56 155 läst ·
199 svar
56k läst
199 svar
Tänk efter innan du väljer produkter från Gustavsberg
Jag gör inte så iallafall, därför jag undviker te.x Gustavsberg.L lbgu skrev:
Jag tror kunden väljer först billigaste installatör och sedan väljer installatör billigaste produkter för att ha någon lönsamhet kvar 😀
Att de fortfarande har gott rykte beror väl till största delen av att de lever på ett gammalt gott rykte och att folk inte har koll på vad som hänt med bolaget på senare år. Vad man sett i denna tråd så verkar de ju inte ha vidare kvalitet på sina produkter, men betalt kan de ju ta.Alfredo skrev:
Jag har två gamla gustavsbergsmuggar, säkert 20 år eller mer (fanns när vi flyttade in). Går fortfarande att rengöra i kröken vilket inte går på den nyare ifö muggen. Jag har bytt / renoverat den lilla ventilen som tar in vatten på den ena. Den andra bytte jag hela armaturen mot en "pirat" då en plastdel i slangkopplingen spruckit och den började droppa vatten vid anslutningen. Delar finns att få tag på både original och prirat.
På ena toan är en gustavsbergsblandare till handfatet, funkat perfekt. Säkert också mer än 15 år gammal. Ser också helt fräsh ut.
I köket och på andra toan har jag Mora blandare. Både köksblandare, handfat och dushblandare har den keramiska insatsen "bråkat". Dessa är också ca 6-8 år gamla.
Jag har en vanlig standard IFÖ-mugg (ca 7-8 år gammal) som inte går att få helt ren "i kröken" - verkar vara att när kröken böjer av så är itne glaseringen slät eller för tunn. I övrigt funkar den perfekt. Men jag är frågande om de kan bli lika gamla som "gamla tiders" muggar där allt väl var i mässing och keramik. Denna har plasttank och alla slangar och mekanism i plast.
Funderar vilket underhåll man behöver göra, hur länge sakerna ska hålla osv. Är nästan sugen att köpa vintage-grejor när jag renoverar nästa gång. Jag gillar även stilen på gamla muggar och handfat. Och gamla muggar hade man aldrig problem med stopp då de spolade ur rören rejält.
Jag har även noterat att på min arbetsplats så är några toaletter nära entren (rätt påkostade mot de som är vid arbetsplatserna - nån slags naturstensgolv och generellt "snyggt" gjort) nog helt orenoverade under den tid (25+) år jag jobbat här. Toa med "spak" man drar uppåt. Handfat och blandare är vad jag kan komma ihåg samma som när jag började jobba där. Bör besökas av rätt många personer per dag. Kvalitet för 25-30 år sen varade. Troligen ska man inte byta ut om det fortfarande funkar, det nyare verkar vara sämre!
På ena toan är en gustavsbergsblandare till handfatet, funkat perfekt. Säkert också mer än 15 år gammal. Ser också helt fräsh ut.
I köket och på andra toan har jag Mora blandare. Både köksblandare, handfat och dushblandare har den keramiska insatsen "bråkat". Dessa är också ca 6-8 år gamla.
Jag har en vanlig standard IFÖ-mugg (ca 7-8 år gammal) som inte går att få helt ren "i kröken" - verkar vara att när kröken böjer av så är itne glaseringen slät eller för tunn. I övrigt funkar den perfekt. Men jag är frågande om de kan bli lika gamla som "gamla tiders" muggar där allt väl var i mässing och keramik. Denna har plasttank och alla slangar och mekanism i plast.
Funderar vilket underhåll man behöver göra, hur länge sakerna ska hålla osv. Är nästan sugen att köpa vintage-grejor när jag renoverar nästa gång. Jag gillar även stilen på gamla muggar och handfat. Och gamla muggar hade man aldrig problem med stopp då de spolade ur rören rejält.
Jag har även noterat att på min arbetsplats så är några toaletter nära entren (rätt påkostade mot de som är vid arbetsplatserna - nån slags naturstensgolv och generellt "snyggt" gjort) nog helt orenoverade under den tid (25+) år jag jobbat här. Toa med "spak" man drar uppåt. Handfat och blandare är vad jag kan komma ihåg samma som när jag började jobba där. Bör besökas av rätt många personer per dag. Kvalitet för 25-30 år sen varade. Troligen ska man inte byta ut om det fortfarande funkar, det nyare verkar vara sämre!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "slangkopplingen"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Då är nog det säkraste att köpa en begagnad modell av någon som tillverkades i enormt antal. De lär det finns reservdelar till länge, plus att de antagligen håller längre än något nytillverkat från Kina eller annat lågprisland som det klistrats Gustavsberg eller annat namn på..Alfredo skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Mina gamla (från 1972 resp 1982) var omöjliga att hålla rent pga att de blivit så repiga och spolmekanismen var hel- eller halvtrasig på båda så trots att jag föredrar att laga gamla grejor åkte de till sist ut till förmån för två nya Gustavsberg Nautic. Ställde upp spolvolymen (hel/halv) från 4/2 liter till 6/3 liter och har inte haft något problem med dem så här långt; papper spolas ner även med halvspolningen. Men spolmekaniken är ju rejält plastig och räknar inte med att den kommer hålla mer än max 10-15 år.
Helt klart.T TobiasGren skrev:
T TobiasGren skrev:
- För det första har du fel. För reservdelen finns. Den heter spolknapp. Du verkar fortfarande inte ha lärt dig detta trotts att flera har påpekat det för dig.
