717 575 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Varför skulle de vara rätt nära sanningen när de utgår från vad representanter för företaget säger?Jonatan79 skrev:
Men Jansson, sillen och nubben vill de nog ha. Så de stannar nog helst hemma. Särskilt när resten av familjen planerar att sitta framför brasan och öppna julklapparna.Dan1891 skrev:
Fast det finns säkert nån idealist som, istället för att gå ut och "köpa tidningen" som goda familjefäder brukar göra på julafton, tar på sig varselväst, offerkofta eller vad man nu har på sig som strejkvakt och går ut och fryser utanför nån helgstängd Teslaverkstad.
Tesla Club Sweden har ju redovisat både konkreta siffror och metodiken som producerat siffrorna, det är bättre än någon annan part i konflikten. Så tills någon annan gör motsvarande anser jag dessa siffror är det bästa vi har att gå på.
If Metall vet såklart exakt, men väljer att inte gå ut med det, vilket jag finner extremt talande och stödjer hypotesen att siffrorna ovan ligger nära verkligheten
If Metall vet såklart exakt, men väljer att inte gå ut med det, vilket jag finner extremt talande och stödjer hypotesen att siffrorna ovan ligger nära verkligheten
Har skummat igenom forumet på teslaclubsweden och diskussionerna ser ut ungefär som i detta forum. En del tycker att strejken är bra och vissa tycker den är onödig.
Fanns mer information om Teslas aktieprogram för de anställda, som jag inte tror avhandlats här på detaljnivå. Informationen (om den stämmer) är från en användare vars kompis arbetar på Tesla.
Restricted Stock Units (RSU)
Det intiala beloppet (f.n. $20k) tilldelas vid anställning
- 25% omvandlas till aktier efter ett års anställning
- sedan 6.25% per kvartal
Efter fyra års anställning har alltså hela belopet omvandlats till aktier och överförts till den anställdes depå el dyl.
Programmet administreras av E-Trade och Tesla har sannolikt inga som helst möjligheter att röra pengarna efter initial tilldelning (och definitivt inte efter omvandling till aktier). Edit av mig: denna text finns pga diskussion om Tesla kan återta aktierna för dom som strejkar
Kan dom anställda få ytterligare RSUer?
Ja, utöver den initiala tilldelningen kan dom anställda få ytterligare RSU:er löpande, det är dock inte reglerat i anställningsavtal, det sker baserat på individuella prestationer.
Vad händer om man slutar innan 4 år?
RSU:er omvandlas till aktier kvartalsvis under anställningen, slutar man anställningen innan fyra år har gått så blir man av med den del som ännu inte omvandlats.
Edit av mig: Om jag räknat rätt så har en som anställdes 2019-12-22 och idag arbetat 4 år fått 20.000 USD i aktieprogrammet som under dessa fyra år är +783%.
Fanns mer information om Teslas aktieprogram för de anställda, som jag inte tror avhandlats här på detaljnivå. Informationen (om den stämmer) är från en användare vars kompis arbetar på Tesla.
Restricted Stock Units (RSU)
Det intiala beloppet (f.n. $20k) tilldelas vid anställning
- 25% omvandlas till aktier efter ett års anställning
- sedan 6.25% per kvartal
Efter fyra års anställning har alltså hela belopet omvandlats till aktier och överförts till den anställdes depå el dyl.
Programmet administreras av E-Trade och Tesla har sannolikt inga som helst möjligheter att röra pengarna efter initial tilldelning (och definitivt inte efter omvandling till aktier). Edit av mig: denna text finns pga diskussion om Tesla kan återta aktierna för dom som strejkar
Kan dom anställda få ytterligare RSUer?
Ja, utöver den initiala tilldelningen kan dom anställda få ytterligare RSU:er löpande, det är dock inte reglerat i anställningsavtal, det sker baserat på individuella prestationer.
Vad händer om man slutar innan 4 år?
RSU:er omvandlas till aktier kvartalsvis under anställningen, slutar man anställningen innan fyra år har gått så blir man av med den del som ännu inte omvandlats.
Edit av mig: Om jag räknat rätt så har en som anställdes 2019-12-22 och idag arbetat 4 år fått 20.000 USD i aktieprogrammet som under dessa fyra år är +783%.
Redigerat:
Verkar vara ett standard amerikanskt upplägg, haft mer eller mindre exakt samma. En trevlig effekt av detta är att rsuerns vestar så länge man är anställd, dvs även under tex föräldraledighet.sysmali skrev:
Har skummat igenom forumet på teslaclubsweden och diskussionerna ser ut ungefär som i detta forum. En del tycker att strejken är bra och vissa tycker den är onödig.
Fanns mer information om Teslas aktieprogram för de anställda, som jag inte tror avhandlats här på detaljnivå. Informationen (om den stämmer) är från en användare vars kompis arbetar på Tesla.
Restricted Stock Units (RSU)
Det det intiala beloppet (f.n. $20k) tilldelas vid anställning
- 25% omvandlas till aktier efter ett års anställning
- sedan 6.25% per kvartal
Efter fyra års anställning har alltså hela belopet omvandlats till aktier och överförts till den anställdes depå el dyl.
Programmet administreras av E-Trade och Tesla har sannolikt inga som helst möjligheter att röra pengarna efter initial tilldelning (och definitivt inte efter omvandling till aktier). Edit av mig: denna text finns pga diskussion om Tesla kan återta aktierna för dom som strejkar
Kan dom anställda få ytterligare RSUer?
Ja, utöver den initiala tilldelningen kan dom anställda få ytterligare RSU:er löpande, det är dock inte reglerat i anställningsavtal, det sker baserat på individuella prestationer.
Vad händer om man slutar innan 4 år?
RSU:er omvandlas till aktier kvartalsvis under anställningen, slutar man anställningen innan fyra år har gått så blir man av med den del som ännu inte omvandlats.
Edit av mig: Om jag räknat rätt så har en som anställdes 2019-12-22 och idag arbetat 4 år fått 20.000 USD i aktieprogrammet som under dessa fyra år är +783%.
Sover alla Metall/fack/kollektivavtals hatare fortfarande?
Det här borde ni väl hugga på?:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1199053
Det här borde ni väl hugga på?:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1199053
Redigerat:
