T TobiasGren skrev:
Det var ju absolut en tanke 🤔
Nu har jag fått min reservdel men en tanke som väckts i och med alla kloka inlägg här är idén om att utbytbara plastdelar borde finnas som färdiga dwg-filer eller motsvarande för att kund enkelt själv eller med små poppuppförerag själva ska kunna plints ut delar som kan gå sönder… Den plastdel jag fick igår skulle med enkelhet kunna 3D printas 🤔

Redigerat:
Exakt vad var det som gick sönder, vad var det som saknades och vad gjorde den saknade detaljen?
Alltså, var det en pigg som brutits av eller nåt sånt?

D Dilato skrev:
Exakt vad var det som gick sönder, vad var det som saknades och vad gjorde den saknade detaljen?
Alltså, var det en pigg som brutits av eller nåt sånt?
Det var en liten-liten platpigg. Se bild, den gröna är hel och den röda är av…

• Små piggar på ett plastrulle. Den gröna cirkeln visar en hel pigg, medan den röda visar en bruten pigg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
T TobiasGren skrev:
Det var en liten-liten platpigg. Se bild, den gröna är hel och den röda är av…
Ok, är det typ en bajonettfattning som man trycker in och vrider fast?

• Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, är det typ en bajonettfattning som man trycker in och vrider fast?
Precis, tre stycken ”plasthakar” likt bilden vrids fast i själva väggfästet. Mycket simpel och smart design som borde vara mer hållbar kan jag tycka.

Det som ingen utom möjligen Gustavsberg vet är hur vanligt fel det här är och frågan är även om det är fel på konstruktionen i sig eller handhavandefel. Eller kanske att monteringen var felaktig på något sätt som ledde till för hög belastning. Jag undrar om fyra år verkligen är förväntad livslängd på den där plastbiten och om ingen efterfrågar plastbiten i fråga kan man ju förstå att den inte finns i det ordinarie reservdelssortimentet. Det jag kan tycka är att de skulle ha skakat fram den direkt när du frågade.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det jag kan tycka är att de skulle ha skakat fram den direkt när du frågade.
Känns så! särskilt nu när man i efterhand förstår att den efterfrågade delen fanns tillgänglig. Som sagt så hade jag inga orimliga förväntningar utan skulle snällt betalt för delen.

Något som bör tilläggas är att Gustavsberg slutligen skickade delarna utan att efterfråga någon som helst betalning vilket bör ses som hedersvärt i slutändan.

Men som sagt så är det ett onödigt självskadebeteende som företaget uppvisade.

I och med deras sena ”good will” kommer jag inte föra min besvikelse vidare annat än i den här tråden. Och så fort intresset dör ut så hoppas jag på ytterligare 20 år av produktköp utan att liknande besvikelser uppstår 😊

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Det borde gå att bygga upp en ny med superlim och bakpulver.

Jag reparerade min vindrutetorkare med det, den sprack i två bitar i den del som inte sitter på motorn.
Markerat med gult streck.
Toyota Ractis vindrutetorkare med två parallella armar, markerad med gult streck där reparation utförts.
Skapa konto

Toyota Ractis vindrutetorkare med markerad spricka där plasten gått av, reparerad med superlim och bakpulver, markerad med gult streck.
Skapa konto

Jag har en Toyota Ractis och den har en torkararm som är två parallella armar med en fast del som klickas fast i en pigg som gör att torkarbladet (det finns bara ett) vrider sig när det sveper över rutan.
Den delen hade gått rakt av.

Explosionsritning av vindrutetorkare, Toyota Ractis, med markerade reservdelar; arm med artikelnr 85211 visas i fokus.
Skapa konto

En sån arm går inte att få tag i här som reservdel så jag var tvungen att fixa själv.

Så jag lagade med superlim och bakpulver (några små borrade hål och koppartråd från elledning för att hålla ihop det medan limmet och pulvret reagerade).

Blev hårt och starkt och funkar som nytt.

P.S.
Det här hör hemma i tråden Pryl-HLR 😉😎

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det borde gå att bygga upp en ny med superlim och bakpulver.

Jag reparerade min vindrutetorkare med det, den sprack i två bitar i den del som inte sitter på motorn.
Markerat med gult streck.
[bild]
[bild]

Jag har en Toyota Ractis och den har en torkararm som är två parallella armar med en fast del som klickas fast i en pigg som gör att torkarbladet (det finns bara ett) vrider sig när det sveper över rutan.
Den delen hade gått rakt av.