- För det andra påstod du att Gustavsberg sagt att du var tvungen att byta hela din inbyggda toalett. Det är också fel. Dubbelt fel. För det har inte Gustavsberg sagt till dig och toaletten behöver inte bytas i sin helhet.
Det jag ser som trådens kärna att du helt utan grund smutskastar varumärket Gustavsberg. Även sedan det framkommit att det saknas anlednig.
Jag kan hålla med om att det är en tråkig trend att mycket produceras där reservdelar saknas, eller man byter stora moduler istället för att laga. Men helt riktigt noterar jag att detta gäller telefoner, tv-apparater, bilar - nästan allt. Jag har inte koll på toaletter, men det vore konstigt om det inte gällde där också.
Tyvärr är det väl rätt vanligt att om man köper en dyr produkt i små serier så kommer sannolikt även över tid det bli dyrare. Oavsett om det är Putin (eller Trumps) guld-toa eller en Maserati. Troligen är funktionsmässigt en vanlig svenssonbil (eller svenssonmugg) av bättre kvalitet. Krångla inte till saker är väl en lärdom att dra. Köp en väldigt vanlig produkt så är sannoliktheten större det går att få tag på reservdelar.
Tyvärr är det väl rätt vanligt att om man köper en dyr produkt i små serier så kommer sannolikt även över tid det bli dyrare. Oavsett om det är Putin (eller Trumps) guld-toa eller en Maserati. Troligen är funktionsmässigt en vanlig svenssonbil (eller svenssonmugg) av bättre kvalitet. Krångla inte till saker är väl en lärdom att dra. Köp en väldigt vanlig produkt så är sannoliktheten större det går att få tag på reservdelar.
Bara det att Gustavsberg sätter sitt namn på billiga grejer från lågprisländer med låg kvalitet och sedan säljer det som någon sorts premiumprodukt tycker jag är skäl nog att kritisera bolaget.Bönhas skrev:
Sen var ju TS upplevelse av kundtjänsten inte den bästa. De totalvägrade, men när de insåg att de kunde få dålig publicitet så ändrade de sig plötsligt. Knappast ett seriöst beteende. Känns nästan som att du skulle kunna jobba på deras kundtjänst med tanke på din iver att försvara detta lite oseriösa företag.
Jag tycker genuint synd om dem som jobbar i kundtjänsten på Gustavsberg, de borde ha löneförhöjning. Det kan inte vara roligt när det ringer folk som tycker att man ska sälja toalettdelar som de säljer lösgodis på ICA Maxi, och sen blir arga när man försöker förklara för dem. Titta på en sprängskiss på en toalett och tänk efter vad det skulle innebära att sälja alla smådelar isärplockade och lösa, för alla olika modeller som har sålts genom åren.
Jag jobbar på ett företag som säljer väldigt mycket reservdelar, men till väldigt mycket komplexare produkter. Det krävt oerhört mycket kunskap och nedlagd tid att både konstruera något som är lätt reparerbart samt att förpacka och prissätta reservdelar så de både är rimliga att köpa, man säljer på rätt nivåer och att man håller tillverkning igång länge nog och sen köper ett tillräckligt lager när delen går end of life i produktionen. Men jag kan tänka mig att det kan vara väl så utmanande om man har iofs okomplexa produkter men där förändringstakten och antalet varianter / design är stor. Går man tillbaka i tiden så misstänker jag att en blandare eller toastol levde i decenier utan större förändringar. Nu kanske de köps från kina och efter ett år tillverkas det inte mer.aspa-hasse skrev:
Jag tycker genuint synd om dem som jobbar i kundtjänsten på Gustavsberg, de borde ha löneförhöjning. Det kan inte vara roligt när det ringer folk som tycker att man ska sälja toalettdelar som de säljer lösgodis på ICA Maxi, och sen blir arga när man försöker förklara för dem. Titta på en sprängskiss på en toalett och tänk efter vad det skulle innebära att sälja alla smådelar isärplockade och lösa, för alla olika modeller som har sålts genom åren.
Den mekanism som satt i mina gamla gustavsberg verkade vara nån internationell standard som sitter i massor av stolar, det fanns väldigt lätttillgängligt och jag antar att det kommer finnas i decenier som reservdel. Om porslinet spricker lär det ju vara ny stol som gäller ändå.
Jag saknar stolarna med spoling man drar en spak uppåt, eller än mer den med sidospak likt bilden nedan. Vi hade sådan när jag var liten. Jag är övertygad att de som har kvar sådana här stolar kan fortsätta använda dem till träfracken ska på...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(bilden från en artikel om mannen på bilden som säljer renoverade begagnade sanitetsporslin, vilket ju när man läser denna tråden verkar vara en riktigt bra ide)
https://www.vvspro-lb.se/
Ja försämrad kvalitet på det sättet tycker jag också man kan kritisera.👍L lbgu skrev:
Men som jag upplever saken är det beteendet snarare regel än undantag och då är det oschysst att peka ut ett enda företag i mängden
Den upplevelsen berodde rimligen till 100% på att TS inte nöjde sig med den reservdel som finns utan ville köpa en liten del av spolknappen. Jag har mycket svårt att se att det är unikt för Gustavsberg att totalvägra sälja smådelar av sina produkter.L lbgu skrev:
Att vara tvungen att köpa mer än exakt det som gått sönder och måste bytas ut tycker jag är mycket vanligt. Så vanligt att det är det normala i de allra flesta fall.
Gustavsberg sticker inte ut på något vis.
Redigerat: