Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jogöwa skrev:
Vad har våra familjebilder med avtalet mellan Tesla och anställd+ dennes fru göra?

Hade vi signerat ett sånt avtal så hade det såklart varit surt, hade först och främst troligtvis bytt leverantör och kontaktat leverantören för att be dem ta bort bilderna . Om det inte gav napp hade jag kontaktat jurist för att höra vilka alternativ som funnits.
Du tyckte ju att den tesla-anställdes fru som twittrade bara borde hedrat avtalet (som hon själv inte skrivit under). Jag tog det bara till sin spets för att visa att det inte är rimligt.
 
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan vara bra att ha vissa av dessa villkor när du stöter på en vildhjärna eller en vildhjärnas sambo/partner som vill leka rövare. Yttrandefriheten är stor men du som anställd kan inte bete dig hur som helst.
Ah, det går hur bra som helst, det finns många arbetsplatser i Sverige och problemen är få.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Ah, det går hur bra som helst, det finns många arbetsplatser i Sverige och problemen är få.
Tänk om alla företag i landet vore k-anslutna , då skulle det ju inte finnas några problem alls, bra va?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänk om alla företag i landet vore k-anslutna , då skulle det ju inte finnas några problem alls, bra va?
Om Tesla hade haft rimliga villkor i sina anställningsavtal och inte 70-sidiga vansinnigheter delvis på engelska med villkor som aldrig skulle hålla i rätten så hade de inte suttit i den här skiten.

Jag får ju säga att jag hejade på Tesla ursprungligen men pendeln har svängt.
 
  • Gilla
robhol och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du tyckte ju att den tesla-anställdes fru som twittrade bara borde hedrat avtalet (som hon själv inte skrivit under). Jag tog det bara till sin spets för att visa att det inte är rimligt.
Hur har jag inte hedrat avtalet? Kanske missförstod dig.

Nu har väl inte Tesla skickat någons familjebilder till utomstående?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänk om alla företag i landet vore k-anslutna , då skulle det ju inte finnas några problem alls, bra va?
Jag är övertygad om att problemen skulle minska i alla fall, men inte på grund av att kollektivavtalen är så fantastiska i sig.
Majoriteten av de företagarna jag träffar på i mitt jobb är inga dåliga människor som vill utnyttja andra, utan man är bara dåligt pålästa om vad det innebär att vara arbetsgivare. Man är ofta duktig på att göra någonting, och det leder till att man anställer andra. Någonstans mellan 1 anställd och HR-avdelning och extern VD finns det massor av företagare som är jätteduktiga på det de gör, men har noll utbildning i att driva företag. Om dessa hade fått prata om frågorna som är viktiga för sina anställda (dvs de som regleras i kollektivavtal) så tror jag att alla hade vunnit på det.
 
  • Gilla
robhol och 5 till
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Hur har jag inte hedrat avtalet? Kanske missförstod dig.

Nu har väl inte Tesla skickat någons familjebilder till utomstående?
Jag förstår att du inte förstår, vi kan stanna där.
 
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är övertygad om att problemen skulle minska i alla fall, men inte på grund av att kollektivavtalen är så fantastiska i sig.
Majoriteten av de företagarna jag träffar på i mitt jobb är inga dåliga människor som vill utnyttja andra, utan man är bara dåligt pålästa om vad det innebär att vara arbetsgivare. Man är ofta duktig på att göra någonting, och det leder till att man anställer andra. Någonstans mellan 1 anställd och HR-avdelning och extern VD finns det massor av företagare som är jätteduktiga på det de gör, men har noll utbildning i att driva företag. Om dessa hade fått prata om frågorna som är viktiga för sina anställda (dvs de som regleras i kollektivavtal) så tror jag att alla hade vunnit på det.
Vi är ju redan där idag, ca 90% av mellan och stora bolag är anslutna. Det är ett omöjligt uppdrag att få med så pass många småbolag också killgissar jag.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag förstår att du inte förstår, vi kan stanna där.
Du verkar tycka du är smart, kanske borde du försöka investera din tid i att förbättra för mänskligheten istället för att sitta här och slänga ur dig massa påståenden utan grund, massa kanske och skeva jämförelser.
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
J
H heimlaga skrev:
Nå....jag har egna erfarenheter också men de har redan blivit underkända här. Eftersom de inte stämde överens med ideologin.
Jag tror att det finns hemska arbetsgivare därute och det är trist du råkat ut för dom. Men det finns väldigt många bra också. Beklagligt att du inte hittat en sådan. Det bästa att göra om man har sådan arbetsgivare är att sluta. Men, jag vet, det kan vara så att man inte kan göra det av olika skäl.

