Du fick ju svar att det inte var några problem. Var det ett svar du inte ville ha? Ang dom delarna du tycker borde bytas. Ta upp det med dom att du vill byta ut dom.
Dom gör ju vad som avtalats i te hur du eller nån annan tycker det borde vara.

• Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Du fick ju svar att det inte var några problem. Var det ett svar du inte ville ha? Ang dom delarna du tycker borde bytas. Ta upp det med dom att du vill byta ut dom.
Jag är beställare. Jag betalar – därför bryr jag mig.
När jag ser att taket lämnas oskyddat mot regn, är det mitt ansvar att oroa mig.
Entreprenören ska inte säga att det “inte är ett problem” utan att kunna visa varför.
Jag har beställt ett tak som ska hålla – inte bara ett jobb som går snabbt.

• Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
Helt rätt. Bra!
Bishoftu Bishoftu skrev:
När jag ser att taket lämnas oskyddat mot regn, är det mitt ansvar att oroa mig.
Helt rätt. Bra!
Bishoftu Bishoftu skrev:
Entreprenören ska inte säga att det “inte är ett problem” utan att kunna visa varför.
Här blir det problem. För hur skall han kunna visa det. Möjligen genom att säga det vi redan sagt. Men, vad hjäper det, när du ändå vet bäst.
Bishoftu Bishoftu skrev:
Enligt vad du beskriver, kommer du också att få det.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
Ja du är beställare men har nog en rätt lång väg att vandra. Börja med att sluta fråga den lätt hallucinerade ChatGPT så kanske du får de korrekta svaren här på forumet.

• Gilla
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
Ett sätt att få bra svar är att berätta vad du faktiskt har beställt.
Edit: omformulering

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
Vis dinna kunskaper genom att svara sakligt
Om du utför ett takbyte får vi hoppas att du har eller skaffar dej de kunskaper du behöver utan att fråga chatt GPT innan du går upp på taket och påbörjar det praktiska arbetet..

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
ja.
Känner inte att ditt svar var relevant till vad jag skrev.
Du har fått samma svar här så då måste det vara några omständigheter som gör att du inte tror på det. Har ni valt ett papp som inte tål att lämnas öppet?
Du måste ta dina frågor med dom som byter taket.
känner ska fr dl försöker blåsa dig med nå fuskbygge så avsluta jobbet.
Det är ju ditt hus, ditt tak och du som bestämmer.
förmedla det du vill till dom som gör jobbet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tak får stå öppet med läkt och papp. Det är är till och med specificerat av tillverkaren hur länge olika typer av papp får va exponerad då det är olika..

Exempel:
Typ Icopal Exponeringsti UV-ljus
Elastoflex YEP 2500 4 mån
Flexisteel, YEP 1800 12 månader

Traden Traden skrev:
Ja du är beställare men har nog en rätt lång väg att vandra. Börja med att sluta fråga den lätt hallucinerade ChatG
Tack för omtanken, men jag föredrar att vandra långt om det innebär att jag tar ansvar för ett tak som ska hålla i 30 år – snarare än att rusa fram och blunda för risker.

ChatGPT eller inte – min oro gäller fukt, trä, byggpraxis och långsiktig hållbarhet, och den är fullt rimlig oavsett vem som bekräftar den.
Forumet är till för diskussion, inte för att avfärda andras frågor med personliga pikar.

Vill du bidra med något konkret – gärna. Annars får du gärna låta andra svara.
PT så kanske du får de korrekta svaren här på for

• Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
I ivarssonivar skrev:
Tak får stå öppet med läkt och papp. Det är är till och med specificerat av tillverkaren hur länge olika typer av papp får va exponerad då det är olika..

Exempel:
Typ Icopal Exponeringsti UV-ljus
Elastoflex YEP 2500 4 mån
Flexisteel, YEP 1800 12 månader

Tack, men det du nämner gäller UV-exponering på pappen – inte hur den klarar regn, genomspikning eller träkonstruktioner som ligger oskyddade i blöt i flera dagar.

Att pappen klarar solljus i X månader betyder inte att det är riskfritt att lämna trä och spikad papp öppet för slagregn och fukt under byggtiden. Fukt kryper, samlas och stannar – särskilt runt spik, skarvar och genomföringar.

Så ja, pappen tål UV – men det gör inte träet under, och det är det jag pratar om

• Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
ja.
Känner inte att ditt svar var relevant till vad jag skrev.
Du har fått samma svar här så då måste det vara några omständigheter som gör att du inte tror på det. Har ni valt ett papp som inte tål att lämnas öppet?
Du måste ta dina frågor med dom som byter taket.
känner ska fr dl försöker blåsa dig med nå fuskbygge så avsluta jobbet.
Det är ju ditt hus, ditt tak och du som bestämmer.
förmedla det du vill till dom som gör jobbet.
Jo, jag har pratat med dem – flera gånger. Jag har också sagt att jag inte köper svaret “det är inget problem” när jag ser blöt läkt och trädelar som lämnats oskyddade i regn.

Och nej, det är inte jag som ska ha koll på vilken papp de valt och hur den ska hanteras – det är deras jobb. Jag har inte beställt en rulle papp, jag har beställt ett tak. Ett tak som ska hålla.

Att skydda trä mot fukt under byggtid är inte en extratjänst. Det är grundläggande byggpraxis. Om de tycker att jag är jobbig för att jag inte accepterar “det löser sig nog” som förklaring – då är det inte mig det är fel på.

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
Tack, men det du nämner gäller UV-exponering på pappen – inte hur den klarar regn, genomspikning eller träkonstruktioner som ligger oskyddade i blöt i flera dagar.

Att pappen klarar solljus i X månader betyder inte att det är riskfritt att lämna trä och spikad papp öppet för slagregn och fukt under byggtiden. Fukt kryper, samlas och stannar – särskilt runt spik, skarvar och genomföringar.

Så ja, pappen tål UV – men det gör inte träet under, och det är det jag pratar om
Kanske du skulle utfört detta takbyte själv istället, eftersom du ifrågasätter kompetensen hos hantverkarna. För de är väl så, att de löser det problem din högskoleutbildning inte klarar av

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Tror du kan stänga denna tråden, du vill ju verkligen inte förstå.

• Gilla
MasMats och 4 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Verkar som flera här talar i egen sak snarare än sakligt om fukt, ansvar och byggpraxis.
Jag är beställare – inte testpilot för någon annans bekväma rutin. Jag vill ha ett tak som håller, inte ursäkter.

Hallucination? Lugn nu, jag har inte satt på mig foliehatten riktigt än. Jag ställde bara frågor om fukt och byggansvar – inte försökt omvända folk till någon konspirationsteori om papp och läkt.

Men visst, det märks att vissa här talar i egen sak. Det är helt okej – bara man inte tappar fattningen för att någon beställare råkar ställa en seriös fråga.

Vi bygger tak, inte livsåskådningar. Låt oss hålla det där.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.