Vad var överenskommelsen innan arbetet startade? Att elektrikern skulle köpa materialet och sedan vidarefakturera det? Ingen diskussion om priser?
Det vi ser där är väl också ex moms antar jag. Moms kommer sedan på sista raden.
Det är ingen stor hemlighet att många privatpersoner endast tittar på timpris och går sedan med på en affär där material tillkommer. Många kundenr lever då i tron att hantverkaren köper det absolut billigaste materialet som ändå är av godkänd kvalitet och inte tar en krona för detta.
Hantverkaren ser möjligheten att tjäna pengar och pressar (ev.) sin timpeng för att sedan hämta hem vinst på material där den vet att kunden inte är lika noga innan affären sluts.
Det vi ser där är väl också ex moms antar jag. Moms kommer sedan på sista raden.
Det är ingen stor hemlighet att många privatpersoner endast tittar på timpris och går sedan med på en affär där material tillkommer. Många kundenr lever då i tron att hantverkaren köper det absolut billigaste materialet som ändå är av godkänd kvalitet och inte tar en krona för detta.
Hantverkaren ser möjligheten att tjäna pengar och pressar (ev.) sin timpeng för att sedan hämta hem vinst på material där den vet att kunden inte är lika noga innan affären sluts.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Priserna du visar, läggs det sedan dessutom på moms?
Om vi tar priset på kabeln, utan att veta exakt vilken kabeltyp det gäller, så är väl ett normalt pris max ca 30 kr/m.
Eluttaget till diskmaskinen förutsätter jag är enploigt av enklare modell? Ex: https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-1-vagsuttag-renvit
Tycke det serr iut som priserna ligger 100 - 150%, kanske 200% över vad du skulle kunnat köpa exakt samma saker för själv, med reservation för att vi inte ser exakt vilka fabrikat det är.
OCh komme det sedan moms på det?
Att döma av materialet så är det installation av spis/ugn uttag, diskmaskinsuttag ett uttag i en f´garderob. Och 10m kabel som dessutom läggs i kabelkanal (snabbare, ingen klamring).
Att spendera 15h arbete på det låter inte fackmannamässigt. Men vi vet givetvis inget om det finns svårigheter här, gissningen är baserad på en väldigt tunn information från materiallistan. I enkelt fall utan komplikationer borde det gått på en förmiddag, 4h. Fullt så komplikationsfritt är dock nog ovanligt.
Om vi tar priset på kabeln, utan att veta exakt vilken kabeltyp det gäller, så är väl ett normalt pris max ca 30 kr/m.
Eluttaget till diskmaskinen förutsätter jag är enploigt av enklare modell? Ex: https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-1-vagsuttag-renvit
Tycke det serr iut som priserna ligger 100 - 150%, kanske 200% över vad du skulle kunnat köpa exakt samma saker för själv, med reservation för att vi inte ser exakt vilka fabrikat det är.
OCh komme det sedan moms på det?
Att döma av materialet så är det installation av spis/ugn uttag, diskmaskinsuttag ett uttag i en f´garderob. Och 10m kabel som dessutom läggs i kabelkanal (snabbare, ingen klamring).
Att spendera 15h arbete på det låter inte fackmannamässigt. Men vi vet givetvis inget om det finns svårigheter här, gissningen är baserad på en väldigt tunn information från materiallistan. I enkelt fall utan komplikationer borde det gått på en förmiddag, 4h. Fullt så komplikationsfritt är dock nog ovanligt.
Svar: NEJ, dessa priser är inte rimliga.M MeraBygg skrev:
Att kalla det "väldigt överdrivet" kan man göra, men det tycker jag är en underdrift.M MeraBygg skrev:
Tyvärr är det ett normalt beteende på den svenska marknaden att hantverkare överför sin arbetskostnad till materialkostnad. Det riktigt tråkiga är att ROT & RUT inte gäller material utan bara arbetskostnad. Så som kund bli man dubbelt lurad.
Tjena Allihop!
Jag bör klargöra lite vad som gjordes.
Jag har en fas i lägenheten så jag bad elektrikern fixa ett uttag för en ugn och spishäll (han bytte ut de tidigare uttaget som var för en kombi enfas spis)
sedan drog han sladd via befintligt rör för ett uttag för en diskmaskin
tredje saken var att han koppla ett uttag till befintliga, redan dragna, utstickande kablar, de va bara plug and play.
