56 155 läst ·
199 svar
56k läst
199 svar
Tänk efter innan du väljer produkter från Gustavsberg
Det finns inte något i tråden som tyder på att företaget Gustavsberg är det minsta oseriöst. tvärt om.L lbgu skrev:
Om det finns någon man bör klandra är det TS som utan orsak, med påhittade argument drar igång en tråd och smutskastar detta seriösa företag. Att det misstolkas som försvar för Gustavsberg är tråkigt.
Som jag ser det är trådens rubrik djupt vilseledande
"Tänk efter innan du väljer produkter från Gustavsberg"
Det är inte oseriöst att Gustavsbergs kundtjänst svarar så som alla andra. Utan det som är mycket oseriöst är att TS antyder att Gustavsberg skulle vara sämre än andra i hantering av reservdelsförsäljning. Och använder den osanningen för att starta en sådan här obefogad smutskastning.
Jag hade gjort samma sak om det gällt någon av Gustavsbergs konkurrenter.
´Det hade varit en vettigare rubrik, ja.Magnus E K skrev:
Speciellt kan det vara värt att tänka på:
- om produkten man köper har funnits på marknaden många år eller om den är helt ny.
- om man tror tillverkaren kommer finnas kvar minst lika länge som man kalkylerar att behålla produkten
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Har du någonsin gått in på Boschs hemsida för att köpa reservdelar? Där kan du gå in i verktygets sprängschena och beställa hem minsta lilla skruv… kan dem så kan andra tänker jag… det handlar bara om vilja!Bönhas skrev:
Ja försämrad kvalitet på det sättet tycker jag också man kan kritisera.👍
Men som jag upplever saken är det beteendet snarare regel än undantag och då är det oschysst att peka ut ett enda företag i mängden
Den upplevelsen berodde rimligen till 100% på att TS inte nöjde sig med den reservdel som finns utan ville köpa en liten del av spolknappen. Jag har mycket svårt att se att det är unikt för Gustavsberg att totalvägra sälja smådelar av sina produkter.
Att vara tvungen att köpa mer än exakt det som gått sönder och måste bytas ut tycker jag är mycket vanligt. Så vanligt att det är det normala i de allra flesta fall.
Gustavsberg sticker inte ut på något vis.
https://www.boschtoolservice.com/se/sv/boschprof/spareparts/gcm-8-sjl-3601M19100
Vi har uppenbarligen olika uppfattning om seriositet.Bönhas skrev:
Personligen tycker jag hela Gustavsbergs beteende att genom att märka lågkvalitativ lågprisimport med sitt varumärke och sätta ett premiumpris på det är oseriöst. Hade de varit ärliga så hade de kämpat på i lågprissegmentet där dessa produkter uppenbarligen hör hemma. Nu försöker de lura sina kunder att de är något de inte är. Detta anser jag vara oseriöst. Och att andra företag gör samma sak gör det inte mer seriöst.
Menar du att Gustavsberg använder sig av white labeling? Kan du ge något exempel på en sådan produkt?L lbgu skrev:Vi har uppenbarligen olika uppfattning om seriositet.
Personligen tycker jag hela Gustavsbergs beteende att genom att märka lågkvalitativ lågprisimport med sitt varumärke och sätta ett premiumpris på det är oseriöst. Hade de varit ärliga så hade de kämpat på i lågprissegmentet där dessa produkter uppenbarligen hör hemma. Nu försöker de lura sina kunder att de är något de inte är. Detta anser jag vara oseriöst. Och att andra företag gör samma sak gör det inte mer seriöst.
Eller menar du bara att de har tillverkning utomlands?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är väl egentligen två olika saker som tas upp.
Dels dyra reservdelar. Delen verkar ju finnas, men bara som komplett modul till oönskad kostnad. Dels kvalitet, att delen överhuvudtaget går sönder.
