Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte gissat något.

Det är ju inte bevisat att de flesta av mekanikerna jobbar vidare.

Säger ju ingenting om "Metall anser att drygt hälften av den grupp som skulle omfattas av avtalet var med i Metall när strejken inleddes."
Du har rätt, du gissar inte. Du förmedlar gissningar eller icke-sanningar.

Enligt olika ögonvittnen arbetar de flesta anställda kvar i teslas olika verkstäder, dessa fakta kan vi utgå från f.t.

IF Metall har alltså inget starkt medhåll och det kan även hända att de bryter mot sina egna stadgar.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det är ingen åsikt, det är fakta. Som mitt juridiska ombud så pedagogiskt förklarade för mig när jag själv hade funderingar om en sådan klausul ”vi har sedan länge slutat med att personer är livegna i Sverige”.
Livegna människor var livegna under hela livet. Villkoret innebär inte heller att det inte går att ta ett annat jobb. Så dålig jämförelse tycker jag.

Som sagt även med just den biten av mitt inlägg borttagen så återstår ändå två saker som innebär att Teslas avtal är sämre än kollektivavtalet.

JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Livegna människor var livegna under hela livet. Villkoret innebär inte heller att det inte går att ta ett annat jobb. Så dålig jämförelse tycker jag.

Som sagt även med just den biten av mitt inlägg borttagen så återstår ändå två saker som innebär att Teslas avtal är sämre än kollektivavtalet.
Jag har själv åtnjutit en 6 månaders konkurrensklausul och det var mycket trevliga 6 månader med fullt betalt. Utan motprestation (i form av lön eller annan förmån) kan ett företag inte tvinga dig att inte utföra konkurrerande verksamhet.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Gällande sekretess vet jag inte vad du ser för problem med hur långt det är, men att skriva på sekretessavtal känns som standard idag.
Det är absolut inte standard för mekaniker, arbetare på fabriksgolv etc.
Det är inte frågan om höga chefer etc. nu.
Vilka tre saker menar du? Du nämnde konkurrensklausulen och sekretessavtalet, det tredje vet jag inte vad du menar.
Det obegripliga språket. Det är inte alls så svårt att förstå sig på vad som står i ett svenskt kollektivavtal.

BirgitS BirgitS skrev:

Dessa två delar, av dig tolkat som sämre, föranleder inte till ett tvång av kollektivavtal.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enligt olika ögonvittnen arbetar de flesta anställda kvar i teslas olika verkstäder, dessa fakta kan vi utgå från f.t.
Det går att se att det är folk i verkstäderna men det går varken att se om det är exakt lika många, 90%, någon annan procentsats eller om det är exakt samma människor som jobbade där innan strejken började. Det är alltså inte fakta utan minst lika mycket en gissning som vad Metall uppger. Eller om du föredrar det, icke-sanning.

JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det är absolut inte standard för mekaniker, arbetare på fabriksgolv etc.
Det är inte frågan om höga chefer etc. nu.

Det obegripliga språket. Det är inte alls så svårt att förstå sig på vad som står i ett svenskt kollektivavtal.
Att folk ska hålla käft om Teslas affärshemligheter varesig det är tjänstemän eller mekaniker ser jag faktiskt inga problem med. Om man förstår språket eller inte kan man ju diskutera, men tycker man det är lurigt kan man ju hyra in en jurist ett par timmar för pengarna man sparade på att inte vara med i facket.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det går att se att det är folk i verkstäderna men det går varken att se om det är exakt lika många, 90%, någon annan procentsats eller om det är exakt samma människor som jobbade där innan strejken började. Det är alltså inte fakta utan minst lika mycket en gissning som vad Metall uppger. Eller om du föredrar det, icke-sanning.
När olika personer har frågat runt på alla verkstäder i landet känns det relativt trovärdigt. Oavsett om det är 10% eller 30% som gått ut i strejk förändrar det inte grundorsaken. Folk strejkar utan att veta fakta!

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
Dessa två delar, av dig tolkat som sämre, föranleder inte till ett tvång av kollektivavtal.
Denna diskussion med Jonatan gällde om Teslas avtal innehöll delar som var sämre än kollektivavtalets. #5 961

Anser du att Teslas avtal är lika bra eller bättre än kollektivavtalets när det gäller dessa saker?
Är det bättre, lika bra eller sämre med ett avtal som inte går att förstå för den som ska skriva på jämfört med ett som går att förstå?
Är det bättre, lika bra eller sämre med ett avtal som innehåller en livslång sekretessavtal jämfört med ett som inte gör det?
Är det bättre, lika bra eller sämre med ett avtal som försöker få en att tro att man inte får ta ett liknande jobb på ett annat företag under 6 månader efter att man har slutat jämfört med ett avtal som inte gör det?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Denna diskussion med Jonatan gällde om Teslas avtal innehöll delar som var sämre än kollektivavtalets. #5 961

Anser du att Teslas avtal är lika bra eller bättre än kollektivavtalets när det gäller dessa saker?
Är det bättre, lika bra eller sämre med ett avtal som inte går att förstå för den som ska skriva på jämfört med ett som går att förstå?
Är det bättre, lika bra eller sämre med ett avtal som innehåller en livslång sekretessavtal jämfört med ett som inte gör det?
Är det bättre, lika bra eller sämre med ett avtal som försöker få en att tro att man inte får ta ett liknande jobb på ett annat företag under 6 månader efter att man har slutat jämfört med ett avtal som inte gör det?
Vi måste få veta helheten innan det går att jämföra och döma. Vänstra sidan dömer direkt på osäkra fakta, vi andra vill ha fakta och tycker att facket agerar tvivelaktigt.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
När olika personer har frågat runt på alla verkstäder i landet känns det relativt trovärdigt. Oavsett om det är 10% eller 30% som gått ut i strejk förändrar det inte grundorsaken. Folk strejkar utan att veta fakta!
Det är inte trovärdigt alls att fråga en som sitter i receptionen och få svaret att vi är fulltaliga och det är inga problem med att serva din bil.

JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:

Håller med om att vi vet för lite för att helt kunna jämföra, men om det är de där tre punkterna som den svenska modellen står och faller med kan vi inte ha stora problem.

Samtidigt i den riktiga världen dör folk i byggsvängen på sina arbeten där de är upphandlade i så många led att vi inte ens vet vilka som jobbar var. Var är facket där? Att folk dör på jobbet är ett riktigt problem, att någon har ett sekretessavtal som gäller länge är det inte.

Men just det, man får ingen uppmärksamhet i internationell media om man värnar om ukrainska byggarbetare…

• Gilla
Kretikos och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Är väl inte orimligt att en organisation utesluter medlemmar som strävar mot organisationens mål. Om medlemmarna som utesluts blir till skada för Metall får det väl vägas mot skadan de kan åsamka om de tillåts verka inom organisationen.
Ja precis, det är väl inte konstigt eller förvånande.
Och att de kanske blir negativt ställda till facken i allmänhet och metall i synnerhet spelar kanske inte så stor roll, då det nog får anses att de står rätt långt ifrån redan nu.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Vi måste få veta helheten innan det går att jämföra och döma. Vänstra sidan dömer direkt på osäkra fakta, vi andra vill ha fakta och tycker att facket agerar tvivelaktigt.
Du tog tidigare upp en jämförelse med andra trådar. Precis det du skrev nu är vad många vaccinmotståndare menade, de ansåg att de inte hade tillräckligt med fakta och att Fohm etc. agerade tvivelaktigt. Då ansåg du att de hade fel.

Jag tycker ju att du har dömt för länge sen, utan att du vet något om helheten.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.