Tjenare!

Jag tappar det snart. Har köpt ett Kopplingsset med stödhylsa, klamring och mutter men det känns som att klämringen är för stor?? Eller snarare att muttern inte är tillräckligt djup.. är jag en IDIOT eller vad gör jag för fel? Hur ska jag ens kunna gänga på nånting när det knappt finns några gängor att gänga?

Tack på förhand.

• Hand som håller en blå och vit rörkoppling och en guldmässingsmutter redo för montering mot ett vitt bakgrundsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Guldfärgad mutter och anslutningsdel i mässing ligger på en vit yta med en brun bakgrund.
    Skapa konto
Ser ju inte ut att vara i närheten av rätt koppling. Wc du ska koppla? Ser ut att var r15 invändig med planpackning du ska ha på slamgen.

M _Mannen skrev:
Ser ju inte ut att vara i närheten av rätt koppling. Wc du ska koppla? Ser ut att var r15 invändig med planpackning du ska ha på slamgen.
Nej kanske inte. Jag läste bara ”För anslutning av Pex-rör med dimension 15 x 2,5 mm till kopplingar med utvändig gänga 1/2” (R15)” och det är exakt de dimensionerna jag har så tänkte jag att det borde passa. Har du länk till vad som skulle passa istället?

Du behöver ta bättre bilder på rördelen du vill ansluta mot. Ffa behöver vi se den framifrån.

mexitegel mexitegel skrev:
Du behöver ta bättre bilder på rördelen du vill ansluta mot. Ffa behöver vi se den framifrån.

• Hand håller ett blått VVS-beslag med gyllene insida, mot bakgrund av trä och vit yta.
    Skapa konto
  • Hand håller en blå och mässingsfärgad rördel med gängor, framför en träyta.
    Skapa konto
Det brukar följa med lite olika anslutningskopplingar med wc fixturer som alltid funkat för mig.
Vill dock minnas att jag monterat nån grohe eller liknande och att det vart nån "speciallösning"
Ev nån presskoppling med eurocone jag använde men då behöver du en pressmaskin....

tommib
Vad säger manualen till fixturen? Vilken fixtur är det?

M _Mannen skrev:
Det brukar följa med lite olika anslutningskopplingar med wc fixturer som alltid funkat för mig.
Vill dock minnas att jag monterat nån grohe eller liknande och att det vart nån "speciallösning"
Ev nån presskoppling med eurocone jag använde men då behöver du en pressmaskin....
Det följde inte med några anslutningar till denna fixtur tyvärr. Det är en Grohe!

tommib tommib skrev:
Vad säger manualen till fixturen? Vilken fixtur är det?
En Grohe, och såhär säger manualen 😅

• Instruktionsmanual för att installera Grohe-produkt, visande stegvis montering med pilar och nummer för att ange riktning och ordning.
    Skapa konto
Men det jag inte förstår är det funkar att dra på med stödhylsan och muttern, men såfort klämringen är i så får jag inte på skiten

tommib
Det där steget 1 i manualen, har du gjort det? Det ser väldigt mycket ut som att du ska gänga dit en annan rördel först innan du sätter dit kopplingen. Vad har du för dimension på den gängade rördelen som sitter i den blå plastbiten?

tommib tommib skrev:
Det där steget 1 i manualen, har du gjort det? Det ser väldigt mycket ut som att du ska gänga dit en annan rördel först innan du sätter dit kopplingen. Vad har du för dimension på den gängade rördelen som sitter i den blå plastbiten?
Du menar den andra rördelen som är lite mer ljusgrå? De är ljusgrå just för att det är delar man får införskaffa själv.

• Kaliper mäter en ljusgrå rördel mot en vit yta, med en gul detalj.
    Skapa konto
Om du sätter nippeln med o-ringen löst mot rördelen du ska ansluta till, går den in så långt så att o-ringen går ner i fasningen och tätar?

tommib
O OdugligMenErfaren skrev:
Du menar den andra rördelen som är lite mer ljusgrå? De är ljusgrå just för att det är delar man får införskaffa själv.
Nej, jag menar det som är markerat 1 i installationsanvisningen. Det ser ut som att det ska sitta en del mellan din halvkoppling och den du mäter på. Mätningen visar dock rätt storlek för G15 så jag vet inte.

O OdugligMenErfaren skrev:
Ge upp och ring rörmokare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.