Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej det erkänner jag villigt och med stolthet att jag inte har koll på. Skulle aldrig falla mig in att som ledare ansluta mig till ett fackförbund.

Edit: inte annars heller förvisso.
Varför inte som ledare, det är väl ett jobb bland andra?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Varför inte som ledare, det är väl ett jobb bland andra?
Klarar man inte av att föra sin egen talan kanske man inte ska vara ledare.

Behöver jag juridisk kompetens hyr jag in den för alla pengar jag sparat på att inte vara med i facket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frånta? Det är väl inte värre än att politikerna ”fråntar” medborgarna beslutsmäjligheter etc?

Var glad för att någon ser till att systemet fungerar, det gynnar självklart individen oavsett vad individen tycker.
Du ser ingen risk ( och kanske känner igen något från historien) hur det kan bli när man går lite för långt i det du beskriver? D.v.s. att bestämmande ska utgå från en elit som vet bättre än övriga i samhället?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Du ser ingen risk ( och kanske känner igen något från historien) hur det kan bli när man går lite för långt i det du beskriver? D.v.s. att bestämmande ska utgå från en elit som vet bättre än övriga i samhället?

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl så hela samhället fungerar? Allt ifrån domare till politiker och statliga tjänstemän har väl förtroende på ett eller annat sätt att jobba för att samhället skall fungera?

Jag har aldrig sagt att facket vet mer än övriga medborgare, men uppenbarligen behövs de för att vi skall behålla en hyfsat hygienisk nivå på arbetsmarknaden.

• Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl så hela samhället fungerar?
Som tur är så är det inte så. Vi har t.ex. en del saker som avtalsfrihet, föreningsfrihet och även ett till stora delar sekulärt samhälle. Bl.a.
Nissens Nissens skrev:
Jag har aldrig sagt att facket vet mer än övriga medborgare, men uppenbarligen behövs de för att vi skall behålla en hyfsat hygienisk nivå på arbetsmarknaden.
Hmm, om facken inte vet mer än övriga medborgare, varför behövs dem då?

Behövs de verkligen ”uppenbarligen” för allt och alla?

Varför har det då t.ex. funnits stora företag som i åratal existerat utan KA och dessutom blivit utsedda till bästa arbetsgivaren?

Redigerat:
  • Gilla
sysmali och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har bara lurkat tråden medan det diskuterats personliga friheter vs att saker bestäms åt en.

Jag kan väl bara tycka att det blev onödigt polariserat, som att det bara finns ändlägena, man bestämmer allt helt själv, till andra änden, att stat och annat måste bestämma allt.

Nu är jag inte dummare än att jag fattar att ni som skrivit inte förhåller er till frågan sådär i verkligheten, men i diskussionen blev det ju lite så.
Själv är jag jag rätt kraftigt liberalt anstruken, i meningen personlig frihet och självbestämmande och sånt. Och jag är på sätt och vis lite nära anarkism (som idé, ty i praktiken funkar det inte).
Men jag är också för ett regelbaserat samhälle som styr en massa saker som medborgarna tyvärr inte klarar av att ansvara för själv (i alla fall inte alla medborgare).

För detta har jag behövt jobba från en annan angreppspunkt.
Vad är egentligen ett samhälle, behöver vi ett samhälle, vad ger det för nyttor resp nackdelar (här kommer ju det anarkistiska tankegodset bra in).

Så där jag landat (eller just nu befinner mig) så är jag för kraftig liberalism (men alltså inte marknadsliberalism, eller libertian eller nåt sånt) utan de personliga friheterna.
Men samtidigt för ett relativt starkt regelbaserat samhälle och en inte alltför svag lagbaserad stat.
Och det är ju inte saker som i sig är perfekt kompatibla, men det är där jag hamnar.

Mycket av detta är naturligtvis styrt av att jag är född och uppvuxen i Sverige och är därmed i grunden marinerad i en massa värderingar som gällt och gäller i vårt land.
Det ska jag inte sticka under stol med.
Man slipper aldrig undan sitt arv och sociala omgivning.

Av alla som diskuterade dessa värderingar så kan jag väl framhålla att djac nog lite försökte framhålla en medelväg, eller åtminstone menade att det är faktum att vi har regler samt fixar inte allt själv, ty så är det ju.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är inte en tråd för de aom älskar facket.
BirgitS BirgitS skrev:
Det måste ju vara mycket trevligare med en tråd där bara de som hatar facket skriver, en klubb för inbördes beundran.
J jonaserik skrev:
Det är nog ingen klubb här, utan för och emot något som skrivs. Finns nog avvikande meningar om allt och intet. Det är en saklighet i tråden om vara eller inte vara, det med KA och vad olika uppfattar som sin uppfattning.
Jag finner inte heller att denna tråd är en klubb för något läger. Jag tycker det finns en hygglig balans mellan de som försvarar facket och de som försvarar Tesla.
Sen finns det rätt många som inte försvarar någon av parterna, utan som jag, tycker att båda parterna är rövhattar som gör fel (eller åtminstone inte rätt).

Själv har jag några gånger deklarerat min egen åsikt om facket, vilket inte är direkt positiv, men jag är nog ändå en hel del kluven, ty de har historiskt gjort massor av bra, och gör väl fortfarande en del bra, men det är mindre tydligt idag.
Men jag är inte rent principiellt emot facket, personligen har jag inget mer med dem att göra, men jag skulle t.ex. inte försöka påverka mina barn att vara emot, och helt nöjd med att de går med i facket när de nu snart går ut i arbetslivet - det är deras val, deras liv, och de får upptäcka saker själva.

Om TM Sweden har jag faktiskt ingen åsikt alls. Jag har mer åsikter om Hedin Bil, som är ett jä*a rövhattsföretag. (Men det gäller inte fackliga frågor då, det vet jag inget om, utan hur de är mot kunder).

Ja det här blev två inlägg som sammanfattar det jag kunde skriva efter en tid med mest lurkande av tråden.
Det händer väl inte så mycket mellan TM Sw och IFmetall (som syns i alla fall), så diskussionerna här tenderar ju att mest gå på tomgång.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har bara lurkat tråden medan det diskuterats personliga friheter vs att saker bestäms åt en.

Jag kan väl bara tycka att det blev onödigt polariserat, som att det bara finns ändlägena, man bestämmer allt helt själv, till andra änden, att stat och annat måste bestämma allt.

Nu är jag inte dummare än att jag fattar att ni som skrivit inte förhåller er till frågan sådär i verkligheten, men i diskussionen blev det ju lite så.
Själv är jag jag rätt kraftigt liberalt anstruken, i meningen personlig frihet och självbestämmande och sånt. Och jag är på sätt och vis lite nära anarkism (som idé, ty i praktiken funkar det inte).
Men jag är också för ett regelbaserat samhälle som styr en massa saker som medborgarna tyvärr inte klarar av att ansvara för själv (i alla fall inte alla medborgare).

Vad är egentligen ett samhälle, behöver vi ett samhälle, vad ger det för nyttor resp nackdelar (här kommer ju det anarkistiska tankegodset bra in).

Så där jag landat (eller just nu befinner mig) så är jag för kraftig liberalism (men alltså inte marknadsliberalism, eller libertian eller nåt sånt) utan de personliga friheterna.
Men samtidigt för ett relativt starkt regelbaserat samhälle och en inte alltför svag lagbaserad stat.
Och det är ju inte saker som i sig är perfekt kompatibla, men det är där jag hamnar.

Mycket av detta är naturligtvis styrt av att jag är född och uppvuxen i Sverige och är därmed i grunden marinerad i en massa värderingar som gällt och gäller i vårt land.

Av alla som diskuterade dessa värderingar så kan jag väl framhålla att djac nog lite försökte framhålla en medelväg, eller åtminstone menade att det är faktum att vi har regler samt fixar inte allt själv, ty så är det ju.
Tycker nog som du och säkert ungefär som de som jag debatterat med också, tex @Styrman_jansson , jag tror nog att vi i praktiken skulle hamna ganska nära varandra även om man kanske börjar i lite olika utgångslägen.

