T TobiasGren skrev:
Tänk noga efter innan du väljer produkter från Gustavsberg. Ta del av mina erfarenheter och bilda dig en egen uppfattning innan du lägger tusentals kronor på produkter som inte går att reparera utan måste bytas ut i sin helhet. Här är min kortversion – Gustavsberg utan smink.
Bakgrund

År 2021 renoverade jag mitt badrum. Som medveten konsument valde jag inredning från både Gustavsberg och Villeroy & Boch. En av flera produkter var en spolknapp i vitt glas: Gustavsberg Triomont XS med pneumatisk spolknapp, marknadsförd som en premiumlösning.

Efter endast fyra års normalt bruk i en normalstor familj sprack ena spolknappen, vilket gjorde toaletten delvis obrukbar. (Tillfälligt löst med hink och vatten – en “modern” och “värdig” lösning i ett fyra år gammalt badrum…)
Så gick det till
  • Återförsäljaren (Bygghemma) konstaterade korrekt att reklamationsrätten gått ut och hänvisade mig vidare till tillverkaren för hjälp med reservdelar.
  • Gustavsberg svarade först att de inte säljer reservdelar direkt och hänvisade tillbaka till återförsäljaren – som redan avvisat ärendet.
  • Därefter blev det mail som studsade fram och tillbaka mellan mig och Gustsfsberg där de ihärdigt vidhöll att inga reservdelar fanns. Jag stod på mig, skickade bilder och beskrev i text vad dom var sönder. Till slut efter att jag surnat till ordentligt så ”magiskt” hittades en reservdel – trodde jag. De hade missat alla bilder och beskrivningar kring vad som faktiskt var trasigt, trots upprepade förtydliganden, i text och bild skickades fel komponent.
  • När jag återigen tydliggjorde vilken del som var defekt och bifogade nya bilder kom slutbeskedet:
    “Vi har tyvärr inte det ni behöver som reservdel och eftersom garanti och möjlighet till reklamation har utgått kan vi tyvärr inte hjälpa er.”
Konsekvens
En dyr och påkostad toalett måste i praktiken bytas ut i sin helhet, eftersom tillverkaren varken vill eller kan erbjuda den mest grundläggande servicen: en enkel plastdel som gör produkten användbar igen.
Detta gäller dessutom en inbyggd lösning, vilket innebär ännu högre kostnader. Och nej – jag tänker inte lägga omkring 2 000 kr på en ny spolknapp vart fjärde år. Tack för den, Gustavsberg.

Varumärket vs. verkligheten
Det här är inte bara ett kundserviceproblem – det går rakt emot de värden Gustavsberg själva lyfter: ambitiösa hållbarhetsmål, klimatneutralitet, certifieringar och livscykelperspektiv. De talar om ”Sustainable Design Logic”, EPD-deklarationer och produkter som ska vara långlivade och hållbara.

Men vad är dessa löften värda om man inte ens kan tillhandahålla en reservdel till en mycket enkel premiumprodukt efter fyra år? När konsumenten tvingas kassera och ersätta hela lösningen istället för att reparera? Det är raka motsatsen till hållbarhet.

Slutsats & råd
För min del är beslutet enkelt: jag kommer nu successivt att växla bort alla produkter från Gustavsberg och istället välja Ifö eller andra tillverkare som, enligt beprövad erfarenhet, erbjuder högre kvalitet, bättre kundservice och framför allt genuin hållbarhet – där reservdelar faktiskt finns.

👉 Mitt råd till dig som står inför en badrumsrenovering: välj bort Gustavsberg. Lägg dina pengar på ett varumärke som inte bara pratar om hållbarhet, utan visar det i praktiken.

PS. Läs på bättre än jag gjorde. Jag ser nu allt fler besvikna kundomdömen – jag önskar att jag hade gjort den hemläxan tidigare.

