717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag brukar lämna nyckel till verkstaden direkt, dvs det är en mekaniker som står i verkstadsdisken. Mem det kan naturligtvis skilja sig åt.BirgitS skrev:
Sannolikt så har de en kundmottagare.BirgitS skrev:
Sen hela problematiken är ju att hur kan nu Tesla få till avtal i andra länder men i Sverige blir det tvärnit!
Det måste gå att hitta en vettig kompromiss även i Sverige. Elon Musk kan mycket väl köpa 97% av den svenska modellen men vägrar de sista 3%.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag brukar lämna nyckeln och prata med en som sitter bakom en receptionsdisk. På det ställe jag har anlitat de senaste 5-10 åren så har det varit arbetsledaren och han har alltid suttit där när jag har kommit.S Styrman_jansson skrev:
"Hovrätten avslår Teslas överklagan
Tesla har begärt att Postnord ska skicka postförsändelserna. Men någon sådan skyldighet finns inte på grund av omständigheterna, resonerar domstolen."
https://www.expressen.se/nyheter/hovratten-avslar-teslas-overklagan/
Tesla har begärt att Postnord ska skicka postförsändelserna. Men någon sådan skyldighet finns inte på grund av omständigheterna, resonerar domstolen."
https://www.expressen.se/nyheter/hovratten-avslar-teslas-overklagan/
Hos Tesla så kan man ringa supporten, då svarar en människa som kan ge viss hjälp och köra diagnoser på din bil under samtalet, man kan också göra en service request i appen, efter endera av dessa så kan man boka tid, också i appen. När man lämnar bilen så kan man göra det på vanligt sätt, gå in till "disken", eller kontaktlöst.BirgitS skrev:
Detta rör väl bara deras krav att posten ska dela ut försändelser i väntan på den riktiga rättegången?sysmali skrev:
Jag tror att de har rätt om historieböckerna, fast inte som de tänkt sig ;-)JanneJanne123 skrev:
Kommunal behöver alltså ragga strejkvakter eftersom metall själva inte lyckas. Man få ge kommunal att man tar i från tårna med retoriken.
”Jag vill skicka med er att det är skarpt läge nu, det vi är med om just nu kommer det skrivas om i historieböckerna.”
”Det är vi som träder före som så många gjort innan oss och det är nu vi tar fajten för framtiden, för våra barn och barnbarn”
[länk]
Kikade lite i min spåkula och hittade en wikipedia-artikel från 2045, här kommer den!
Fackförbundens nedgång och fall började med en konflikt år 2023 mellan Tesla och IF-Metall. Fram tills dess hade majoriteten av befolkningen en positiv bild av fackföreningsrörelsen.
Konflikten bestod av att Tesla vägrade teckna kollektivavtal. Trots att Tesla följde svenska lagar och regler samt att kollektivavtal var frivilligt att teckna drog IF-Metall igång en strejk
Flera fackförbund följde och sympatistrejkade med IF metall och till slut blev stridsåtgärderna orimliga.
Tex bröt man mot lagen om postutdelning då fackens medlemmar vägrade dela ut brev och paket till Tesla.
Avfall från Teslas anläggningar hämtades inte utan fick ligga kvar, däckfirmor vägrade byta till vinterhjul på Tesla-bilar vilket gjorde att förarna fick lämna bilarna hemma.
IF-metalls medlemmar som jobbade på utomstående företag som tex Hydro Extrusion i Vetlanda strejkade. Visserligen hade Hydro Extrusion kollektivavtal men blev ändå utsatta för strejken, detta ledde till att man inte kunde leverera en kritiskt komponent till Tesla-fabrik i Berlin och man fick både betala skadestånd samt förlorade 50 arbetstillfällen, kännbart för en liten ort i den småländska glesbygden.
I början ansågs "Den svenska modell" värd att bevara men den mångåriga konflikten ledde till att man fick lagstifta om minimilön samt kraftigt begränsa fackens möjlighet till stridsåtgärder, allt för att försöka få utländska företag att etablera sig i Sverige samt förhindra att arbetstillfällen försvann utomlands.
Sammantaget ledde detta till en kraftig minskning av fackförbundens medlemmar. Dels av de som ansåg att facken hade gått på tok för långt i sina stridsåtgärder och vilka negativa följder det fick, men också av de rättroende som ansåg att "facken sålt sin själ till kapitalismen".
Här finns ett utdrag från domensysmali skrev:
https://x.com/Knytanders/status/1738145464485134798?s=20
Passagen där de inte tycker att adressaten av post har bättre förfogande rätt än postförmedlaren känns synnerligen märklig för mig
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
De har alltså frågat serviceteknikerna själva, inte någon person i någon ”reception” som kanske inte ens finns på dessa verkstäder?!BirgitS skrev:
https://teslaclubsweden.se/sa-manga-strejkar-pa-tesla/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Om det är en person som sitter bakom en receptionsdisk, vilket det alltid har varit när jag har lämnat in bilen på service, dvs. en person som hanterat nyckel, betalning och vad som ska göras, så kallar jag det för en receptionist. Men oavsett vad man kallar personen så är det inte säkert att man får ett korrekt svar eftersom en chef kan ha sagt att det ska ni inte prata om. Det ligger ju i Teslas (chefernas) intresse att förminska strejkens effekt. Därför är inte Tesla Clubs undersökning någon sanning.Jonatan79 skrev:
Så här står det på en av sidorna som Tesla Club länkar till:
Det finns alltså en person bakom en servicedisk. Om nu "full styrka" är sant så kan det även innebära att man har täckt upp strejkande personal med folk från andra håll. Det går alltså inte att ta det uttalandet som ett bevis för att ingen strejkar, vilket Tesla Club gör.
Apropå att få strejkar så står det så här på en annan av sidorna som Tesla Club länkar till:
Det ligger verkligen i chefernas intresse att meddela att få strejkar vilket visat sig även från fler källor. Speciellt när det även visat sig att det inte finns en majoritet av fackanslutna, samt att det bevisligen finns strejkbrytare.BirgitS skrev:
Om det är en person som sitter bakom en receptionsdisk, vilket det alltid har varit när jag har lämnat in bilen på service, dvs. en person som hanterat nyckel, betalning och vad som ska göras, så kallar jag det för en receptionist. Men oavsett vad man kallar personen så är det inte säkert att man får ett korrekt svar eftersom en chef kan ha sagt att det ska ni inte prata om. Det ligger ju i Teslas (chefernas) intresse att förminska strejkens effekt. Därför är inte Tesla Clubs undersökning någon sanning.
Så här står det på en av sidorna som Tesla Club länkar till:
Om nu "full styrka" är sant så kan det även innebära att man har täckt upp strejkande personal med folk från andra håll. Det går alltså inte att ta det uttalandet som ett bevis för att ingen strejkar, vilket Tesla Club gör.
Apropå att få strejkar så står det så här på en annan av sidorna som Tesla Club länkar till:
Vi får se vad som händer , detta är en fight som ingen kan vinna tyvärr
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det var väl ändå många år sedan man slutade med det? Nu för tiden är det väl mekarna som tar hand om det där i form av ”personliga servicetekniker”.BirgitS skrev:
Gällande ditt sanningsvittne kring om folk är rädda att strejka hänvisar du alltså till en strejkvakt? Kom igen nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det är ägaren/arbetsledaren som sitter bakom disken där jag lämnar in vår bil. Han är i och för sig rätt till åren så han kör väl på som han "alltid" har gjort. Rätt liten verkstad men det verkar ju en del av Tesla-verkstäderna vara också.JanneJanne123 skrev:
Jag hänvisade till Tesla Clubs länkar, en del verkar ju tro att de presenterar sanningen.