Sen kan man hamna i tvivel ibland, jag har en lärartät släkt och när man hör om hur barn har det hemma och hur föräldrar beter sig idag, så kan jag får klart oliberala tankar kan jag erkänna.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Som tur är så är det inte så. Vi har t.ex. en del saker som avtalsfrihet, föreningsfrihet och även ett till stora delar sekulärt samhälle. Bl.a.
Jodå, domare, myndighetspersoner och politiker går inte under något av det du räknar upp.
S Styrman_jansson skrev:
Hmm, om facken inte vet mer än övriga medborgare, varför behövs dem då?
För att ”övriga medborgare” inte är en homogen grupp, kunskaperna varierar, det ser man även i denna tråden.
S Styrman_jansson skrev:
Behövs de verkligen ”uppenbarligen” för allt och alla?
Tja, i hela västeuropa behövs de i alla fall. I Afrikanska länder behövs de, men de finns inte…
S Styrman_jansson skrev:
Varför har det då t.ex. funnits stora företag som i åratal existerat utan KA och dessutom blivit utsedda till bästa arbetsgivaren?
Är det någon arbetstagarorganisation som gjort det? Nä, tänkte väl det. 😉

P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Möjligt att det är min liberala ådra som överreagerar, men att säga till mig att jag inte själv vet vad som är bäst för mig är i min värld ett otroligt förminskande och en väldig förolämpning. Jag tycker det signalerar en otroligt tråkig människosyn där man ska låta ”experter” bestämma hur andra människor ska leva sina liv.
Verkar som om du råkat ut för en folkpartist! Spring fort för de skall man aldrig lita på enligt Adelsohn.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Vi är nog väldigt lika i det. Iallafall så som du beskriver det nu

Jag är för en tunn reglerande stat med få, enkla och tydliga regler och bestämmelser. Grundläggande regler för att undvika att de som inte riktigt kan ta vara på sig själv inte blir överutnyttjade. Det ska vara lag det som gäller för alla och resten bör vara fritt att deala om

Och inga undantag eller avsteg från de få regler som är satta.

(platt inkomstskatt och inga avdrag, samma moms och skatt för företag som privatpersoner etc. igen, inga avdrag och undantag)

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Problemet med denna konflikt är att båda parter nu går på ideologi.
Förhandlingar kommer bara förekomma om dom båda förlorar tillräckligt mycket.

Hitills verkar ju IF MEtall ligga under, man har dragit med en massa sympatiåtgärder, som hitills bara rundats av Tesla och försatt underleverantörer i ett dåligt läge, bla fick 20 personer avskedas fårn ett företag i Vetlanda (där avtalet från Tesla Germany sas upop när dom togs ut i strrejk), och bilverkstäder MED avtal, som tex Werkstad, får inte längre serva Tesla (även om dom nog har andra märken) osv.

Tesla äR ju ett entrepenörsföretag, tyckaa vad man vill om ledningen där. Och dom är väldigt kreativa. Postnords blockad av nummerplåtar har dom nu hittat ett sätt att gå runt, och jag tror inte postnord får neka privatpersoner att få sin post bara pga det märke av bil dom väljer (det vore en väldigt udda tolkning av lagen !)

Att nu service av laddstolpar och byggande av nya har stoppas skulle ju kunna innebära att man helt enkelt byter bolag för detta. Kanske tar in mindre firmor utan KA istället tex.

Jag har inget emot facket, och har själv varit engagerad tidigare: Men facket har inte hängt med i historien och den modellen man företräder tycker jag har vattnats ur oerhört de senaste 20 åren. Man borde kika på en förnyelse och erbjuda tjänster till sina medlemmar som än fler faktiskt vill ha; tex stöd och råd vid löneförhanlingar kanske snarare än en kollektivt satt siffra, rådgivning vid avtal (inkl anställningsavtal), vidareutbildningar osv, sen kan man ha rättigheter att granska tex jämlikhet och annat på arbetsplatserna och centralt vara påverkande i politiken ungefär som andra intresseorganisationer där medlemmarna betalar för tjänster OCH en större påverkan (tag tex SMC, småföretagarna etc)

Strejk som vapen är jag tveksam till i 2020-talet och framåt med alla de olika anställningsformer vi har i "the gig economy". Det är ju inte längre en stor arbetsgivare på orten i de flesta fall, där man skall jobba 9-17 varje dag vid löpande bandet...och även OM det är det så har denne ofta möjlighet att lätt ta in bemanning utifrån, och då hamnar man snabbt i eskaleringar som drabbar 3e part mycket värre än företaget...

https://www.arbetsvarlden.se/20-varslas-pa-tesla-leverantor-ser-ingen-losning-i-nartid/

https://www.teslarati.com/tesla-sweden-record-delivery-loophole/

https://www.tn.se/arbetsmarknad/35794/teslas-laddstationer-dras-in-i-strejken/

Nissens Nissens skrev:
Jodå, domare, myndighetspersoner och politiker går inte under något av det du räknar upp.
Så hela samhället består av "domare, myndighetspersoner och politiker"?

Det jag ville påvisa är att vårt samhälle består av en mängd olika saker såsom t.ex. lagar, direktiv, praxis, riktlinjer, ämbeten m.m som alla på något sätt antingen inskränker eller stärker våran personliga frihet. Förhoppningen är ju att dessa olika saker ska innebära någon form av balans.

När "hela samhället" endast styrs av en elit, kalla det domare, myndighetsperson eller politiker blir det som i Ryssland...
Nissens Nissens skrev:
För att ”övriga medborgare” inte är en homogen grupp, kunskaperna varierar, det ser man även i denna tråden.
Ja, men är det anledning nog att generellt ta ifrån dem som så att säga har mindre kunskaper i något ämne friheten att göra sina egna val och misstag? Jag tycker att det ska oerhört mycket till innan man aktivt berör en människa att göra sina egna val.
Nissens Nissens skrev:
Tja, i hela västeuropa behövs de i alla fall. I Afrikanska länder behövs de, men de finns inte…
Oj! Så du menar att det inte finns ett enda företag i hela västeuropa som har justa villkor utan att facket är med och petar?
Nissens Nissens skrev:
Är det någon arbetstagarorganisation som gjort det? Nä, tänkte väl det. 😉
Nu förstår jag inte vad du menar. Nej det är inte någon arbetstagarorganisation som gjort det. Det är företagets egna förtjänst eftersom de vill attrahera rätt personal...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Så hela samhället består av "domare, myndighetspersoner och politiker"?
Hur kunde du dra den slutsatsen? Ungefär lika konstigt som att säga att hela samhället består av fackföreningsfolk.. 🙄
S Styrman_jansson skrev:
Det jag ville påvisa är att vårt samhälle består av en mängd olika saker såsom t.ex. lagar, direktiv, praxis, riktlinjer, ämbeten m.m som alla på något sätt antingen inskränker eller stärker våran personliga frihet. Förhoppningen är ju att dessa olika saker ska innebära någon form av balans.
Liksom fackförbunden.
S Styrman_jansson skrev:
När "hela samhället" endast styrs av en elit, kalla det domare, myndighetsperson eller politiker blir det som i Ryssland...
Som sagt, det var exempel på roller som är tillsatta för att de skall ha kunskaper som kanske gemene man inte besitter…
S Styrman_jansson skrev:
Ja, men är det anledning nog att generellt ta ifrån dem som så att säga har mindre kunskaper i något ämne friheten att göra sina egna val och misstag? Jag tycker att det ska oerhört mycket till innan man aktivt berör en människa att göra sina egna val.
Som sagt, många funktioner i samhället utförs av de som har mest kunskaper inom aktuellt område.
S Styrman_jansson skrev:
Oj! Så du menar att det inte finns ett enda företag i hela västeuropa som har justa villkor utan att facket är med och petar?
Nej, det menar jag inte, det finns som bekant undantag. Tesla är ett.
S Styrman_jansson skrev:
Nu förstår jag inte vad du menar. Nej det är inte någon arbetstagarorganisation som gjort det. Det är företagets egna förtjänst eftersom de vill attrahera rätt personal...
Att klubben för inbördes beundran utser den bästa arbetsgivaren är ju rätt osmakligt, tycker du inte det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.