717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Jag förstår att det känns så i din mage, och att det verkar så i ditt flöde.Jonatan79 skrev:
Men dom som har undersökt och räknat, ser något annat.
https://feber.se/bil/starkt-folkligt-stod-for-if-metall/460334/
Detta kan ju såklart ändra sig över tid, undersökningen är inte pinfärsk, men man ska nog vara försiktig med att basera sin världsbild på vad som händer i sin egen bubbla.
Jovisst, 1797 st röster är ju inte speciellt omfattande, ungefär som på FäjsbåkkStefan Bengtsson skrev:
Jag förstår att det känns så i din mage, och att det verkar så i ditt flöde.
[länk]
Detta kan ju såklart ändra sig över tid, undersökningen är inte pinfärsk, men man ska nog vara försiktig med att basera sin världsbild på vad som händer i sin egen bubbla.
Flödena justeras ju för att passa ens egna åsikter, så om flödet skulle gå tvärs emot bör man lägga ett supportärende, polariseringen måste förstärkas.Stefan Bengtsson skrev:
[länk]
Jag läser i bl.a inlägg från: Arbetaren, Kommunals, de olika avdelningarna hos IF Metalls fackförbunden samt olika mediers (de flesta faktiskt). Jag försöker scanna känslan och åsikterna i stort, annars ger det som sagt en mycket vinklad bild.D djac skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Varför strejkar mekanikerna i så låg utsträckning då? Varför måste Metall dra in folk från andra arbetsplatser att stå i deras tält?O skrev:
Naturligtvis inte. Tror du på fullt allvar att det pågår en strid med strejker och sympatistrejker för att få KA på en arbetsplats om ingen där är "särdeles intresserad"? Det gör inte jag.
Självklart anser sig IF Metall ha en stark anledning att kräva KA. Annars skulle de inte gå så här långt. På samma sätt anser sig Tesla naturligtvis ha bra skäl vägra KA. Annars skulle inte de heller gå så här långt. Båda parter med full rätt och stöd i lagen.
Vad konflikten gäller och vad de båda parterna vill uppnå berättar de naturligtvis inte för någon utomstående. Det vet bara ett mycket litet fåtal personer i detalj. Man visar inte sina kort i en förhandling. Så jag utgår från att vi inte har speciellt mycket info om vad denna konflikt handlar om egentligen. Vem som har rätt och vem som har fel vet man därför inte.
Det jag vågar påstå är att det är två starka parter (Tesla med Musk & LO) som inte har bråttom för de har gott om pengar och råd att fortsätta mycket länge. Säkert minst 100år. De är oxo båda säkert vana att vara starkast och kunna få som de vill. Därför är det så intressant att följa.
Nej jag står fast vid att särdeles många på Tesla inte är intresserade.
Är ju inte första gången facken genomför den här typen av manövrar trots att anställda på företaget inte är intresserade, den famösa salladsbaren är väl det mest kända exemplet. Du har en övertro på fackens strategiska förmåga.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Om du har Fäjsbåkk:Stefan Bengtsson skrev:
[länk]
https://www.facebook.com/share/p/bBrtF64cb9FZQUjm/
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Fånigt påstående.JanneJanne123 skrev:
Bevisligen vet en del människor inte vad som är bäst för dem själva långsiktigt. Uppenbarligen tillhör du ren av dom.
Jag personligen är höginkomsttagare sedan många år och har aldrig någonsin röstat rött, så sossekortet funkar inte på mig.