Nu nördar vi till det!
Under julen har jag uppdaterat min gamla tappsågnings- och boxjointjig ganska ordentligt. Den va en hybrid med lite snott från Wandels kugghjulsjigg o lite egna idéer. Wandels jigg, och många andra indexerade varianter, bygger på en glappig förflyttningsmekanism (normal gängstång o kugghjul) o där man via friktion hindrar rörelsen för att saker inte ska flytta sig när man sågar. Redan i version 1 försökte jag göra tvärtom, en fri rörelse där istället glappet i förflyttningsmekanismen elimineras. Gjorde en egen antibacklashmutter som funkade hyfsat ett tag men den blev mer o mer sliten med åren o jag fick för mycket rörelse under belastning. Dessutom använde jag jiggen till 95% tappar o 5% boxjoints o hann glömma mellan varven hur det räknades kuggar o utväxlingar så det var lång startsträcka för att veva boxjoints.
Så, tillbaka till ritbordet. Bort med kuggar o olika utväxlingar o glappiga gängstänger. En 12mm kulskruv med 4mm stigning inhandlades. Den begränsar mig till boxjoints i multipler av 4mm (4, 8, 12, 16 osv) men tror jag klarar mig bra på det. Det finns liknande kulskruv med 2mm stigning om man vill ha mer breddfrihet. Kulskruven är i princip helt glappfri under den belastning som uppstår av sågningen.
Det här systemet skulle alltså ersättas av nåt "enklare"
För att allt skulle linjera gjorde jag en ny stående vägg för glidskenor o kulskruv. Fräste ner skenorna o infästning för kulskruv en aning, inte för att det behövdes utan för att få allt parallellt, använde bottenytan av stående väggen som referens i alla fräsningar. Sen fixade jag till en aluvinkel med gängade hål som skulle överföra rörelsen till delen där jag fäster ämnet.
För att vid behov kunna låsa rörelsen 100% monterade jag en extra löpvagn som jag moddade innanmätet på för att bli låsbar.
Ja det va transportsträcka det, nu börjar det roliga. På något vis behövdes det indexing för boxjoints. Gjorde en ny ratt med 80st borrade hål o streck till centrum från varje hål, 4mm stigning/80 ger 0.05mm mellan varje hål. Svarvade också till ett nav för att kunna fästa skivan på kulskruvens axel.
För att kunna nolla systemet var som helst o enkelt kunna räkna så gjorde jag även en roterbar "skalring" med liknande streck som stora skivan. Funkar ungefär som på en svarv eller fräs. Har inte surfat genom hela nätet men känns lite som jag uppfunnit nåt nytt här, iaf för denna applikation.
Hur funkar det här då? Jo, rattar in jiggen så sågbladets bortre del tangerar ämnet. I denna position är nollan, en grön pinne sätts i hålet som motsvarar stoppositionen på jiggen, svarta strecket till höger om pinnen. Hade tankar om en visare på jiggen men där strecket är nu känns riktigt bra, rätt i synvinkel + jiggen bryter av här så har en definierad kant att sikta på. Skalskivan roteras så nollan på den matchar gröna pinnens position.
Här ska snittet börja, därav grön (och kort) pinne. I exemplet här gör jag 12mm boxjoints med 3.3mm brett sågblad. Slutposition på skivan ska då vara 12mm - 3.3mm = 8.7mm betyder 2 varv + 0.7mm. Röda långa pinnen sätts således i 0.7mm hålet. Det här lät klyddigt men det är verkligen enkel matematik.
Som sagt, 0.05mm upplösning o kulskruven rattar in på hundradelen när jag checkar lägena med digitalen. Vill jag lägre än 0.05 borde jag teoretiskt kunna stoppa mitt mellan 2 pinnhål men tror inte jag kommer behöva så bra noggrannhet.
Vevar på mina boxjoints o de håller sig verkligen tajta, max diff 0.03, mellan 11.99 och 12.02mm. Nu e det väl lite tajt att köra exakt på mått utan limmån men det kan man lätt ändra genom att flytta röda pinnen. Det här va bara ett test o jag siktade ju på 12.0mm.