Personligen tycker jag att båda synpunkterna har svagheter. Att man måste byta en hel modul istället för just den plastbit som gått sönder är väl mer regel än undantag på alla industritillverkade produkter. Gustavsberg köper troligen in modulen färdig från en underleverantör (även om det är Gustavsberg som konstruerat den), plastbiten ifråga existerar inte som en artikel i deras produktion, då vore det märkligt om den skulle kunna komma in i reservdelslistan.
Kvalitet. Ja om det är så att den här plastbiten går sönder på väldigt många av de levererade produkterna, och om det är liknande seriella fel på många andra detaljer så kan man ha synpunkter på deras kvalitetsarbete. Men fel på enstaka exemplar råkar alla, även Rolls Royce ut för. De flesta kvalitetstillverkare i världen drabbas också av enstaka seriella problem, någon klent konstruerad del. Hur enstaka de är beror på om det är en kvalitetsfabrikat eller inte.
Dels dyra reservdelar. Delen verkar ju finnas, men bara som komplett modul till oönskad kostnad. Dels kvalitet, att delen överhuvudtaget går sönder.
Personligen tycker jag att båda synpunkterna har svagheter. Att man måste byta en hel modul istället för just den plastbit som gått sönder är väl mer regel än undantag på alla industritillverkade produkter. Gustavsberg köper troligen in modulen färdig från en underleverantör (även om det är Gustavsberg som konstruerat den), plastbiten ifråga existerar inte som en artikel i deras produktion, då vore det märkligt om den skulle kunna komma in i reservdelslistan.
Kvalitet. Ja om det är så att den här plastbiten går sönder på väldigt många av de levererade produkterna, och om det är liknande seriella fel på många andra detaljer så kan man ha synpunkter på deras kvalitetsarbete. Men fel på enstaka exemplar råkar alla, även Rolls Royce ut för. De flesta kvalitetstillverkare i världen drabbas också av enstaka seriella problem, någon klent konstruerad del. Hur enstaka de är beror på om det är en kvalitetsfabrikat eller inte.
Det tror jag inte alls. I det stora hela har vi nog ganska lika uppfattning om seriositetL lbgu skrev:
Men vi verkar ha olika uppfattning om Gustavsberg är seriösa eller inte.
Det du beskriver kan jag förstå om du tycker är oseriöst. Men mina erfarenheter av Gustavsberg och deras produkter är snarare att de har förväntad hög kvalitet och dessutom snarare lågt än högt pris.L lbgu skrev:
Det skulle vara intressant om du kunde ge exempel på någon produkt du anser vara oseriös.
Av informationen i tråden ser jag inget som tyder på att så är fallet. Snarare tvärtom faktiskt.L lbgu skrev:
- Att TS inte fick köpa en del av en produkt är väl högst normalt.
- Att en liten del av en produkt kan gå sönder efter 4år är väl inget unikt.
- Att TS till slut fick delen gratis av Gustavsberg ser jag som direkta motsatsen till att luras och vara oseriös.
- Att trots det fortsätta smutskasta visar tydligt att det inte är Gustavsberg som är oseriös och luras
Grejen är just det att i princip alla andra företag agerar på samma sätt som Gustavsberg. Då finns det ingen anledning att peka ut Gustavsberg.L lbgu skrev:
Redigerat:
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Men jag måste ändå lyfta fram att Gustavsberg verkligen utmärker sig! Som ägare av hus, båt och bilar – och som en person med stort prylintresse – kan jag lova att jag har köpt en hel del saker genom åren, både sådant som aldrig gått sönder och sådant som faktiskt gjort det. Utifrån min egen erfarenhet har dock inget annat företag misslyckats så totalt som Gustavsberg i hanteringen av det ärende jag beskrev i tråden. Jag blev helt paff, och hela situationen framstod som anmärkningsvärd i ljuset av mina tidigare erfarenheter.Bönhas skrev:
Det tror jag inte alls. I det stora hela har vi nog ganska lika uppfattning om seriositet
Men vi verkar ha olika uppfattning om Gustavsberg är seriösa eller inte.
