56 462 läst ·
49 svar
56k läst
49 svar
Teoretiskt - startström Y/D-koppling
Ett modernt påfund som kan vara lurigt är DC/DC-omvandlare och primärswitchade kraftaggregat.
Dessa har negativ ingångsresistans, dvs strömmen ökar när spänningen minskar, vilket kan ge upphov till skumma fel och en hel del huvudkliande.
Dessa har negativ ingångsresistans, dvs strömmen ökar när spänningen minskar, vilket kan ge upphov till skumma fel och en hel del huvudkliande.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Även asynkronmotorer har negativ karaktär, motorn försöker ju hålla varvtalet och därmed konstant uteffekt, sjunker då spänningen så måste strömmen öka.
Rätt att switchat drar konstant effekt men det brukar finnas ett underspänningsskydd som inte låter switchen gå vid för låg spänning.
Protte
Rätt att switchat drar konstant effekt men det brukar finnas ett underspänningsskydd som inte låter switchen gå vid för låg spänning.
Protte
Och vad har du fått det ifrån? Har både kopplat och sett redan kopplade Y/D-startade motorer med både 230/400 och 290/500 V system. Du kan både Y och D koppla vilken trefasmotor som helst.prototypen skrev:En motor 230/400 är deltakopplad (D) för 230 och Y för 400.
I Sverige går den motorn bara att koppla i Y koppling och får direktstart.
Varje del av lindningen matas med 230 volt.
Ska det Y/D startas så ska det vara en motor 400/690 volt, först kopplas motorn i Y och ska då egentligen drivas med 690 volt men vi sänker till 400 eftersom det är det vi normalt har.
Protte
Hej vill inte va besservisser men du har bara delvis rätt prototypen om att det att det blir ryck i motorn vid övergång mellan y/d det är när man kopplat fel det går att koppla på två sätt vid rätt sätt blir det inget ryck
Hur menar du nu? Finns väl bara ett sätt att koppla en Y/D-start på?tille1 skrev:
Hej igen det de handlar om är att få faserna rätt i förhållande till både y o d läget det är rätt så lätt att märka skillnaden för ljudet vid växlingen försvinner o även blinkningen i nätet "har att göra med förhållandet mellan spänning o ström jag har tyvärr glömt vilken som ligger först"
Precis som elmont säger så kan en lindning maxkonstruerad för 230V inte hantera mer. Om nu viktor gör annorlunda vill jag veta hur jag undviker hans verk i framtiden.elmont skrev:
viktor.hj skrev:
Mycket möjligt, men vilken spänning var det som matade motorerna?
Eftersom du skriver 290/500V så antar jag att det var i nån industri, och där kan ju ömse mysko spänningar användas.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Om nu min lärare i elkraft har sagt att det blir ett ryck.... så är det så.tille1 skrev:
Om du läser på din trefaslära så är det 30graders fasförskjutning mellan fasspänning och huvudspänning, I Y-läge matas motorn med "fasspänning" och i D-läge med "huvudspänning".
Det blir ett ryck och ett blink, det kan jag visa på både justersågen och rikthyveln, även fräsen har YD kopplare.
Protte
Ursäkta om du tog det som ett påhopp prototypen ville bara tillföra kunskap om ett ämne du har rätt att det handlar om fasförskjutning "det är 14 år sen jag läste om det så jag kommer inte ihåg om strömmen skall om spänningen eller tvärtom " men det funkar i båda fallen dock slipper man knacket o blinkningen om det blir rätt jag har själv varit med om det
Mvh Tille
Mvh Tille
Ja, det var några år sedan man höll på med Y/D-starter och inte har jag hållit på med speciellt många heller (Det är direktstart, mjukstart eller frekv.drift som gäller), så jag rotade fram lite gamla böcker i ämnet, och fann att det faktiskt går att ändra i flödesriktningen av lindningarna (om man tänker efter så är det ju helt enkelt att förskjuta ett lindningsteg fram eller tillbaka) vid omkopplingen för att få en mjukare övergång, men detta är riktningsberoende, så ska man växla inkommande faser för att ändra rotationsriktning måste man även ändra på flödesriktningen. Men som, sagt minst 30gr fasförskjutning får man ju ändå som Protte säger. Skillnaden mellan 30 eller 90 kanske inte upplevs som speciellt stor? Och jag kan aldrig påminna mig om att jag praktiserat detta någon gång och de färdiga Y/D-starter jag sett, har inte haft denna möjlighet.
Edit: Olyckligt ordval: "flödesriktning" ska vara "flödesföljd"
Edit: Olyckligt ordval: "flödesriktning" ska vara "flödesföljd"
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Det är väl jag som hackar på dig.tille1 skrev:Ursäkta om du tog det som ett påhopp prototypen ville bara tillföra kunskap om ett ämne du har rätt att det handlar om fasförskjutning "det är 14 år sen jag läste om det så jag kommer inte ihåg om strömmen skall om spänningen eller tvärtom " men det funkar i båda fallen dock slipper man knacket o blinkningen om det blir rätt jag har själv varit med om det
Mvh Tille
Det är 32 år sedan jag läste elkraft men det är inte frågan om strömmen ska om spänningen, det är vanlig effektfaktor, fasförskjutning mellan ström och spänning.
Trefaslära är något annat. Om det vore enklare att rita i forumet so skulle en skiss säga mycket mer.
Lite om trefas finns på http://www.eme.ee.kth.se/kurser/EJ3200/Lab3.pdf. handlar väl mest om transformatorer men kanske ger en vink om fasförskjutningen mellan huvud och fas.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Så du menar att tillverkarna av YD starter inte kan koppla dessa rätt, Ansluter jag enligt märkningen så bör det vara rätt. Jag lär mig HEMSKT gärna. En länk till något eller om du ritar och förklarar.
Protte
Protte