22 707 läst ·
143 svar
23k läst
143 svar
Tappsågnings- o boxjointjig take#2
När jag någon gång i framtiden får upp mitt snickeri igen så skall denna jigg byggas.
Ett fantastiskt jobb du gjort! Hatten av!
Tyvärr är tröskeln till nytt snickeri för mig skyhög. Riva bärande källarvägg och såga isär en 8 kubik oljetank bara för att få in maskinerna i källaren. Sen skall utrymmet dessutom saneras först, riva en bastu från tidigt 70-tal mm….
Ett fantastiskt jobb du gjort! Hatten av!
Tyvärr är tröskeln till nytt snickeri för mig skyhög. Riva bärande källarvägg och såga isär en 8 kubik oljetank bara för att få in maskinerna i källaren. Sen skall utrymmet dessutom saneras först, riva en bastu från tidigt 70-tal mm….
Tack! Vi hoppas du gör comeback, du har ju talang på att snickra o hade precis kommit igång på allvar med fina maskiner på alla positioner.V vectrex skrev:När jag någon gång i framtiden får upp mitt snickeri igen så skall denna jigg byggas.
Ett fantastiskt jobb du gjort! Hatten av!
Tyvärr är tröskeln till nytt snickeri för mig skyhög. Riva bärande källarvägg och såga isär en 8 kubik oljetank bara för att få in maskinerna i källaren. Sen skall utrymmet dessutom saneras först, riva en bastu från tidigt 70-tal mm….![]()
Lite tips o trix får man ju slänga inLime113 skrev:
@Lime113 du förlorade rejset. Inte för att jag har koll på alla superjiggbyggen men detta är iaf den första jag sett som jag inte själv byggt. Rykande färsk från Sydafrika. Man blir ju lite varm i själen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin! Min är i flatpack format för tillfället för att spara plats i verkstaden (i en stor plywoodskivaOla C skrev:
Nästan på dagen ett år efter den hade världspremiär här på forumet har Superjiggen letat sig ända in i finrummet.
https://www.finewoodworking.com/2023/01/05/a-boxjoint-and-tenon-super-jig
https://www.finewoodworking.com/2023/01/05/a-boxjoint-and-tenon-super-jig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
En liten produktutveckling. När jag kör breda stycken o tvingar både till höger o vänster behövs det en liten distanskloss för att vänstertvingarna ska kunna sätta tryck på ämnet. Den var tidigare av sorten alltid försvunnen o lite halvmekig att få dit. Det är alltså den med sågspår i.
Så, test med ny variant. Hål för tvingarna o magneter i botten på hålen (jag vet ser saknas en magnet, den kommer...).
Denna kloss sitter kvar på tvingarna även när man lossar dom o speedar upp ställtiden när man byter planka. Baksidan lite urborrad för att få ner vikten lite.
Taggar @Pysslarn då jag vet han älskar superjiggen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, test med ny variant. Hål för tvingarna o magneter i botten på hålen (jag vet ser saknas en magnet, den kommer...).
Denna kloss sitter kvar på tvingarna även när man lossar dom o speedar upp ställtiden när man byter planka. Baksidan lite urborrad för att få ner vikten lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taggar @Pysslarn då jag vet han älskar superjiggen
Redigerat:
@Pysslarn hörde av sig o tyckte det va länge sen det hände nåt på superjiggfronten.
Som av en slump så håller jag på o spånar på en del 5 i användarserien där jag tänkte visa lite mer avancerade prylar. En sak jag tänkte ha med är vinklade tappar o annat som kan va användbara i vissa lägen.
Vinklad tapp på "tjockhållet" eller kvadratiska bitar är enkelt, bara att sätta en vinklad referenskil o spänna fast ämnet. Dock är det kanske inte så ofta man gör en tapp på det hållet.
Smalhållet då, alltså "normala" hållet? Här skulle vinklade kilen behöva vara väldigt bred o en sån gör man inte i en handvändning för varje vinkel man tänkt använda. Dessutom skulle det bli knas med att tvingarna inte drar vinkelrätt mot spåren vid större vinklar.