Testar även mekanismen glapp/stabilitet under en rätt tuff sågning, 45mm långa 8mm breda tappar i ek. Digitalen rör sig bara 0.01-0.02 när jag sågar, helt utan låsning i systemet mer än att jag håller ratten stilla. Har tidigare kört alla tappar med digitalen men nu kan jag tänka mig att köra med ratten o stoppinnarna, speciellt om det är många tappar.
Annars då? Supernöjd med denna ombyggnad. Enda som återstår är att jag ska ordna lite friktion så ratten inte snurrar så enkelt. Inte friktion i glidrörelsen alltså utan ren rotationsfriktion för att göra den mindre stissig.
Under julen har jag uppdaterat min gamla tappsågnings- och boxjointjig ganska ordentligt. Den va en hybrid med lite snott från Wandels kugghjulsjigg o lite egna idéer. Wandels jigg, och många andra indexerade varianter, bygger på en glappig förflyttningsmekanism (normal gängstång o kugghjul) o där man via friktion hindrar rörelsen för att saker inte ska flytta sig när man sågar. Redan i version 1 försökte jag göra tvärtom, en fri rörelse där istället glappet i förflyttningsmekanismen elimineras. Gjorde en egen antibacklashmutter som funkade hyfsat ett tag men den blev mer o mer sliten med åren o jag fick för mycket rörelse under belastning. Dessutom använde jag jiggen till 95% tappar o 5% boxjoints o hann glömma mellan varven hur det räknades kuggar o utväxlingar så det var lång startsträcka för att veva boxjoints.
Så, tillbaka till ritbordet. Bort med kuggar o olika utväxlingar o glappiga gängstänger. En 12mm kulskruv med 4mm stigning inhandlades. Den begränsar mig till boxjoints i multipler av 4mm (4, 8, 12, 16 osv) men tror jag klarar mig bra på det. Det finns liknande kulskruv med 2mm stigning om man vill ha mer breddfrihet. Kulskruven är i princip helt glappfri under den belastning som uppstår av sågningen.
Det här systemet skulle alltså ersättas av nåt "enklare"

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att allt skulle linjera gjorde jag en ny stående vägg för glidskenor o kulskruv. Fräste ner skenorna o infästning för kulskruv en aning, inte för att det behövdes utan för att få allt parallellt, använde bottenytan av stående väggen som referens i alla fräsningar. Sen fixade jag till en aluvinkel med gängade hål som skulle överföra rörelsen till delen där jag fäster ämnet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att vid behov kunna låsa rörelsen 100% monterade jag en extra löpvagn som jag moddade innanmätet på för att bli låsbar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det va transportsträcka det, nu börjar det roliga. På något vis behövdes det indexing för boxjoints. Gjorde en ny ratt med 80st borrade hål o streck till centrum från varje hål, 4mm stigning/80 ger 0.05mm mellan varje hål. Svarvade också till ett nav för att kunna fästa skivan på kulskruvens axel.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kunna nolla systemet var som helst o enkelt kunna räkna så gjorde jag även en roterbar "skalring" med liknande streck som stora skivan. Funkar ungefär som på en svarv eller fräs. Har inte surfat genom hela nätet men känns lite som jag uppfunnit nåt nytt här, iaf för denna applikation.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur funkar det här då? Jo, rattar in jiggen så sågbladets bortre del tangerar ämnet. I denna position är nollan, en grön pinne sätts i hålet som motsvarar stoppositionen på jiggen, svarta strecket till höger om pinnen. Hade tankar om en visare på jiggen men där strecket är nu känns riktigt bra, rätt i synvinkel + jiggen bryter av här så har en definierad kant att sikta på. Skalskivan roteras så nollan på den matchar gröna pinnens position.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ska snittet börja, därav grön (och kort) pinne. I exemplet här gör jag 12mm boxjoints med 3.3mm brett sågblad. Slutposition på skivan ska då vara 12mm - 3.3mm = 8.7mm betyder 2 varv + 0.7mm. Röda långa pinnen sätts således i 0.7mm hålet. Det här lät klyddigt men det är verkligen enkel matematik.
