W Weimik skrev:
Exakt min poäng, Bathlife tillhandahöll inte den efterfrågade reservdelen utan valde att skicka en komplett takdusch och ur ett miljöperspektiv är det ju horribelt på en helt annan nivå än Gustavsberg. Men som kund blir du så klart nöjd. Vi är nog överens om att Gustavsbergs kundomsorg inte förefaller vara den bästa.
Där har du faktiskt en poäng. Jag har förvisso en massa reservdelar som förhoppningsvis aldrig behöver användas av mig men kanske kan komma andra till del på sikt. På så sätt kan. Jag bidra till att fånga upp miljöperspektivet. Glädjen låg inte i att jag fick en helt ny takdusch, utan att jag fick min nya blandare. Att jag fick hela takduschen bjöd mest på förvåning.

BirgitS
T TobiasGren skrev:
Efter drygt två år började reglaget för varm- och kallvatten kärva, till den grad att polygripen fick ligga permanent i duschen.
Här är ju skillnaden mot Gustavsbergsfallet. Blandaren är fortfarande yngre än 3 år och du har därmed rätt att reklamera för ursprungliga fel. Din toalett är däremot mer än 3 år och har därmed passerat perioden för reklamation.
T TobiasGren skrev:
När paketet väl kom innehöll det en helt ny komplett takdusch.
Ett exempel på hur företag vägrar att ha små prylar som reservdelar. Gustavsberg har en hel spolknapp som reservdel, vilket du tycker är fel eftersom det är för mycket. Bathlife har inte ens blandaren som reservdel utan bara hela takduschpaket, men det gillar du.

BirgitS BirgitS skrev:
Här är ju skillnaden mot Gustavsbergsfallet. Blandaren är fortfarande yngre än 3 år och du har därmed rätt att reklamera för ursprungliga fel. Din toalett är däremot mer än 3 år och har därmed passerat perioden för reklamation.

Ett exempel på hur företag vägrar att ha små prylar som reservdelar. Gustavsberg har en hel spolknapp som reservdel, vilket du tycker är fel eftersom det är för mycket. Bathlife har inte ens blandaren som reservdel utan bara hela takduschpaket, men det gillar du.
Uttryckte mer förvåning än gillande! Däremot uttryckte jag gillande i hur snabbt och smidigt allt gick i det specifika ärendet…

BirgitS
T TobiasGren skrev:
Uttryckte mer förvåning än gillande! Däremot uttryckte jag gillande i hur snabbt och smidigt allt gick i det specifika ärendet…
Okej, men hur snabbt och smidigt reklamationer och liknande hanteras har att göra med om ärendet är inom eller efter reklamationstidens utgång.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
För mig hade de reservdel till det som gick sönder. Men....

Det började med att jag hade duschat en gång och tyckte det var konstigt att jag skvätt så mycket vatten utanför duschdörrarna. Tänkte att jag kanske råkat vinkla duschhandtaget uppåt så det kommit över duschdörrarna. Dagen efter duschade jag igen, fast en lite längre stund. När jag gick ut från duschen så var ena halvan av badrummet plask-blött inklusive badrumsskåpet.

Satt då på takduschen och såg att det sprutade ut en rejäl stråle från sidan av den. Så på mindre än ett år så hade det gått hål genom godset på sidan.

Så för mig blir det inga mer grejer från Gustavsberg med den kvaliten.

BirgitS
W WorldJ skrev:
Satt då på takduschen och såg att det sprutade ut en rejäl stråle från sidan av den. Så på mindre än ett år så hade det gått hål genom godset på sidan.
Reklamerade du takduschen?
Du borde ju få en ny gratis, alla exemplar är knappast måndagsexemplar.

BirgitS BirgitS skrev:
Reklamerade du takduschen?
Du borde ju få en ny gratis, alla exemplar är knappast måndagsexemplar.
Jag fick en ny så inga problem där.