Det du beskriver kan jag förstå om du tycker är oseriöst. Men mina erfarenheter av Gustavsberg och deras produkter är snarare att de har förväntad hög kvalitet och dessutom snarare lågt än högt pris.
Det skulle vara intressant om du kunde ge exempel på någon produkt du anser vara oseriös.
Av informationen i tråden ser jag inget som tyder på att så är fallet. Snarare tvärtom faktiskt.
- Att TS inte fick köpa en del av en produkt är väl högst normalt.
- Att en liten del av en produkt kan gå sönder efter 4år är väl inget unikt.
- Att TS till slut fick delen gratis av Gustavsberg ser jag som direkta motsatsen till att luras och vara oseriös.
- Att trots det fortsätta smutskasta visar tydligt att det inte är Gustavsberg som är oseriös och luras
Grejen är just det att i princip alla andra företag agerar på samma sätt som Gustavsberg. Då finns det ingen anledning att peka ut Gustavsberg.
Nu landade det ändå i att jag fick den efterfrågade komponenten, och det är jag tacksam för, men hela den här historien hade företaget kunnat hantera på ett helt annat sätt.
Med de orden blir detta min sista kommentar i tråden, då jag känner att jag vill gå vidare – med förhoppningen att detta var en avvikelse och inte något återkommande. Jag har som sagt en hel spolknapp, och tack vare andras kloka tips har jag även köpt en billigare variant med liknande komponenter. På så sätt har jag nu reservdelar liggande i garaget ifall den skulle gå sönder igen om något år.
Det räcker med den produkt denna tråd handlar om. Sen att du av någon anledning verkar tro att TS är den ende som har problem med den är inte mitt problem. TS verkar anse att den är av dålig kvalitet. De bilder som visats tyder väl inte på att det är en produkt som man förväntar sig ska hålla så länge som en toalett borde hålla ifall den var av god kvalitet. Sen är jag väl lite cynisk också. Bara att se hur det gått med kvaliteten på t.ex. vitvaror sen man började förlägga tillverkning i låglöneländer. Gustavsberg idag är i princip ett varumärke som ägs av Villeroy&Boch. Att utnyttja varumärken med gott rykte och sälja produkter som inte lever upp till detta rykte är tyvärr extremt vanligt idag. Men lik förbannat är det oseriöst att göra så då hela tanken med det är att man ska lura kunderna att det är något bättre än det är.Bönhas skrev:
Med tanke på att denna tråd handlar om en produkt från Gustavsberg så är det väl helt naturligt att peka ut dem. Varför skydda dem bara för att andra företag beter sig lika illa. Det konstiga är snarare att du försvarar detta företag även om du verkar hålla med att det är trist utveckling att företag börjat bete sig som varumärket Gustavsbergs ägare.Bönhas skrev:
Naturligtvis kan saker alltid göras annorlunda.T TobiasGren skrev:
I detta fallet var du först missnöjd och klagade varpå Gustavsberg gick dig till mötes och skickade dig exakt den reservdel du ville ha utan att ta betalt. Spolknappen och toaletten fungerar. En sådan utmärkt service förekommer, men är mycket ovanlig. Jag har inte hört talas om att någon av Gustavsbergs konkurrenter ansträngt sig lika mycket.
Det jag tycker man kan lära sig av detta är att Gustavsberg anstränger sig att hjälpa sina kunder betydligt mer än man skulle kunna förvänta sig. Det är det jag tar med mig från denna tråd.
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Nu skulle jag egentligen inte skriva mer i tråden, men jag kan inte låta bli…Bönhas skrev:
Naturligtvis kan saker alltid göras annorlunda.
I detta fallet var du först missnöjd och klagade varpå Gustavsberg gick dig till mötes och skickade dig exakt den reservdel du ville ha utan att ta betalt. Spolknappen och toaletten fungerar. En sådan utmärkt service förekommer, men är mycket ovanlig. Jag har inte hört talas om att någon av Gustavsbergs konkurrenter ansträngt sig lika mycket.
