9 147 läst ·
94 svar
9k läst
94 svar
takbyte – erfarenheter och praxis i Sverige
När vi rev bort det gamla spåntaket märkte vi att det var väldigt mörkt under – kanske till och med tecken på mögel. Huset är byggt 1987, och vid nocken hade tegelpannorna flyttat på sig, vilket gjort att fukt kunde tränga in. Dessutom använde man inte takpapp på samma sätt då som man gör idag. Jag ser detta som en bra investering, särskilt med tanke på ROT-avdraget och möjligheten till långsiktig trygghet.F fribygg skrev:Om man är oroligt lagd kan man ju bygga i plåt, det finns lösningar helt utan trä.
Själv föredrar jag att snickra med hemsågat virke från egen skog och följer gärna den gamla goda praxisen att ha taket tätt före 1/7 och väggarna vädertätade innan vintern vilket i mina trakter brukar innebära 1:e advent.
Takbyte (liksom fönstermålning) tycker jag man ska försöka planera in i april/maj eller senast i juni så att eventuellt regnperiod kan förväntas vara kort och torka bort fort.
Är du från USA? Här i Sverige brukar vi bygga småhus med minst hundra års förväntad livslängd. Jag är just hemkommen från eget takunderhåll på fritidshuset (vilket torde vara uppfört på sent 17 eller 1800 talet, det galvade plåttaket jag reparerade skulle jag tro är äldre än mig) under takplåten fanns ramsågade brädor delvis återanvända vilket får mig att tro att det renoverats för med än 100 år sen och nu förväntar jag mig att taket ska hålla åtminstånde min tid ut.
Bygger jag nytt privat nån mer gång tänker jag att det ska hålla åt mina eventuella barnbarn med normalt underhåll och för att uppnå detta tänker jag att det är klokt att välja traditionella mtrl och metoder (trots att nymodigheterna eternit och korrugerad plåt har räddat tiotusentals byggnader i vårat land)
Det jag inte riktigt förstår är varför det anses acceptabelt att lämna taket oskyddat när det regnar. I mitt fall har det regnat i åtminstone åtta till nio dagar medan takpappen legat helt oskyddad. Vad skulle det egentligen kosta att lägga ut en presenning för att skydda den exponerade ytan? Jag förstår att det finns praxis i branschen, men är det baserat på vetenskaplig forskning – att fukten hinner torka upp och att risken för skador därmed är mycket låg?
Jag vet inte säkert, men tycker att det är en viktig fråga att diskutera. Nu är det som det är, men jag kommer att låta en besiktningsman gå igenom taket innan garantitiden löper ut, för att försäkra mig om att allt är som det ska.
Om vi bortser från kostnaden för själva presseningen, inköp eller hyra samt transport skulle jag tro att du kan täcka ditt tak själv utan nån kostnad, ska man däremot skicka dit ett par gubbar en halvdag för att göra jobbet estimerar jag kostnaden generellt till 10 000kr plus hyra av press samt kanske lika mycket för avtäckning och retur av hyrd pressening.Bishoftu skrev:
När pannorna är lagda låter man ju dem ligga helt oskyddade så de utsätts för både snö, regn och vind i 30-50 år... Är du ok med det, eller tänker du att de också ska skyddas?Bishoftu skrev:
När vi rev bort det gamla spåntaket märkte vi att det var väldigt mörkt under – kanske till och med tecken på mögel. Huset är byggt 1987, och vid nocken hade tegelpannorna flyttat på sig, vilket gjort att fukt kunde tränga in. Dessutom använde man inte takpapp på samma sätt då som man gör idag. Jag ser detta som en bra investering, särskilt med tanke på ROT-avdraget och möjligheten till långsiktig trygghet.
Det jag inte riktigt förstår är varför det anses acceptabelt att lämna taket oskyddat när det regnar. I mitt fall har det regnat i åtminstone åtta till nio dagar medan takpappen legat helt oskyddad. Vad skulle det egentligen kosta att lägga ut en presenning för att skydda den exponerade ytan? Jag förstår att det finns praxis i branschen, men är det baserat på vetenskaplig forskning – att fukten hinner torka upp och att risken för skador därmed är mycket låg?
Jag vet inte säkert, men tycker att det är en viktig fråga att diskutera. Nu är det som det är, men jag kommer att låta en besiktningsman gå igenom taket innan garantitiden löper ut, för att försäkra mig om att allt är som det ska.
Har du verkligen ett hus byggt 1987 som har haft ett spåntak med tegel på?Bishoftu skrev:
Tror nog det är bättre att du tar in en besiktningsman tidigare. Då vet du att jobbet är okej utfört direkt. Skulle något inte stämma är det betydligt lättare att få det åtgärdat omgående än precis innan garantin går ut.Bishoftu skrev:
När vi rev bort det gamla spåntaket märkte vi att det var väldigt mörkt under – kanske till och med tecken på mögel. Huset är byggt 1987, och vid nocken hade tegelpannorna flyttat på sig, vilket gjort att fukt kunde tränga in. Dessutom använde man inte takpapp på samma sätt då som man gör idag. Jag ser detta som en bra investering, särskilt med tanke på ROT-avdraget och möjligheten till långsiktig trygghet.
Trä som sitter öppet och ventilerat, som läkt under pannorna gör, torkar upp av sig själv och kommer inte att mögla, det är fakta och känt sen hundratals år. Har du sett en möglig träpinne som sitter regnskyddat utomhus nån gång? Nä, precis. Fuktig råspont som täcks in är en helt annan sak, då finns det en stor risk för problem.Bishoftu skrev:
Håller själv på med takbyte, och såg till att få dit nya pappen när det var fint, och läkten är på så det kan regna så mycket det vill innan pannorna kommer på nästa vecka.
Ska besiktningsmannen plocka av pannorna hade du tänkt och kontrollera läkten, eller vad hade du tänkt?
För att bidra med lite ”empiri” så är det helt normalt att tak på villor står utan takpannor en begränsad tid vid takbyte, med papp och läkt på plats. Man ser det ofta. Varför det inte är ett problem för takets skull framgår ovan.
Jag håller med om mycket av det du skriver – läkt som sitter öppet och luftigt torkar oftast upp utan problem, och jag förstår att ett lätt regn inte automatiskt innebär någon skada.Pajje113 skrev:
Trä som sitter öppet och ventilerat, som läkt under pannorna gör, torkar upp av sig själv och kommer inte att mögla, det är fakta och känt sen hundratals år. Har du sett en möglig träpinne som sitter regnskyddat utomhus nån gång? Nä, precis. Fuktig råspont som täcks in är en helt annan sak, då finns det en stor risk för problem.
Håller själv på med takbyte, och såg till att få dit nya pappen när det var fint, och läkten är på så det kan regna så mycket det vill innan pannorna kommer på nästa vecka.
Ska besiktningsmannen plocka av pannorna hade du tänkt och kontrollera läkten, eller vad hade du tänkt?
Samtidigt tycker jag att det är en skillnad mellan det som brukar fungera och det som kanske är mer rätt i längden. Jag har själv inga byggkunskaper, men försöker ställa kritiska frågor just för att undvika onödiga risker. Det handlar inte om att peka ut någon eller kräva perfektion – bara om att förstå vad som kan hända och vad man ska vara uppmärksam på.
Syftet med mitt inlägg är egentligen inte att klaga, utan att öppna upp för en diskussion om hur man ser på praxis. Det verkar ibland som att "det har alltid funkat så här" väger tyngre än funderingar kring hållbarhet och försiktighet, och där tycker jag det är värt att stanna upp och prata lite mer. Jag uppskattar verkligen att du delar med dig av din erfarenhet – det är precis sådant jag lär mig av.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Allt handlar om pengar..
Är du beredd att betala extrakostnader och tid.. så har jag svårt att se att inte byggaren löser det.. går ju tillomed att få ett tillfälligt ställningstak över huset.. Men då pratar vi rätt mycket mer kostnader
Är du beredd att betala extrakostnader och tid.. så har jag svårt att se att inte byggaren löser det.. går ju tillomed att få ett tillfälligt ställningstak över huset.. Men då pratar vi rätt mycket mer kostnader
Det är ju så att systemen man bygger med, luftspalter, råspont, underlagspapp/duk och sen pannor/ytpapp/plåt är just ett system som är framtaget för att fungera med varierande väder, regn, storm osv. Det KAN ju faktiskt börja regna när man just lagt pappen och hålla på i 3 veckor, då måste pappen tåla detta. Just därför har system tagits fram som TÅL detta. Inte bara lite skvätt-regn några minuter utan även hällregn i flera dagar. Den fukt som lyckas ta sig in torkar upp igen sen tack vare luftspalter och ventilering.Bishoftu skrev:
Jag håller med om mycket av det du skriver – läkt som sitter öppet och luftigt torkar oftast upp utan problem, och jag förstår att ett lätt regn inte automatiskt innebär någon skada.
Samtidigt tycker jag att det är en skillnad mellan det som brukar fungera och det som kanske är mer rätt i längden. Jag har själv inga byggkunskaper, men försöker ställa kritiska frågor just för att undvika onödiga risker. Det handlar inte om att peka ut någon eller kräva perfektion – bara om att förstå vad som kan hända och vad man ska vara uppmärksam på.
Syftet med mitt inlägg är egentligen inte att klaga, utan att öppna upp för en diskussion om hur man ser på praxis. Det verkar ibland som att "det har alltid funkat så här" väger tyngre än funderingar kring hållbarhet och försiktighet, och där tycker jag det är värt att stanna upp och prata lite mer. Jag uppskattar verkligen att du delar med dig av din erfarenhet – det är precis sådant jag lär mig av.
Tänker man bara efter inser man ju snabbt att jobb som "takläggare" inte kan bära sig om man bara kan arbeta i torrt och fint väder. Det kanske funkar om man jobbar i Sahara men fan inte om man jobbar i Sverige