3D modellen som ska ligga till grund för bygginstruktionerna börjar bli klar. Ni som va med på CADkursen, typ @Pysslarn och @Daniel_N klarar er väl utan 2D-ritningar, så till er drar jag bara över 3D modellen så ordnar ni resten på egen hand.

3D-modell av en mekanisk komponent för bygginstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av en maskindel med gradskiva och detaljer klar för bygginstruktioner.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Kommer du att sälja någon ritning? Är intresserad av ritningar eller 3D-modell!

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Kommer du att sälja någon ritning? Är intresserad av ritningar eller 3D-modell!
Ja det kommer säljas ett paket med 3D och 2D ritningar o komponentlista o sen blir det bygginstruktion på youtube. Tar ett tag till men det är iaf påbörjat.

• Gilla
sweden och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ja det kommer säljas ett paket med 3D och 2D ritningar o komponentlista o bygginstruktör. Tar ett tag till men det är iaf påbörjat.
Jag ställer mig på kö för paketet med Pysslarn som instruktör.

• Älska
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
@Ola C kan man få vara med redan nu (likt en kickstarter)? Swish direkt in på Ola-kontot på en fredag kväll ;)

Sådär, video del 3b, boxjoints på udda millimetertal. Skulle nog våga påstå att det här e världens bästa boxjointjig. Inga kugghjul o växelbyten o glappiga gängstänger med udda stigning att hålla reda på, extremt kort ställtid o den kör fram boxjoints på alla millimetertal med möjlighet att fintrimma passformen i steg om 0.05mm. Nu ska bara resten av världen förstå hur bra den är.

• Gilla
SC Aero och 3 till
  • Laddar…
Fortsättningskursen.

11.5mm boxjoints med 10.75 på fingrarna längst ut för att få det symmetriskt. 240mm brett ämne vilket är precis max av vad jiggen klarar.

8 färgpluppar krävs för att kunna köra på halvmillimetrar, faktiskt inte mycket svårare än 2 eller 4 men man ska nog ha tränat lite med färre pluppar innan man kör med 8:)

Till detta kalaset inhandlades en 4mm notklinga. Ganska behändigt att den är lika bred som stigningen på kulskruven o det blir lätt att hålla reda på mellanlägena (där man bara breddar spåret) när ett varv på hjulet motsvarar sågklingans bredd.

Trästycke med markerade fingerledsfogar i en träbearbetningsjigg med kulskruvar och färgkodade inställningsmarkörer.
Skapa konto

Närbild av 11.5mm boxjoints i ett trästycke, skapade med en jig på en arbetsbänk.
Skapa konto

Två träbitar med precist utskurna boxjoints på arbetsbänk med mätriktighet och gula markeringar.
Skapa konto

Träbit med noggrant utformade boxjoints, 11.5mm storlek, på arbetsbänk med jig och hammare i bakgrunden.
Skapa konto

En byggverktygsinställningshjul för snickeri med färgglada markörer och gradindelningar, används för precisionsmätning.
Skapa konto

Snickerijigg med en märkt skala för 11.5mm boxjoints, färgkodade mätvärden och noteringar för symmetriska fogar.
Skapa konto

En ny 4mm notklinga för träbearbetning ligger på ett brunt pappersunderlag.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
JFrisk och 6 till
  • Laddar…
I vanliga fall brukar jag göra fingrarna aningen utstickande o sen hyvla ner dom kant i kant med resten av boxen. Nu hade jag lite vändande fiberriktningar så det va ingen rolig övning när man kom ner i längsträet.

Har ju testat ändträ på spiralkuttern förut o det har funkat hyfsat.

Så, upp på rikten med lådan, 0.3 hyveldjup, planka i bakkant för att hindra urslag på utgångssidan. Gick galant o betydligt mindre jobb än min vanliga metod.:)

(Vet att detta inte direkt har med boxjointjiggen att göra men det e min tråd o det handlar ju fortfarande om boxjoints..:geek:)

Träbox med utstickande fingerleder placerad på hyvelmaskin i träverkstad.
Skapa konto

En träbox med fingerledsskarvar på en arbetsbänk, delvis fastklämd, med demonstrerad hyvlingsteknik för att jämnställa fogarna.
Skapa konto

Trähörn med fingerskarvar på en arbetsbänk visande precision och hantverkskvalitet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 7 till
  • Laddar…
Lådan e färdig...eller rättare sagt så färdig jag kan bli med den, kunden bygger resten själv. Får han ihop prylarna som tänkt så ska slutresultatet bli i stil med det här, fast förhoppningsvis lite snyggare snickrat då:)

Egentligen inga konstigheter mer än att det va trixigt att hitta en passande fingerbredd som lirade både uppe och nere och inte slutade med nån märklig skarv i vinklade ytan, vilket många andra såna här lådor har. Som jag skrev i tidigare inlägg så slutade med 11.5mm fingrar med 10.75 på dom yttersta. De tunna bakpanelerna är kantlistade och sen fanerade.

Träfärdig låda med fingerleder på övre kanten och fanerade tunna bakpaneler, snickeri med precision.
Skapa konto

Närbild på hörnet av en fint snickrad trä låda med genomtänkta fingerfogar och slät yta.
Skapa konto

Halvfärdig trälåda med synliga fingerskarvar, tänkt att bli del av en förstärkare.
Skapa konto

Trähörn av en låda med fingerskarvar på kanten och en finérad bakpanel.
Skapa konto

Närbild av en hantverksskapad lådkant med fint fingerledad hörnfog och fanerad yta.
Skapa konto

Fingerfogad trädetalj av en låda med släta ytor och en vinklad kant, visande kvalitetssnickeri.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander och 6 till
  • Laddar…
Fastspänning Grobian-edition.

Finns ju vissa, typ @Daniel_N som gillar att spänna saker mer än nödvändigt. Denna variant på tvingspår är för dom. Tycker själv att microjigs dovetailclamps funkar förträffligt men 4st sådana är ganska många pengar o har man redan festooltvingar är detta en stabil o billig lösning. Inte lika billig som direktinfrästa spår för festooltvingar men lite mer grobian-proof.

Träkonstruktion med flera fastspända metalltvärslåar för stabilisering.
Skapa konto

• Gilla
sweden och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Snyggt som vanligt, även om helbilden var lite jobbig för ögat! :geek:

För tre år sedan fastnade jag med ett halvt dussin MicroJig-tvingar i säkerhetskontrollen på flyget.

Paret bakom mig viskade då
- is that for torturing?
- no honey it's for woodworking.

Då visste jag inte hur nöjd jag skulle vara idag av att ha dem :p

• Haha
1
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fastspänning Grobian-edition.

Finns ju vissa, typ @Daniel_N som gillar att spänna saker mer än nödvändigt. Denna variant på tvingspår är för dom. Tycker själv att microjigs dovetailclamps funkar förträffligt men 4st sådana är ganska många pengar o har man redan festooltvingar är detta en stabil o billig lösning. Inte lika billig som direktinfrästa spår för festooltvingar men lite mer grobian-proof.

[bild]
Hej
Var hittade du dessa aluminiumprofiler ?
Mvh

För er som väntat otåligt på att få bygga er egen Superjig så finns det nu både byggvideos o komplett ritningsunderlag färdigt.

Första videon nedan, resten ligger i samma spellista (Building The Superjig)....o här får man ritningarna för kaffepengar https://www.carmonius.com/product-page/the-superjig

Redigerat:
  • Gilla
Ezcobar och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.