36 209 läst ·
131 svar
36k läst
131 svar
Tagit över halvfärdig gäststuga, elektrikern vill dra om all el?
Ok förstår ifs det med att man ej vill ta ansvar för något man ej gjort själv, Tyckte bara i min värld att prisnivån var lite hög med reservation att jag har svårt att bedöma arbetsinsatsen.M Martin Lj skrev:Som jag förstått det och även som tidigare nämnts så kan elektriker vara lite bortskämda. Skulle någon ta på sig att slutföra arbetet i det här faller måste de säkertställa att inget av det kopplade är farligt. Har haft två elektriker här som båda sagt att det skulle ta ca 20 timmar att bara gå igenom allt det som är gjort och sen kanske 10 till för att slutföra. Får de inte göra en sådan grundlig besiktning så vill de inte "sätta sitt namn" på jobbet.
Den siste elektrikern sa att i så fall var det lika bra att dra nytt för det skulle ta ungefär lika lång tid som att säkerställa att det som är gjort är säkert. Drar man nytt så får jag det som jag vill ha det med, nu är dragningen lite hejcon bejcon och måste ändå anpassas för köket jag har tänkt installera.
Håller delvis med, men om "om" hade funnits då sitter vi inte här å skriver en Lördagskväll.D Dr.L skrev:Det är vanligt att man som hantverkare vill jobba med sina samarbetspartners inom dom olika hantverksyrkena, och av egen erfarenhet så går detta oftast snabbast och ger det bästa resultatet vilket är en vinst för kunden. Om det nu är så att snickaren ska lämna ett pris på ett färdigställande där elarbetet ska inkluderas så är det väll fullt rimligt att han vill att elektrikern ska få en titt innan han ens sätter sig med en kalkyl för arbetet.
När jag läser denna kommentaren så förstår jag varför försäkringsjobben ökar, varför man ser mer och mer av ”nya” undermåliga installationer. Rådet som ges är ju att hitta någon hantverkare som inte bryr sig om regler, föreskrifter och rekommendationer, hur stor är chansen att man blir nöjd med en sån..
Givetvis så finns det vinster för alla parter om alla inblandade hantverkare känner varandra,
men det kan tyvärr också gå åt andra hållet! Dvs kunden blir på ren svenska lurad!
Det är många som vill gräva guld! lite jobb mycket pengar!
Nu kan man fråga sig till vilket ansvar behöver snickaren i detta fallet anlita sin elpartner?
för att färdigställa "sitt"arbete, på vilken grund kan han kräva ett godkännande från en elektriker för att ta fram såg och hammare?
I det här fallet så är grundarbetet med elen klar! på vilka grunder måste en nytillkommen
elektriker stå till svars för det jobb som andra elektriker har utfört?
I ett hyreshus med 300 lägenheter, måste elektrikern då gå igenom alla ritningar och även
mäta upp hela fastigheten för att installera en tvättmaskin i lägenhet 39, tänk om en behörig elektriker har kopplat fel i lägenhet 299? och hela fastigheten brinner ned! vems är
felet.
Elen är i grund väldigt simpel, där finns regler, du har vanligtvis att handskas med fas,fas,fas,nolla, och skyddsjord, om du vet vart dessa ska gå för sin uppgift ja då är elen
enkel,problemet kommer när du kopplar fel!
Vem bär ansvaret i ts fall, är det verkligen så att den elektriker som nu blir anlitad för att
koppla in en köksfläkt blir han då per automatik ansvarig för hela anläggningen.
Typiskt hantverkargnäll. Om vi vore utsatta för riktig konkurrens skulle vi svälta ihjäl.
Installationen ser inte så dålig ut. Din gäststuga är utrustad för att kunna vara en komplett lägenhet. Då är det inte konstigt med en central med mycket säkringar. Det motsatta är däremot tecken på oskicklighet.
Sedan är det väl fler än jag som undviker att använda röd färg på fasledare...
Utifrån det jag ser på bilderna skulle jag göra följande.
Kolla om det finns en elritning men ännu hellre själv göra en ny ritning.
Jag skulle då först kolla upp inkopplingen i mätarskåpet att den är OK.
Därefter gå igenom centralen och sedan kolla och följa varje grupp tills den slutar.
Då kan jag samtidigt upprätta en elritning.
Vid denna genomgång kan jag även se om det är gjort fel i någon dosa som behöver åtgärdas.
I samband med det skulle jag byta ut alla begagnade elapparater.
Slutningen skulle jag förstås genomföra de mätningar som erfordras för nyinstallation och upprätta protokoll för detta.
Märkningen i centralen är ovanligt utförlig men följer inte exakt standard.
