P
kashieda kashieda skrev:
En bra störkälla riktad mot satelliten fixar det också...
Man behöver känna till bandata för den satellit man vill störa. Det finns för närvaradnde cirka 10000 Starlinksatelliter i omloppsbana. Alla är inte relevanta överallt, men det lär bli några stycken att hålla redan på.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är lättare att störa ut en 5G-terminal än en Starlinkterminal, men Sverige bör nog inte förlita sig på teknik som vi inte har kontroll över.
Jo jag vet. Det jag vände mig mot var påståendet att alla varianter av 5G skulle vara döda samtidigt som Starlink skulle fortsätta fungera som vanligt.
Den som har resurser att störa ut en stor del av mobilnätet kan givetvis störa Starlink också. Det är inget magiskt system som är immunt mot radiostörningar även om det är väldigt robust i normala fall.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Vilken nominell prestanda har ditt mobilabonnemang och i vilken slags omgivning använder du det för ditt arbete?
Mobildataprestanda kan variera en del utanför tätorterna och i tätorterna kan det bli trångt i basstationerna.
En vanlig dag vid hemmakontoret ser det ut så här. Mindre tätort på landsbygden, fri sikt till masten 3 km bort.

5G-signal resultat: Nedladdning 192,30 Mbit/s, uppladdning 105,48 Mbit/s, svarstid 19,89 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Den som har resurser att störa ut en stor del av mobilnätet kan givetvis störa Starlink också. Det är inget magiskt system som är immunt mot radiostörningar även om det är väldigt robust i normala fall.
det finns ingen som har resurser att störa ut stora delar av mobilnätet. Man får också betänka att störsöndare syns och kan destrueras.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Den som har resurser att störa ut en stor del av mobilnätet kan givetvis störa Starlink också. Det är inget magiskt system som är immunt mot radiostörningar även om det är väldigt robust i normala fall.
Jag tror att det behövs ganska mycket mer resurser att störa ut Starlink. För mobilnätet kan man störa ut alla terminaler i ett område med en enkel störsändare. Det blir inte lika enkelt att störa ut alla Starlinkterminaler i ett område.

Iran tycks ha lyckats bättre än Ryssland med att störa Starlink. Oklart hur mycket bättre, dock.
 
P
useless useless skrev:
En vanlig dag vid hemmakontoret ser det ut så här. Mindre tätort på landsbygden, fri sikt till masten 3 km bort.

[bild]
Vilka slags arbetsuppgifter är det som inte går att utföra med den där prestandan?
 
P pmd skrev:
Vilka slags arbetsuppgifter är det som inte går att utföra med den där prestandan?
Frågan är felställd. Nästan allt går att göra men man kommer få korta väntetider här och där i alla operationer man gör, jämfört med en snabbare koppling med lägre latency. Om det inte är något som stör dig så grattis! Kör på bara. Om det är något som stör dig blir det där en bra nödlösning när det inte finns något snabbare att tillgå.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Frågan är felställd. Nästan allt går att göra men man kommer få korta väntetider här och där i alla operationer man gör, jämfört med en snabbare koppling med lägre latency. Om det inte är något som stör dig så grattis! Kör på bara. Om det är något som stör dig blir det där en bra nödlösning när det inte finns något snabbare att tillgå.
Frågan är ställd utifrån vad useless skrev i inlägg #94.

"har det inte gått att jobba hemifrån" tolkar jag som att det inte har gått att jobba hemifrån. Inte som att det bara blev besvärligare att jobba hemifrån.
 
Unikt namn
P pmd skrev:
Frågan är ställd utifrån vad useless skrev i inlägg #94.

"har det inte gått att jobba hemifrån" tolkar jag som att det inte har gått att jobba hemifrån. Inte som att det bara blev besvärligare att jobba hemifrån.
De få gånger fibern strular här så funkar inte heller det mobila*. Min hypotes är att alla som har (trasigt)fiber växlar till telefonen för sitt netflixande, och det finns inte tillräcklig prestanda för det.

Kanske kommer 6g räcka, den som lever får se.

*)Försökte öppna en nyhetssida och det tog flera minuter att genomföra.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka slags arbetsuppgifter är det som inte går att utföra med den där prestandan?
Med den där prestandan går det att utföra alla arbetsuppgifter. Men mätningen gjordes häromdagen med fungerande fiber, inte när mobilnätet är totalt överkelastat för att fibern är trasig och alla växlat till mobilt internet.

Du frågade vad jag har för "nominell prestanda". Det tolkade jag som att du ville veta hur bra det var i normala fall.
 
Redigerat:
F
P pmd skrev:
Vilka slags arbetsuppgifter är det som inte går att utföra med den där prestandan?
System som pingar ihjäl sig på uppmäksamhet kommer att bli sega i det systemet.
 
Mycket går att göra med lägre hastighet men resultat kan bli dåligt. För egen del som privatperson kan det bli segt och tråkigt att göra vissa saker, så jag är villig att betala för att det ska fungera som jag vill och inga tyngre utgifter i kassan. 😉
 
P
useless useless skrev:
Du frågade vad jag har för "nominell prestanda". Det tolkade jag som att du ville veta hur bra det var i normala fall.
Med nominell prestanda menar jag den prestanda som ISPn säger att förbindelsen ska ha. Den brukar förvisso skilja sig en del från reell prestanda, oftast vid överbelastning av infrastrukturen. Om du normalt inte har den prestanda som syns i inlägg #123 så är det förvisso osäkert om du kan jobba hemma via mobilnätet.
useless useless skrev:
Med den där prestandan går det att utföra alla arbetsuppgifter. Men mätningen gjordes häromdagen med fungerande fiber, inte när mobilnätet är totalt överkelastat för att fibern är trasig och alla växlat till mobilt internet.
VIlket är ett bra argument för att inte förlita sig helt på mobilt internet.
 
P
F fsn skrev:
System som pingar ihjäl sig på uppmäksamhet kommer att bli sega i det systemet.
Varför har man sådana system?

När jag arbetade hemma gjorde jag det allra mesta arbetet lokalt.
Jag tror att det är bra att gå över till den här nya tekniken som kallas "client/server". IBM 3270 börjar bli lite omodernt. 😉
 
Krilleman
M Marcus-AA skrev:
Det dyker alltid upp en och annan korkskalle med såna här "analyser". Fullkomligt trams.

Sanningen är precis tvärtom, i framtiden kommer alla uppkopplade fordon och mobiler att behöva den mobila kapaciteten, samt naturligtvis några hus som inte kan få fiber. Men enda anledningen till att det fungerar såpass bra so, det gör är att 80% av hushållen är uppkopplade med just fiber.


/M
Jag (som korkskalle då) måste ha trampat på en öm tå här. Det händer visst allt för ofta nu när jag hänvisar till historiens vingslag...

Runt millennieskiftet så trodde ingen att vi skulle kunna kolla på streaming "live" i våra mobila enheter... (smartphones var precis på gränsen att bli "allmänna")

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt! 😂

Vad gläntar på framtiden?

Ska utvecklingen stanna av helt beträffande det mobila nätet som redan fungerar ypperligt idag för gemene man?

Men faktum kvarstår att alla är vi olika! 👍

Flera användare har redan kommenterat ovan hur det fasta "fibernätet" ökar i kostnad med stora steg.

Jag sitter lugnt i båten och surfar vidare i det mobila nätet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fuktskadad09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.