Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, så du tror att när man lämnar in sin bil på service så lägger man nyckeln i en låda utanför dörren och går därifrån utan att tala med en riktig person. Eller?
Jag brukar lämna nyckel till verkstaden direkt, dvs det är en mekaniker som står i verkstadsdisken. Mem det kan naturligtvis skilja sig åt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, så du tror att när man lämnar in sin bil på service så är enda möjligheten att lägga nyckeln i en låda utanför dörren och gå därifrån utan att tala med en riktig person. Eller?
Sannolikt så har de en kundmottagare.

Sen hela problematiken är ju att hur kan nu Tesla få till avtal i andra länder men i Sverige blir det tvärnit!
Det måste gå att hitta en vettig kompromiss även i Sverige. Elon Musk kan mycket väl köpa 97% av den svenska modellen men vägrar de sista 3%.
 
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Jag brukar lämna nyckel till verkstaden direkt, dvs det är en mekaniker som står i verkstadsdisken. Mem det kan naturligtvis skilja sig åt.
Jag brukar lämna nyckeln och prata med en som sitter bakom en receptionsdisk. På det ställe jag har anlitat de senaste 5-10 åren så har det varit arbetsledaren och han har alltid suttit där när jag har kommit.
 
sysmali
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag brukar lämna nyckeln och prata med en som sitter bakom en receptionsdisk. På det ställe jag har anlitat de senaste 5-10 åren så har det varit arbetsledaren och han har alltid suttit där när jag har kommit.
Hos Tesla så kan man ringa supporten, då svarar en människa som kan ge viss hjälp och köra diagnoser på din bil under samtalet, man kan också göra en service request i appen, efter endera av dessa så kan man boka tid, också i appen. När man lämnar bilen så kan man göra det på vanligt sätt, gå in till "disken", eller kontaktlöst.
 
sysmali sysmali skrev:
"Hovrätten avslår Teslas överklagan

Tesla har begärt att Postnord ska skicka postförsändelserna. Men någon sådan skyldighet finns inte på grund av omständigheterna, resonerar domstolen."

[länk]
Detta rör väl bara deras krav att posten ska dela ut försändelser i väntan på den riktiga rättegången?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
sysmali
A ajn82 skrev:
Detta rör väl bara deras krav att posten ska dela ut försändelser i väntan på den riktiga rättegången?
Jag förutsätter det.
 
O
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kommunal behöver alltså ragga strejkvakter eftersom metall själva inte lyckas. Man få ge kommunal att man tar i från tårna med retoriken.

Jag vill skicka med er att det är skarpt läge nu, det vi är med om just nu kommer det skrivas om i historieböckerna.”

Det är vi som träder före som så många gjort innan oss och det är nu vi tar fajten för framtiden, för våra barn och barnbarn”


[länk]
Jag tror att de har rätt om historieböckerna, fast inte som de tänkt sig ;-)
Kikade lite i min spåkula och hittade en wikipedia-artikel från 2045, här kommer den!

Fackförbundens nedgång och fall började med en konflikt år 2023 mellan Tesla och IF-Metall. Fram tills dess hade majoriteten av befolkningen en positiv bild av fackföreningsrörelsen.
Konflikten bestod av att Tesla vägrade teckna kollektivavtal. Trots att Tesla följde svenska lagar och regler samt att kollektivavtal var frivilligt att teckna drog IF-Metall igång en strejk

Flera fackförbund följde och sympatistrejkade med IF metall och till slut blev stridsåtgärderna orimliga.
Tex bröt man mot lagen om postutdelning då fackens medlemmar vägrade dela ut brev och paket till Tesla.
Avfall från Teslas anläggningar hämtades inte utan fick ligga kvar, däckfirmor vägrade byta till vinterhjul på Tesla-bilar vilket gjorde att förarna fick lämna bilarna hemma.

IF-metalls medlemmar som jobbade på utomstående företag som tex Hydro Extrusion i Vetlanda strejkade. Visserligen hade Hydro Extrusion kollektivavtal men blev ändå utsatta för strejken, detta ledde till att man inte kunde leverera en kritiskt komponent till Tesla-fabrik i Berlin och man fick både betala skadestånd samt förlorade 50 arbetstillfällen, kännbart för en liten ort i den småländska glesbygden.

I början ansågs "Den svenska modell" värd att bevara men den mångåriga konflikten ledde till att man fick lagstifta om minimilön samt kraftigt begränsa fackens möjlighet till stridsåtgärder, allt för att försöka få utländska företag att etablera sig i Sverige samt förhindra att arbetstillfällen försvann utomlands.

