51 658 läst ·
94 svar
52k läst
94 svar
Taket läcker 1 dygn efter inflytt
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
@Falköga Verkligen relevant att ta upp en parantes i historien med asbesttak. Ja, de kan hålla längre än det mesta så länge taket är rätt lagt. Hur är det relevant för trådskaparen? Taket har slagits ner på under besiktning och läcker nu. Kan inte bli dolt fel, eller ett magiskt tätt asbesttak från 1960-talet heller.
Vet inte om du faktiskt undrar eller om du försöker ställa nån slags "gotcha" fråga, men svarar som att du faktiskt undrar.F Falköga skrev:
Just i detta fallet baserades det väl på besiktningsmannen utlåtande om att "taket åldersmässigt var utgånget".
Rent generellt baseras teknisk livslängd hos tak (dvs. hur länge ett tak förväntas fylla sin funktion innan det behöver bytas eller genomgå större renovering) på en kombination av materialets egenskaper, konstruktionens utförande och yttre påverkan.
I Sverige används ofta riktlinjer från AMA Hus, Byggvägledning och Svensk Byggtjänst samt Boverkets byggregler (BBR) som referens. Exempel på typiska tekniska livslängder enligt Byggvägledning och Svensk Byggtjänst:
Takpapp/bitumen: ca 20-30 år
PVC- eller TPO-duk: ca 25-35 år
Betongpannor: ca 30-40 år (men underlagspapp kortare)
Tegelpannor: ca 50-100 år (men underlagspapp kortare)
Plåt: ca 30-50 år (beroende på beläggning)
Naturskiffer: 80-100+ år
Sen kan tak förstås hålla mycket längre än deras tekniska livslängd, men det är för den sakens skull inget man kan räkna med i sin kalkyl för kommande bostadskostnader.
Såg en artikel från centrum för byggnadsvård i Gysinge där de påpekade att traditionella materials livslängd är mycket längre (flera decennier! längre) än byggbranschens normer. Så har ett par tegelpannor pajat så behöver inte hela taket bytas. Vi lade istället solcellspaneler på vårt gamla tegeltak som ansågs vara i behov att bytas för 12 år sedan. Inga problem alls med läckage.F Falköga skrev:
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
1 299 kr inkl moms
1 545 kr
Läs mer
Självklart ska man inte byta tak bara för att den tekniska livslängden har uppnåtts utan för att det faktiskt börjar bli slitet och/eller läcka. Men man ska heller inte bli förvånad om det börjar läcka efter att den tekniska livslängden är uppnådd.L LarsDaniel skrev:Såg en artikel från centrum för byggnadsvård i Gysinge där de påpekade att traditionella materials livslängd är mycket längre (flera decennier! längre) än byggbranschens normer. Så har ett par tegelpannor pajat så behöver inte hela taket bytas. Vi lade istället solcellspaneler på vårt gamla tegeltak som ansågs vara i behov att bytas för 12 år sedan. Inga problem alls med läckage.
Inte om den tekniska livslängden är uppnådd enligt besiktningenV ViolaVictoria skrev:Hej!
Jag och min sambo köpte hus och anlitade en besiktningsman för att göra en besiktning av huset. Enl denna besiktningsman så var taket åldersmässigt "utgånget" men det såg helt och bra ut. Han kollade både på vind och från tak. Vi skulle "bara" hålla koll på att spikar inte kröp upp och isf skulle vi byta ut dessa mot skruv.
Efter ett och ett halvt dygn så hör vi hur det droppar och upptäcker att det rinner in vatten genom kökstaket från vinden. Sambon tar sig upp till vinden och hittar inte mindre än sex läckage, ett större och några mindre.
Vi har varit i kontakt med mäklare, besiktningsman och säljare. Ingen har något ansvar. Otur säger besiktningsmannen, det var min bedömning då (max två veckor innan), mäklaren rycker på axlarna och säljaren anser att vi har besiktat huset och fått OK, därmed har han inget ansvar.
Försäkringsbolaget skickade ut en firma samma dag som läckan upptäcktes, enl denna så har taket läkt innan.
Kan man anse att detta är ett dolt fel?
Vad anser ni?
Om besiktningsmannen inte anmärkte menV ViolaVictoria skrev:
Så har rimligen minst en av dem fel.V ViolaVictoria skrev:
- Om det syntes att det läckt innan såg det inte fint ut. Besiktningen hade fel och kan vara ersättningsskyldig.
- Fast om de tidigare läckorna hade åtgärdats kan det ändå ha sett fint ut. De tidigare läckorna var då inte relevanta. Försäkringsbolaget hade fel och kan vara ersättningsskyldigt.
- Eftersom ni visste att takets tekniska livslängd var uppnådd kan ni ändå vara ersättningsskyldiga.
EXAKT detta har jag varit med om. Inget att påpeka på vinden från besiktningen och en gammal läcka som va torr/gammal. Jag mätte själv när jag själv besiktigade vinden på visningen. Pannorna va 38 år gamla med plywood som undertak. Såg jäkligt fräscht ut om än lite småslitna pannor, nötta från väder och vind.
1 vecka efter vi flyttat in och första rejäla regnskuren så läckte det in. Tätade och grejade och sen kom nästa läcka på ett annat ställe! Bara till och byta taket, bytte även undertaket till råspont och papp inkl nya pannor. Inget att hämta från säljaren eller försäkringsbolaget.
Huslivet 😉😁
1 vecka efter vi flyttat in och första rejäla regnskuren så läckte det in. Tätade och grejade och sen kom nästa läcka på ett annat ställe! Bara till och byta taket, bytte även undertaket till råspont och papp inkl nya pannor. Inget att hämta från säljaren eller försäkringsbolaget.
Huslivet 😉😁
Bara för att balansera lite så har vi samma typ av tak. Besiktningsgubben sa samma. Inga läckor hos oss, men jag vet att det är dags. Har fått laga en läcka i skorstenshuv där tätningsmassan släppt i en skarv.G Ganescha skrev:EXAKT detta har jag varit med om. Inget att påpeka på vinden från besiktningen och en gammal läcka som va torr/gammal. Jag mätte själv när jag själv besiktigade vinden på visningen. Pannorna va 38 år gamla med plywood som undertak. Såg jäkligt fräscht ut om än lite småslitna pannor, nötta från väder och vind.
Huslivet 😉😁
Men börjat väl bli dags att planera takbyte.
Jag skulle vilja nyansera diskussionen lite. Bara för att något åldersmässigt är utgånget behöver det inte betyda att det är dåligt. Det kan betyda det, men om man samtidigt får beskedet att allting ser bra ut och att inga problem kan ses, så motverkar det ju snarare känslan av bråkska.
Sen är det som alltid med hus, det kommer att kosta, det kommer att hända oväntade grejor, och även om det i sig inte är en överraskning att taket behöver lite kärlek, kanske omfattningen av problemet känns riktigt ruttet. Men det är inget dolt fel, det låter däremot som en dålig besiktning.
Sen är det som alltid med hus, det kommer att kosta, det kommer att hända oväntade grejor, och även om det i sig inte är en överraskning att taket behöver lite kärlek, kanske omfattningen av problemet känns riktigt ruttet. Men det är inget dolt fel, det låter däremot som en dålig besiktning.