Centralen verkar korrekt byggd. Skulle dock behöva lite bättre bilder för att se vilka komponenter som använts.
Användningen av flerfasiga grupper utan allpoliga brytare är i sig inte oförenlig med föreskrifterna men krav ställs då på utförande, konstruktion och märkning. Det bästa vore nog att byta till allpoliga dvärgbrytare.
Att vilja byta ut allt är slöseri vad jag kan se.
Har man den inställningen bör man överhuvudtaget inte jobba som serviceelektriker i gamla hus. Själv tycker jag att det är en del av yrkets charm att lista ut hur en tidigare kollega tänkt när de konstruerat en anläggning. En annan att kunna med erfarenhet, fantasi och kunskaper åtgärda en felaktig anläggning så att den blir OK.
Som upplysning är jag elinstallatör med egen firma och Fullständig auktorisation A.
Installationen ser inte så dålig ut. Din gäststuga är utrustad för att kunna vara en komplett lägenhet. Då är det inte konstigt med en central med mycket säkringar. Det motsatta är däremot tecken på oskicklighet.
Sedan är det väl fler än jag som undviker att använda röd färg på fasledare...
Utifrån det jag ser på bilderna skulle jag göra följande.
Kolla om det finns en elritning men ännu hellre själv göra en ny ritning.
Jag skulle då först kolla upp inkopplingen i mätarskåpet att den är OK.
Därefter gå igenom centralen och sedan kolla och följa varje grupp tills den slutar.
Då kan jag samtidigt upprätta en elritning.
Vid denna genomgång kan jag även se om det är gjort fel i någon dosa som behöver åtgärdas.
I samband med det skulle jag byta ut alla begagnade elapparater.
Slutningen skulle jag förstås genomföra de mätningar som erfordras för nyinstallation och upprätta protokoll för detta.
Märkningen i centralen är ovanligt utförlig men följer inte exakt standard.
Centralen verkar korrekt byggd. Skulle dock behöva lite bättre bilder för att se vilka komponenter som använts.
Användningen av flerfasiga grupper utan allpoliga brytare är i sig inte oförenlig med föreskrifterna men krav ställs då på utförande, konstruktion och märkning. Det bästa vore nog att byta till allpoliga dvärgbrytare.
Att vilja byta ut allt är slöseri vad jag kan se.
Har man den inställningen bör man överhuvudtaget inte jobba som serviceelektriker i gamla hus. Själv tycker jag att det är en del av yrkets charm att lista ut hur en tidigare kollega tänkt när de konstruerat en anläggning. En annan att kunna med erfarenhet, fantasi och kunskaper åtgärda en felaktig anläggning så att den blir OK.
Som upplysning är jag elinstallatör med egen firma och Fullständig auktorisation A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 865 inlägg
Nej det är ingenting jag är kritisk emot. Förläggning av rör och dosor är tvärtom ett arbete som många skulle tjäna på att få göra själva. Det finns inga större kompetenskrav på detta utan bara lite grundläggande regler för placering och kretslösning.T Thomas_Blekinge skrev:Men Bo,
har inte du varit kritisk till att lekmän drar rör och slangar till el och att elektrikern sedan bara behöver sätta i trådarna? Detta för att elektrikern inte har någon insikt hur dessa viktiga delar är dragna som utgör en del av den elektriska isoleringen? Eller minns jag fel?
Här ser man att utföraren inte var särskilt noga med installationen. Hur ska byggherren eller slutförande elektriker får en uppfattning om hur elen är installerad bakom skivorna? Det kan ju vara rätt men det är inte särskilt förtroendeingivande.
Det enda direkta fel man kan göra är att begrava rören i isoleringen, men det är något som alla gör och det har faktiskt inga praktiska konsekvenser vid våra tumregler för dimensionering. Kondens i rören kan möjligen också vara ett säkerhetsproblem. Sedan är reglerna för förläggning av dolda ledningar så luddiga att risken för genomspikning inte går att skydda sig emot - det är svårt att hävda att något är direkt fel eller rätt här.
Man kan givetvis klanta sig och göra för tvära börjar och skarvar som glider isär etc som kan bli dyra läropengar om väggskivor och tapet kommit på plats innan ledningsdragningen. Det har dock ingenting med säkerheten att göra utan själva installationsarbetet .
Så det där med att man "måste se" hur dolda ledningar är förlagda för att kunna "godkänna" är kraftigt överdrivet IMHO. Jag skulle faktiskt kunna gå ett steg längre och hävda att sådana uttalanden tyder på bristfällig kunskap.
