Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Regisserat? Vad menar du?

Om Tesla hade rent mjöl i påsen så är det väl bara att gå ut i pressen och redovisa vad som står i artikel 11 och vad respektive paragraf innebär i en svensk kontext och att facket bara har diktat ihop hela historien.
Det lär ju inte hända. Hittills har de inte kommenterat nästan någonting. Svensk lag gäller oavsett, enkelt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Som jag sa: För mycket.
Spännande!
 
J Jogöwa skrev:
Hade jag varit säker hade jag skrivit det. Men fick uppfattningen att de upplevde det som pinsamt och det lär väl innebära att de inte kommer vilja hamna i samma situation igen.

Klart det är dumt att man inte vet vad som står i avtalet.. men det är ju också ganska dumt att skriva på ett avtal som man inte vet vad det innebär.
Ja, det kan man ju tycka, men då har man nog inte varit i några situationer där man som arbetssökande är i klart underläge jämtemot arbetsgivaren. När rekryterande chef säger,
"utmärkt, du får jobbet, jag har förberett kontraktet, skriv under på sista sidan så börjar du på måndag"
finns det inte utrymme för att kontra med
"jomen, vad trevligt. Jag ska bara ta med mig avtalet hem, gå igenom punkt för punkt med mitt fackombud och så hör jag av mig om det är rimligt för mig att skriva på"

Då blir ju svaret "det är samma kontrakt som alla mekaniker i Sverige skrivit på, vi kan inte ändra det, vill du ha jobbet är det där kontraktet, annars tar vi nästa på listan "

Ridå.
 
  • Gilla
robhol och 8 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, det kan man ju tycka, men då har man nog inte varit i några situationer där man som arbetssökande är i klart underläge jämtemot arbetsgivaren. När rekryterande chef säger,
"utmärkt, du får jobbet, jag har förberett kontraktet, skriv under på sista sidan så börjar du på måndag"
finns det inte utrymme för att kontra med
"jomen, vad trevligt. Jag ska bara ta med mig avtalet hem, gå igenom punkt för punkt med mitt fackombud och så hör jag av mig om det är rimligt för mig att skriva på"

Då blir ju svaret "det är samma kontrakt som alla mekaniker i Sverige skrivit på, vi kan inte ändra det, vill du ha jobbet är det där kontraktet, annars tar vi nästa på listan "

Ridå.
Så då skriver man på något man inte förstår och hoppas på att det blir bra? Och om man inte önskar att hålla sin del av avtalet saboterar man och hoppas på att den andra parten ska anpassa sig?

Istället för att byta jobb.. till nästa avtal man inte förstår..
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Så då skriver man på något man inte förstår och hoppas på att det blir bra? Och om man inte önskar att hålla sin del av avtalet saboterar man och hoppas på att den andra parten ska anpassa sig?

Istället för att byta jobb.. till nästa avtal man inte förstår..
Så att prata om sin arbetsmiljö är att sabotera? Bor du möjligen i Kina?

Edit: för övrigt diskuterar vi ju ett avtal som med största sannolikhet innehåller paragrafer som inte är giltiga i Sverige. Om man önskar "hålla sin del av avtalet" blir ju totalt ointressant då...
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så att prata om sin arbetsmiljö är att sabotera? Bor du möjligen i Kina?

Edit: för övrigt diskuterar vi ju ett avtal som med största sannolikhet innehåller paragrafer som inte är giltiga i Sverige. Om man önskar "hålla sin del av avtalet" blir ju totalt ointressant då...
Eller så tar man upp det med närmsta chef eller HR-chefen direkt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Exakt, nästan alla skulle skriva på och hoppas att det dom skrev på är OK. Det är naturligtvis, i det här fallet Tesla, helt medveten om.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så att prata om sin arbetsmiljö är att sabotera? Bor du möjligen i Kina?
Nej, tycker absolut att man ska få prata om sin arbetsmiljö, åtminstone med sin närmsta. Skulle aldrig skriva på ett avtal som säger att jag inte får göra det.

Tycker dock att den närmsta kan respektera avtalet och inte slänga upp texter på publika nätforum. Misstag sker, men då får man väl äga sitt misstag och inte gnälla i en tidning?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Nej, tycker absolut att man ska få prata om sin arbetsmiljö, åtminstone med sin närmsta. Skulle aldrig skriva på ett avtal som säger att jag inte får göra det.

