T
ACME skrev:
Det byggs för mycket hus i Sverige. Vi behöver fler hyresrätter åt alla som inte är redo att vara husägare. Gärna av ren betong. Mögel- och asbestfria.
Stackars hyresvärdar som ska ta hand om dom: "Jag kolla med chatgpt och den sa att fönstren borde vara gröna för att matcha dom rosa väggarna. Så det måste ni fixa"

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Varför är du dryg i dina kommentarer mot andra på Bygga hus, var det mot din hantverkare istället.
Tack för alla svar, även de som gått lite väl hårt åt. Jag märker att det sticker i ögonen hos vissa när någon inte bara följer strömmen och nöjer sig med "det är så man gör".

Jag har valt att ifrågasätta just för att jag vill förstå – inte för att provocera. Och om det är "drygt" att vilja ha fakta, referenser och ansvarstagande snarare än tomma försäkringar, då får jag gärna vara dryg.

För mig räcker det inte med att någon säger "oroa dig inte" – inte när det handlar om ett tak som ska hålla i 30 år.
Jag bygger inte på känsla. Jag bygger på förtroende, kvalitet och dokumenterad praxis.

Därmed lämnar jag tråden. Den som vill övertyga mig får gärna komma med belägg – inte bara åsikter.
Tack ändå.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
Verkar som flera här talar i egen sak snarare än sakligt om fukt, ansvar och byggpraxis.
Jag är beställare – inte testpilot för någon annans bekväma rutin. Jag vill ha ett tak som håller, inte ursäkter.
Har du avtalat om detta?
Beställer och betalar du för ett väderskydd över huset/ taket under takbytet minskar eller försvinner risken att läkten får nån regndroppe på sig och du kan sova lugnare.

Praxis i Sverige är att man inte låter råspont få nått regn på sig utan täcker taket skyndsamt, sen kan underlagspappen eller duken med läkt på stå utan yttertak i upp till ett år beroende på val av mtrl. Jag skulle säga att det normala är att takpannor läggs innom en månad om det är möjligt.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du avtalat om detta?
Beställer och betalar du för ett väderskydd över huset/ taket under takbytet minskar eller försvinner risken att läkten får nån regndroppe på sig och du kan sova lugnare.

Praxis i Sverige är att man inte låter råspont få nått regn på sig utan täcker taket skyndsamt, sen kan underlagspappen eller duken med läkt på stå utan yttertak i upp till ett år beroende på val av mtrl. Jag skulle säga att det normala är att takpannor läggs innom en månad om det är möjligt.
Tack för en saklig kommentar

• Haha
Intet
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
Tack för en saklig kommentar
Du har ju fått sakliga kommentarer hela tiden. Så vad skiljer sig denna sakliga kommentar ifrån alla andra sakliga kommentarer?

• Gilla
  • Haha
LennartMimmi och 3 till
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
Tack för alla svar, även de som gått lite väl hårt åt. Jag märker att det sticker i ögonen hos vissa när någon inte bara följer strömmen och nöjer sig med "det är så man gör".
Det sticker inte alls i ögonen. Du har helt enkelt fel. Vilket du inte kan acceptera.
Bishoftu Bishoftu skrev:
Jag har valt att ifrågasätta just för att jag vill förstå – inte för att provocera. Och om det är "drygt" att vilja ha fakta, referenser och ansvarstagande snarare än tomma försäkringar, då får jag gärna vara dryg.
Du har fått allt du bett om och mer därtill.
Bishoftu Bishoftu skrev:
För mig räcker det inte med att någon säger "oroa dig inte" – inte när det handlar om ett tak som ska hålla i 30 år.
Du har som sagt redan fått allt du bett om och ändå klagar du.
Taket kommer säkert att hålla mer än trettio år om de gör som du påstår. Att läkten fått några regnstänk kommer inte att påverka hållbarheten över huvud taget.
Bishoftu Bishoftu skrev:
Jag bygger inte på känsla. Jag bygger på förtroende, kvalitet och dokumenterad praxis.
Jo. 100% känslor. Inget annat.
Bishoftu Bishoftu skrev:
Därmed lämnar jag tråden. Den som vill övertyga mig får gärna komma med belägg – inte bara åsikter.
Tack ändå.
Gör du det!
Men, hur skall du då kunna se belägg som kan övertyga DIG då?😀

En tecknad man gör en dramatisk utgång genom en dörr märkt "Dramatic Exit" medan en äldre person går igenom en dörr märkt "Exit".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
breakman och 7 till
  • Laddar…
J
Jag tycker det verkar dumt att byta tak eller bygga ett hus om det är 100-årsregn på g, eller nästan till och med under vissa årstider. Men byggarna måste väl jobba året runt.