Till sist kan ingen elektriker "godkänna" en elinstallation som en annan person har utfört. Det är ingenting han måste göra. En elektriker kan bara ta ansvar för det arbete han/hon gör, och det ansvaret överlämnas sedan till innehavaren. Det är innehavaren som har ansvaret för installationen, inklusive den dolda biten. Han/hon kan dock ta hjälp av elektrikern för den bedömningen.
Det kanske kan vara på plats att upprepa att det finns tydliga brister i denna installation, inget snack om det. Omfattningen och behovet av åtgärd är dock inte lika tydlig.
Vad menas med "ny el"? Du klarar inte ens materialkostnaden för den summan, 50k låter mer troligt om vi pratar om el i en nybyggd lägenhet. Mer om det är totalrenovering.P Porsvant skrev:
Jag gjorde en friggebod för nått år sedan det var ett "allrum" och en liten toalett det kostade ca 14 000:-. Då jag aldrig hållit på och överdebiterat mina kunder så garanterar jag att det var ett helt ok pris. Att någon skulle få ny el i en 104m2 stor lägenhet är rent skitsnack av någon som har noll koll på vad det kostar och hur lång tid det tar.
Är detta ett nybygge är den första tanken som slår mig ? Men tydligen är det så . Ser ut som ett klassiskt stugbygge från 60 talet där man tager vad man haver och slutresultat blir allt annat än bra . Frågan är om det är lönt att kosta på detta fuskbygge så mkt då det är rätt besvärligt att iordningställa allt som är felbyggt och fuskat ihop ??
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Hade också begärt att få dra om allt, ser förjävllgt ut... Sen så fort en minsta grupp är igångsatt så är anläggningen driftsatt (enligt ellagen), så Händige Harry har således gjort ett lagbrott om "lampan" är driftsatt och behörighet/auktoriseraion saknas hos ESV.
Mvh Tommy (elektriker)
Mvh Tommy (elektriker)
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Får känslan av att en industrielektriker lekt installationselektriker (tänkte med "linje")
Snabbast och billigast för dig.
1 Dra själv ur ALL kabel ur väggarna fram till elcentralen, en del kan säkert återanvändas.
2:Fundera på var du vill ha uttag och brytare, förmodligen kan du leva med placeringen av de flesta dosorna.
3:Ring en seriös elektriker.
4:Han drar om allt i befintliga rör på en dag.
5:Oanvända dosor täcker du bara med gipsskivorna.
Kabel är billigt om inte elektrikern lurar dig, han slipper reda ut hur det gamla är draget så tidsåtgången minimeras.
Alla elektriker drar nya kablar i 40 år gamla rör utan att ha en aning om hur det ser ut inne i väggarna så du behöver inte ta ner några skivor.
Lycka till!
1 Dra själv ur ALL kabel ur väggarna fram till elcentralen, en del kan säkert återanvändas.
2:Fundera på var du vill ha uttag och brytare, förmodligen kan du leva med placeringen av de flesta dosorna.
3:Ring en seriös elektriker.
4:Han drar om allt i befintliga rör på en dag.
5:Oanvända dosor täcker du bara med gipsskivorna.
Kabel är billigt om inte elektrikern lurar dig, han slipper reda ut hur det gamla är draget så tidsåtgången minimeras.
Alla elektriker drar nya kablar i 40 år gamla rör utan att ha en aning om hur det ser ut inne i väggarna så du behöver inte ta ner några skivor.
Lycka till!
Exakt min åsikt också!PNO skrev:
Hela huset ser ju ut att vara byggt enligt principen "man tager vad man haver". Tänker på ytterdörren, stumpar av reglar och OSB, uttag och brytare ur en massa olika serier osv. Verkar också vara byggt lite vart efter andan fallit på och material funnits tillgängligt. Alltså kanske inte så konstigt att inte alla dosor sitter som man satt dom om man tänkt efter och gjort allt på en gång.
Behöver ju inte vara fel för det. Det fanns en värld före slang med fördragen FK. Byt elektriker till en som klarar av annat än nyproduktion. För typ så där kan det ju se ut i vilket som helst gammalt hus. Fördelen här är ju att väggarna inte är klara, så är det något som är helt tokigt så är det betydligt lättare att ändra än om alla ytskikt är klara.
Om möjligt be den pensionerade elektrikern om en enkel ritning, med motiveringen att du kommer behöva anlita en elektriker som färdigställer och verifierar.
Ovanlig placering av kopplingsdosor mm. är inget annat än just bara ovanligt, utifrån dagens sätt att tänka, så till vida de inte sitter placerade i våtutrymmen eller vid vattenutkast så vatten direkt (vid normal användning) kan komma i kontakt.
Att ge ett sådant uttalande, som elektrikern hörde av sig och gav, utan att göra en enklare undersökning på plats anser jag är oseriöst.
Med vänlig hälsning,!
// Niklas