36 210 läst ·
131 svar
36k läst
131 svar
Tagit över halvfärdig gäststuga, elektrikern vill dra om all el?
Jo precis så är det, tidigare byggaren hade tänkt ha OSB-skivan som ytskikt. Bara slänga på någon bets tydligen. Det skulle "bli jättesnyggt" ansåg han.T Toppy skrev:Man kan säkert ha en massa synpunkter på varför det gjort på olika vis. Jag tror nog att en elektriker behöver lägga några timmar på att säkerställa att det inte är felgjort med t.ex. färgval och kopplingspunkter. Det ser lite rörigt ut på gruppschemat.
Men det jag funderar på är att alla dosorna sitter jäms med OSB-skivan. Är det inte tänkte att det ska vara en gipsskiva utanpå? Det finns så klart distansringar men det är väl ändå något man använder i nödfall? Eller ska du lägga någon väv på OSB:n? Och uttagen som redan är uppsatta lär du ta bort kåpan på innan du kan göra klart ytskiktet, hade det inte varit naturligt att man gjorde ytskiktet först? Det ser ut som om det inte är riktigt planerat i mina ögon och då är det inte så konstigt att inte heller elen är vidare planerad.
Jo att takstolarna var underdimensionerade har snickaren redan påpekat. De är 8 cm höga, borde vara 17 eller 23. Har haft 3 olika snickare som kollat in bygget och alla säger att det är det värsta de sett i sina karriärer. Var inte så upplyftande att höra men man får göra det bästa av situationenH han verkar skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Som jag förstått det och även som tidigare nämnts så kan elektriker vara lite bortskämda. Skulle någon ta på sig att slutföra arbetet i det här faller måste de säkertställa att inget av det kopplade är farligt. Har haft två elektriker här som båda sagt att det skulle ta ca 20 timmar att bara gå igenom allt det som är gjort och sen kanske 10 till för att slutföra. Får de inte göra en sådan grundlig besiktning så vill de inte "sätta sitt namn" på jobbet.Å åk-lagarn skrev:
Den siste elektrikern sa att i så fall var det lika bra att dra nytt för det skulle ta ungefär lika lång tid som att säkerställa att det som är gjort är säkert. Drar man nytt så får jag det som jag vill ha det med, nu är dragningen lite hejcon bejcon och måste ändå anpassas för köket jag har tänkt installera.
Hej, Ja tyvärr så är det ofta fallet när någon tar över ett jobb utfört av någon annan.M Martin Lj skrev:Ska ta lite bilder på nära håll när jag kommer hem ikväll. Är det standard att man som elektriker alltid vill dra om allt om man inte tycker det ser ut som på "sitt sätt"? Vad är vanliga fel en hemmapulare kan tänkas göra? Personen som gjorde installationen ska enligt utsago varit en pensionerad elektriker (pappan till frun i huset).
Vad kan vara farligt?
Nu till ditt "problem" om jag vore du så skulle jag börja med att byta ut snickaren, för av vilken anledning måste "hans elmontör" godkänna jobbet! innan han tar fram hammaren!löjligt.
Det är du som är byggherren och det är du som bestämmer vad som ska ske.
Elen är dragen enligt tidigare elmontör och det är enligt honom honom klart för att gå vidare.
Tyvärr så luktar det lite ocker om snickaren och elmontören, om de däremot har rätt eller fel
kan jag inte uttala mig om.
Börja med att ta in en ny snickare och elmontör, att återanvänt material använts är i sig väldigt bra och betyder inte att bygget är dåligt.
Att reglar och kortllingar sitter lite olika kan bero på att tidigare ägare visste vilken typ av
apparatur som skulle skruvas fast, man vill verkligen inte skruva fast tunga saker i enbart
en väggskiva.
Tex ett vattenelement bör ha en regel bakom väggen som exempel, så oroa dig inte över material och reglar om det inte är uppenbart att något är fel.
Att en hanbjälke är avsågad betyder inte heller att byggnaden är fallfärdig, man får se till helheten.
Lycka till!
Oj vilken turbosnubbe du hittat i så fall. Har pratar med två elektriker och båda tar 475+moms i timmen.P Porsvant skrev:
Att man skulle dra om all el på 104 kvadrat för 10k låter otroligt i mina öron? Men alla hantverkare jag råkat ut för hitintills kanske är ockrare.