Sen är alltid arbetsgivaren närmast sig själv, de bedriver (oftast) inte välgörenhet, så de drar sig säkert inte för att säga upp folk och garanterat höjer de inte lönen mer än vad de behöver.

Men arbetar man inom ett område (både typ av arbete och geografiskt) där det finns efterfrågan på den typen av arbetskraft så kan inte arbetsgivaren betee sig hur som helst...

De flesta måste ju skaffa nytt jobb innan de säger upp sig på det gamla. Men vet folk som har så bra ekonomi att de bara sagt upp sig när jobbet inte kändes bra. Ofta får de jobb direkt, men har de så bra ekonomi att om de inte får det så klarar de sig ändå så oroar de sig inte.

Som alltid är det dyrt att vara fattig. För då kan man inte alltid ha lyxen att "välja".

Men tar vi nu denna teslakonflikt. De som jobbat 5-6 år på tesla verkar ju fått ca 1.5 mille i aktievärde plus vad jag läser mellan raderna har 35-50 k i månadslön, så de har det nog rätt bra totalt sett. Jag skulle nog tro att dessa mekaniker har mer pengar in totalt under dessa år än mig som lagt betydligt mer tid på studier och jobbat mycket längre.

Elon Musk verkar vara en jäkla skitarbetsgivare, men en jag känner som jobbar på amerikanskt bolag (och som jag tror tjänar jävligt bra) sa att amerikanska arbetsgivare går att tjäna mycket, men man måste räkna med att man tvingas byta jobb och då få mycket lägre lön.

Det finns nog gått om småfirmor samt mellanstora som har urusla villkor OCH dålig lön. Där borde IF Metall lägga sin energi först.
 
  • Gilla
  • Wow
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror att det finns hemska arbetsgivare därute och det är trist du råkat ut för dom. Men det finns väldigt många bra också. Beklagligt att du inte hittat en sådan. Det bästa att göra om man har sådan arbetsgivare är att sluta. Men, jag vet, det kan vara så att man inte kan göra det av olika skäl.

Sen är alltid arbetsgivaren närmast sig själv, de bedriver (oftast) inte välgörenhet, så de drar sig säkert inte för att säga upp folk och garanterat höjer de inte lönen mer än vad de behöver.

Men arbetar man inom ett område (både typ av arbete och geografiskt) där det finns efterfrågan på den typen av arbetskraft så kan inte arbetsgivaren betee sig hur som helst...

De flesta måste ju skaffa nytt jobb innan de säger upp sig på det gamla. Men vet folk som har så bra ekonomi att de bara sagt upp sig när jobbet inte kändes bra. Ofta får de jobb direkt, men har de så bra ekonomi att om de inte får det så klarar de sig ändå så oroar de sig inte.

Som alltid är det dyrt att vara fattig. För då kan man inte alltid ha lyxen att "välja".

Men tar vi nu denna teslakonflikt. De som jobbat 5-6 år på tesla verkar ju fått ca 1.5 mille i aktievärde plus vad jag läser mellan raderna har 35-50 k i månadslön, så de har det nog rätt bra totalt sett. Jag skulle nog tro att dessa mekaniker har mer pengar in totalt under dessa år än mig som lagt betydligt mer tid på studier och jobbat mycket längre.