[bild]

En sån arm går inte att få tag i här som reservdel så jag var tvungen att fixa själv.

Så jag lagade med superlim och bakpulver (några små borrade hål och koppartråd från elledning för att hålla ihop det medan limmet och pulvret reagerade).

Blev hårt och starkt och funkar som nytt.

P.S.
Det här hör hemma i tråden Pryl-HLR 😉😎
Snyggt, bra med Pryl-HLR 😁

S
T TobiasGren skrev:
Känns så! särskilt nu när man i efterhand förstår att den efterfrågade delen fanns tillgänglig. Som sagt så hade jag inga orimliga förväntningar utan skulle snällt betalt för delen.

Något som bör tilläggas är att Gustavsberg slutligen skickade delarna utan att efterfråga någon som helst betalning vilket bör ses som hedersvärt i slutändan.

Men som sagt så är det ett onödigt självskadebeteende som företaget uppvisade.

I och med deras sena ”good will” kommer jag inte föra min besvikelse vidare annat än i den här tråden. Och så fort intresset dör ut så hoppas jag på ytterligare 20 år av produktköp utan att liknande besvikelser uppstår 😊
Att du lade upp en tråd här och spred negativa vibbar om Gustavsberg och ingående beskrev dera tyska ägare gjord susen till slut. Inte minst pga hur många här i forumet som var med och vände ut och in på problemet, företagets miljöstrategi, och företaget.

När VD´n fick höra talas om denna tråd så kom grejerna gratis.

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Impregnerat fuktigt trä vill du inte ha i badrummet. Om ditt badrum är så konstant fuktigt att vanligt massivt trä inte klarar sig får du använda plast, aluminium, rostfritt...

Men håller med om att spånskiva (eller ännu värre MDF) inte hör hemma i den miljön.
Många duschar länge så att det är droppar i hela rumstaket och alla väggar. Jag vet för jag bodde med några som spolade cirka en halvtimme

T TobiasGren skrev:
Som sagt så är det en reservdel som borde finnas tillgänglig och tro det eller ej idag efter att jag meddelat företaget om mina planer om att recensera företaget och dess produkter kom det ett mail där det stod ”
Hej,

Den vita delen skickas till dig per post imorgon.
Hoppas att det skall fungera med den.

Med vänlig hälsning
xxxxxxxx xxxxxxxx
Villeroy & Boch Gustavsberg AB”

Så det fanns reservdelar men man ville nog hellre att jag skulle köpa en helt nytt Trycke istället 🤔.
Då löste det sig ju även om jag tror att de plockat bort delen från en hel spolpanel just bara för dig efter dina hot om skriverier. Även om inte så får ditt problem mig att tänka på bilreservdelar. En termostat t ex går ibland inte att byta så där bara för att den är integrerad i något annat som inte går att ta isär. Dyrt blir det då. Samma när en strålkastarlampa lägger av. Många tusen för en hel lampinsats. Jag tycker väl att de 2 000 kr för hela panelen är ok eftersom det verkar vara en toalett av prestigemodell. Alla vet ju att ju dyrare och finare en sak är ju dyrare blir allting när det går sönder.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Man måste nog acceptera verkligheten att idag lagerhålles inte detaljer till vad helst som säljes utan man måste acceptera att köpa en större (dyrare) sats där den trasiga delen ingår.
Undantag är typiskt där detaljen (den trasiga) är "generisk" och/eller det råder stor efterfrågan på den. Det händer för vissa väldigt vanliga märken/modeller. Och ibland är detaljen trivial/icke märkesbunden så då går det också.

Överhuvud är dyrare/lyx modeller provlematiska i sammanhanget pga liten försäljning (jämförelsevis).

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T TobiasGren skrev:
Tänk noga efter innan du väljer produkter från Gustavsberg. Ta del av mina erfarenheter och bilda dig en egen uppfattning innan du lägger tusentals kronor på produkter som inte går att reparera utan måste bytas ut i sin helhet. Här är min kortversion – Gustavsberg utan smink.
Bakgrund

År 2021 renoverade jag mitt badrum. Som medveten konsument valde jag inredning från både Gustavsberg och Villeroy & Boch. En av flera produkter var en spolknapp i vitt glas: Gustavsberg Triomont XS med pneumatisk spolknapp, marknadsförd som en premiumlösning.