Det jag tycker man kan lära sig av detta är att Gustavsberg anstränger sig att hjälpa sina kunder betydligt mer än man skulle kunna förvänta sig. Det är det jag tar med mig från denna tråd.
Jag hade otur med en takdusch från Bathlife. Valde den eftersom jag ville ha en mattsvart design i det ”gamla badrummet” och köpte även denna via Bygghemma.
Efter drygt två år började reglaget för varm- och kallvatten kärva, till den grad att polygripen fick ligga permanent i duschen.
Jag kontaktade, precis som i mitt senaste ärende, Bygghemma – som hänvisade mig vidare till företaget. Där fick jag visa lite bilder och ett filmklipp, och utifrån kvittot valde de att skicka mig en ny blandare… trodde jag!
När paketet väl kom innehöll det en helt ny komplett takdusch. Här behövde jag inte bolla mail fram och tillbaka, inte heller behövde jag surna till. Två mail, ett med ärendet och ett med bilder och filmklipp… Så nog tusan finns det företag som anstränger sig till det yttersta!
Nu har jag lyft fram två seriösa företag/märken: Bosch Power Tools och Bathlife. Det finns säkert fler här som kan dela goda exempel på företag som verkligen ansträngt sig för kunden, istället för att krångla och vara omständliga från start.
(computer said no 😁)
Produkter som diskuteras: "polygripen"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Det där med Bathlife blir ju i och för sig lite tvärtom vad gäller din efterfrågade hållbarhet och reservdelar på detaljnivå. Det motsvarar ju att du hade blivit glad om Gustavsberg hade skickat dig en helt komplett ny toalett inklusive fixtur när du bad om en liten plastgrej 😊T TobiasGren skrev:Nu skulle jag egentligen inte skriva mer i tråden, men jag kan inte låta bli…
Jag hade otur med en takdusch från Bathlife. Valde den eftersom jag ville ha en mattsvart design i det ”gamla badrummet” och köpte även denna via Bygghemma.
Efter drygt två år började reglaget för varm- och kallvatten kärva, till den grad att polygripen fick ligga permanent i duschen.
Jag kontaktade, precis som i mitt senaste ärende, Bygghemma – som hänvisade mig vidare till företaget. Där fick jag visa lite bilder och ett filmklipp, och utifrån kvittot valde de att skicka mig en ny blandare… trodde jag!
När paketet väl kom innehöll det en helt ny komplett takdusch. Här behövde jag inte bolla mail fram och tillbaka, inte heller behövde jag surna till. Två mail, ett med ärendet och ett med bilder och filmklipp… Så nog tusan finns det företag som anstränger sig till det yttersta!
Nu har jag lyft fram två seriösa företag/märken: Bosch Power Tools och Bathlife. Det finns säkert fler här som kan dela goda exempel på företag som verkligen ansträngt sig för kunden, istället för att krångla och vara omständliga från start.
(computer said no 😁)
[media]
Men bättre kundomsorg, helt klart.
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Hade räckt gott om dem skickat mig efterfrågad reservdel och en faktura.W Weimik skrev:Det där med Bathlife blir ju i och för sig lite tvärtom vad gäller din efterfrågade hållbarhet och reservdelar på detaljnivå. Det motsvarar ju att du hade blivit glad om Gustavsberg hade skickat dig en helt komplett ny toalett inklusive fixtur när du bad om en liten plastgrej 😊
Men bättre kundomsorg, helt klart.
Exakt min poäng, Bathlife tillhandahöll inte den efterfrågade reservdelen utan valde att skicka en komplett takdusch och ur ett miljöperspektiv är det ju horribelt på en helt annan nivå än Gustavsberg. Men som kund blir du så klart nöjd. Vi är nog överens om att Gustavsbergs kundomsorg inte förefaller vara den bästa.T TobiasGren skrev: