717 598 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det vore ju också trist om de strejkar för att de inte vågar jobba trots att de vill jobba..Stefan Bengtsson skrev:
T ex om de riskerar att uteslutas om de jobbar...
/Krille
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Som jag har skrivit tidigare i tråden är många med i facket för att det ingår en inkomstförsäkring. Det finns idag inga bra alternativ till denna försäkring som inte är kopplade till ett fackmedlemskap. Detta kan alltså vara en bidragande orsak till att folk är med i facket men vill ändå inte strejka. Nu har då facket rätt att utesluta de som inte strejkar och då ryker inkomstförsäkringen också. God jul önskar tomtarna på IF Metall.
Eftersom vi har flyttat lagstiftning till överenskommelser med facket då är det problematisk att inte kunna vara med. Facket får ju tex förhandla bort dispositiva delar av semesterlagen å dina vägar, de får förhandla om att kringgå turordningsregler vid neddragningar osv.
Så det är enligt mig djupt problematiskt att facket blir en "allt eller inget" deal, då det ligger nära till hands att icke medlemmar kommer att sitta dåligt till vid framtida neddragningar, så vi har i princip inte likhet inför lagen utan du har bättre skydd om du ideologiskt delar åsikter med facket/Socialdemokraterna.
Så det är enligt mig djupt problematiskt att facket blir en "allt eller inget" deal, då det ligger nära till hands att icke medlemmar kommer att sitta dåligt till vid framtida neddragningar, så vi har i princip inte likhet inför lagen utan du har bättre skydd om du ideologiskt delar åsikter med facket/Socialdemokraterna.
Antyder du att strejkbrytarna på Telsa inte vågar strejka? Använder sig Tesla av management by fear? Jag har ingen aning.Stefan Bengtsson skrev:
Jag känner ingen som arbetar på Tesla, men förmodar att de är vuxna nog att följa sina principer vad de anser är rätt att göra baserat på deras egna åsikter.
Om det är som du antyder är det lika hemskt som personen som inte vågar strejka pga rädsla för indraget uppehållstillstånd.
Nu är vi där igen. Tror @Rejäl skrev nått liknande tidigare - 'dom som kommer hit ska anpassa sig' och följa den svenska modellen.E elmont skrev:
Förutom att det låter väldigt likt SD-retorik så kanske Sverige behöver se över den svenska modellen. Man kanske kan börja med att ett kollektivavtal ska vara frivilligt.
Jag struntar egentligen i vilken modell som används men alla siffror pekar på att den vi har är riktigt bra, den presterar i absolut topp och gynnar oss alla. Att byta till en sämre och dessutom dra på sig en omställning/kalibreringsperiod som kommer vara i decennier lockar inte mig och jag undrar vad man egentligen har för drivkrafter när man vevar på åt det hållet.sysmali skrev:
Nu är vi där igen. Tror @Rejäl skrev nått liknande tidigare - 'dom som kommer hit ska anpassa sig' och följa den svenska modellen.
Förutom att det låter väldigt likt SD-retorik så kanske Sverige behöver se över den svenska modellen. Man kanske kan börja med att ett kollektivavtal ska vara frivilligt.
Det behöver inte ändras så mycket. Det som är anmärkningsvärt är att inget annat land har anammat vår modell….D djac skrev:Jag struntar egentligen i vilken modell som används men alla siffror pekar på att den vi har är riktigt bra, den presterar i absolut topp och gynnar oss alla. Att byta till en sämre och dessutom dra på sig en omställning/kalibreringsperiod som kommer vara i decennier lockar inte mig och jag undrar vad man egentligen har för drivkrafter när man vevar på åt det hållet.
Jag tror att omställningar är supersvåra och inte ens möjliga i många fall, det handlar om att ställa om ett helt samhälle och jag misstänker att om någon kunnig dissekerar det så spelar tex tilltro en stor roll. Där ligger vi fortfarande högt och många länder som ligger lågt försöker öka men det tar generationer, bara en sak.Jonatan79 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Vilket är en lögn, rakt av. Alla nordiska länderna har modeller mycket lika vår. Mest lik är den danska. Ur ett europeiskt perspektiv är den svenska modellen långt ifrån något extremt.Jonatan79 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
För övrigt kan jag meddela att regeringens senaste "nya" anställningsstöd som ska lösa alla problem med integration och personer som står långt ifrån arbetsmarknaden, enbart kan ges till företag som har kollektivavtal.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/12/forsta-avtalet-om-etableringsjobb-pa-plats/
Det bör väl visa i vilken riktning politiken tycker vi ska gå....
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/12/forsta-avtalet-om-etableringsjobb-pa-plats/
Det bör väl visa i vilken riktning politiken tycker vi ska gå....
Lögn? Tog du kanske i så du sket på dig nu? Danskarna har inte samma upplägg och fackliga lagar som i Sverige. I vilket fall är vi överens om det mesta. Det jag ifrågasätter är fackens metoder som är mer eller mindre unika för Sveriges och hur länge dessa kommer få finnas kvar.Dan_Johansson skrev:
Som tidigare enmansföretagare har jag tecknat kollektivavtal med transport, motiveringen från deras sida var att om jag blev sjuk och måste anställa någon i mitt ställe så skulle det finnas ett avtal att följa. Som tidigare skrivits i tråden kostade det mig inte ett öre annat än en underskrift och att jag förband mig att vid en eventuell anställning följa avtalet, och varför skulle jag inte det?
Ska prestige och okunnighet vara vägledande så blir det onödiga motsättningar. Uttrycket ”att välja sina strider” tycks inte gälla.
Ska prestige och okunnighet vara vägledande så blir det onödiga motsättningar. Uttrycket ”att välja sina strider” tycks inte gälla.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
https://lup.lub.lu.se/search/publication/7f424532-ddfa-43ce-81f2-28a109ee77a6Jonatan79 skrev:
Där har du en ganska färsk genomgång av de nordiska länderna.
Några punkter man kan jämföra på;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: är det något som sticker ut för Sverige så är det att vi har minst antal förlorade arbetsdagar pga strejker, och näst bäst reallöneökningar.
Intressant är också att organisationsgraden för _arbetsgivarna_ är högst i Sverige.
Hur är det med sympatiåtgärderna som vi främst diskuterar?Dan_Johansson skrev: