Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tesla-club är nog rätt nära sanningen. Ingen annan har försökt eller vill snoka reda på det. Egentligen är det inte direkt avgörande alls om det är 10 eller 30% som strejkar. Det är ju villkoren i avtalen som är viktiga.
Varför skulle de vara rätt nära sanningen när de utgår från vad representanter för företaget säger?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kalle Anka har nog de flesta Metallare sett säker 20+ år, så de kan nog tänka sig hoppa över det just denna gång.
De lär inte missa Sagan om Karl-Bertil Jossons julafton i alla fall. Är ju lite av en kampsaga.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle de vara rätt nära sanningen när de utgår från vad representanter för företaget säger?
Ingen annan kan ju veta exakt när facket lagt locket på.
 
JanneJanne123
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Det lär inte missa Sagan om Karl-Bertil Jossons julafton i alla fall. Är ju lite av en kampsaga.
Den tittar vi inte på i vår familj, det är sedan gammalt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kalle Anka har nog de flesta Metallare sett säker 20+ år, så de kan nog tänka sig hoppa över det just denna gång.
Men Jansson, sillen och nubben vill de nog ha. Så de stannar nog helst hemma. Särskilt när resten av familjen planerar att sitta framför brasan och öppna julklapparna.

Fast det finns säkert nån idealist som, istället för att gå ut och "köpa tidningen" som goda familjefäder brukar göra på julafton, tar på sig varselväst, offerkofta eller vad man nu har på sig som strejkvakt och går ut och fryser utanför nån helgstängd Teslaverkstad.
 
Tesla Club Sweden har ju redovisat både konkreta siffror och metodiken som producerat siffrorna, det är bättre än någon annan part i konflikten. Så tills någon annan gör motsvarande anser jag dessa siffror är det bästa vi har att gå på.

If Metall vet såklart exakt, men väljer att inte gå ut med det, vilket jag finner extremt talande och stödjer hypotesen att siffrorna ovan ligger nära verkligheten
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
sysmali
Har skummat igenom forumet på teslaclubsweden och diskussionerna ser ut ungefär som i detta forum. En del tycker att strejken är bra och vissa tycker den är onödig.

Fanns mer information om Teslas aktieprogram för de anställda, som jag inte tror avhandlats här på detaljnivå. Informationen (om den stämmer) är från en användare vars kompis arbetar på Tesla.

Restricted Stock Units (RSU)
Det intiala beloppet (f.n. $20k) tilldelas vid anställning
- 25% omvandlas till aktier efter ett års anställning
- sedan 6.25% per kvartal
Efter fyra års anställning har alltså hela belopet omvandlats till aktier och överförts till den anställdes depå el dyl.

Programmet administreras av E-Trade och Tesla har sannolikt inga som helst möjligheter att röra pengarna efter initial tilldelning (och definitivt inte efter omvandling till aktier). Edit av mig: denna text finns pga diskussion om Tesla kan återta aktierna för dom som strejkar

Kan dom anställda få ytterligare RSUer?

Ja, utöver den initiala tilldelningen kan dom anställda få ytterligare RSU:er löpande, det är dock inte reglerat i anställningsavtal, det sker baserat på individuella prestationer.

Vad händer om man slutar innan 4 år?
RSU:er omvandlas till aktier kvartalsvis under anställningen, slutar man anställningen innan fyra år har gått så blir man av med den del som ännu inte omvandlats.

Edit av mig: Om jag räknat rätt så har en som anställdes 2019-12-22 och idag arbetat 4 år fått 20.000 USD i aktieprogrammet som under dessa fyra år är +783%.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Har skummat igenom forumet på teslaclubsweden och diskussionerna ser ut ungefär som i detta forum. En del tycker att strejken är bra och vissa tycker den är onödig.

Fanns mer information om Teslas aktieprogram för de anställda, som jag inte tror avhandlats här på detaljnivå. Informationen (om den stämmer) är från en användare vars kompis arbetar på Tesla.

Restricted Stock Units (RSU)
Det det intiala beloppet (f.n. $20k) tilldelas vid anställning
- 25% omvandlas till aktier efter ett års anställning
- sedan 6.25% per kvartal
Efter fyra års anställning har alltså hela belopet omvandlats till aktier och överförts till den anställdes depå el dyl.

Programmet administreras av E-Trade och Tesla har sannolikt inga som helst möjligheter att röra pengarna efter initial tilldelning (och definitivt inte efter omvandling till aktier). Edit av mig: denna text finns pga diskussion om Tesla kan återta aktierna för dom som strejkar

Kan dom anställda få ytterligare RSUer?

Ja, utöver den initiala tilldelningen kan dom anställda få ytterligare RSU:er löpande, det är dock inte reglerat i anställningsavtal, det sker baserat på individuella prestationer.

Vad händer om man slutar innan 4 år?
RSU:er omvandlas till aktier kvartalsvis under anställningen, slutar man anställningen innan fyra år har gått så blir man av med den del som ännu inte omvandlats.

Edit av mig: Om jag räknat rätt så har en som anställdes 2019-12-22 och idag arbetat 4 år fått 20.000 USD i aktieprogrammet som under dessa fyra år är +783%.
Verkar vara ett standard amerikanskt upplägg, haft mer eller mindre exakt samma. En trevlig effekt av detta är att rsuerns vestar så länge man är anställd, dvs även under tex föräldraledighet.
 
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
De lär inte missa Sagan om Karl-Bertil Jossons julafton i alla fall. Är ju lite av en kampsaga.
Men det är ju en helt annan sak! Karl-Bertil är AIK supporter, så det kan ju ingen vettig människa vilja missa :)
 
Redigerat:
  • Haha
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
P
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men det är ju en helt annan sak! Karl-Bertil är ju AIK supporter, så det kan ju ingen vettig människa vilja missa :)
Hur går det med fotbollen på den sidan av landet?😉
 
  • Haha
Dan1891
  • Laddar…
sysmali
Dan1891 Dan1891 skrev:
Sover alla Metall/fack/kollektivavtals hatare fortfarande?
Det här borde ni väl hugga på?:
[länk]
Länk till film om skjutningen i Prag?
 
sysmali sysmali skrev:
Länk till film om skjutningen i Prag?
Scrolla ner en aning...
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Scrolla ner en aning...
Du är tvåa på bollen ;)
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du är tvåa på bollen ;)
En AIK:are bör alltid vara först på bollen.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.