717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nå....jag har egna erfarenheter också men de har redan blivit underkända här. Eftersom de inte stämde överens med ideologin.F fsn skrev:Det har inget med ideologi att göra. Bevisföringen är i allra högsta grad tveksam och högst ”anekdotisk” och andas tyck synd om…. Jag känner mycket folk i Finland genom jobbet och ingen känner direkt igen allt elände du drar fram. Det är nog andra orsaker som gör att dessa personer på inga sätt fungerar på arbetsmarknaden.
Jag börjar bli väldigt van vid det här laget att få kastat i ansiktet att eftersom jag har råkat ut för saer är det i sig själv ett bevis på att jag inte kan fungera på arbetsmarknaden. Samtidigt som de hederliga arbetsgivarna som jag har haft alla har varit nöjda med mig. Så pass att jag nu mitt i byggkrisen är så gott som fullbokad med frilansuppdrag fram till maj månad.
Samma sak har jag hört från andra. Dem jag hänvisar till. Att när de får ett påhugg med en hederlig arbetsgivare brukar denne vara nöjd men man är alltid dömd på förhand så fort det finns en personalchef som har gått på kurs.
Nästan aldrig har någon som känner mig sagt att jag skulle vara dystopisk eller bitter eller depressiv eller allt vad ni försöker pådyvla mig. Tvärtemot brukar de säga att jag är en som kämpar vidare och tar mig framåt på ren tjurskallighet när mer välanpassade eller mindre optimistiska människor ger upp och blir passiva bidragstagare eller nedsupna missbrukare.
Jag tror faktiskt att det är såna där ideologiskt betingade fördomar som är roten till det onda. Har man en gång i livet råkat ut för något bakslag med hälsa eller ekonomi eller en period av arbetslöshet eller blivit lurad på lönen antas det bero på att man "inte kan fungera på arbetsmarknaden" och så knuffas man ut.
Enligt den rena ideologin kan sådant inte inträffa och framför allt kan det inte drabba en själv så då måste det ju bero på att personen själv inte kan fungera- Alla andra orsaker är uteslutna eftersom de hotar att spräcka den trygga ideologiska bubblan.......... och så är man förevigt utknuffad och dömd på förhand.
Precis som när kommunisterna i Sverige trakasserade återvändande "Kirunasvenskar" som hade bott i sovjet och kunde berätta hur det verkligen var där och som därför hotade den rena kommunistiska ideologin.
Med åren blir man antingen en "besvärlig" typ som försöker hanka sig fram med småföretag och frilansande och helst litet skogsbruk och fiske för att dryga ut inkomsterna...... eller så ger man upp och fogar sig i det som påtvingas en och blir en deprimerad värdelös försupen nolla precis som ni vill att man skall bli för att det passar er ideologi.
Förövrigt brukar min hemtrakt Österbotten och i synnerhet den svenskspråkiga landsbygden alltid vara den delen av Finland som har näst lägst arbetslöshet efter Åland. Mest för att vi är många som hankar oss fram i stället för att supa ned oss och ge upp så som storsamhället förutsätter. Av de många som hankar sig fram har alltid några tur och får verksamheten att växa och ger upphov till nästa generation exportföretag. Därför är området känt som "exportkusten".
Bekymret här är att facket har bestämt vad de tycker om semestertjänst, det skulle gå att blanda ferietjänst och semestertjänst om man vill. Facket anser dock att semestertjänst är sämre. Min fru hade valt att få 40-timmarsvecka om det bara skulle gå. Då kan man dessutom åka på semester när resorna är billiga och inte vara bunden till att åka när alla andra åker.D Dortmunder DAB skrev:Det som din fru råkade ut för var hemskt, och jag håller med om att ständiga neddragningar inom skolan (och framför allt vården) bränner ut personal.
Min fru har varit lärare i över 25 år och den enda fördelen som finns kvar anser jag (och hon) är ferietjänsten. Det ger henne ca 12 veckors årlig ledighet totalt som aldrig skulle kompenseras fullt ut med bättre lön (med en semestertjänst). Det enda semestertjänst ger är ännu sämre villkor och status för lärare…
Och min fru jobbar fortfarande minst 45 timmar i veckan. Visst är det hårt ibland men alla ska inte vara lärare; det krävs mycket att engagera och entusiasmera elever. Så varför ska de inte få behålla deras enda fördel framför andra yrken?
Det finns redan många semestertjänst jobb inom skolan - det står alla fritt att ta en av de tjänsterna istället.
Mvh
Eller så kanske det eventuellt inte alls handlade om obetald övertid.. kanske.. vad vet jag..Dan_Johansson skrev:
Det går inte att tolka hursom, det går inte att tolka över huvud taget.
Att sitta och skriva om sin partners arbetsgivare, trots att partner och arbetsgivare har kommit överens om att man har tystnadsplikt, är väl oförsvarbart. Inte världens snedsteg, men likväl ett dåligt beslut.
Avtal bör ju hållas, vet man inte vad man skriver under bör man inte skriva under. Det är ju inte en barn utan dessa är vuxna människor.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Har man X kan man väl bara gå in och leta upp inlägget? Så vet man ju, och slipper gissa?J Jogöwa skrev:Eller så kanske det eventuellt inte alls handlade om obetald övertid.. kanske.. vad vet jag..
Det går inte att tolka hursom, det går inte att tolka över huvud taget.
Att sitta och skriva om sin partners arbetsgivare, trots att partner och arbetsgivare har kommit överens om att man har tystnadsplikt, är väl oförsvarbart. Inte världens snedsteg, men likväl ett dåligt beslut.
Avtal bör ju hållas, vet man inte vad man skriver under bör man inte skriva under. Det är ju inte en barn utan dessa är vuxna människor.
I vanliga fall skulle jag nog hålla med dig om att man bör avstå att diskutera saker som möjligen kan höra till sekretessavtalet, betalningsstrukur kanske kan tyckas vara en företagshemlighet vad vet jag, men i just det här fallet, eftersom det är en pågående konflikt där det saknas ganska mycket information för att kunna värdera det hela, så kan jag nog tycka att ändamålet helgar medlet.
Hur Tesla hittade inlägget är en annan fråga, vilka är vi att spekulera? Kan inte X, men är inläggen privata?Dan_Johansson skrev:
Har man X kan man väl bara gå in och leta upp inlägget? Så vet man ju, och slipper gissa?
I vanliga fall skulle jag nog hålla med dig om att man bör avstå att diskutera saker som möjligen kan höra till sekretessavtalet, betalningsstrukur kanske kan tyckas vara en företagshemlighet vad vet jag, men i just det här fallet, eftersom det är en pågående konflikt där det saknas ganska mycket information för att kunna värdera det hela, så kan jag nog tycka att ändamålet helgar medlet.
Vi saknar ju inte mindre information nu, vi vet bara att det finns ytterligare ett par i Sverige som inte kan lita på varandra.
Läste fel på din första mening, har själv inte X så kan inte tillägga något!
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Min "tur" är varken "ofattbar" eller resultatet av någon serie av slumpmässigt fördelaktiga händelser. Det är resultatet av en genomtänkt plan med, förvisso, några kalkylerade risker. Allt gick inte helt enligt planen, men det gör det aldrig. Man får kontra det bäst man kan eller revidera planen. Jag pluggade till exempel till systemvetare först men tog examen mitt i IT-kraschen så inga jobb fanns. Då var det bara tillbaka till elektriker (förstaårsmontör med rätt taskig lön) igen något år och sedan blev det utbildning igen fast inom el denna gång. Flickvännen blev också av med jobbet ungefär samtidigt som jag började plugga så det fick bli extraknäck under tiden för att få ihop den där femhundringen i veckan till mat. Arbetade även på hyreshuset vi bodde i någon gång mot lägre/ingen hyra.H heimlaga skrev:
Det var minst sagt kämpigt, vi levde under vad som klassas som existensminimum, men jag avvek aldrig från planen. När jag sedan kom in och fick börja som ingenjör var det samma sak där. Kämpade många kvällar/helger och nätter (förvisso med övertidsersättning) och brände nästan ut mig helt. Kanske för hårt ibland. Det tog nog 10-15år av slit innan man fick råd till de där vardagssakerna som en vettig bil, radhus, lite sparat m.m, men jag ångrar inte att jag höll mig till min plan.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Killen var ju med på bild och med namn i Aftonbladet, och är en av dem som strejkar, så han känner nog knappast att förtroendet för frugan minskat.J Jogöwa skrev:Hur Tesla hittade inlägget är en annan fråga, vilka är vi att spekulera? Kan inte X, men är inläggen privata?
Vi saknar ju inte mindre information nu, vi vet bara att det finns ytterligare ett par i Sverige som inte kan lita på varandra.
Läste fel på din första mening, har själv inte X så kan inte tillägga något!
Så kan det ju vara, alla är ju olika. Tror däremot inte att han fortsätter dela alla företagshemligheter han kommer över efter detta.Dan_Johansson skrev:
Är du säker?J Jogöwa skrev:
"Darko Davidovic bad Teslaföreträdaren att förtydliga vad en anställd får och inte får prata om enligt artikel 11.
– Inte ens hon kunde förklara vad som är okej att säga. Då ställde jag frågan om avtalet inte är skrivet för den amerikanska marknaden, och det medgav de att jo, det är det. Jag svarade att i Sverige har vi yttrandefrihet och att villkoren på en arbetsplats kan ju aldrig vara sekretess. Då sa de att jo, det är klart att yttrandefriheten måste gälla."
HR-chefen vet inte själv vad som står i avtalet och har inte själv tagit fram det.
Det är så dumt så att klockorna stannar.
Hade jag varit säker hade jag skrivit det. Men fick uppfattningen att de upplevde det som pinsamt och det lär väl innebära att de inte kommer vilja hamna i samma situation igen.Nyfniken skrev:
Är du säker?
"Darko Davidovic bad Teslaföreträdaren att förtydliga vad en anställd får och inte får prata om enligt artikel 11.
– Inte ens hon kunde förklara vad som är okej att säga. Då ställde jag frågan om avtalet inte är skrivet för den amerikanska marknaden, och det medgav de att jo, det är det. Jag svarade att i Sverige har vi yttrandefrihet och att villkoren på en arbetsplats kan ju aldrig vara sekretess. Då sa de att jo, det är klart att yttrandefriheten måste gälla."
HR-chefen vet inte själv vad som står i avtalet och har inte själv tagit fram det.
Klart det är dumt att man inte vet vad som står i avtalet.. men det är ju också ganska dumt att skriva på ett avtal som man inte vet vad det innebär.
Många underliga händelser i denna historia. Om vi ska gissa lite mer så kan ju facket ha regisserat hela paketet. De fick ju en del fin mediatid och hela ligan skriker i kör!Nyfniken skrev:
Är du säker?
Jag skulle bli förvånad om en enda av Teslas mekaniker har förstått vad som står där. Teslas överbetalda HR-chef som är ansvarig för det och borde kunna det innantill både fram- och baklänges vid det här laget vet ju uppenbarligen inte själv.J Jogöwa skrev:
Regisserat? Vad menar du?Jonatan79 skrev:
Om Tesla hade rent mjöl i påsen så är det väl bara att gå ut i pressen och redovisa vad som står i artikel 11 och vad respektive paragraf innebär i en svensk kontext och att facket bara har diktat ihop hela historien.