Tyvärr tror jag inte att man verkligen får helt ny el i en lägenhet eller attefallshus för 10-15 kkr. Du kan säkert få en "delrenovering" av elen för det beloppet men en nyinstallation i en villa kostar grovt sett 80 kkr och uppåt beroende på storlek och materialval. Så 30 kkr för ett attefallshus är nog rätt rimligt.P Porsvant skrev:
/Krille
Ursäkta om jag missat något men jag får känslan att det som driver de behöriga yrkesmännen här är att inte förknippas med installationer som inte bara är hempul utan också ser ut som det. Bilderna tyder inte på någon van, kunnig och driven? Är inte i branschen eller behörig men erfaren från andra områden med grupptryck och yrkesstolthet. Gissar att ingen med litet år kvar vill bli omtalad för att ”godkänna” hempul officiellt och bara gör det möjligen och undantagsvis i en snäv krets av familj, och vänner som byter tjänster. Och förutsatt att man vet att utföraren har kunskapen.
Men till min fråga. ”Vad då göra om?” Pratar vi rivning av väggar för okulär kontroll av rör- och dosors infästning, skarvar, böjar, genomgångar osv? Detta är ju också behörighetskrävande och efter vad jag förstått inte OK att godkänna i efterhand annat än möjligen i kombination med tåligare (och dyrare) material typ EKK i stället för FK om någon obehörig förlagt rör och slangar. Eller blir det utanpåliggande - Kulo osv?
Elsäkerhetsverket? Anmäla. Tja.... Eftersom deras ingripanden (mot allt från livsfarligt kladd till helsäkra professionellt utförda jobb, ofta i egen eller släkt/vänners fastigheter där endast behörigheten saknats) trots kanske både polis domstol aldrig blir kända för annan allmänhet än vi som läser dessa forum. Litet böter, några år i brottsregistret till glädje för grannar o andra som förlustar sig på Lexbase och i bästa fall en hempulare som åker av banan. Med någon form av bredare publicering skulle ändå fler anläggningsägare ta varning och inte tillåta kunniga vänner och andra att hempula för att branschens behöriga kanske är bra på att ta rätt betalt!?
Men till min fråga. ”Vad då göra om?” Pratar vi rivning av väggar för okulär kontroll av rör- och dosors infästning, skarvar, böjar, genomgångar osv? Detta är ju också behörighetskrävande och efter vad jag förstått inte OK att godkänna i efterhand annat än möjligen i kombination med tåligare (och dyrare) material typ EKK i stället för FK om någon obehörig förlagt rör och slangar. Eller blir det utanpåliggande - Kulo osv?
Elsäkerhetsverket? Anmäla. Tja.... Eftersom deras ingripanden (mot allt från livsfarligt kladd till helsäkra professionellt utförda jobb, ofta i egen eller släkt/vänners fastigheter där endast behörigheten saknats) trots kanske både polis domstol aldrig blir kända för annan allmänhet än vi som läser dessa forum. Litet böter, några år i brottsregistret till glädje för grannar o andra som förlustar sig på Lexbase och i bästa fall en hempulare som åker av banan. Med någon form av bredare publicering skulle ändå fler anläggningsägare ta varning och inte tillåta kunniga vänner och andra att hempula för att branschens behöriga kanske är bra på att ta rätt betalt!?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 869 inlägg
Vad menar du med för h-e?G GOG skrev:
Som jag skrev senast behöver man gå igenom installationen vilket innefattar att fånga upp dylikt missbruk av färger.
Men jag ser fortfarande ingen alarmerande och ser heller inga insiktsfulla argument för att förkasta hela installationen. Ni som vill dra om allt, vad menar ni med det och vad skulle det tillföra?
Vi kan nog lugnt räkna med att slangarna ligger illa, inbäddade i isolering, är alltför många, för många dosor, dåliga införingar i dosor mm. Om man anser att det måste åtgärdas för att uppnå acceptabel säkerhet, då behöver alltså väggarna öppnas för byte av rör och dosor. Är det vad ni menar? Kan jag få lite mer motiv för detta utifrån de bilder vi har.
I första inlägget sa du att elektrikern skulle komma ut och titta. Nu har du alltså haft dem på plats och vadå? Är det samma elektriker som har gjort bedömning som utifrån de ursprungliga bilderna? 30 timmar tycker jag låter mycket för ett litet attefallshus, och det kan väl inte handla som samma siffra i 1k-kronor? Så på plats har de alltså halverat jobbehovet? Vad menade han med att dra nytt? Vad tillför t.ex att dra ny FK i befintliga rör? Eller menar han att öppna väggarna?M Martin Lj skrev:Har haft två elektriker här som båda sagt att det skulle ta ca 20 timmar att bara gå igenom allt det som är gjort och sen kanske 10 till för att slutföra. Får de inte göra en sådan grundlig besiktning så vill de inte "sätta sitt namn" på jobbet.
Den siste elektrikern sa att i så fall var det lika bra att dra nytt för det skulle ta ungefär lika lång tid som att säkerställa att det som är gjort är säkert. Drar man nytt så får jag det som jag vill ha det med, nu är dragningen lite hejcon bejcon och måste ändå anpassas för köket jag har tänkt installera.
Om kopplingspunkterna inte passar för köket så behöver ju det åtgärdas, men det är ju inte hela installationen?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det är vanligt att man som hantverkare vill jobba med sina samarbetspartners inom dom olika hantverksyrkena, och av egen erfarenhet så går detta oftast snabbast och ger det bästa resultatet vilket är en vinst för kunden. Om det nu är så att snickaren ska lämna ett pris på ett färdigställande där elarbetet ska inkluderas så är det väll fullt rimligt att han vill att elektrikern ska få en titt innan han ens sätter sig med en kalkyl för arbetet.S Stegväxellåda skrev:Hej, Ja tyvärr så är det ofta fallet när någon tar över ett jobb utfört av någon annan.
Nu till ditt "problem" om jag vore du så skulle jag börja med att byta ut snickaren, för av vilken anledning måste "hans elmontör" godkänna jobbet! innan han tar fram hammaren!löjligt.
Det är du som är byggherren och det är du som bestämmer vad som ska ske.
Elen är dragen enligt tidigare elmontör och det är enligt honom honom klart för att gå vidare.
Tyvärr så luktar det lite ocker om snickaren och elmontören, om de däremot har rätt eller fel
kan jag inte uttala mig om.
Börja med att ta in en ny snickare och elmontör, att återanvänt material använts är i sig väldigt bra och betyder inte att bygget är dåligt.
Att reglar och kortllingar sitter lite olika kan bero på att tidigare ägare visste vilken typ av
apparatur som skulle skruvas fast, man vill verkligen inte skruva fast tunga saker i enbart
en väggskiva.
Tex ett vattenelement bör ha en regel bakom väggen som exempel, så oroa dig inte över material och reglar om det inte är uppenbart att något är fel.
Att en hanbjälke är avsågad betyder inte heller att byggnaden är fallfärdig, man får se till helheten.
Lycka till!
När jag läser denna kommentaren så förstår jag varför försäkringsjobben ökar, varför man ser mer och mer av ”nya” undermåliga installationer. Rådet som ges är ju att hitta någon hantverkare som inte bryr sig om regler, föreskrifter och rekommendationer, hur stor är chansen att man blir nöjd med en sån..
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Men Bo,
har inte du varit kritisk till att lekmän drar rör och slangar till el och att elektrikern sedan bara behöver sätta i trådarna? Detta för att elektrikern inte har någon insikt hur dessa viktiga delar är dragna som utgör en del av den elektriska isoleringen? Eller minns jag fel?
Här ser man att utföraren inte var särskilt noga med installationen. Hur ska byggherren eller slutförande elektriker får en uppfattning om hur elen är installerad bakom skivorna? Det kan ju vara rätt men det är inte särskilt förtroendeingivande.
har inte du varit kritisk till att lekmän drar rör och slangar till el och att elektrikern sedan bara behöver sätta i trådarna? Detta för att elektrikern inte har någon insikt hur dessa viktiga delar är dragna som utgör en del av den elektriska isoleringen? Eller minns jag fel?
Här ser man att utföraren inte var särskilt noga med installationen. Hur ska byggherren eller slutförande elektriker får en uppfattning om hur elen är installerad bakom skivorna? Det kan ju vara rätt men det är inte särskilt förtroendeingivande.
Oavsett vem som skrivit det, finns det åtminstone något. Det vanligaste är att det inte står något begripligt.E elmont skrev:Och jag betvivlar att det är en elektriker som gjort jobbet, för även en "gammal och dålig" elektriker borde ha åstadkommit nått som sett lite annorlunda ut. Även gruppschemat ser inte ut som en elektriker har skrivit det.
Så även jag har full förståelse för att någon tvekar till att komma och "ta över" utan vill göra om allt. Det går troligen lika fort eller fortare än att försöka reda ut det g:a.