BirgitS
W WorldJ skrev:
Jag fick en ny så inga problem där.
Vad bra att Gustavsberg skötte sig. När du skrev att det inte skulle bli mer Gustavsbergsprylar så tolkade jag det som att du hade bytt till en takdusch av annat fabrikat. Hur länge har den nya hållit?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att Gustavsberg skötte sig. När du skrev att det inte skulle bli mer Gustavsbergsprylar så tolkade jag det som att du hade bytt till en takdusch av annat fabrikat. Hur länge har den nya hållit?
Jag kör med ersättaren jag fick från Gustavsberg. .Men när/om den går sönder blir det annat märke. Ska byta lite grejer i vårt fritidshus nästa år och då blir det inga Gustavbergs grejer i alla fall.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nu har jag inte läst allt
men finns det inte lag på att företag måste ha reservdelar minst 10år?

V V1K1NG skrev:
nu har jag inte läst allt
men finns det inte lag på att företag måste ha reservdelar minst 10år?
Nej. Finns däremot lag på gång, "right to repair". Kanske inte kommer gälla produkter i denna tråd.....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E EllM skrev:
Jag kan bara instämma. Valde Gustavsbergs Graphic serie till mitt nya badrum. Redan vid installationen så fick skåpet ett litet slag o "blemma" i ytan. Kort därefter reste sig hela ytan och svällde upp. Det visar sig vara vanlig spånskiva i skåpet. Inte något man önskar ha i ett fuktigt badrum. Det borde vara impregnerat trä i stommen, under plastfolien kan jag tycka.

Kunde likaväl köpt ett Ikea skåp, för en tredjedel av kostnaden. Man tänker ju att det finns en anledning till att köpa ett premiumklassat badrumsskåp för 7000 eftersom det ska tåla fukt i ett badrum. Att man kan ta så hutlöst betalt för något som inte håller kvalitet, är för mig en gåta.
Önskar att jag läst detta innan vi valde Gustavsberg graphic till nya badrummet. Installerade enligt knapphändig monteringsanvisning, extremt trångt bakom skåpet för installation av medföljande vattenlås bidrog till en svagt läckande skarv, knappt märkbart förrän efter en vecka, då en rejäl fuktskada visade sig i skåpets bottenskiva. Vatten hade trängt in i skivans obehandlade ändträ. Har aldrig upplevt en möbel som är så vattenkänslig. Med facit i hand skulle jag platsbyggt detta istället för att få rätt kvalitet. Känner mig faktiskt grundlurad. Inget mer Gustavsberg för min del. Kalle Anka-kvalitet.

• 20260605_202407.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
C Christer Forsbo skrev:
Önskar att jag läst detta innan vi valde Gustavsberg graphic till nya badrummet. Installerade enligt knapphändig monteringsanvisning, extremt trångt bakom skåpet för installation av medföljande vattenlås bidrog till en svagt läckande skarv, knappt märkbart förrän efter en vecka, då en rejäl fuktskada visade sig i skåpets bottenskiva. Vatten hade trängt in i skivans obehandlade ändträ. Har aldrig upplevt en möbel som är så vattenkänslig. Med facit i hand skulle jag platsbyggt detta istället för att få rätt kvalitet. Känner mig faktiskt grundlurad. Inget mer Gustavsberg för min del. Kalle Anka-kvalitet.
Usch då, det där ser inget vidare ut. Jag skulle hört av mig till Gustavsberg och rådfrågat dem eftersom det är nytt. Jag orkade inte bråka så jag tog och slipade ned skåpet, spacklade upp skadan och drog över vit folie. Ångrar mig lite nu, när fler skador har uppkommit. Det håller inte kvalitet tyvärr.

F
E EllM skrev:
Kunde likaväl köpt ett Ikea skåp, för en tredjedel av kostnaden. Man tänker ju att det finns en anledning till att köpa ett premiumklassat badrumsskåp för 7000 eftersom det ska tåla fukt i ett badrum. Att man kan ta så hutlöst betalt för något som inte håller kvalitet, är för mig en gåta.
Har väldigt svårt att tro att det skulle vara någon skillnad i fuktskydd. I princip allt är spånskivor idag. Har man korrekt ventilation och inga läckage är det inget problem.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E EllM skrev:
Usch då, det där ser inget vidare ut. Jag skulle hört av mig till Gustavsberg och rådfrågat dem eftersom det är nytt. Jag orkade inte bråka så jag tog och slipade ned skåpet, spacklade upp skadan och drog över vit folie. Ångrar mig lite nu, när fler skador har uppkommit. Det håller inte kvalitet tyvärr.
Tänker kontakta Bygghemma/Gustavsberg och göra ett försök, har dock inga större förhoppningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.