mikael_L skrev:
Jag menar exakt det jag först skrev
Exakt! Så är det..Mikael_L skrev:
Meningen du citerar avser specifika gällande svenska lagparagrafer beslutade av Sveriges riksdag efter förslag från facket. Facket föreslog (via Socialdemokraterna) och riksdagen beslutade enligt fackets förslag. En tydlig dokumenterad linje hela vägen från arbetstagarnas idé och krav till gällande lagtext.
Det är inget post hoc argument. Det är inte ens något argument. Det är en beskrivning av ett orsakssamband. Nu har jag gjort vad jag kan för att få @Mikael_L förstå det. Men jag klarar tydligen inte det. Så jag slutar.
Om någon här inte förstår innebörden av det jag skrev i citatet ovan på grund av hur jag formulerar mig är det tråkigt. För jag uttrycker mig efter bästa förmåga.
Tack för omtanken. Men uppriktigt sagt förstår jag inte varför. Dina exempel är irrelevanta här.Mikael_L skrev:
Svaret på frågan om vem som startade konflikten mellan två parter är nästan alltid båda två. Båda parter har hela tiden när som helst kunnat stoppa detta genom att acceptera motpartens alla krav.Mikael_L skrev:
Ja det är ju såklart min gissning, det ska jag erkänna.
Men jag tänker att det nog måste uppfattas som att det är facket som startat stridsåtgärderna och därmed måste det vara de som håller igång konflikten.
Jag tror inte att någon tänker att det var Tesla som startade strejken och alla sympatiåtgärder. Tesla verkar ju inte göra något alls förutom att försöka driva verksamheten vidare.
Man kan se det på olika sätt såklart. Att IF Metall strejkar är ju välkänt. Däremot kan vi nog konstatera att vi vet väldigt lite om exakt varför. Ja i detalj. För att IFM vill ha kollektivavtal och Tesla inte vill verkar ju klart. Men vad som skall stå i avtalet vet vi egentligen inte ett dyft om. Speciellt inte i detalj vilka delar de är oeniga om. I denna tråd finns bara en massa gissningar om detta.
Men det är något endast Tesla gör eller inte gör som fått IFM att strejka på bara Tesla och ingen annan stans.
Att Tesla inte tar till några stridsåtgärder är antagligen främst för att de inte har något att vinna på det. Teslas motdrag är istället att mildra effekterna av IF Metalls åtgärder bäst de kan.
De flesta stora framgångsrika Svenska företag har kollektivavtal med IFM. Som tex Volvo, ABB, Saab, SKF osv. Eftersom de tjänar pengar på det.Mikael_L skrev:
De flesta i allmänheten arbetar på företag med kollektivavtal. Om de är medlemmar i facket eller inte beror på situationen på den egna arbetsplatsen. Vad som händer på Tesla intresserar dem inte.Mikael_L skrev:
Ja, de tycker rimligen att lösningen är att Tesla skriver på ett kollektivavtal. På för dem vanligt vis.Mikael_L skrev:
Det som beställt en Tesla eller har en och fått besvär av strejken är en annan kategori. Det är svårt att veta vilka det är. Vad jag hört av de som uttalar sig för Tesla och Teslas kunder märker de ingen skillnad i servicen de får av Tesla. Rimligen har de ingen anledning att intressera sig för denna konflikt när de inte drabbas.
Sedan finns ju såklart sådana som skriver tusentals kommentarer och försöker förstå vad som händer på div forum. Men det är nog ganska få.
Som i alla frågor finns det alltid de som snabbt låser sig till en uppfattning och sedan vidhåller den utan att vika en tum. Ungefär som en fotbollssupporter som anser favoritlaget är bäst oavsett hur dåligt de presterar. Och valet av favoritlag är ofta baserat på någon gammal sak som kanske tom är glömd. Det känns lite så här.
Det tror inte jag alls. De allra flesta "folk som är som folk är mest" bryr inte ett dyft om saken. Dessutom vet de att strejker inte alls är ovanligt när KA saknas.Mikael_L skrev:
Till slut finns det vi som ser det som en intressant konflikt och bara vill se hur det slutar och gärna oxo hur processen går framåt. Ungefär som de intresserade fotbollssupportrar som tittar på en VM-final mellan två utländska lag de inte hejar på. Det är en kraftmätning mellan "världens rikaste mans" företag Tesla och Europas starkaste fackföreningar. Det kommer alltid finnas pengar att fortsätta på båda sidor.
Så till slut måste de kompromissa. Att IF Metall kommer att bara ge upp lär knappast hända de närmsta åren. Det ligger alldeles för mycket politisk prestige i saken. För IFM, LO och deras europeiska systerföreningar samt för Socialdemokraterna i Sverige och Europa. Tesla kan så klart lämna Sverige. Men det verkar mera otroligt för Tesla är ett företag som skall tjäna pengar. Och kan Tesla tjäna pengar på att gå IFM tillmötes och slippa strejker kommer deras aktieägare att föredra KA.
Det var dagens funderingar och gissningar från min sida.
Du har fel tror jag.Jonatan79 skrev:
Majoriteten av folket vet inte om att denna konflikt existerar. De flesta som har hört om de har redan glömt den. De vet inte vad det finns för sidor att välja på. De har ingen Tesla och bryr sig inte ett dyft om detta.
Det lilla fåtal som har en Tesla märker ingen skillnad i service från Tesla så de bryr sig inte heller. Bara de får sin service spelar KA eller inte ingen som helst roll.
Absolut! Och visst har klimatet påverkats så dagarna har blivit längre, varmare och ljusare!D djac skrev:
Tur att det var på ett elbilsföretag de började strejka och inte på en dieselmotorfabrik.
Ja, så kan det också vara. De som glömmer sist är nog de arbetsgivare & personal som redan har KA men ändå råkat illa ut pga konfliktåtgärder.O skrev:
Du har fel tror jag.
Majoriteten av folket vet inte om att denna konflikt existerar. De flesta som har hört om de har redan glömt den. De vet inte vad det finns för sidor att välja på. De har ingen Tesla och bryr sig inte ett dyft om detta.
Det lilla fåtal som har en Tesla märker ingen skillnad i service från Tesla så de bryr sig inte heller. Bara de får sin service spelar KA eller inte ingen som helst roll.
Utsträckningen vet vi inte. Medlemsregistret är hemligt. Vet du berätta!JanneJanne123 skrev:
Det får du väl fråga dem om du vill veta? Hur skall forumet kunna veta tänkte du?JanneJanne123 skrev:
Men en gissning: de kanske bara är intresserade att vara med och visa sitt stöd.
Det är inget stort företag. Men hur många av de anställda som är intresserade av strejken är väl självklart. Alla anställda vill såklart veta vad som händer på deras arbetsplats. Men nästan inga är intresserade att diskutera saken med media. För de har inget att vinna på det.JanneJanne123 skrev:
Det är helt normalt att varken alla anställda eller alla medlemmar deltar vid strejker.JanneJanne123 skrev:
IF Metall organiserar metallarbetare, de har knappast haft konflikt på någon salladsbar.
Jag tror ingenting om deras förmågor.JanneJanne123 skrev:
Men det är självklart att Sveriges största fack har bäst expertis och mest erfarenhet av hur och när man bäst använder strejkvapnet.
Att man skall ta det mesta med en nypa salt håller jag med om. Men att in formationen från Sveriges Ingenjörer var "färgad" tycker jag inte. Självklart ser alla avsändare av info saken ur sitt eget perspektiv.J jonaserik skrev:
Men jag ser inget som är "färgat". Kan du exemplifiera vad och vilken färg?
Det håller många med omJanneJanne123 skrev:
Självklart finns det människor som kan mer än mig på massor av områden och jag lyssnar gärna till deras råd, men bli tvingad till saker är jag ingen anhängare av. Jag förordar ingen form av anarki här, det finns en samhällsstruktur som vi behöver förhålla oss till, men individens frihet till egna val i så hög utsträckning som möjligt föredrar jag varje dag i veckan
Anställningsavtal är aldrig en sak för fackpampar. Det är ett avtal mellan arbetgivare och anställd.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Metall har ju själva gått ut med siffran att en tredjedel strejkar. Visst de är part i målet, men det lär ju knappast vara fler än de påstår. https://da.se/2024/02/en-av-tre-strejkar-pa-tesla-if-metall-hade-hoppats-pa-halften/O skrev:
Nu är ju det här ett diskussionsforum och ett rätt naturligt ställe att diskutera på, om jag bara får prata direkt med personerna i tälten blir diskussionen tämligen torftig.O skrev:
Nej det är inte helt normalt att ett flertal av de fackanslutna väljer att inte strejka. Tjänstemännen och andra yrkeskategorier har inget med det här att göra.O skrev:
Självklart är det inte Metall som hade konflikten på salladsbaren utan ett annat LO-förbund, men fack som fack.
Om detta är det bästa facket har att ge gällande strejkvapnet känns det som lösa skott. Tesla bedriver ju sin verksamhet i stort sett som vanligt.O skrev: