Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Du tog tidigare upp en jämförelse med andra trådar. Precis det du skrev nu är vad många vaccinmotståndare menade, de ansåg att de inte hade tillräckligt med fakta och att Fohm etc. agerade tvivelaktigt. Då ansåg du att de hade fel.

Jag tycker ju att du har dömt för länge sen, utan att du vet något om helheten.
Vi är ense gällande vaccinet.
Tycker du att det är orimligt att folk reagerar när facket agerar på det sätt de gör vilket är väldigt ovanligt?
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Och jag undrar vad det är i kollektivavtalet som är så skrämmande? Eller är det inte avtalet i sig utan politiska ståndpunkter ??
Hos "debattörerna" här verkar det i alla fall vara politiska åsikter som väger tyngst.
I mitt fall är det väl mest "politiskt".
Kollektivavtalen är stort sett vettiga (med små korn av irriterande saker) men i huvudsak vettiga, och framförhandlade av två hyfsat jämlika parter.

Och det är också bra att de anställda kan gå med i ett fackförbund och sen arbeta för att få till ett kollektivavtal i de fall man har en usel arbetsgivare.

Det som stör mig, det är på det sättet fackföreningarna ibland väljer att manifestera sin makt.
Det stör mig också att de inte alls arbetar för de sämst ställda, de som har det taskigast, utan de blir faktiskt motarbetade.

De som facken försvarar mest är de som ofta inte egentligen behöver facket, de satsar mao på fel häst.
 
  • Gilla
Lostmoose och 14 till
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lögn? Tog du kanske i så du sket på dig nu? Danskarna har inte samma upplägg och fackliga lagar som i Sverige. I vilket fall är vi överens om det mesta. Det jag ifrågasätter är fackens metoder som är mer eller mindre unika för Sveriges och hur länge dessa kommer få finnas kvar.
njaa, vad är det som skiljer menar du?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Som jag har skrivit tidigare i tråden är många med i facket för att det ingår en inkomstförsäkring. Det finns idag inga bra alternativ till denna försäkring som inte är kopplade till ett fackmedlemskap. Detta kan alltså vara en bidragande orsak till att folk är med i facket men vill ändå inte strejka. Nu har då facket rätt att utesluta de som inte strejkar och då ryker inkomstförsäkringen också. God jul önskar tomtarna på IF Metall.
Om det finns "många" som är med i facket av enda anledningenen att det ingår inkomstförsäkring, så borde det ju finnas en marknad för inkomstförsäkringar för icke fackanslutna.

Tänkte jag.

Men som vanligt när det gäller bra ideer, så är jag långt ifrån först

https://www.google.com/search?q=inkomstfförsäkring+privat&rlz=1C1SQJL_svSE780SE780&oq=inkomstfförsäkring+privat&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQABgNGIAEMgkIAhAAGA0YgAQyCAgDEAAYFhgeMggIBBAAGBYYHjIICAUQABgWGB4yCAgGEAAYFhgeMggIBxAAGBYYHjIICAgQABgWGB4yCAgJEAAYFhge0gEINzk2N2owajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Det du skriver stämmer inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Antyder du att strejkbrytarna på Telsa inte vågar strejka? Använder sig Tesla av management by fear? Jag har ingen aning..
Nej det har jag inga belägg för, så det antyder jag inte.
 
K Krille4 skrev:
Det vore ju också trist om de strejkar för att de inte vågar jobba trots att de vill jobba..

T ex om de riskerar att uteslutas om de jobbar...

/Krille
Varför skulle de vara rädda för att bli uteslutna ur en förening vars mål och syfte de motverkar?

Om man spelar för Djurgården, men gör mål för Hammarby, kanske det är på sin plats att man blir petad.
 
P
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
[länk]

Första gången det sker tydligen?
Det går bra nu!
13 som strejkar av ~130 men det får man inte säga och några till som är medlemmar som försökt gå ur men inte lyckats och därför skall man nu utesluta dem för att visa handlingskraft. Och då är strejkersättningen ändå 30% högre än den lön de skulle fått om de jobbade!

Detta kan bara beskrivas som en fullständig flopp för IF metall och sosseriet.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Om det finns "många" som är med i facket av enda anledningenen att det ingår inkomstförsäkring, så borde det ju finnas en marknad för inkomstförsäkringar för icke fackanslutna.

Tänkte jag.

Men som vanligt när det gäller bra ideer, så är jag långt ifrån först

[länk]

Det du skriver stämmer inte.
Fast det är ju ett dyrare och alltså sämre alternativ precis som Janne skriver.

Sveriges ingenjörer kostar 230 kr/mån, ger dig upp till 80 % i 150 dagar. Det verkar inte finnas någon billigare vid en snabb koll.

Nu är ju Sveriges Ingenjörer ganska omilitanta av sig också :)
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Om det finns "många" som är med i facket av enda anledningenen att det ingår inkomstförsäkring, så borde det ju finnas en marknad för inkomstförsäkringar för icke fackanslutna.

Tänkte jag.

Men som vanligt när det gäller bra ideer, så är jag långt ifrån först

[länk]

Det du skriver stämmer inte.
Jag har kikat på några dylika som alternativ till fackets men det brukar falla på krångliga villkor alt. pris. Många är ungefär lika seriösa som försäkringen elektronikbutik försöker pracka på dig för nya TVn.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
Så är det väl. Och på arbetsplatser där det finns flera avtal så väljs ett, hur vet jag inte. Där jag varit så har Unionen representerat alla oanslutna. Så mycket för den valfriheten.
Kanske läge att starta ett fackförbund med ett kollektivavtal som är i princip helt fritt och jobba för helt individuell lönesättning. Så kan företag välja teckna det kollektivavtalet istället för Metalls?
 
J JohanLun skrev:
Kanske läge att starta ett fackförbund med ett kollektivavtal som är i princip helt fritt och jobba för helt individuell lönesättning. Så kan företag välja teckna det kollektivavtalet istället för Metalls?
Kul idé, jag är på!
 
mnils skrev:
Detta kan bara beskrivas som en fullständig flopp för IF metall och sosseriet.
Inte har de lyckats ta uppmärksamheten från Jamal El Hamas heller, som lämnar utrikesutskottet för att ägna sig åt viktiga frågor om övergångsställen, samtidigt så har Maggan stängt in sig med bag in boxen efter den misslyckade gråtningen i riksdagen och skickar fram Humle och Dumle (Morgan & Annika) istället!
Du menar att hela konflikten runt Tesla är en konspiration iscensatt av (s) för att dölja annat? Eller är det som vanligt ett fall av "jag säger inte att det är så, men är det inte lustigt att..."

Det är få "debattekniker" jag anser tarvligare än det sistnämnda. Känns tyvärr som den är på uppsving, eller är det bara jag som blir mer känslig med åren?
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
N
J JohanLun skrev:
Kanske läge att starta ett fackförbund med ett kollektivavtal som är i princip helt fritt och jobba för helt individuell lönesättning. Så kan företag välja teckna det kollektivavtalet istället för Metalls?
Ja ett politiskt neutralt fackförbund som arbetar för att göra hela arbetsmarknaden bättre.
 
  • Gilla
  • Haha
och en till och 2 till
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Kanske läge att starta ett fackförbund med ett kollektivavtal som är i princip helt fritt och jobba för helt individuell lönesättning. Så kan företag välja teckna det kollektivavtalet istället för Metalls?
Det stora problemet verkar ofta vara att få förstår, eller ens försöker förstå, alternativt redan har bestämt sig vad ett kollektivavtal är för nåt.

Jag tror inte läget är rätt att starta ett sånt förbund, det har liksom funnits rätt länge redan.

Från TTA men det är bara ett exempel.

Lön​

Lönesättningen ska vara differentierad efter individuella eller andra grunder. Lönen ska bestämmas med hänsyn till ansvaret och svårighetsgraden i arbetsuppgifterna och den anställdes sätt att uppfylla dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.