Sammantaget ledde detta till en kraftig minskning av fackförbundens medlemmar. Dels av de som ansåg att facken hade gått på tok för långt i sina stridsåtgärder och vilka negativa följder det fick, men också av de rättroende som ansåg att "facken sålt sin själ till kapitalismen".
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
JohanLun och 9 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Här finns ett utdrag från domen
[länk]
Passagen där de inte tycker att adressaten av post har bättre förfogande rätt än postförmedlaren känns synnerligen märklig för mig
för vem som annan helst skulle förmodligen vara minst egenmäktigt förfarande.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu gällde det just en undersökning som frågade den som satt i receptionen på verkstäderna.
De har alltså frågat serviceteknikerna själva, inte någon person i någon ”reception” som kanske inte ens finns på dessa verkstäder?!

https://teslaclubsweden.se/sa-manga-strejkar-pa-tesla/
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De har alltså frågat serviceteknikerna själva, inte någon person i någon ”reception” som kanske inte ens finns på dessa verkstäder?!

[länk]
Om det är en person som sitter bakom en receptionsdisk, vilket det alltid har varit när jag har lämnat in bilen på service, dvs. en person som hanterat nyckel, betalning och vad som ska göras, så kallar jag det för en receptionist. Men oavsett vad man kallar personen så är det inte säkert att man får ett korrekt svar eftersom en chef kan ha sagt att det ska ni inte prata om. Det ligger ju i Teslas (chefernas) intresse att förminska strejkens effekt. Därför är inte Tesla Clubs undersökning någon sanning.

Så här står det på en av sidorna som Tesla Club länkar till:
– Vi jobbar på som vanligt. Vi har full styrka och planerar inte att ha stängt, så det är inga problem alls, säger kvinnan som tar emot vid servicedisken.
Det finns alltså en person bakom en servicedisk. Om nu "full styrka" är sant så kan det även innebära att man har täckt upp strejkande personal med folk från andra håll. Det går alltså inte att ta det uttalandet som ett bevis för att ingen strejkar, vilket Tesla Club gör.

Apropå att få strejkar så står det så här på en annan av sidorna som Tesla Club länkar till:
Men många här är unga och de är rädda för repressalier om de strejkar, säger strejkvakten Arturo Vasquez.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är en person som sitter bakom en receptionsdisk, vilket det alltid har varit när jag har lämnat in bilen på service, dvs. en person som hanterat nyckel, betalning och vad som ska göras, så kallar jag det för en receptionist. Men oavsett vad man kallar personen så är det inte säkert att man får ett korrekt svar eftersom en chef kan ha sagt att det ska ni inte prata om. Det ligger ju i Teslas (chefernas) intresse att förminska strejkens effekt. Därför är inte Tesla Clubs undersökning någon sanning.

Så här står det på en av sidorna som Tesla Club länkar till:

Om nu "full styrka" är sant så kan det även innebära att man har täckt upp strejkande personal med folk från andra håll. Det går alltså inte att ta det uttalandet som ett bevis för att ingen strejkar, vilket Tesla Club gör.

Apropå att få strejkar så står det så här på en annan av sidorna som Tesla Club länkar till:
Det ligger verkligen i chefernas intresse att meddela att få strejkar vilket visat sig även från fler källor. Speciellt när det även visat sig att det inte finns en majoritet av fackanslutna, samt att det bevisligen finns strejkbrytare.

Vi får se vad som händer , detta är en fight som ingen kan vinna tyvärr
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är en person som sitter bakom en receptionsdisk, vilket det alltid har varit när jag har lämnat in bilen på service, dvs. en person som hanterat nyckel, betalning och vad som ska göras, så kallar jag det för en receptionist.
Det var väl ändå många år sedan man slutade med det? Nu för tiden är det väl mekarna som tar hand om det där i form av ”personliga servicetekniker”.

Gällande ditt sanningsvittne kring om folk är rädda att strejka hänvisar du alltså till en strejkvakt? Kom igen nu.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det var väl ändå många år sedan man slutade med det? Nu för tiden är det väl mekarna som tar hand om det där i form av ”personliga servicetekniker”.

Gällande ditt sanningsvittne kring om folk är rädda att strejka hänvisar du alltså till en strejkvakt? Kom igen nu.
Det är ägaren/arbetsledaren som sitter bakom disken där jag lämnar in vår bil. Han är i och för sig rätt till åren så han kör väl på som han "alltid" har gjort. Rätt liten verkstad men det verkar ju en del av Tesla-verkstäderna vara också.

Jag hänvisade till Tesla Clubs länkar, en del verkar ju tro att de presenterar sanningen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.