Konsekvens för mig utöver kostnader och jobb är att jag har som mål att uppmärksamma andra konsumenter genom att skriva en recension likt denna på alla relevanta forum, jag kommer fokusera på Sverige först men vi konsumenter har rättigheter i hela Europa…

Jag kan slutligen tycka att det är synd att Gustavsberg inte redan nu efterlever EU:s direktivet ”Right to Repair" som trädde i kraft den 30 juli 2024. Men då direktivet ger företagetn två år på sig att efterleva direktivet kanske Gustavsberg har som strategi i sitt hållbarhetsarbete att vänta in i det sista.
Rinkaby Rör har reservdelar till Gustavsberg:
https://www.rinkabyror.se/artiklar/reservdelar-och-tillbehor/wc-stolar/gustavsberg-nc/

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det var väl både första och förmodligen sista gången då.
Nix, jag har haft två garantiåtgärder, vid olika tillfällen, det var inget snack om att det inte var fel på produkterna inget snack om att det inte skulle åtgärdas.

Den ena tog sju dagar från att jag kontaktade dom om reklamationen tills jag fick svar att ny del skulle skickas, med då låg ändå julen emellan (fem helgdagar). Sen tog det någon vecka innan jag fick delen direkt från tillverkaren.

Here we go again...
Köpte en dyr Hafa badrumsspegel av Bygghemma. Cirka 1 år efter inköp så pajar belysningen. Reklamerar via hemsidan och de ombesörjde direkt så att en ny transformator skickades ifrån Hafa hem till mig. Tog 4 minuter att klicka sig fram, beskriva felet och trycka på Skicka/spara.

Så inte alltid dåligt utan i mitt fall så var kundservicen tvärtom över förväntan.

T TobiasGren skrev:
Tänk noga efter innan du väljer produkter från Gustavsberg. Ta del av mina erfarenheter och bilda dig en egen uppfattning innan du lägger tusentals kronor på produkter som inte går att reparera utan måste bytas ut i sin helhet. Här är min kortversion – Gustavsberg utan smink.
Bakgrund

År 2021 renoverade jag mitt badrum. Som medveten konsument valde jag inredning från både Gustavsberg och Villeroy & Boch. En av flera produkter var en spolknapp i vitt glas: Gustavsberg Triomont XS med pneumatisk spolknapp, marknadsförd som en premiumlösning.

Efter endast fyra års normalt bruk i en normalstor familj sprack ena spolknappen, vilket gjorde toaletten delvis obrukbar. (Tillfälligt löst med hink och vatten – en “modern” och “värdig” lösning i ett fyra år gammalt badrum…)
Så gick det till
  • Återförsäljaren (Bygghemma) konstaterade korrekt att reklamationsrätten gått ut och hänvisade mig vidare till tillverkaren för hjälp med reservdelar.
  • Gustavsberg svarade först att de inte säljer reservdelar direkt och hänvisade tillbaka till återförsäljaren – som redan avvisat ärendet.
  • Därefter blev det mail som studsade fram och tillbaka mellan mig och Gustsfsberg där de ihärdigt vidhöll att inga reservdelar fanns. Jag stod på mig, skickade bilder och beskrev i text vad dom var sönder. Till slut efter att jag surnat till ordentligt så ”magiskt” hittades en reservdel – trodde jag. De hade missat alla bilder och beskrivningar kring vad som faktiskt var trasigt, trots upprepade förtydliganden, i text och bild skickades fel komponent.
  • När jag återigen tydliggjorde vilken del som var defekt och bifogade nya bilder kom slutbeskedet:
    “Vi har tyvärr inte det ni behöver som reservdel och eftersom garanti och möjlighet till reklamation har utgått kan vi tyvärr inte hjälpa er.”
Konsekvens
En dyr och påkostad toalett måste i praktiken bytas ut i sin helhet, eftersom tillverkaren varken vill eller kan erbjuda den mest grundläggande servicen: en enkel plastdel som gör produkten användbar igen.
Detta gäller dessutom en inbyggd lösning, vilket innebär ännu högre kostnader. Och nej – jag tänker inte lägga omkring 2 000 kr på en ny spolknapp vart fjärde år. Tack för den, Gustavsberg.

