mexitegel mexitegel skrev:
Exakt just den artikeln hos biltema är den sämsta skit som överhuvudtaget finns i universum och strax utanför. Den är så uselt dålig att hälften vore nog.

Ovanstående är en förskönad omskrivning av vad besiktningsmannen sa när en sådan sprang läck på mitt i nyllet på honom.

Jag var fram tills dess nöjd över att inte ha behövt byta hela bromsrörets längd men förstod där och då att den genvägen var en rejäl senväg...
Funkar utmärkt på kopparrör, tyvärr är det många som sätter en sån på bilens originalrör och de är som regel av stål..
 
Jo, men den sprang läck på mitten....
 
P
Violina Violina skrev:
Men för att säga nåt som berör ämnet i tråden:

Bromssystem är inget man ska vara osäker på om man fått tätt..

I såna fall slänger man på en sån univeralskarv som @Maskintok länkade till (om man inte orkar/vill byta hela, och vem f*n vill det?) och byter bara en del av röret (förutsatt att detta är i ett material och skick som medger denna operation)
instämmer.
bromsledningar måste vara täta.
Ja det är en enklare väg för att slippa byta ut hela röret från broms cylindern och framåt.
Men med kopparrör på rulle så går det ju smidigt ändå, mot att använda stålrör..
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jo, men den sprang läck på mitten....
Du kan ju ha råkat dra sönder materialet i den om du fick ta i som.... om du nu hade satt den på ett stålrör och skulle ha den tät..
 
P
mexitegel mexitegel skrev:
Jo, men den sprang läck på mitten....
skarv hylsan?
rören måste verkligen gå i botten på hylsan och sedan får man känna lite när man drar åt så det inte blir för hårt..
 
P
Violina Violina skrev:
Funkar utmärkt på kopparrör, tyvärr är det många som sätter en sån på bilens originalrör och de är som regel av stål..
Finns till dem också..
De är lite hållbarare...
men det går med de till koppar också..
Men inte optimalt alls...
 
Maskintok skrev:
Finns till dem också..
De är lite hållbarare...
men det går med de till koppar också..
Men inte optimalt alls...
Jo, men de brukar vara med skärringskoppling.. För att kona stålrör måste man ju värma, och det är ju inget man gärna gör med befintliga rör på bilen..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
Jo, men de brukar vara med skärringskoppling.. För att kona stålrör måste man ju värma, och det är ju inget man gärna gör med befintliga rör på bilen..
Nä det är det inte..
 
Maskintok skrev:
Nä det är det inte..
Såg att de på biltema till kopparrör också var med skärring, såna brukar jag inte använda, utan jag brukar ta en sort där man kör med vanliga nipplar och konor på båda rören..
 
Violina Violina skrev:
Går fortfarande att göra på många märkesverstäder ;)

Så drygt som det är att göra bromsrör så förstår jag dem..:rolleyes:
Det är ju roligt att göra bromsrör! :)
Kanske beror på att jag är en gammal rörkrökare som sällan får använda bockverkyget nu för tiden :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
L lordi skrev:
Det är ju roligt att göra bromsrör! :)
Kanske beror på att jag är en gammal rörkrökare som sällan får använda bockverkyget nu för tiden :D
ni tycker väl mest om att klämma på saker nu förtiden... ;)
 
L lordi skrev:
Det är ju roligt att göra bromsrör! :)
Kanske beror på att jag är en gammal rörkrökare som sällan får använda bockverkyget nu för tiden :D
Jag har fått byta alldeles för mycket bromsrör för att jag ska finna nån glädje i det längre, tyvärr..
(En av de största nackdelarna med att alltid vara minst, man är den som får göra jobbet när utrymmet är begränsat)
 
hmm hittade faktiskt min sats för att kona just bromsrör som inköptes på biltema för ca 30 år sen, i skick som ny nästan och funkade rätt bra för dom pengar den kostade. Jag är dock hyffsat säker att på den tiden så sålde biltema mest bildelar och verktyg numera är det väl svårt att hitta delar till bilen där.
Dock på den tiden var det helt omöjligt att hitta nipplar för vettiga pengar så om nippeln var i hyffsat skick så återanvände man don när man bytte ut bromsrören
 
Maskintok skrev:
ni tycker väl mest om att klämma på saker nu förtiden... ;)
Det är nog så. Men jag klämmer inte så mycket heller, inte på rör iaf :D
Jag har gått vidare till i huvudsak andra uppgifter.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
L lordi skrev:
Det är nog så. Men jag klämmer inte så mycket heller, inte på rör iaf :D
Jag har gått vidare till i huvudsak andra uppgifter.
Fick några gamla pjäser till gängverktyg för vattenledningar.. 1 1/2"..
Vad jag ska med dessa till vete tusan.. Men kan vara bra att ha om man ska byta karriär..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.