När man köper gardinstänger brukar liknande pluggar följa med (se bild). Hittade sådana hemma, men när jag googlar verkar dessa endast passa betong- eller stenväggar?
Stämmer detta eller kan jag använda dem till en gipsvägg?

• Grå plugg och svart skruv placerade på en vit yta, vanligtvis används vid montering av gardinstänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom är inte för gips. Mollyplugg är lämpligare

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Dom är inte för gips. Mollyplugg är lämpligare
Ja, jag använder mollypluggar till tunga saker, inte till gardinstänger.
Antar att alternativet är att skaffa universalplugg om jag inte kan använda den på bilden.

BirgitS
Det kan bli rätt mycket belastning på gardinstången när man drar i gardinen och den hakar upp sig. Gardinstänger behöver alltså räknas som en tung sak.

Har aldrig använt mollypluggar till gardinstänger förut (i andra hus med gipsväggar) och kommer inte börja nu.

Använd valfri plugg för gipsvägg, bara att googla eller fråga i butik om du är osäker. Det kan vara olika längd beroende på om det är enkel- eller dubbelgips. Eller så försöker du sätta hållarna i regeln om det är lämpligt.

Bart Bart skrev:
Använd valfri plugg för gipsvägg, bara att googla eller fråga i butik om du är osäker. Det kan vara olika längd beroende på om det är enkel- eller dubbelgips. Eller så försöker du sätta hållarna i regeln om det är lämpligt.
Vet inte om det är enkel- eller dubbelgips. Men då kan jag i alla fall inte använda den på bilden, tolkar jag det som.

Nej, det är en plugg för betong.

• Gilla
Moana
  • Laddar…
Karrock
Moana Moana skrev:
Har aldrig använt mollypluggar till gardinstänger förut (i andra hus med gipsväggar) och kommer inte börja nu.
Prova med en annan plugg då, längre, mjukare och mer räfflad än två vingar.

• Gilla
Moana
  • Laddar…
Moana Moana skrev:
När man köper gardinstänger brukar liknande pluggar följa med (se bild). Hittade sådana hemma, men när jag googlar verkar dessa endast passa betong- eller stenväggar?
Stämmer detta eller kan jag använda dem till en gipsvägg?
Du lyckas inte hitta reglar lämpligt placerade för fästena?

K Kane skrev:
Du lyckas inte hitta reglar lämpligt placerade för fästena?
Vet inte var reglarna är.

Moana Moana skrev:
Vet inte om det är enkel- eller dubbelgips. Men då kan jag i alla fall inte använda den på bilden, tolkar jag det som.
Nä, de som du visade bild på är inget vidare för gipsskivor eftersom de expanderar radiellt i hålet och därmed vidgar detsamma. Gillar du inte Molly finns ju utmärkta ”allplugg”. Clas Ohlson har dessa.

Expanderplugg med skruv, ej idealisk för gipsskivor då den vidgar hålet. Alternativ: "Molly" eller "allplugg" från Clas Ohlson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Fischer DuoPower är en bra plugg för att använda i gipsvägg. Funkar jättebra även med annat material. Så har du behov på andra ställen kan du ta den med. En universalplugg helt enkelt. Jag har använt den och är väldigt nöjd.

• Gilla
Moana och 1 till
  • Laddar…
Moana Moana skrev:
Vet inte var reglarna är.
Lätta att hitta. Speciellt vid fönster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.