36 210 läst ·
131 svar
36k läst
131 svar
Tagit över halvfärdig gäststuga, elektrikern vill dra om all el?
Tänkte samma tanke, tycker det ser ut som det är använt förtennad RK i bilden nedan (grå ledare och övre blå)T TommySjoberg skrev:
Materialval i centralen tar även bort lite av "alt-i-allo-byggare" alternativ hemmaskruvande. DinLine eller Rutab brukar vara vanligare i dom kretsarna ;-)
Jag kontaktade Elsäkerhetsverket vid ett tillfälle när en hemmapulare gjort jätte fel i en lägenhet vi köpte. De rekommenderade mig via ett mail att polisanmäla den som dragit el utan kunskap.E elmont skrev:vcx, jag tror knappast att det går att skrämma "pensionären" genom att hota med elsäkerhetsverket, möjligen surnar "pensionären" till och blir totalt ovillig att hjälpa till. Vad skulle säkerhetsverket kunna göra???? Det är ju ingen anläggning som är ansluten till elnätet och så länge det inte är det har elsäkerhetsverket inget med jobbet att göra. Det är först när man ska spänningssätta anläggningen det börjar ställas krav, utan spänningsättning inga krav.
Eftersom det kan bli katastrof om något händer.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Och den anmälningen ledde till ??
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Jag är ju inte elektriker men med tanke på hur mycket el som dragits i våra hus så tycker jag inte det ser konstigt ut och att folk har åsikter om var dosorna sitter (om man bortser från våtutrymmen) så kan du sluta bry dig,
i vår utbyggnation har vi satt så mycket vägguttag att vi ska slippa springa omkring med sladdar dragna långväga och vi har försökt planera allt minutiöst med trappkopplingar, reostater, tv-uttag och jag kan lova att om någon sett våra dosor överallt och på icke traditionella höjder osv så hade detta också varit ifrågasatt, men nu när allt är klart så kan man se att vi planerat och tänkt till.....varför ha ett eluttag till tv’n t.ex längst ned på väggen så att sladden måste synas på väggen, när du kan montera uttaget precis bakom tv’n mitt på väggen? Bara ett exempel på lite nytänk.
Däremot så förstår jag att en elektriker inte vill ta över efter någon annan, för blir det problem, vill inte han ta ansvar för någon annans arbete och kan defenitivt inte lämna några garantier heller, moment 22 har du hamnat i,
precis som med plattsättning, seriösa plattsättare med sertifieringar vill göra jobbet från början med våtrumstäckningen och sedan plattsättning, inte komma in mitt i för dom vill inte ta ansvar för någon annans underarbetet.
Ta ett snack med den pensionerade elektrikern, kolla att han har rätt behörighet och fråga sedan om han vill göra klart jobbet (och få betalt då naturligtvis) blir betydligt billigare isf.
i vår utbyggnation har vi satt så mycket vägguttag att vi ska slippa springa omkring med sladdar dragna långväga och vi har försökt planera allt minutiöst med trappkopplingar, reostater, tv-uttag och jag kan lova att om någon sett våra dosor överallt och på icke traditionella höjder osv så hade detta också varit ifrågasatt, men nu när allt är klart så kan man se att vi planerat och tänkt till.....varför ha ett eluttag till tv’n t.ex längst ned på väggen så att sladden måste synas på väggen, när du kan montera uttaget precis bakom tv’n mitt på väggen? Bara ett exempel på lite nytänk.
Däremot så förstår jag att en elektriker inte vill ta över efter någon annan, för blir det problem, vill inte han ta ansvar för någon annans arbete och kan defenitivt inte lämna några garantier heller, moment 22 har du hamnat i,
precis som med plattsättning, seriösa plattsättare med sertifieringar vill göra jobbet från början med våtrumstäckningen och sedan plattsättning, inte komma in mitt i för dom vill inte ta ansvar för någon annans underarbetet.
Ta ett snack med den pensionerade elektrikern, kolla att han har rätt behörighet och fråga sedan om han vill göra klart jobbet (och få betalt då naturligtvis) blir betydligt billigare isf.
Vart dosorna sitter har i sig inte så stor betydelse MEN placeringen av dosorna indikerar på att det kan vara nått knepigt med det övriga i installationen.
Att "okunniga" inte reagerar och tycker att det verkar ok kan jag förstå, men en yrkesman börjar genast att fundera hur det övriga är gjort.
