Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
BirgitS
P Pligg85 skrev:
Säger sig självt att man inte pratar skit om arbetet eller arbetsgivaren ut på sociala medier.

Okej om det diskuteras hemma, men om någons sambo/fru lägger ut negativa kommentarer om Tesla i det här fallet så har båda gjort helt fel. Chefen gjorde väl bara rätt att informera om att de gör något helt oacceptabelt.

Lägger jag ut en bild från min arbetsplats blir det varning, lägger jag ut en bild som är skadlig eller ihop med skadlig text så är det skäl för uppsägning.

Det är väl helt självklart.

Om jag känner att jag skulle behöva sprida skit om företaget som jag frivilligt sökt jobb hos och ger mig lön så är det väl uppenbart att det bara är att ta ett nytt jobb.

Vem fan pissar på egna arbetsgivaren men jobbar kvar?
Är det att sprida skit om ett företag när man skriver att en anställd har jobbat övertid men inte fått någon övertidsersättning samt att den anställde för tillfället strejkar?
 
  • Gilla
robhol och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
sysmali sysmali skrev:
Det finns inga "bevis" på Teslas svenska aktieprogram (då avtalet inte läckt), men enligt inlägg på Teslaclubs forum så gäller följande:

[länk]

Och det stämmer med vad jag läst på amerikanska sidor om aktieprogrammet.

Vad en mekaniker på Tesla tjänar har jag ingen aning om.

OM aktieprogrammet stämmer så är det rätt enkelt att förstå motviljan att strejka bland mekanikerna. De tycker nog inte att de har det dåligt.
En Tesla-anställd i Sverige har gått ut med att när han anställdes för 2 år sen fick han 8000 dollar i aktieprogrammet och det utbetalas under 4 år.

Under de senaste två åren har Tesla-aktier gått både upp och ner kraftigt så det är inte alls säkert att man har tjänat något på aktierna under denna tid.
 
sysmali
BirgitS BirgitS skrev:
En Tesla-anställd i Sverige har gått ut med att när han anställdes för 2 år sen fick han 8000 dollar i aktieprogrammet och det utbetalas under 4 år.

Under de senaste två åren har Tesla-aktier gått både upp och ner kraftigt så det är inte alls säkert att man har tjänat något på aktierna under denna tid.
Jag har även läst att om man arbetat på Tesla sedan 2013 och varit med i aktieprogrammet så har man tjänat upp till 16 miljoner. Har dock inga bevis.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det att sprida skit om ett företag när man skriver att en anställd har jobbat övertid men inte fått någon övertidsersättning samt att den anställde för tillfället strejkar?
Ja!
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det att sprida skit om ett företag när man skriver att en anställd har jobbat övertid men inte fått någon övertidsersättning samt att den anställde för tillfället strejkar?
För det första så är det en strejkande som inte är trogen sitt företag. Sen för det andra så är det Aftonbladets reportage jag sett så med tanke på hur röda klick-blaskan är och hur de hatar Tesla så är det väl bara du som kan matcha denna kommunistiska tråden.

För det tredje så är det väl rödmössan som ska ta frågan med lönekontoret eller?

Om jag inte får vad jag tycker är rätt på min nästa lön, ska jag ta det med hon som sköter min lön på mitt jobb eller ska jag be frugan lägga ut på facebook?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
För det första så är det en strejkande som inte är trogen sitt företag.
Att strejka är inte att bryta mot mot lojalitetsplikten. Det förstår rimligtvis du också.
P Pligg85 skrev:
Om jag inte får vad jag tycker är rätt på min nästa lön, ska jag ta det med hon som sköter min lön på mitt jobb eller ska jag be frugan lägga ut på facebook?
Människan på lönekontontoret svarade rimligtvis "Du har fått rätt." Då var det bara att gnälla för hustrun som återstod.
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Att vägra utföra sitt arbete hos arbetsgivaren är självklart inte lojalitet mot dem. Den arbetaren ska omedelbart sägas upp och bötfällas med motsvarande skadan den ställt till med.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D
P Pligg85 skrev:
Att vägra utföra sitt arbete hos arbetsgivaren är självklart inte lojalitet mot dem. Den arbetaren ska omedelbart sägas upp och bötfällas med motsvarande skadan den ställt till med.
Hmm, du verkar ha tänkt mycket på detta.. -not!
 
  • Gilla
robhol och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hmm, du verkar ha tänkt mycket på detta.. -not!
Plikten gentemot arbetsgivaren är otroligt mycket starkare än plikten gentemot facket.

Självklart ska rödmössan avsättas. Hans uppgifter har ju redan utförts av någon lojal vilket vi alla vet är precis vad som hänt och händer nu
 
  • Gilla
  • Wow
Zevv och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Plikten gentemot arbetsgivaren är otroligt mycket starkare än plikten gentemot facket.

Självklart ska rödmössan avsättas. Hans uppgifter har ju redan utförts av någon lojal vilket vi alla vet är precis vad som hänt och händer nu
Och var tycker du svensk lag står då?
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pligg85 skrev:
För det första så är det en strejkande som inte är trogen sitt företag. Sen för det andra så är det Aftonbladets reportage jag sett så med tanke på hur röda klick-blaskan är och hur de hatar Tesla så är det väl bara du som kan matcha denna kommunistiska tråden.

För det tredje så är det väl rödmössan som ska ta frågan med lönekontoret eller?

Om jag inte får vad jag tycker är rätt på min nästa lön, ska jag ta det med hon som sköter min lön på mitt jobb eller ska jag be frugan lägga ut på facebook?
Nu håller du ju bara på och gissar för du vet ju omöjligen att den som strejkade har bett frun att lägga ut något på Facebook eller rättare sagt X (som ju enligt Musk ska stå upp för yttrandefriheten).

Tror du inte att frun märker att mannen strejkar eller att det inte kommer in någon övertidsersättning på det gemensamma kontot?
Alltså han behöver inte säga ett knyst och frun märker det ändå.
Väger yttrandefriheten väldigt lätt för dig?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Att vägra utföra sitt arbete hos arbetsgivaren är självklart inte lojalitet mot dem. Den arbetaren ska omedelbart sägas upp och bötfällas med motsvarande skadan den ställt till med.
Avrättning. Så att inte beteendet kan upprepas hos nästa arbetsgivare. 😎
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Väger yttrandefriheten väldigt lätt för dig?
Att en part i ett äktenskap torgför information om den andra parten har för mig väldigt lite med yttrandefrihet att göra!
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Nä vad säger ni, ska vi ta en skål för Sverige och valfriheten?

Hittat ett passande glas dessutom.

Ett genomskinligt glas med Tesla-logotypen graverad, står på en draperad mörkgrå tygyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glas från ovan med reflekterande logotyp på genomskinlig botten mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.