Sedan koppla han en lampswitch till befintliga kablar.
Sist men inte minst drog han en kabel utanpåliggande, han hängde den på taket med kabelkanaler till elcentral och även la till ett uttag i en garderob som var påväg till elcentralen. (Inga konstigheter här, det var skjutdörrar och vanlig betong vägg.
Så vad tycker ni?
Jag har en fas i lägenheten så jag bad elektrikern fixa ett uttag för en ugn och spishäll (han bytte ut de tidigare uttaget som var för en kombi enfas spis)
tredje saken var att han koppla ett uttag till befintliga, redan dragna, utstickande kablar, de va bara plug and play.
Sist men inte minst drog han en kabel utanpåliggande, han hängde den på taket med kabelkanaler till elcentral och även la till ett uttag i en garderob som var påväg till elcentralen. (Inga konstigheter här, det var skjutdörrar och vanlig betong vägg.
Så vad tycker ni?
Jag upprepar mina frågor, Vad var överenskommelsen innan arbetet startade? Att elektrikern skulle köpa materialet och sedan vidarefakturera det? Ingen diskussion om priser?M MeraBygg skrev:Tjena Allihop!
Så vad tycker ni?
Förstår inte dina tankegångar här. Ett ärligt företag fakturer väl materialet enligt gängse normer. Inköpspris + påslag. Om påslaget sedan är 15-50% varierar. Inget behöver kommas överens före.Hemingway skrev:
Tyvärr är du inte ensam att ha råkat ut för en bedragarhantverkare. Jag antar att han använder någon grossists listpris. Det är ett pris som ingen betala utan hantverkaren har ofta en rabatt på detta pris på kanske upp mot 80%. Men dig försöker han lura och påstå att det är hans inköpspris. Som sagt en bedragare.M MeraBygg skrev:
Folk med så låg moral kan man förvänta sig att de gör andra omoraliska saker när de får fri tillgång till någons hem. I ditt läge skulle jag kolla igenom hemmet och se om några gömda värdesaker försvunnit.
Hur hittade du denne skojare?
Hej!
Vi hade bara kommit överens med timpris!
Vi hade bara kommit överens med timpris!
Vi hade endast diskuterat timpris! Ja hade verkligen föredragit att köpa in sakerna själv om jag hade vetat att priserna skulle skilja med 200%😅Hemingway skrev:
Ja hitta han på någon hemsida med elektrikers som erbjöd offerter!L lbgu skrev:Tyvärr är du inte ensam att ha råkat ut för en bedragarhantverkare. Jag antar att han använder någon grossists listpris. Det är ett pris som ingen betala utan hantverkaren har ofta en rabatt på detta pris på kanske upp mot 80%. Men dig försöker han lura och påstå att det är hans inköpspris. Som sagt en bedragare.
Folk med så låg moral kan man förvänta sig att de gör andra omoraliska saker när de får fri tillgång till någons hem. I ditt läge skulle jag kolla igenom hemmet och se om några gömda värdesaker försvunnit.
Hur hittade du denne skojare?
Baserat på det vi ser ovan, har du fått intrycket av att det är ett [ärligt] företag vi har att göra med här?M mortirolo skrev:
Det var olyckligt för materialet är en stor del av affären och utan någon diskussion alls kring dem innan så kan man hamna i denna sits och läget är då mer komplicerat än om man pratat om detta innan. Man hamnar lite i samma sits som på restaurang när man frågar kyparen om vintips. Viktigt att fråga om priset på dess rekommendationer också och inte bara välja ett Hermitage från 2016 bara för att kyparen säger att det skulle passa bra.M MeraBygg skrev:
Din vinanalogI haltar. Mer som att köpa en pepsi där priset för pepsi är 20kr. Sen bli krävd på 500kr för att isen kostar 480.Hemingway skrev:
Det var olyckligt för materialet är en stor del av affären och utan någon diskussion alls kring dem innan så kan man hamna i denna sits och läget är då mer komplicerat än om man pratat om detta innan. Man hamnar lite i samma sits som på restaurang när man frågar kyparen om vintips. Viktigt att fråga om priset på dess rekommendationer också och inte bara välja ett Hermitage från 2016 bara för att kyparen säger att det skulle passa bra.