Tycker dock att den närmsta kan respektera avtalet och inte slänga upp texter på publika nätforum. Misstag sker, men då får man väl äga sitt misstag och inte gnälla i en tidning?
Så om din bättre hälft tecknar ett bredbandsbonnemang, och skriver under ett avtal som innebär att leverantören äger all data ni skickar och tar emot, och sedan säljer era fina familjebilder till blandade reklamföretag, då kniper du bara ihop näbben och hedrar avtalet som du inte själv har tecknat? Och ser din bild sälja impotensmedel över hela internet?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så om din bättre hälft tecknar ett bredbandsbonnemang, och skriver under ett avtal som innebär att leverantören äger all data ni skickar och tar emot, och sedan säljer era fina familjebilder till blandade reklamföretag, då kniper du bara ihop näbben och hedrar avtalet som du inte själv har tecknat? Och ser din bild sälja impotensmedel över hela internet?
Mår du bra kamrat?
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller så tar man upp det med närmsta chef eller HR-chefen direkt.
Om man driver ett företag där man vill ha bra och nöjda medarbetare, som i sin tur löser kundernas problem på bra sätt, så är mitt tips att se till att förhållanden på arbetsplatsen är såpass bra att man inte behöver dölja dem med klausuler och skydda dessa med jurister, det är vinnande i längden för alla parter.

Jag skulle vilja dra det ett steg till och uppmuntra personalen att dela sina positiva upplevelser från jobbet med andra, det är mycket bra reklam.

Att bygga sin framgång på att projicera dominans över sin personal tror jag inte på.
 
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 8 till
  • Laddar…
sysmali
D djac skrev:
Om man driver ett företag där man vill ha bra och nöjda medarbetare, som i sin tur löser kundernas problem på bra sätt, så är mitt tips att se till att förhållanden på arbetsplatsen är såpass bra att man inte behöver dölja dem med klausuler och skydda dessa med jurister, det är vinnande i längden för alla parter.

Jag skulle vilja dra det ett steg till och uppmuntra personalen att dela sina positiva upplevelser från jobbet med andra, det är mycket bra reklam.

Att bygga sin framgång på att projicera dominans över sin personal tror jag inte på.
Du borde driva företag.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Om man driver ett företag där man vill ha bra och nöjda medarbetare, som i sin tur löser kundernas problem på bra sätt, så är mitt tips att se till att förhållanden på arbetsplatsen är såpass bra att man inte behöver dölja dem med klausuler och skydda dessa med jurister, det är vinnande i längden för alla parter.

Jag skulle vilja dra det ett steg till och uppmuntra personalen att dela sina positiva upplevelser från jobbet med andra, det är mycket bra reklam.

Att bygga sin framgång på att projicera dominans över sin personal tror jag inte på.
Kan vara bra att ha vissa av dessa villkor när du stöter på en vildhjärna eller en vildhjärnas sambo/partner som vill leka rövare. Yttrandefriheten är stor men du som anställd kan inte bete dig hur som helst.
 
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Och "glada och goda" medarbetare är inte det som gäller i USA utan där är en chef/överordnad en auktoritet som inte ska/får ifrågasätta. Där gäller peka med hela handen och, hur galet det än månde vara, så ska man lyda och inte ifrågasätta.
Hur jag vet? Jo jag har en del i mitt liv jobbat åt ett mycket stort USA baserat globalt företag, med en mycket distinkt hierarki där titel vägde mångfalt mer än kunnande.
Ps
Det påminner rätt mycket om sättet att styra som förekom då jag en gång i forntiden gjorde lumpen.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så om din bättre hälft tecknar ett bredbandsbonnemang, och skriver under ett avtal som innebär att leverantören äger all data ni skickar och tar emot, och sedan säljer era fina familjebilder till blandade reklamföretag, då kniper du bara ihop näbben och hedrar avtalet som du inte själv har tecknat? Och ser din bild sälja impotensmedel över hela internet?
Vad har våra familjebilder med avtalet mellan Tesla och anställd+ dennes fru göra?

Hade vi signerat ett sånt avtal så hade det såklart varit surt, hade först och främst troligtvis bytt leverantör och kontaktat leverantören för att be dem ta bort bilderna . Om det inte gav napp hade jag kontaktat jurist för att höra vilka alternativ som funnits.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.