Som sagt, 0.05mm upplösning o kulskruven rattar in på hundradelen när jag checkar lägena med digitalen. Vill jag lägre än 0.05 borde jag teoretiskt kunna stoppa mitt mellan 2 pinnhål men tror inte jag kommer behöva så bra noggrannhet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vevar på mina boxjoints o de håller sig verkligen tajta, max diff 0.03, mellan 11.99 och 12.02mm. Nu e det väl lite tajt att köra exakt på mått utan limmån men det kan man lätt ändra genom att flytta röda pinnen. Det här va bara ett test o jag siktade ju på 12.0mm.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testar även mekanismen glapp/stabilitet under en rätt tuff sågning, 45mm långa 8mm breda tappar i ek. Digitalen rör sig bara 0.01-0.02 när jag sågar, helt utan låsning i systemet mer än att jag håller ratten stilla. Har tidigare kört alla tappar med digitalen men nu kan jag tänka mig att köra med ratten o stoppinnarna, speciellt om det är många tappar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars då? Supernöjd med denna ombyggnad. Enda som återstår är att jag ska ordna lite friktion så ratten inte snurrar så enkelt. Inte friktion i glidrörelsen alltså utan ren rotationsfriktion för att göra den mindre stissig.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängstänger"

Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Men herregud @ Ola C, kan du inte ens ge oss lite vila under jul-och nyårshelgerna, va?!
Det här var ju ännu en slick lösning som du har tänkt ut men JAG fattade inte massor — jag blev bara avundsjuk! Jag vill också ha en sådanhär grej men du får bygga den åt mig. Inte ens med din utförliga beskrivning kommer jag att gå i land med det själv. Jösses!
Så jävla fräckt, villhöver!
Vad ska man ha för bordssåg?
//Ronnie
Det här var ju ännu en slick lösning som du har tänkt ut men JAG fattade inte massor — jag blev bara avundsjuk! Jag vill också ha en sådanhär grej men du får bygga den åt mig. Inte ens med din utförliga beskrivning kommer jag att gå i land med det själv. Jösses!
Så jävla fräckt, villhöver!
Vad ska man ha för bordssåg?
//Ronnie
Anar du skoja men det är inte helt omöjligt. Eftersom typ hela snickeriyoutube knappt tittar på nåt utan kompletta "plans" o "build video" så kan det bli så att jag gör ett undantag för just denna jigg o faktiskt gör en build video. Den e hyfsat komplex o för en gångs skull förstår jag fullt dom som kommer efterfråga en build video. Isåfall kommer jag bygga en till o sälja, för materialpris/kompispris (<1500kr) Bordsåg funkar vilken som helst med spår i bordet eller justerbord.P Pysslarn skrev:
Inte bestämt riktigt än. Kommer nog börja med en film som visar funktionerna, är intresset stort kan det bli en build video senare o isåfall försäljning av ena jiggen.
Redigerat:
Ser nu jag skrivit grön o röd pinne. Det gröna o röda är bara "hattarna" (svarvade smältlimstavar
) på pinnarna, själva pinnarna är bara 2mm och är de som linjerar med strecket på jiggen. De där breda hattarna hade inte varit så enkelt att linjera mot. Så här ser linjeringen/pinnen ut i närbild.
...och att den gröna e kort o den röda e lång e för att jag ska få en till notis om att röda anger stop.
...och att den gröna e kort o den röda e lång e för att jag ska få en till notis om att röda anger stop.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu, bygg den nu...Ola C skrev:
"Just do it!"