Sannolikt torkar väl taken upp efter ett tag, speciellt om det är ett hus med vind där insidan av taket är "fri".

Är det ett hus med isolering på hela taket och inredd vind, skulle jag vara mera orolig, speciellt om det är vind OCH slagregn.

Jag sommarjobbade en sommar på bygge när jag gick i skolan. Jag minns att typ var 10e lägenhet fick flytspackel, som jag har för mig sen var i media för att folk mådde dåligt av det. Varför var 10e lägenhet? Jo, nån gick in innan betongen stelnat, eller nån klantade sig på annat sätt.

Jag tror det är samma sak med tex takbyten. 90% har tur och medan taket är oskyddat kommer max ett lätt sommarregn. Nån har otur, råsponten blir dyngsur, pappen läggs innan det torkat, det blåser och regnar rejält. Taket har isolering som blir blöt. Vädret är sådant att det möglar istället för att torka. Och nåt enstaka hus får problem pga detta.

Den som byter taket själv har troligen "råd" att planera jobbet så att om oväder är på ingång så skjuter man på arbetet ett par dagar. De som jobbar med detta 24/7 har nog inte den lyxen, de måste jobba alla arbetsdagar. Då kommer säkert något jobb göras i ett väder som inte är lämpligt.

Kommer just ditt tak mögla? Troligen inte. Men det finns säkert en liten sannolikhet att du har otur och det inte blir bra. Tar du in bra folk att göra jobbet är nog sannolikheten större att de lämnar det oexponerat kortare tid. Tar du in klåpare så lägger de ned hammaren kl 16 på fredagen oavsett väderprognos, eller precis innan en långhelg.

• Gilla
Bishoftu
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker det verkar dumt att byta tak eller bygga ett hus om det är 100-årsregn på g, eller nästan till och med under vissa årstider. Men byggarna måste väl jobba året runt.

Sannolikt torkar väl taken upp efter ett tag, speciellt om det är ett hus med vind där insidan av taket är "fri".

Är det ett hus med isolering på hela taket och inredd vind, skulle jag vara mera orolig, speciellt om det är vind OCH slagregn.

Jag sommarjobbade en sommar på bygge när jag gick i skolan. Jag minns att typ var 10e lägenhet fick flytspackel, som jag har för mig sen var i media för att folk mådde dåligt av det. Varför var 10e lägenhet? Jo, nån gick in innan betongen stelnat, eller nån klantade sig på annat sätt.

Jag tror det är samma sak med tex takbyten. 90% har tur och medan taket är oskyddat kommer max ett lätt sommarregn. Nån har otur, råsponten blir dyngsur, pappen läggs innan det torkat, det blåser och regnar rejält. Taket har isolering som blir blöt. Vädret är sådant att det möglar istället för att torka. Och nåt enstaka hus får problem pga detta.

Den som byter taket själv har troligen "råd" att planera jobbet så att om oväder är på ingång så skjuter man på arbetet ett par dagar. De som jobbar med detta 24/7 har nog inte den lyxen, de måste jobba alla arbetsdagar. Då kommer säkert något jobb göras i ett väder som inte är lämpligt.

Kommer just ditt tak mögla? Troligen inte. Men det finns säkert en liten sannolikhet att du har otur och det inte blir bra. Tar du in bra folk att göra jobbet är nog sannolikheten större att de lämnar det oexponerat kortare tid. Tar du in klåpare så lägger de ned hammaren kl 16 på fredagen oavsett väderprognos, eller precis innan en långhelg.
Fast nu är ju inte TS tak oskyddat, utan klätt med papp och läkt 🤔

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
Det här är ju bara ett forum så du kan inte räkna med referenser/länkar till alla svar.
Ett annat problem som ny på forumt är att du inte vet om någon hittar på likt Flashback eller om det är en snickare med 50 års erfarenhet som svarar dig.

Vi har ju trähus som blir 100 år gamla trots vårt svenska klimat där det bland regnar från sidan och pressar upp vatten under pannorna.