Det här är inte bara ett kundserviceproblem – det går rakt emot de värden Gustavsberg själva lyfter: ambitiösa hållbarhetsmål, klimatneutralitet, certifieringar och livscykelperspektiv. De talar om ”Sustainable Design Logic”, EPD-deklarationer och produkter som ska vara långlivade och hållbara.

Men vad är dessa löften värda om man inte ens kan tillhandahålla en reservdel till en mycket enkel premiumprodukt efter fyra år? När konsumenten tvingas kassera och ersätta hela lösningen istället för att reparera? Det är raka motsatsen till hållbarhet.

Slutsats & råd
För min del är beslutet enkelt: jag kommer nu successivt att växla bort alla produkter från Gustavsberg och istället välja Ifö eller andra tillverkare som, enligt beprövad erfarenhet, erbjuder högre kvalitet, bättre kundservice och framför allt genuin hållbarhet – där reservdelar faktiskt finns.

👉 Mitt råd till dig som står inför en badrumsrenovering: välj bort Gustavsberg. Lägg dina pengar på ett varumärke som inte bara pratar om hållbarhet, utan visar det i praktiken.

PS. Läs på bättre än jag gjorde. Jag ser nu allt fler besvikna kundomdömen – jag önskar att jag hade gjort den hemläxan tidigare.

Konsekvens för mig utöver kostnader och jobb är att jag har som mål att uppmärksamma andra konsumenter genom att skriva en recension likt denna på alla relevanta forum, jag kommer fokusera på Sverige först men vi konsumenter har rättigheter i hela Europa…

Jag kan slutligen tycka att det är synd att Gustavsberg inte redan nu efterlever EU:s direktivet ”Right to Repair" som trädde i kraft den 30 juli 2024. Men då direktivet ger företagetn två år på sig att efterleva direktivet kanske Gustavsberg har som strategi i sitt hållbarhetsarbete att vänta in i det sista.
Hade du en firma som gjorde jobbet? Köpte de allt material? Om så är fallet är det är det väl byggarantin som gäller och den är tio år om jag inte missminner mig.

Bönhas Bönhas skrev:
Om man monterar rätt går de inte sönder vid installationen. Dvs handhavandefel inte materialfel.

Ett ganska vanligt problem på alla toaletter oavsett märke om man använder mycket papper eller snarare om vattenmängden per spolning inte är justerad korrekt.

Dåligt underhåll misstänker jag. Partiklar i vattnet som fastnat i strålsamlaren. Är insatsen i strålsamlaren rensad/bytt?

Så skall det inte vara.

Men inget av det har väl något med spolknappar att göra
Jobbar du på Gustavsberg 😂?

T TobiasGren skrev:
Bakgrund

Så gick det till
Konsekvens

Slutsats & råd

För min del köpte vi ett handfat där sprickor uppstod efter några år nere vid utloppet. Bytte ut för de köpare som sa till i god tid (2 år).
Sprickorna blir längre alltefter som åren går, dåligt av ett sådant bolag att tillverka så uruselt. Tidigare Gustavsbergvaror var det bra kvalitet på.

Magnus1968 Magnus1968 skrev:
Rinkaby Rör har reservdelar till Gustavsberg:
[länk]
Tack, jag har kollat med Rinkaby men tyvärr utan önskat resultat.

Vi har två toalettstolar från Ifö.
Allt finns som reservedelar men det kan vara frustrerande dyrt ibland.
Toasitserna går på ca 500:- och håller i ett år
I min mening fattar inte alltid företagen vad lite godwill kan göra för framtida försäljningar.
En plastbit för några kronor ska inte kosta en halv förmögenhet.
När vredet på vår köksfläkt från Franke sprack mailade jag dem för att få veta var jag kunde köpa ett nytt. Jag hade ett nytt på posten efter två dagar utan kostnad. Sånt gör mig till en lojal kund.

• Gilla
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Garantitiden på det mesta är 2 år i Sverige , efter detta så är det upp till en själv att fixa trasiga saker .
Det kan ju hypotetiskt vara 0 års garanti, men 3 års reklamationsrätt har konsumenten alltid.