//Ronnie
...och om man hellre direkt räknar 12mm som 3 varv a 4mm minus sågklingans bredd så är skalskivan på baksidan indexerad tvärtom o röda pinnen sätts på 3.3mm istället för 0.7mm. Samma hål som med skivan på andra hållet men aningen annorlunda tankesätt för att komma dit.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej OlaOla C skrev:
Anar du skoja men det är inte helt omöjligt. Eftersom typ hela snickeriyoutube knappt tittar på nåt utan kompletta "plans" o "build video" så kan det bli så att jag gör ett undantag för just denna jigg o faktiskt gör en build video. Den e hyfsat komplex o för en gångs skull förstår jag fullt dom som kommer efterfråga en build video. Isåfall kommer jag bygga en till o sälja, för materialpris/kompispris (<1500kr) Bordsåg funkar vilken som helst med spår i bordet eller justerbord.
Inte bestämt riktigt än. Kommer nog börja med en film som visar funktionerna, är intresset stort kan det bli en build video senare o isåfall försäljning av ena jiggen.
Om det är nu man ska anmäla intresse av att köpa din jigg så har du en intressent här isåfall anpassad till en altendorf justersåg-vagn.
Om du vill så kan jag bidra med min cnc om du vill göra fler exemplar.
Då får du göra studiebesök en helg i småland isåfall.
Mvh
Jonas
Verktygstokig
· Halland
· 7 697 inlägg
Lär ju dröja innan jag kan tillföra något..
Vad tror vi, 2025 kanske jag kan få posta ett blockettips?
Varför kan man inte skruva 1/4 varv på kulskruven?
Vad tror vi, 2025 kanske jag kan få posta ett blockettips?
Varför kan man inte skruva 1/4 varv på kulskruven?
Verktygstokig
· Halland
· 7 697 inlägg
Du kan få bygga en ola-variant åt migV vectrex skrev:
Tack för erbjudandet och intresset är noterat! Det kommer inte bli någon masstillverkning eller ens fåstyckstillverkning, gillar att skapa nytt o blir uttråkad av att göra många av något...men kommer gärna på studiebesök om jag har vägarna förbiS sweden skrev:
Man kan skruva hur lite man vill på kulskruven o ska det bara sågas 1 tapp kan du få den i vilket mått du vill. Det är när det ska boxjointas som varje ny sågning måste börja en multipel av hela varv från den förra* (kanske inte), annars blir det knas med plupparna. Teoretiskt kanske man skulle kunna få ihop halvvarvslägena 6, 10, 14 osv med två extra pluppar men det blir nog lätt spagetti i huvet när man står o vevar o ska hålla reda på 4 stop.Frustrator skrev:
*Edit. Ritat lite, ber att få återkomma. Enligt min skiss borde det funka med bara två pluppar så länge varje nytt urtag börjar på ett tal jämnt delbart med 4. Ex 6mm boxjoints börjar man på 0, 12, 24 osv och 10mm 0, 20, 40 osv.
Se, nu bidrog du
Redigerat:
Titta på hur en delningsapparat fungerar så kommer du finna en finurlig lösning på andra delningar än hela varv.
Delningsapparater har två visare som går att låsa sinsemellan, men de båda visarna ihop går att vrida relativt hålskivan. Ska man veva låt oss säga 2 varv + 7 hål så ställer man visarna så de passar över 7 hål, vrider ena visaren så den ligger emot stiftet, vevar två varv plus den sträcka som är kvar till andra visaren och sätter ner stiftet där. Nästa gång det ska vevas så vrider man fram visarparet så startvisaren är i stiftets nya läge och slutvisaren visar nu sju hål fram osv.
Delningsapparater har två visare som går att låsa sinsemellan, men de båda visarna ihop går att vrida relativt hålskivan. Ska man veva låt oss säga 2 varv + 7 hål så ställer man visarna så de passar över 7 hål, vrider ena visaren så den ligger emot stiftet, vevar två varv plus den sträcka som är kvar till andra visaren och sätter ner stiftet där. Nästa gång det ska vevas så vrider man fram visarparet så startvisaren är i stiftets nya läge och slutvisaren visar nu sju hål fram osv.