Grannens hus är från 1876.
Ett annat hus är 95 år och troligen är tegelpannorna bytta en gång för mer än 60 år sedan. Dock har läkt och spån bytts på ca 2 m2. (Spån, dvs det finns ingen tjärpapp utan det är bara trä under teglet).
Bishoftu Bishoftu skrev:

Att vilja lära sig och förstå är bra.
Kanske någon bok från biblioteket kan vara bra eller ställa bättre mer precisa frågor till ChatGPT?
Jag provade att ställa bättre frågor plus be den förklara tokigheterna vilka den då rättade, men tyvärr så gick det inte att posta så långt svar som ChatGPT genererade.

blackarrow blackarrow skrev:
Det här är ju bara ett forum så du kan inte räkna med referenser/länkar till alla svar.
Ett annat problem som ny på forumt är att du inte vet om någon hittar på likt Flashback eller om det är en snickare med 50 års erfarenhet som svarar dig.

Vi har ju trähus som blir 100 år gamla trots vårt svenska klimat där det bland regnar från sidan och pressar upp vatten under pannorna.

Grannens hus är från 1876.
Ett annat hus är 95 år och troligen är tegelpannorna bytta en gång för mer än 60 år sedan. Dock har läkt och spån bytts på ca 2 m2. (Spån, dvs det finns ingen tjärpapp utan det är bara trä under teglet).

Att vilja lära sig och förstå är bra.
Kanske någon bok från biblioteket kan vara bra eller ställa bättre mer precisa frågor till ChatGPT?
Jag provade att ställa bättre frågor plus be den förklara tokigheterna vilka den då rättade, men tyvärr så gick det inte att posta så långt svar som ChatGPT gensom svarar seriöst och inte förlöjligar eller fnyser bort det jag skriver. Jag är inte ute efter att överdriva eller peka finger – jag försöker bara tänka lite längre än till nästa arbetsdag.
Det handlar om att bygga för hållbarhet på 30–40 år, inte att bara klara sig undan synliga problem på kort sikt.
Mögel och fuktskador visar sig inte dagen efter, utan ibland flera år senare – och då är det för sent att göra något åt det. Ska jag då bara luta mig tillbaka och tänka: "ja, men det var ju praxis att chansa lite"?
Och bara för att "så gör man i branschen" betyder inte att det är rätt. Praxis är inte alltid kvalitet – ibland är det bara det som går fortast eller funkar för hantverkaren. Men för mig som kund handlar det om en stor investering som ska hålla.

Jag uppskattar er som kan resonera utan att ta på er entreprenörens glasögon direkt. Det här är mitt ansvar, mitt hus – och min rätt att ställa frågor innan något blir fel.

Så nej, jag är inte orolig i onödan för er som tror det. Jag är medveten i förväg – det är skillnad

• Ledsen
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
Det handlar om att bygga för hållbarhet på 30–40 år, inte att bara klara sig undan synliga problem på kort sikt.
Mögel och fuktskador visar sig inte dagen efter, utan ibland flera år senare – och då är det för sent att göra något åt det. Ska jag då bara luta mig tillbaka och tänka: "ja, men det var ju praxis att chansa lite"?
Och bara för att "så gör man i branschen" betyder inte att det är rätt. Praxis är inte alltid kvalitet – ibland är det bara det som går fortast eller funkar för hantverkaren. Men för mig som kund handlar det om en stor investering som ska hålla.

Jag uppskattar er som kan resonera utan att ta på er entreprenörens glasögon direkt. Det här är mitt ansvar, mitt hus – och min rätt att ställa frågor innan något blir fel.

Så nej, jag är inte orolig i onödan för er som tror det. Jag är medveten i förväg – det är skillnad
Nå hur har det blivigt nu då?
Torkade det upp?
Satte ni upp presenningar?