Efter endast fyra års normalt bruk i en normalstor familj sprack ena spolknappen, vilket gjorde toaletten delvis obrukbar. (Tillfälligt löst med hink och vatten – en “modern” och “värdig” lösning i ett fyra år gammalt badrum…)
Så gick det till
  • Återförsäljaren (Bygghemma) konstaterade korrekt att reklamationsrätten gått ut och hänvisade mig vidare till tillverkaren för hjälp med reservdelar.
  • Gustavsberg svarade först att de inte säljer reservdelar direkt och hänvisade tillbaka till återförsäljaren – som redan avvisat ärendet.
  • Därefter blev det mail som studsade fram och tillbaka mellan mig och Gustsfsberg där de ihärdigt vidhöll att inga reservdelar fanns. Jag stod på mig, skickade bilder och beskrev i text vad dom var sönder. Till slut efter att jag surnat till ordentligt så ”magiskt” hittades en reservdel – trodde jag. De hade missat alla bilder och beskrivningar kring vad som faktiskt var trasigt, trots upprepade förtydliganden, i text och bild skickades fel komponent.
  • När jag återigen tydliggjorde vilken del som var defekt och bifogade nya bilder kom slutbeskedet:
    “Vi har tyvärr inte det ni behöver som reservdel och eftersom garanti och möjlighet till reklamation har utgått kan vi tyvärr inte hjälpa er.”
Konsekvens
En dyr och påkostad toalett måste i praktiken bytas ut i sin helhet, eftersom tillverkaren varken vill eller kan erbjuda den mest grundläggande servicen: en enkel plastdel som gör produkten användbar igen.
Detta gäller dessutom en inbyggd lösning, vilket innebär ännu högre kostnader. Och nej – jag tänker inte lägga omkring 2 000 kr på en ny spolknapp vart fjärde år. Tack för den, Gustavsberg.

Varumärket vs. verkligheten
Det här är inte bara ett kundserviceproblem – det går rakt emot de värden Gustavsberg själva lyfter: ambitiösa hållbarhetsmål, klimatneutralitet, certifieringar och livscykelperspektiv. De talar om ”Sustainable Design Logic”, EPD-deklarationer och produkter som ska vara långlivade och hållbara.

Men vad är dessa löften värda om man inte ens kan tillhandahålla en reservdel till en mycket enkel premiumprodukt efter fyra år? När konsumenten tvingas kassera och ersätta hela lösningen istället för att reparera? Det är raka motsatsen till hållbarhet.

Slutsats & råd
För min del är beslutet enkelt: jag kommer nu successivt att växla bort alla produkter från Gustavsberg och istället välja Ifö eller andra tillverkare som, enligt beprövad erfarenhet, erbjuder högre kvalitet, bättre kundservice och framför allt genuin hållbarhet – där reservdelar faktiskt finns.

👉 Mitt råd till dig som står inför en badrumsrenovering: välj bort Gustavsberg. Lägg dina pengar på ett varumärke som inte bara pratar om hållbarhet, utan visar det i praktiken.

PS. Läs på bättre än jag gjorde. Jag ser nu allt fler besvikna kundomdömen – jag önskar att jag hade gjort den hemläxan tidigare.

Konsekvens för mig utöver kostnader och jobb är att jag har som mål att uppmärksamma andra konsumenter genom att skriva en recension likt denna på alla relevanta forum, jag kommer fokusera på Sverige först men vi konsumenter har rättigheter i hela Europa…

Jag kan slutligen tycka att det är synd att Gustavsberg inte redan nu efterlever EU:s direktivet ”Right to Repair" som trädde i kraft den 30 juli 2024. Men då direktivet ger företagetn två år på sig att efterleva direktivet kanske Gustavsberg har som strategi i sitt hållbarhetsarbete att vänta in i det sista.
Ännu en anledning att inte köpa själv som konsument på nätet utan från sin installatör som hjälper dig även välja rätt produkter och även reservdelar.

L Lassiter skrev:
Ännu en anledning att inte köpa själv som konsument på nätet utan från sin installatör som hjälper dig även välja rätt produkter och även reservdelar.
Problemet är väl att installatören väljer de produkter han tjänar mest på.Bara se på alla trådar där folk får betala Ahlsellpriser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.