Så. En eftermiddag och kväll och en natts funderande senare. Ett enkelt litet ingrepp i jiggen. Ny basplatta till utstickande delen med tvingspår. Ett fräst cirkelsegment uppe och ett nere. Styrpinne i mitten så det håller sig roterande o fint snarare än att kärva när man lossar skruvarna o ska ändra vinkel. Stora utmaningen va att få in det i befintlig konstruktion, löste det med 4 nya hål i löpvagnen. Hade jag haft med detta från början hade det varit betydligt enklare. God nyhet dock för er som köpt ritningar, denna mod kommer vara väldigt enkel att göra för er då era skruvhål är på annan position än mina var och det handlar isåfall om att förbinda hålen med ett fräst cirkelsegment.
Dagens första test av manicken bestod av vinklad bred tapp. Ställde vinkeln med smygvinkeln (samma vinkel som jag kapat ämnet i) o spände fast vinkelhyllan, tvingade fast ämnet o sen var det bara att köra som vanligt utan konstigheter.
Skuldrorna (?) får man fixa till manuellt men det är en ganska enkel operation.
Som det är nu är det fyra möjliga skruvhål varav två används, beroende på vilka jag använder så tiltar vinkelplattan åt ena eller andra hållet, detta för att maxa möjlig tiltvinkel. Tror jag mest kommer använda den som i tapptestet ovan men man vet aldrig. Så här ser det i alla fall ut med tilt på andra hållet. Kanske kommer lägga till hållägen i mitten som möjliggör lite tilt åt båda hållen.
Går att vinkla hyllan väldigt mycket men det blir långt ner till golvet vid stora vinklar. Tror dock inte jag kommer köra så vinklat men det vet man heller aldrig
Ska lura lite på hur/om detta ska in i ritningarna, min jigg är som sagt inte helt identisk så ska kolla lite i cadden o klura lite.
Som av en slump så håller jag på o spånar på en del 5 i användarserien där jag tänkte visa lite mer avancerade prylar. En sak jag tänkte ha med är vinklade tappar o annat som kan va användbara i vissa lägen.
Vinklad tapp på "tjockhållet" eller kvadratiska bitar är enkelt, bara att sätta en vinklad referenskil o spänna fast ämnet. Dock är det kanske inte så ofta man gör en tapp på det hållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smalhållet då, alltså "normala" hållet? Här skulle vinklade kilen behöva vara väldigt bred o en sån gör man inte i en handvändning för varje vinkel man tänkt använda. Dessutom skulle det bli knas med att tvingarna inte drar vinkelrätt mot spåren vid större vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så. En eftermiddag och kväll och en natts funderande senare. Ett enkelt litet ingrepp i jiggen. Ny basplatta till utstickande delen med tvingspår. Ett fräst cirkelsegment uppe och ett nere. Styrpinne i mitten så det håller sig roterande o fint snarare än att kärva när man lossar skruvarna o ska ändra vinkel. Stora utmaningen va att få in det i befintlig konstruktion, löste det med 4 nya hål i löpvagnen. Hade jag haft med detta från början hade det varit betydligt enklare. God nyhet dock för er som köpt ritningar, denna mod kommer vara väldigt enkel att göra för er då era skruvhål är på annan position än mina var och det handlar isåfall om att förbinda hålen med ett fräst cirkelsegment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens första test av manicken bestod av vinklad bred tapp. Ställde vinkeln med smygvinkeln (samma vinkel som jag kapat ämnet i) o spände fast vinkelhyllan, tvingade fast ämnet o sen var det bara att köra som vanligt utan konstigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skuldrorna (?) får man fixa till manuellt men det är en ganska enkel operation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som det är nu är det fyra möjliga skruvhål varav två används, beroende på vilka jag använder så tiltar vinkelplattan åt ena eller andra hållet, detta för att maxa möjlig tiltvinkel. Tror jag mest kommer använda den som i tapptestet ovan men man vet aldrig. Så här ser det i alla fall ut med tilt på andra hållet. Kanske kommer lägga till hållägen i mitten som möjliggör lite tilt åt båda hållen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går att vinkla hyllan väldigt mycket men det blir långt ner till golvet vid stora vinklar. Tror dock inte jag kommer köra så vinklat men det vet man heller aldrig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska lura lite på hur/om detta ska in i ritningarna, min jigg är som sagt inte helt identisk så ska kolla lite i cadden o klura lite.
Redigerat:

