en gång i tiden fanns det ju "riktiga" reservdelsbutiker. Man knatade dit sa vilken bil man behövde bromsledningar till, det muttrades lite morrades och tog en 25-30 minuter innan ägaren kom tillbaks igen med nya ledningar som han knåpat ihop nånstans inne i butiken bakom disken.
Gick alltid dit innan han gav upp och gick i pension och har inte inte hittat en lika bra butik efter det. Har ju iofs flyttat från hemstaden och slutat skruva på gamla bilar med så jag har ju inte letat heller.
 
I ikeo skrev:
en gång i tiden fanns det ju "riktiga" reservdelsbutiker. Man knatade dit sa vilken bil man behövde bromsledningar till, det muttrades lite morrades och tog en 25-30 minuter innan ägaren kom tillbaks igen med nya ledningar som han knåpat ihop nånstans inne i butiken bakom disken.
Gick alltid dit innan han gav upp och gick i pension och har inte inte hittat en lika bra butik efter det. Har ju iofs flyttat från hemstaden och slutat skruva på gamla bilar med så jag har ju inte letat heller.
Går fortfarande att göra på många märkesverstäder ;)

Så drygt som det är att göra bromsrör så förstår jag dem..:rolleyes:
 
P
I ikeo skrev:
en gång i tiden fanns det ju "riktiga" reservdelsbutiker. Man knatade dit sa vilken bil man behövde bromsledningar till, det muttrades lite morrades och tog en 25-30 minuter innan ägaren kom tillbaks igen med nya ledningar som han knåpat ihop nånstans inne i butiken bakom disken.
Gick alltid dit innan han gav upp och gick i pension och har inte inte hittat en lika bra butik efter det. Har ju iofs flyttat från hemstaden och slutat skruva på gamla bilar med så jag har ju inte letat heller.
Går jättebra med kopparrör på rulle.
Sedan tar man skarvhylsan, trycker in röreni var ände, drar åt muttrarna.
I andra änden trär man på nippeln, använde ett Bromsrör verktyg och trycker ut ö
röret så det blir en breddning.
trär över nippeln och sedan drar åt i oket.
Har man då haft bromspedalen nere under tiden man hållit på så är det väldigt lite luftning att göra..
 
Maskintok skrev:
Går jättebra med kopparrör på rulle.
Sedan tar man skarvhylsan, trycker in röreni var ände, drar åt muttrarna.
I andra änden trär man på nippeln, använde ett Bromsrör verktyg och trycker ut ö
röret så det blir en breddning.
trär över nippeln och sedan drar åt i oket.
Har man då haft bromspedalen nere under tiden man hållit på så är det väldigt lite luftning att göra..
Gäller att veta vad man har för kona bara.. finns ju några att välja på :rofl:
 
P
Violina Violina skrev:
Gäller att veta vad man har för kona bara.. finns ju några att välja på :rofl:
Jo det är ju sant..
Går ju ta nippeln med sig eller kolla på nätet.. :thinking:
 
Maskintok skrev:
Jo det är ju sant..
Går ju ta nippeln med sig eller kolla på nätet.. :thinking:
Är ju röret man konar..

Edit: Nippeln är bara en del man behöver ta hänsyn till, viktigast är ju ändå att röret får samma kona som oket
 
P
Violina Violina skrev:
Är ju röret man konar..
Jaha det var den änden du menade.
Trodde det var konnippeln till oket.

Den konan till röret finns det universal verktyg till idag(y)
 
Maskintok skrev:
Jaha det var den änden du menade.
Trodde det var konnippeln till oket.

Den konan till röret finns det universal verktyg till idag(y)
Konnippel?

Menar du bromsrörsnippel?

För det väljer man ju utifrån material på röret, storlek på röret, samt gänga (storlek och längd) på oket..
 
P
Violina Violina skrev:
Konnippel?

Menar du bromsrörsnippel?

För det väljer man ju utifrån material på röret, storlek på röret, samt gänga (storlek och längd) på oket..
Violina Violina skrev:
Konnippel?

Menar du bromsrörsnippel?

För det väljer man ju utifrån material på röret, storlek på röret, samt gänga (storlek och längd) på oket..
vi pratar om varandra.
instämmer i detta.
Jag menade att det finns bromsrörsverktyg där satser ingår och konan är universal.
Man kan byta mellan fler huvuden.

Bromsrör nippeln måste passa oket precis som du skrivet.
röret är ingen större djungel idag, flesta har en standard diameter.

Även bromsrörsnipplar finns ju att köpa lösa över disk, bara visa upp vilken man ska ha.
Eller kolla på nätet.
De flesta sidorna med bildelar har ju bra bilder på nipplarna..

Jag har hemma på lager åt de flesta bilar..
 
Maskintok skrev:
vi pratar om varandra.
instämmer i detta.
Jag menade att det finns bromsrörsverktyg där satser ingår och konan är universal.
Man kan byta mellan fler huvuden.

Bromsrör nippeln måste passa oket precis som du skrivet.
röret är ingen större djungel idag, flesta har en standard diameter.

Även bromsrörsnipplar finns ju att köpa lösa över disk, bara visa upp vilken man ska ha.
Eller kolla på nätet.
De flesta sidorna med bildelar har ju bra bilder på nipplarna..

Jag har hemma på lager åt de flesta bilar..
Okej, så vilken kona ska jag ha till bromsrören på mina bilar då?
Eftersom den är universal?

(Ungefär NU vore ett bra tillfälle att erkänna att du har fel)
 
P
Har ni funderat på pussel? bara ett förslag...
 
  • Haha
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
P
Skarvnippel för kopparbromsrör enligt artikelnummer 66-445 i förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och Bromsrör 66-485.
bromsrörsnipplar 66-403
 
Handyman 1 skrev:
Har ni funderat på pussel? bara ett förslag...
Det har jag inte tålamod till :rofl:

(Och med heltidsstudier och heltidsjobb, barn och hus, vem f*n har tid med pussel ;))
 
P
Violina Violina skrev:
Okej, så vilken kona ska jag ha till bromsrören på mina bilar då?
Eftersom den är universal?

(Ungefär NU vore ett bra tillfälle att erkänna att du har fel)
En uppsättning av 110 bromsrörsnipplar sorterade i en blå förvaringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken behöver du?
Dessa är lämpliga lådor.
 
Maskintok skrev:
[bild]

Och Bromsrör 66-485.
bromsrörsnipplar 66-403
Den där passar garanterat inte i varken mina huvudbromscylindrar, ABS pumpar, bromsvågar och inte i de okej jag har rör på heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.