Jag har reklamerat två olika blandare, en Oras och en Damixa, efter cirka 5 år. Jag frågade lugnt om det är meningen att man ska riva och byta badrummet vart 5:e år. De bad om ursäkt och skickade reparatör med nya blandare och installerade. Helt gratis.

Andra gånger när jag behövt olika reservdelar har det blivit helt jäkla Kafka-artat som för TS. Tillverkaren och återförsäljaren hänvisar till varandra och det tar flera månader att lösa helt enkla saker.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Spolknapp låter lite gammaldags. Kan man inte bara hämta hem en mobilapp som sköter spelningen, eller be KI göra det åt dig?

• Haha
  • Gilla
TobiasGren och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
eller be KI göra det åt dig?
Tror inte att Karolinska Institutet sysslar med dessa uppdrag. 😉

• Haha
  • Gilla
aabbe och 5 till
  • Laddar…
T TobiasGren skrev:
Så du tycker att det är okey att företag skapar system där konsumenter tvingas till dyra nyinköpta istället för att tillhandahålla reservdelar?
Vad har du fått det ifrån. Jag har ingen åsikt om hur företag skall sköta sin interna verksamhet. Alltså exakt vad de skall hålla som reservdelar. Och jag tycker inget om hur de gör.

Men genom att sälja komplett spolknapp behöver de inte hantera och lagerhålla reservdelar. Kanske behövs heller ingen reservdelsavdelning då. Med resultatet att företagets kostnader sjunker och att priserna kan hållas lägre. Det händer faktiskt att en reservdel kan kosta mer än hela enheten. Eftersom det kostar att ha reservdelar.

Dessutom är det normalt snabbare att byta en enhet, spolknapp, än att demontera, ta isär byta reservdel, sätta ihop montera och testa. Om man betalar en rörmokare kan kostnaden inkl delar för att reparera överstiga kostnaden för att byta enheten rakt av.

Man ser spolknappen som en enhet en reservdel.
T TobiasGren skrev:
Jag skulle vilja se hur den principen skulle se ut översatt till låt säga bilindustrin.
Varsågod. Det är precis så det fungerar där sedan väldigt många år. Man byter hela växellådan, även om bara ett eller två kugghjul är utslitna. Man byter bromsoket även om bara en kolv är dålig. Det är samma sak i PC-branschen och vitvarubranscherna. Och anledningen till att man gör så är att det blir billigare för kunderna.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T TobiasGren skrev:
Det går säker att byta bara ”spolknapp” om du då menar hela knappsatsen.
Ja precis, det som kallas "spolknapp" på en vägghängd toalett.
T TobiasGren skrev:
Men jag vill inte lägga 1800kr på en ny knappsats när det bara är en liten plastring som är sönder.
Jag förstår precis hur du tänker. Visst är det surt. Men så är det hos alla tillverkare. Det är ingen skillnad om du byter till IDO eller IFÖ. Ny spolknapp är det dom gäller.

Men det kan vara värt att notera att det finns många olika spolknappar att välja på. Och att en del kostar flera gånger mer än 1800kr. Kanske det är mer ekonomiskt att välja en spolknapp som inte är så billig.
T TobiasGren skrev:
Jag skulle säkert kunna välja en av deras billigare knappsatser i plast men kag köpte deras premium knappsats av en estetisk anledning.
Om man vill att den skall hålla kanske en i metall är ett bättre alternativ. Inköpspriset blir säkert betydligt högre. Men kvalitet lönar sig i längden. Man behöver inte ens välja en från Gustavsberg. Det finns alternativa tillverkare som fokuserar på utseende och kvalitet.

Bygghemma är välkända här på forumet för att vara i botten av återförsäljare. Ingen som har läst trådarna här skulle få för sig att handla där...
Tala för dig själv. Det stämmer inte att ingen handlar där. Jag handlar gärna där.
Och jag har bara goda erfarenheter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.