9 147 läst ·
94 svar
9k läst
94 svar
takbyte – erfarenheter och praxis i Sverige
Även med takpannorna på plats så kommer det komma in vatten om det är slagregnBishoftu skrev:
Tack, men det du nämner gäller UV-exponering på pappen – inte hur den klarar regn, genomspikning eller träkonstruktioner som ligger oskyddade i blöt i flera dagar.
Att pappen klarar solljus i X månader betyder inte att det är riskfritt att lämna trä och spikad papp öppet för slagregn och fukt under byggtiden. Fukt kryper, samlas och stannar – särskilt runt spik, skarvar och genomföringar.
Så ja, pappen tål UV – men det gör inte träet under, och det är det jag pratar om
Javisst, vatten kan ta sig in nästan var som helst om vädret är extremt nog – det är inte det jag pratar om.Amazonic skrev:
Skillnaden är att när taket är färdigt och byggt enligt norm, ska det tåla regn. Men när taket lämnas halvfärdigt, med spikad papp och oskyddade trädelar i flera dygn – då bjuder man in fukten, inte motar bort den.
Så nej, jag räknar inte med ett vattentätt fort – jag räknar med att det byggs med omsorg nog att undvika onödig skada redan från början.
Normalt räknar man med att pappen klarar regn i 20-30 år... Men inte solljus, där blir det bara några månader! Vad är det du vill att de ska göra? Bygga ett tält för att skydda hela huset från regn tills pannorna är på plats?
Du får nog börja med att läsa på om saker om du inte vet... Eller fråga någon. Förslagsvis dina hantverkare, men även det blir rätt meningslöst om du inte lyssnar på svaret för att du anser att du vet bättre (fast du själv hävdar att du inte vet eftersom du är beställare)...
Du får nog börja med att läsa på om saker om du inte vet... Eller fråga någon. Förslagsvis dina hantverkare, men även det blir rätt meningslöst om du inte lyssnar på svaret för att du anser att du vet bättre (fast du själv hävdar att du inte vet eftersom du är beställare)...
Det är pappen som är tät, inte pannorna... Det är en vanlig missuppfattning! Pannorna skyddar bara pappen från solen...Bishoftu skrev:
Javisst, vatten kan ta sig in nästan var som helst om vädret är extremt nog – det är inte det jag pratar om.
Skillnaden är att när taket är färdigt och byggt enligt norm, ska det tåla regn. Men när taket lämnas halvfärdigt, med spikad papp och oskyddade trädelar i flera dygn – då bjuder man in fukten, inte motar bort den.
Så nej, jag räknar inte med ett vattentätt fort – jag räknar med att det byggs med omsorg nog att undvika onödig skada redan från början.
Så pappen klarar 20–30 år regn men bara några månader sol, och ändå är det fullt normalt att spika hål i den och lämna träet öppet i ösregn? Förlåt, men logiken haltar.I Ingenjör Jesper skrev:Normalt räknar man med att pappen klarar regn i 20-30 år... Men inte solljus, där blir det bara några månader! Vad är det du vill att de ska göra? Bygga ett tält för att skydda hela huset från regn tills pannorna är på plats?
Jag har aldrig sagt att de ska bygga ett tält – men kanske skydda fuktkänsliga delar när väderprognosen lovar regn? Det handlar inte om att jag "vet bättre", utan att jag har ögon – och ett hus jag vill ska må bra längre än entreprenörens minne av jobbet.
Vad är "känsliga delar" då?Bishoftu skrev:
Så pappen klarar 20–30 år regn men bara några månader sol, och ändå är det fullt normalt att spika hål i den och lämna träet öppet i ösregn? Förlåt, men logiken haltar.
Jag har aldrig sagt att de ska bygga ett tält – men kanske skydda fuktkänsliga delar när väderprognosen lovar regn? Det handlar inte om att jag "vet bättre", utan att jag har ögon – och ett hus jag vill ska må bra längre än entreprenörens minne av jobbet.
-Inte pappen, den klarar sig 3-12 månader beroende på modell. -
-Inte läkten, den klarar månader eller år om den bara får torka upp (och ditt tak lutar väl så det inte blir stående vatten!?)
Om du känner dig missnöjd med svaren du fått av byggarna, samt att svaren här inte är tillräckliga för att du ska bli nöjd. Då kanske du borde anlita en oberoende besiktningsman? Då får du arbetet kontrollerat, taket besiktigat och någon du kan vända dig till med frågor och funderingar. Om jag inte missförstår dig helt är det i princip allt som du efterfrågar här? Det kostar en slant men som du säger ett tak är en investering som ska hålla länge och skydda huset så då kanske pengarna på besiktningsman ger mycket för digBishoftu skrev:
Så pappen klarar 20–30 år regn men bara några månader sol, och ändå är det fullt normalt att spika hål i den och lämna träet öppet i ösregn? Förlåt, men logiken haltar.
OkK Krux skrev:Om du känner dig missnöjd med svaren du fått av byggarna, samt att svaren här inte är tillräckliga för att du ska bli nöjd. Då kanske du borde anlita en oberoende besiktningsman? Då får du arbetet kontrollerat, taket besiktigat och någon du kan vända dig till med frågor och funderingar. Om jag inte missförstår dig helt är det i princip allt som du efterfrågar här? Det kostar en slant men som du säger ett tak är en investering som ska hålla länge och skydda huset så då kanske pengarna på besiktningsman ger mycket för dig
Förlåt men du är ju helt otrolig... Absolut att det finns delade meningar inom många saker vad gäller byggarbeten, det är helt rimligt då det man kan lösa många saker på många sätt som blir bra. Men här är ju "alla" utom du överens om att det är okej att låta pappat och läktat tak stå i regnet ett tag. Du frågar forumet för att få deras åsikt, för att du själv inte vet(?). Sen när du får det svar du inte vill ha börjar du med ai citat (som inte är enligt forumets regler) för att försöka få din rätt...
Tyckar du ska sluta ställa frågor på forumet och köra med chatgpt istället! Skit i besiktningsman också, det är ju bara en kostnad, skicka bilder på taket till chatgpt istället så blir det nog kalas ska du se!
Tyckar du ska sluta ställa frågor på forumet och köra med chatgpt istället! Skit i besiktningsman också, det är ju bara en kostnad, skicka bilder på taket till chatgpt istället så blir det nog kalas ska du se!
Varför är du dryg i dina kommentarer mot andra på Bygga hus, var det mot din hantverkare istället.Bishoftu skrev:
Den enda haltande är du.Bishoftu skrev:
Att regn och sol påverkar pappen olika mycket är fullt naturligt, eftersom pappen är kolvätebaserad.
Det är fullt normalt att spika fast läkten före pannorna är på plats.😀
Det är även fullt normalt att läkten blir blöt när det regnar.
Som sagt, det enda som haltar är ditt ologiska resonemang.
Det behövs inte. Om inte förr så torkar allt när pannorna är på plats.Bishoftu skrev:
Jo.Bishoftu skrev:
Här ser du ett problem som inte finns för dina ögon med dig sjämta aprillo. Eller rättare sagt förstår du dig inte på hur hus underhålls.Bishoftu skrev:
Vad förväntade du dig att takläggarna skulle gjort när det vankades regn?
För att utesluta alla möjligheter till missförstånd vore det bra med några bilder på taket. Vill det sig illa kanske vi allihopa missförstått situationen och din, som vi nu vet obefogade oro, trots allt är motiverad. Men jag tvivlar starkt på det vilket borde glädja dig mycket. För då kan du stället öppna en öl och sätta dig i hammocken och njuta av ditt nya taks framväxt.
Redigerat: