36 209 läst ·
131 svar
36k läst
131 svar
Tagit över halvfärdig gäststuga, elektrikern vill dra om all el?
Det var uppmärksamt av digG GOG skrev:
Det skulle avgöra allt för mig. Riv ut kablarna, kontrollera rördragning och i med nya kablar!
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nja. Även tändtråd får vara blå, men tanken är nog att det endast ska vara så när man använder en utanpåliggande kabel till t.ex. en strömställare för att slippa dra 4-ledare...G GOG skrev:
Tror texten i elinstallationsreglerna säger att man får använda blå till annat ändamål om förväxling inte kan ske och det inte finns någon neutralledare.
Klokt är att ALLTID vara skeptisk!
Har hittills aldrig hört en hantverkare (snickare/VVS/elektriker) eller revisor/bokförare eller datatekniker som INTE varit negativ till en kollegas arbete. "Vilket skit, det där måste göras om från början" Det ligger i sakens natur att de vill rättfärdiga en massa debiterbara timmar för sitt arbete.
Så var skeptisk och fråga: Vad EXAKT menar du? och på vilket sätt är det fel och bryter mot lagar om elsäkerhet? Då dämpar sig elektrikern troligen några snäpp....
Har hittills aldrig hört en hantverkare (snickare/VVS/elektriker) eller revisor/bokförare eller datatekniker som INTE varit negativ till en kollegas arbete. "Vilket skit, det där måste göras om från början" Det ligger i sakens natur att de vill rättfärdiga en massa debiterbara timmar för sitt arbete.
Så var skeptisk och fråga: Vad EXAKT menar du? och på vilket sätt är det fel och bryter mot lagar om elsäkerhet? Då dämpar sig elektrikern troligen några snäpp....
Japp, helt rättS Styrman_jansson skrev:Nja. Även tändtråd får vara blå, men tanken är nog att det endast ska vara så när man använder en utanpåliggande kabel till t.ex. en strömställare för att slippa dra 4-ledare...
Tror texten i elinstallationsreglerna säger att man får använda blå till annat ändamål om förväxling inte kan ske och det inte finns någon neutralledare.
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Ser ut att vara ett riktigt skit-jobb någon har gjort. Tittar man snabbt på gruppschemat verkar det dessutom som att de har dragit ut flera faser i samma rör utan att ha 3-poliga säkringar. Det mesta är förmodligen gjort av en hemmafixare eller utländsk arbetskraft. Riv hela skiten, gör om gör rätt. Det där är knte fackmannamässigt utfört. Men billigt var det säkert, det värdesätts oftast högre, inte minst på detta forumet. Polacker gjorde elinstallationer i ett nybygge för ett tag sedan, besiktningsmannen dömde ut det och kunden fick betala 300 tkr för att göra om anläggningen. Grattis
Vi tänker samma sak på sjukhuset - ”Ahh vafan vicken skit, söv igen!” 
N Nisken skrev:Klokt är att ALLTID vara skeptisk!
min första tanke var efter jag sett bildernaM Martin Lj skrev:Fick ett halvfärdigt attefallshus på köpet när vi köpte hus. Elen skulle vara indragen och klar redan och det sitter en massa uttag och knappar för belysning på de platser som tidigare byggherre hade tänkt sig ha dem. Har nu varit i kontakt men en snickare för att färdigställa huset. Snickaren säger att hans elektriker måste godkänna elen innan de går vidare med att fixa badrum/kök/ytskikt (som är kvar).
Jag skickade lite bilder på hur det ser ut nu till elektrikern som skulle komma och påbörja en besiktning imorgon. Nu ringer han och säger att han redan nu misstänker att allt är skit och måste dras om till en kostnad på 30-40k. Kan man se allt det utifrån bilderna? (lägger till bilderna nedan) Vad kan det vara som är så fel på elen att den måste göras om? Räcker det inte att man kollar att uttagen och knapparna fungerar och sen är man nöjd med det? Är medveten om att det är fler konktakt boxar än vad seden kräver. Men om det bara är estetiskt dåligt så gör det inget för mig.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
är taket vattentätt?
ser ut som en otålig hemma pulare har varit på det mesta där
bild fyra, klena takstolar?M Martin Lj skrev:Fick ett halvfärdigt attefallshus på köpet när vi köpte hus. Elen skulle vara indragen och klar redan och det sitter en massa uttag och knappar för belysning på de platser som tidigare byggherre hade tänkt sig ha dem. Har nu varit i kontakt men en snickare för att färdigställa huset. Snickaren säger att hans elektriker måste godkänna elen innan de går vidare med att fixa badrum/kök/ytskikt (som är kvar).
Jag skickade lite bilder på hur det ser ut nu till elektrikern som skulle komma och påbörja en besiktning imorgon. Nu ringer han och säger att han redan nu misstänker att allt är skit och måste dras om till en kostnad på 30-40k. Kan man se allt det utifrån bilderna? (lägger till bilderna nedan) Vad kan det vara som är så fel på elen att den måste göras om? Räcker det inte att man kollar att uttagen och knapparna fungerar och sen är man nöjd med det? Är medveten om att det är fler konktakt boxar än vad seden kräver. Men om det bara är estetiskt dåligt så gör det inget för mig.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
bild sex, avkapad hanband?
M Martin Lj skrev:
I slut ändan vet man inte det. Det kan vara helt ok. Det kan vara lite galet. Jag förstår elektrikerns oro.
Anlitar du en elektriker trött ett jobb och du får kvitto för det, och det i slutet visar vara en felaktig eller farlig installation kan hans behörighet dras in.
Den licensen har han jobbat i flera år med attityder och praktik för att få till.
Ingen behörighet = inget jobb som elektriker.
En elektriker som tar över ett befintligt påbörjat jobb tar med andra ord en hel del risker för hand egen del.
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Det är en bra poäng MagHam, det skapar ju otroligt mycket problem och stor sorg för många.
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Hahaha, otroligt rolig kommentar. Jag lägger ner tråden. För mycket okunskap och korkade inlägg.
Riktigt taskigt och fult jobb men det viktiga är ju att det inte är farligt. Jag hade sett till att göra en isolationsmätning och kolla alla dosor för att se att alla kopplingar är korrekt gjorda och sedan låtit det vara om inte några ytterligare grova fel upptäcks. 40k för att fixa något eventuellt problem är inte värt det tycker jag.
Att ha felaktiga färgval är inte snyggt och ett indirekt säkerhetsproblem men jobbar man i en gammal anläggning är det standard med oväntade färgval. Alla elektriker vet också att man inte kan lita 100% på färgvalet.
Att ha felaktiga färgval är inte snyggt och ett indirekt säkerhetsproblem men jobbar man i en gammal anläggning är det standard med oväntade färgval. Alla elektriker vet också att man inte kan lita 100% på färgvalet.