Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
J JohanLun skrev:
Kanske läge att starta ett fackförbund med ett kollektivavtal som är i princip helt fritt och jobba för helt individuell lönesättning. Så kan företag välja teckna det kollektivavtalet istället för Metalls?
Det fungerar inte. För ett antal år sen så sattes ett företag i blockad för att de inte tecknade kollektivavtal med ett speciellt fackförbund. De hade avtal med ett annat men det räckte ju inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Kanske läge att starta ett fackförbund med ett kollektivavtal som är i princip helt fritt och jobba för helt individuell lönesättning. Så kan företag välja teckna det kollektivavtalet istället för Metalls?
Det visade sig inte vara så enkelt, av arbetstagarna blev det ju inte så mycket.
 
J JohanLun skrev:
Kanske läge att starta ett fackförbund med ett kollektivavtal som är i princip helt fritt och jobba för helt individuell lönesättning. Så kan företag välja teckna det kollektivavtalet istället för Metalls?
Absolut. Men just Tesla skulle ju inte kunna teckna det ändå. Den amerikanska ledningens ovilja mot samarbete med fack har väl inte någon koppling till svensk arbetsmarknad?

Det behövs nog bara att man lyckas övertyga Republikanerna att det här med fack inte är så dumt, så är kollektivavtalet i Sverige snabbt i hamn. Enkelt!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Kanske läge att starta ett fackförbund med ett kollektivavtal som är i princip helt fritt och jobba för helt individuell lönesättning. Så kan företag välja teckna det kollektivavtalet istället för Metalls?
Skillnaden mot idag skulle då vara att man arbetar för att vissa ska ha riktigt låga löner, som de inte kan leva på, för det bara åt det hållet som avtalen reglerar, mysig förening det skulle bli.
 
JanneJanne123
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Om det finns "många" som är med i facket av enda anledningenen att det ingår inkomstförsäkring, så borde det ju finnas en marknad för inkomstförsäkringar för icke fackanslutna.

Tänkte jag.

Men som vanligt när det gäller bra ideer, så är jag långt ifrån först

[länk]

Det du skriver stämmer inte.
@richardtenggren har redan gett dig ett bra svar, men som tillägg till detta kan du ju ta en kik på vilka försäkringsbolag som dyker upp i listan du länkar till. Känner du igen ett enda bolag i den sedan tidigare? Inget av de seriösa bolagen har gett sig in på den marknaden för att det inte går att konkurrera med fackens erbjudande.

Och ja, det finns många som är med i facket endast på grund av i inkomstförsäkringen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
@richardtenggren har redan gett dig ett bra svar, men som tillägg till detta kan du ju ta en kik på vilka försäkringsbolag som dyker upp i listan du länkar till. Känner du igen ett enda bolag i den sedan tidigare? Inget av de seriösa bolagen har gett sig in på den marknaden för att det inte går att konkurrera med fackens erbjudande.

Och ja, det finns många som är med i facket endast på grund av i inkomstförsäkringen.
Ja, det är ju idealiskt med stora grupper ur ett försäkringsperspektiv, så absolut inte konstigt. Jag har väl aldrig haft någon egentlig nytta av facket mer än just ur det perspektivet, storleken gör att både villkor och priser blir oslagbara.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D djac skrev:
Skillnaden mot idag skulle då vara att man arbetar för att vissa ska ha riktigt låga löner, som de inte kan leva på, för det bara åt det hållet som avtalen reglerar, mysig förening det skulle bli.
Har du läst länken i detta inlägg)https://www.byggahus.se/forum/threads/tesla-och-kollektivavtal.503086/post-5550171)

Författaren där för ett intressant resonemang att kollektivavtalsanslutnas löner hålls uppe på bekostnad av de arbetslösa till skillnad mot den gängse uppfattningen att det skulle vara företagens lönsamhet.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Har du läst länken i detta inlägg)[länk])

Författaren där för ett intressant resonemang att kollektivavtalsanslutnas löner hålls uppe på bekostnad av de arbetslösa till skillnad mot den gängse uppfattningen att det skulle vara företagens lönsamhet.
Det var alltså från Timbro...
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var alltså från Timbro...
Ungefär samma status som allt direkt från IF Metall eller tidningen Arbetet då om vi ska vara sådana 😜
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Ungefär samma status som allt direkt från IF Metall eller tidningen Arbetet då om vi ska vara sådana 😜
Ja lite fast värre, mycket värre.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan förvisso läsa alla dessa, även dagens ETC, Industrivärlden, Svenska dagbladet etc.

Men det är tillrådligt att ha koll på vilken källa det är man läser ur, så man ser texten genom rätt glasögon.
Ofta är det inte så dumt att läsa texter från vardera sidan av vallgraven, och sen fundera över skillnaderna och ev likheter.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 7 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Har du läst länken i detta inlägg)[länk])

Författaren där för ett intressant resonemang att kollektivavtalsanslutnas löner hålls uppe på bekostnad av de arbetslösa till skillnad mot den gängse uppfattningen att det skulle vara företagens lönsamhet.
Tanken kommer ju från "trickle down"-teorin, dvs högre vinster för företag (eller lägre skatt för rika) betyder att fler personer blir anställda. Det är ju tyvärr inte sant, företag anställer så många de behöver för att producera. Mer pengar i kassan betyder enbart högre utdelning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan förvisso läsa alla dessa, även dagens ETC, Industrivärlden, Svenska dagbladet etc.

Men det är tillrådligt att ha koll på vilken källa det är man läser ur, så man ser texten genom rätt glasögon.
Ofta är det inte så dumt att läsa texter från vardera sidan av vallgraven, och sen fundera över skillnaderna och ev likheter.
Självklart och i detta ligger att förstå skillnaden mellan dessa, ETC, DI, SvD, Arbetaren, osv, jobbar alla under journalistiska former. Bortse från ledare och debattartiklar, det är ngt annat.

Timbro, Metall, osv gör inte det och speciellt Timbro är ju en påverkansorganisation som jobbar under former som liknar trollfabrikers, detta har de tillstått och om det fortfarande är så vet jag inte.
 
JanneJanne123
Kommunal behöver alltså ragga strejkvakter eftersom metall själva inte lyckas. Man få ge kommunal att man tar i från tårna med retoriken.

Jag vill skicka med er att det är skarpt läge nu, det vi är med om just nu kommer det skrivas om i historieböckerna.”

Det är vi som träder före som så många gjort innan oss och det är nu vi tar fajten för framtiden, för våra barn och barnbarn”


https://cornucopia.se/2023/12/kommu...-att-strejkvakta-mot-tesla-for-vara-barnbarn/
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kommunal behöver alltså ragga strejkvakter eftersom metall själva inte lyckas. Man få ge kommunal att man tar i från tårna med retoriken.

Jag vill skicka med er att det är skarpt läge nu, det vi är med om just nu kommer det skrivas om i historieböckerna.”

Det är vi som träder före som så många gjort innan oss och det är nu vi tar fajten för framtiden, för våra barn och barnbarn”


[länk]
Patetiskt och tragiskt, oavsett vilken sida man står på känns det lite väl proletärt och gammaldags att 2023 hosta fram detta budskap.
 
  • Gilla
Anonymiserad 272888 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.