Att "okunniga" inte reagerar och tycker att det verkar ok kan jag förstå, men en yrkesman börjar genast att fundera hur det övriga är gjort.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Nja. Efter 1/7 har ESV även möjlighet att utöva tillsyn mot ej ibruktagna anläggningar. Elinstallationer i yrkesmässig verksamhet på annans anläggning ska utföras av ett registrerat elinstallationsföretag och uppfylla kraven i ELSÄK-FS 2008:1. Är den inte det kan de utfärda användningsförbud för elanläggningen och verksamhetsförbud för utföraren. Dessutom kommer utföraren att polisanmälas.E elmont skrev:vcx, jag tror knappast att det går att skrämma "pensionären" genom att hota med elsäkerhetsverket, möjligen surnar "pensionären" till och blir totalt ovillig att hjälpa till. Vad skulle säkerhetsverket kunna göra???? Det är ju ingen anläggning som är ansluten till elnätet och så länge det inte är det har elsäkerhetsverket inget med jobbet att göra. Det är först när man ska spänningssätta anläggningen det börjar ställas krav, utan spänningsättning inga krav.
Hur menar du nu ”indikerar” så om någon inte placerar dosorna på ett specefikt sätt så indikerar det att det måste vara något ”knepigt” med övriga installationen, det är för mig som lekman ett konstigt synsett. Trådarna ser rätt kopplade ut och färgschemat på dessa ser ut att stämma, enda möjligheten att kolla allt, är att montera ned osb-skivorna för att kolla dragningarna och att göra mätningar.E elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Vatthagen, yrkesmän utför arbetet efter en viss "standard" och har så gjort i alla tider, dock så har "standarden" varierat lite men vad som skiljer vet en yrkesman.
Att du som lekman inte har helt klart för dig vad tex jag som yrkesman "ser" är knappast så konstigt. Förhoppningsvis har vi lite olika förutsättningar att se bakom det synliga.
Att du som lekman inte har helt klart för dig vad tex jag som yrkesman "ser" är knappast så konstigt. Förhoppningsvis har vi lite olika förutsättningar att se bakom det synliga.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Var man vill ha uttagen BESTÄMMER ägaren.E elmont skrev:
Är själv industri elektriker, men även installerat i nybyggen m.m.
Jag har haft stora diskussioner med hus-installations-elektriker om placering av vägguttag, det finns en standard som säger att vägguttag ska vara t.ex. 200 millimeter eller 1500 mm över golv.
Men vill kunden ha 930 mm över golv så är inte det fel, standard är inte bindande !!!!
Vill han däremot ha gummikabel ingjuten i ett betonggolv, då är det helt stopp. Där skall man ha slang eller EKLK.
Hur många dosor och var, som skall sitta i ett hus och hur slangarna skall dras kan visst ägaren bestämma, att det blir på ett SÄKERT sätt är elektrikerns ansvar.
Naturligtvis bestämmer kunden vart uttagen ska sitta, med standard menar jag inte typ svensk standard och EL-AMA utan på det sätt man utför arbetet för att kunden ska få som han vill. En erfaren yrkesman kan nästan jämt med några ögonkast avgöra om det är en yrkesman eller hempulare som varit i farten. Och i just det här fallet har jag mycket svårt att se orsaken till att kunden vill ha det utfört just som det är utfört.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Numera så har man frångått den gamla standarden på höjder för vägguttag.C claesborjesson skrev:Var man vill ha uttagen BESTÄMMER ägaren.
Är själv industri elektriker, men även installerat i nybyggen m.m.
Jag har haft stora diskussioner med hus-installations-elektriker om placering av vägguttag, det finns en standard som säger att vägguttag ska vara t.ex. 200 millimeter eller 1500 mm över golv.
Men vill kunden ha 930 mm över golv så är inte det fel, standard är inte bindande !!!!
Vill han däremot ha gummikabel ingjuten i ett betonggolv, då är det helt stopp. Där skall man ha slang eller EKLK.
Hur många dosor och var, som skall sitta i ett hus och hur slangarna skall dras kan visst ägaren bestämma, att det blir på ett SÄKERT sätt är elektrikerns ansvar.
De ska sättas på lämplig höjd.
Gjuta in Eklk?
Då kan man inte byta ut den. Man använder slang för ingjutning som klarar trycket.