Tror ingen här talar utifrån entreprenören intressen.
Folk här är generellt kritiska och gör saker själv.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
Vi är helt överens.
Ofta håller tak längre än så, så det är väldigt viktigt att vara noggrann. Jag lade om mitt tak själv och lämnade inget åt slumpen. Tanken var att jag är död innan taket börjar läcka.
Bishoftu Bishoftu skrev:
Mögel och fuktskador visar sig inte dagen efter, utan ibland flera år senare – och då är det för sent att göra något åt det.
Vem har lurat i dig det. Mögel bildas närmast omgående och fuktig läkt torkar lika fort när pannorna är på plats.
tänk på att husstommar likt min tillbyggnad, reses helt oskyddade för väder och vind. Det är helt i sin ordning för så fort tak och väggar är på plats torkar allt trä på några veckor och ingen skada är skedd.
Bishoftu Bishoftu skrev:
Ska jag då bara luta mig tillbaka och tänka: "ja, men det var ju praxis att chansa lite"?
Du skäller på fel träd. Att låta läkten vara otäckt är inte att chansa. Det är grundat på beprövad erfarenhet.
Bishoftu Bishoftu skrev:
Och bara för att "så gör man i branschen" betyder inte att det är rätt.
Så är det ibland. Men inte i ditt fall.
Bishoftu Bishoftu skrev:
Praxis är inte alltid kvalitet – ibland är det bara det som går fortast eller funkar för hantverkaren. Men för mig som kund handlar det om en stor investering som ska hålla.
Alltför ofta går det till så. Hantverkare tänker först på sig själva och i andra hand på den som betalar deras räkningar. Framförallt efter en tjugo år lång högkonjunktur infinner sig divalater hos proffsen om gnälliga kunder. Det finns många exempel här där bortskämda hantverkare beklagat sig över kvalitetsnedvetna kunder.
MEN i ditt fall finns det inget som tyder på något fusk alls.
Bishoftu Bishoftu skrev:
Jag uppskattar er som kan resonera utan att ta på er entreprenörens glasögon direkt.
Ge mig ett enda exempel på din anklagelse. Bara ett. Det räcker!
Bishoftu Bishoftu skrev:
Det här är mitt ansvar, mitt hus – och min rätt att ställa frågor innan något blir fel.
Det är också ditt ansvar att inse att du ibland inte har en susning om vad du diskuterar. Tak är uppenbart inte din spetskompetens. Sund skepsism, är bra. Envis okunnighet, är inte bra.
Bishoftu Bishoftu skrev:
Enligt din egen beskivning är du lika omedveten som okunnig och orolig i onödan.

Men för att undanröja den sista strimman av tvivel skulle ett antal foton hjälpa. Något jag bett om tidigare.
Dvs. Ifall du verkligen är intresserad av vår kunskap och inte bara vårt medhåll.

T TheGame skrev:
Nå hur har det blivigt nu då?
Torkade det upp?
Satte ni upp presenningar?

Tror ingen här talar utifrån entreprenören intressen.
Folk här är generellt kritiska och gör saker själv.
Hur vet man vilken fuktighet och i vilken moment. Jag kan inte mäta varenda del även om jag har fuktmättare

Bishoftu Bishoftu skrev:
Hur vet man vilken fuktighet och i vilken moment. Jag kan inte mäta varenda del även om jag har fuktmättare
vet inte vad du menar.
Läkt under takpannor är inget som räknas som inbyggt i den bemärkelsen att de inte kan torka av sig själv.
dom skulle troligtvis torka även fast pannorna lades på under spöregn.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Om man är oroligt lagd kan man ju bygga i plåt, det finns lösningar helt utan trä.

Själv föredrar jag att snickra med hemsågat virke från egen skog och följer gärna den gamla goda praxisen att ha taket tätt före 1/7 och väggarna vädertätade innan vintern vilket i mina trakter brukar innebära 1:e advent.
Takbyte (liksom fönstermålning) tycker jag man ska försöka planera in i april/maj eller senast i juni så att eventuellt regnperiod kan förväntas vara kort och torka bort fort.
Bishoftu Bishoftu skrev:
Är du från USA? Här i Sverige brukar vi bygga småhus med minst hundra års förväntad livslängd. Jag är just hemkommen från eget takunderhåll på fritidshuset (vilket torde vara uppfört på sent 17 eller 1800 talet, det galvade plåttaket jag reparerade skulle jag tro är äldre än mig) under takplåten fanns ramsågade brädor delvis återanvända vilket får mig att tro att det renoverats för med än 100 år sen och nu förväntar jag mig att taket ska hålla åtminstånde min tid ut.

Bygger jag nytt privat nån mer gång tänker jag att det ska hålla åt mina eventuella barnbarn med normalt underhåll och för att uppnå detta tänker jag att det är klokt att välja traditionella mtrl och metoder (trots att nymodigheterna eternit och korrugerad plåt har räddat tiotusentals byggnader i vårat land)

• Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.