22 707 läst ·
143 svar
23k läst
143 svar
Tappsågnings- o boxjointjig take#2
Rotationsfriktionskoncept med ställbar fjäderkraft (genom antalet brickor mellan fjäder o gavel) provat. Inte säker på att jag kommer köra på denna lösning då kraften vill putta av ratten från axeln (sitter dock rätt hårt mha stopskruv), men funktionsmässigt funkar det utmärkt. Har en annan idé på gång som trycker radiellt istället.
Stor skillnad på hur nervös ratten är, film med och utan friktionsring.
Stor skillnad på hur nervös ratten är, film med och utan friktionsring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Innan jag lärt färdigt systemet o kollat så allt funkar som det ska så är jag klar med alla fogarna o har hunnit dricka kaffe o äta kaka också. Jag gör sällan många av något, det här är väldigt lättanvänt med liten intrimningstid för varje fog.H hyggabus skrev:
Ny dag nya möjligheter.
Började med en hyfsat oregelbunden dubbeltappvariant, 4mm från vänsterkant, 12mm tapp, 5mm gap o sen ny 12mm tapp. Gick galant att sätta ut plupparna (4st behövdes) på skivan, använde skalskivan för att "nolla om" o sätta nästa plupp, precis som mellan plupp 1 o 2 gjorde jag mellan 2 och 3 och 3 och 4, det tog väl 1min att räkna ut o sätta dit alla plupparna. Detta gjordes alltså innan alla snitt sågades.
Håll i er nu för här kommer briljansen. Kände redan när jag vevade bredare boxjoints som 12 o 14mm att det va lätt att tappa räkningen. Va det 4 eller 5 varv o hur många har jag vevat? Slutade med att man stod i en position likt Ringaren i Notre Dame o försökte se sina streck på framsidan av ämnet....o inte blev det lättare att hålla reda på med 4 pluppar.
Lurade på olika koncept men slutade med ett rätt simpelt. En visare som åker med vagnen och en platta att rita på*. Ritplattan är enkel att sätta dit o ta bort, sitter på två styrstift. På ritplattan behöver det inte ritas exakt, det är bara hjälp för att veta var man är. Det går väldigt snabbt att rita in strecken när man "torrkör" första fogen, vilket jag ändå brukar göra.
(*Valde whiteboard som ritunderlag för enkel rengöring, dock hade jag tydligen inga såna pennor hemma så fick för testets skull tejpa på en pappersbit.)
För en 12mm enkel boxjoint ser noterna ut så här. Börja såga vid grön plupp, sluta vid röd. Man ser enkelt om man är ett vev-varv fel, då det motsvarar 4mm. Som sagt, behöves inte va exakta streck här.
Noterna för den lite knepigare dubbeltappen ser ut så här. Såga fram till grön plupp, flytta sen till röd o sen blå, sist svart o fortsätt till plankan e slut.
Det kan tyckas som detta krånglade till det men det underlättar väsentligt o tar bara 30s extra. Vill man kan man ha en samling notplattor för standard boxjoints som man kör ofta så slipper man rita om dessa.
Slut på uppfinningar, den här mackapären e hyfsat komplett o featurespäckad nu
Började med en hyfsat oregelbunden dubbeltappvariant, 4mm från vänsterkant, 12mm tapp, 5mm gap o sen ny 12mm tapp. Gick galant att sätta ut plupparna (4st behövdes) på skivan, använde skalskivan för att "nolla om" o sätta nästa plupp, precis som mellan plupp 1 o 2 gjorde jag mellan 2 och 3 och 3 och 4, det tog väl 1min att räkna ut o sätta dit alla plupparna. Detta gjordes alltså innan alla snitt sågades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håll i er nu för här kommer briljansen. Kände redan när jag vevade bredare boxjoints som 12 o 14mm att det va lätt att tappa räkningen. Va det 4 eller 5 varv o hur många har jag vevat? Slutade med att man stod i en position likt Ringaren i Notre Dame o försökte se sina streck på framsidan av ämnet....o inte blev det lättare att hålla reda på med 4 pluppar.
Lurade på olika koncept men slutade med ett rätt simpelt. En visare som åker med vagnen och en platta att rita på*. Ritplattan är enkel att sätta dit o ta bort, sitter på två styrstift. På ritplattan behöver det inte ritas exakt, det är bara hjälp för att veta var man är. Det går väldigt snabbt att rita in strecken när man "torrkör" första fogen, vilket jag ändå brukar göra.
(*Valde whiteboard som ritunderlag för enkel rengöring, dock hade jag tydligen inga såna pennor hemma så fick för testets skull tejpa på en pappersbit.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För en 12mm enkel boxjoint ser noterna ut så här. Börja såga vid grön plupp, sluta vid röd. Man ser enkelt om man är ett vev-varv fel, då det motsvarar 4mm. Som sagt, behöves inte va exakta streck här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Noterna för den lite knepigare dubbeltappen ser ut så här. Såga fram till grön plupp, flytta sen till röd o sen blå, sist svart o fortsätt till plankan e slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan tyckas som detta krånglade till det men det underlättar väsentligt o tar bara 30s extra. Vill man kan man ha en samling notplattor för standard boxjoints som man kör ofta så slipper man rita om dessa.
Slut på uppfinningar, den här mackapären e hyfsat komplett o featurespäckad nu
Redigerat:
Snygga filmer Ola! Har du lust att bidra med en länk till sågbladet med 6mm tjocklek som visar i första filmen. Jag tycker att det känns som en förutsättning för att göra något sånt här.
Tack! Det borde vara denna sågklingan. Står 150mm på produktbilden men texten säger 180mm diameter och det är vad jag har.B badtastex skrev:
https://www.toolbox.se/sv/produkt/e/650/cmt-notklinga-rak-d180-z18-d30-k60/
Stopper version fulprototyp 0.0. Funkar faktiskt rätt bra men ska såklart göras lite mer prydlig o sitta på rätt ställe o sådär. Funderar på en push to open liknande sak som man kan trycka ur vägen när man gör annat än sågar, typ rattar tillbaka ekipaget eller ställer in fogarna eller annan operation som inte kräver hörselskydd. Man kan nog bli lite trött på ljudet annars.
Edit...eller bara en gummipackning som tar bort metall mot plast klonket när kolven fjädrar tillbaka.
Edit...eller bara en gummipackning som tar bort metall mot plast klonket när kolven fjädrar tillbaka.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Gått o sugit på karamellen med boxjoints på udda mm-tal ett tag o ikväll ritade jag upp det och tog 7mm bara för att ha nåt att utgå från.
Kommer gå alldeles utmärkt om man kör med 4 pinnar och jag ser egentligen inte det som mycket svårare än 2 om man har noterna till hjälp. Börja vid grön, såga till röd, börja vid blå, sluta vid svart. Upprepa. Kommer bli liknande för 9mm och 11mm osv, mönstret upprepas efter två sågade urtag.
Kommer gå alldeles utmärkt om man kör med 4 pinnar och jag ser egentligen inte det som mycket svårare än 2 om man har noterna till hjälp. Börja vid grön, såga till röd, börja vid blå, sluta vid svart. Upprepa. Kommer bli liknande för 9mm och 11mm osv, mönstret upprepas efter två sågade urtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teorin funkade även i praktiken, märkte inte att det va nämnvärt svårare än de jämna millimetertalen. Så, från att ha börjat med en boxjointjig som kunde göra 4mm delningar som sen blev 2mm är vi nu nere på 1mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder