7 216 läst ·
59 svar
7k läst
59 svar
Tång för mutter med runt huvud
en gång i tiden fanns det ju "riktiga" reservdelsbutiker. Man knatade dit sa vilken bil man behövde bromsledningar till, det muttrades lite morrades och tog en 25-30 minuter innan ägaren kom tillbaks igen med nya ledningar som han knåpat ihop nånstans inne i butiken bakom disken.
Gick alltid dit innan han gav upp och gick i pension och har inte inte hittat en lika bra butik efter det. Har ju iofs flyttat från hemstaden och slutat skruva på gamla bilar med så jag har ju inte letat heller.
Gick alltid dit innan han gav upp och gick i pension och har inte inte hittat en lika bra butik efter det. Har ju iofs flyttat från hemstaden och slutat skruva på gamla bilar med så jag har ju inte letat heller.
Går fortfarande att göra på många märkesverstäderI ikeo skrev:en gång i tiden fanns det ju "riktiga" reservdelsbutiker. Man knatade dit sa vilken bil man behövde bromsledningar till, det muttrades lite morrades och tog en 25-30 minuter innan ägaren kom tillbaks igen med nya ledningar som han knåpat ihop nånstans inne i butiken bakom disken.
Gick alltid dit innan han gav upp och gick i pension och har inte inte hittat en lika bra butik efter det. Har ju iofs flyttat från hemstaden och slutat skruva på gamla bilar med så jag har ju inte letat heller.
Så drygt som det är att göra bromsrör så förstår jag dem..
Går jättebra med kopparrör på rulle.I ikeo skrev:en gång i tiden fanns det ju "riktiga" reservdelsbutiker. Man knatade dit sa vilken bil man behövde bromsledningar till, det muttrades lite morrades och tog en 25-30 minuter innan ägaren kom tillbaks igen med nya ledningar som han knåpat ihop nånstans inne i butiken bakom disken.
Gick alltid dit innan han gav upp och gick i pension och har inte inte hittat en lika bra butik efter det. Har ju iofs flyttat från hemstaden och slutat skruva på gamla bilar med så jag har ju inte letat heller.
Sedan tar man skarvhylsan, trycker in röreni var ände, drar åt muttrarna.
I andra änden trär man på nippeln, använde ett Bromsrör verktyg och trycker ut ö
röret så det blir en breddning.
trär över nippeln och sedan drar åt i oket.
Har man då haft bromspedalen nere under tiden man hållit på så är det väldigt lite luftning att göra..
Gäller att veta vad man har för kona bara.. finns ju några att välja påMaskintok skrev:Går jättebra med kopparrör på rulle.
Sedan tar man skarvhylsan, trycker in röreni var ände, drar åt muttrarna.
I andra änden trär man på nippeln, använde ett Bromsrör verktyg och trycker ut ö
röret så det blir en breddning.
trär över nippeln och sedan drar åt i oket.
Har man då haft bromspedalen nere under tiden man hållit på så är det väldigt lite luftning att göra..
Violina skrev:
vi pratar om varandra.Violina skrev:
instämmer i detta.
Jag menade att det finns bromsrörsverktyg där satser ingår och konan är universal.
Man kan byta mellan fler huvuden.
Bromsrör nippeln måste passa oket precis som du skrivet.
röret är ingen större djungel idag, flesta har en standard diameter.
Även bromsrörsnipplar finns ju att köpa lösa över disk, bara visa upp vilken man ska ha.
Eller kolla på nätet.
De flesta sidorna med bildelar har ju bra bilder på nipplarna..
Jag har hemma på lager åt de flesta bilar..
Okej, så vilken kona ska jag ha till bromsrören på mina bilar då?Maskintok skrev:vi pratar om varandra.
instämmer i detta.
Jag menade att det finns bromsrörsverktyg där satser ingår och konan är universal.
Man kan byta mellan fler huvuden.
Bromsrör nippeln måste passa oket precis som du skrivet.
röret är ingen större djungel idag, flesta har en standard diameter.
Även bromsrörsnipplar finns ju att köpa lösa över disk, bara visa upp vilken man ska ha.
Eller kolla på nätet.
De flesta sidorna med bildelar har ju bra bilder på nipplarna..
Jag har hemma på lager åt de flesta bilar..
Eftersom den är universal?
(Ungefär NU vore ett bra tillfälle att erkänna att du har fel)