Elon Musk verkar vara en jäkla skitarbetsgivare, men en jag känner som jobbar på amerikanskt bolag (och som jag tror tjänar jävligt bra) sa att amerikanska arbetsgivare går att tjäna mycket, men man måste räkna med att man tvingas byta jobb och då få mycket lägre lön.

Det finns nog gått om småfirmor samt mellanstora som har urusla villkor OCH dålig lön. Där borde IF Metall lägga sin energi först.
Visa mig denna svenska bilmekaniker som har 50.000 kr/månaden i lön och har fått aktier värda 1,5 miljoner.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Du verkar tycka du är smart, kanske borde du försöka investera din tid i att förbättra för mänskligheten istället för att sitta här och slänga ur dig massa påståenden utan grund, massa kanske och skeva jämförelser.
Tja, om du uppfattar mig som smart får jag väl tacka för komplimangen...

Byter du ut "mänskligheten" mot "svenska skattebetalare" så drar jag definitivt mitt strå till stacken. För att återknyta till diskussionen om värde så kan jag säga att en (1) bra dag på jobbet så stoppar jag utbetalning av skattepengar till oseriösa företag motsvarande vad @AndersMalmgren fakturerar på ett år....
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
sysmali
Det finns inga "bevis" på Teslas svenska aktieprogram (då avtalet inte läckt), men enligt inlägg på Teslaclubs forum så gäller följande:

https://www.byggahus.se/forum/threads/tesla-och-kollektivavtal.503086/page-405#post-5552025

Och det stämmer med vad jag läst på amerikanska sidor om aktieprogrammet.

Vad en mekaniker på Tesla tjänar har jag ingen aning om.

OM aktieprogrammet stämmer så är det rätt enkelt att förstå motviljan att strejka bland mekanikerna. De tycker nog inte att de har det dåligt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, det kan man ju tycka, men då har man nog inte varit i några situationer där man som arbetssökande är i klart underläge jämtemot arbetsgivaren. När rekryterande chef säger,
"utmärkt, du får jobbet, jag har förberett kontraktet, skriv under på sista sidan så börjar du på måndag"
finns det inte utrymme för att kontra med
"jomen, vad trevligt. Jag ska bara ta med mig avtalet hem, gå igenom punkt för punkt med mitt fackombud och så hör jag av mig om det är rimligt för mig att skriva på"

Då blir ju svaret "det är samma kontrakt som alla mekaniker i Sverige skrivit på, vi kan inte ändra det, vill du ha jobbet är det där kontraktet, annars tar vi nästa på listan "

Ridå.
Nja, för länge sedan sökte jag jobb, och de arbetsgivare som inte hade kollektivavtal diskvaliferade sig direkt. De brukade alltid kommentera med att deras avtal var ”lika bra”…
Skälet till att jag dissade dem var lättja egentligen. Jag hade ingen lust att sätta mig in i avtalen och dessutom jämföra dem med hur kollektvavtalet såg ut. Då var det mycket enklare att välja ett företag som hade kollektivavtal helt enkelt.

Jag fattade redan då att det fanns en anledning till att de inte hade kollektivavtal, och det skälet var sannolikt att de ville blåsa mig på något. 😊
 
  • Wow
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Det finns inga "bevis" på Teslas svenska aktieprogram (då avtalet inte läckt), men enligt inlägg på Teslaclubs forum så gäller följande:

[länk]

Och det stämmer med vad jag läst på amerikanska sidor om aktieprogrammet.

Vad en mekaniker på Tesla tjänar har jag ingen aning om.

OM aktieprogrammet stämmer så är det rätt enkelt att förstå motviljan att strejka bland mekanikerna. De tycker nog inte att de har det dåligt.
Tja, Ratsits statistik motsäger det i alla fall;
Skärmdump av lönestatistik för bilmekaniker i Sverige, regionala skillnader, högsta och lägsta löner presenterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.