Om du plockar bort alla skivor och river allt elektriskt tror jag inte att ennyinstallation skulle ta 50 timmar. Men det beror på vad du vill använda stugan till. Kök och badrum betingar extra kostnader men en enkel installation för sovrum eller hobbyrum blir billigare.

M Martin Lj skrev:
Om jag förstod snubben som gjort installationen rätt så skulle all den tilltänkta elen redan vara färdig dragen och det som är kvar är att sätta på alla eluttag och knappar. Om det stämmer och jag är ok med det som är så behöver ingen ny elektriker "ta på sig ansvaret". Vad händer då om det skulle inträffa något elproblem? Kan man hävda ett det är ett dolt fel då? Täcker försäkringen det? Ansvaret borde väl ligga på den tidigare ägaren om jag bara låter deras elinstallation vara kvar?
Antar att du står i valet och kvalet mellan att fortsätta färdigställa väggar och tak eller kontrollera och eventuellt åtgärda fel på installationen?

Du har fått oklara besked huruvida arbetet är klart eller ej verkar det som så det borde vara steg 1 att få klarhet i detta, helst av elektrikern direkt.

Kan inte samma elektriker färdigställa då det närmar sig då han vet hur det är utfört? Alternativt om han kan mejla över protokollen men jag tvivlar att erforderliga tester är utförda

Är det så att allt är klart är det inte alltför komplicerat att göra resten själv om du känner någon elkunnig.

Hade det varit mitt hus hade jag slitit ut nästan allt och gjort om, vet i och för sig inte hur övriga bygget är, men det ska ju ändå sitta i kanske 50 år och då hade inte jag velat ha någon osäkerhet bakom väggarna.

S Slugge skrev:
Antar att du står i valet och kvalet mellan att fortsätta färdigställa väggar och tak eller kontrollera och eventuellt åtgärda fel på installationen?

Du har fått oklara besked huruvida arbetet är klart eller ej verkar det som så det borde vara steg 1 att få klarhet i detta, helst av elektrikern direkt.

Kan inte samma elektriker färdigställa då det närmar sig då han vet hur det är utfört? Alternativt om han kan mejla över protokollen men jag tvivlar att erforderliga tester är utförda

Är det så att allt är klart är det inte alltför komplicerat att göra resten själv om du känner någon elkunnig.

Hade det varit mitt hus hade jag slitit ut nästan allt och gjort om, vet i och för sig inte hur övriga bygget är, men det ska ju ändå sitta i kanske 50 år och då hade inte jag velat ha någon osäkerhet bakom väggarna.
Övriga bygget är i samma stil som elen eller värre tyvärr. Konstiga reglar, inga cc mått är följda. Plocke pinn med gamla ikeaskåpsdörrar i golvet och väggarna osv. Så eftersom inget i huset är av "kvalitet" så var tanken att fixa klart allt så enkelt och billigt som möjligt. Men jag vill ju inte att det brinner ner om ett år heller för den delen.

Nej precis, men mätningar efter konstens alla regler samt stickprov i kopplings- och apparatdosor kunde en elektriker kanske göra så du får protokollen ifall dessa nu "försvunnit". Då är det ju testat i alla fall. Borde ta max 3h, säg att han tar installationstestare.
Finns även något som kallas EIO-test, vet ej vad det går på..

Utan att vara proffs själv så kan det verkligen kosta 40.000kr att dra el i ett attefallshus? Observera att jag inte försöker stöta mig med ngn elektriker nu.

Är det ett alternativ att dra utanpåliggande el och låta den gamla installationen vara därhän?

• Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Jag är en medelbegåvad hemmapulare som ger sig på enklare eldragningar som t ex ett Attefallshus. Jag skulle ha rivit alla skivor för nu är det billigt och hade dragit el som jag ville ha det.
Av TS ordval förstår jag att han inte är bevandrad eller sugen på att dra om elen själv. Då finns det bara två möjligheter:
1. Låta det vara som det är och sätta ditt uttag, brytare mm. Du vet inget om anläggningens säkerhet, vem som har gjort det mm. Men som fastighetsägare har du fullt ansvar. Ingen annan.
2. Låt en elektriker göra om allting.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tommib
Håller helt med Thomas_Blekinge. Ska du göra om elen är det nu, när det bara är att plocka ner skivorna. Sen kanske det inte är så bara. Med tanke på hur det ser ut i övrigt kanske skivorna är en del av den bärande konstruktionen (på ett oväntat sätt, inte bara som förstyvning).

Ett tillägg under punkten 2, Låt en elektriker göra om allt: Du är ändå ansvarig.

O
Jag måste nog hålla med Bo här. Visst kan rördragning göras snyggare. Visst kanske placering av dosor inte är den bästa. Visst kanske placering av apparater inte följer svensk standard, men ibland vill folk inte följa den och den är trots allt bara en rekommendationen. Om jag skulle ta över det där skulle jag max behöva 1-2 dagar = 8-12 timmar för att avgöra om den är okay eller inte. Börja med att bilda sig en översikt av funktionen och strukturen. Kika i alla dosor för att se om det finns några direkta farligheter. Sist mäta jordkontinuitet och isolation på alla grupper. Hittar jag inga fel är det inga problem och det är bara att göra klart. Hittar man några fel så är det en annan historia, och hur illa det är beror helt på vad man hittar. Men att som elektrikern gjort här och döma ut allt och kategoriskt utan närmare undersökning hävda att allt måste göras om från början är rent oseriöst.

• Gilla
Ulric och 6 till
  • Laddar…
Är det OK att göra hål i botten på dosa och dra in slang där? Fått för mig att det är nono?

• Gilla
Michael f8
  • Laddar…
Nej det är inte ok men heller inte förbjudet. Så det är en nödlösning. Utan en stuts gäller ju att göra införingen bra och tät. Frågan är vad tätningsguckan som använts här håller för brandklass. ;)

Och har man bara lite erfarenhet så ställer man sig aldrig så att man måste göra hål i dosbotten. Man planerar anläggningen och använder matr. så att man inte behöver hålla på med mer eller mindre bra lösningar. Själv har jg aldrig varit i den situationen att hål i dosbotten var den enda lösningen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Och har man bara lite erfarenhet så ställer man sig aldrig så att man måste göra hål i dosbotten. Man planerar anläggningen och använder matr. så att man inte behöver hålla på med mer eller mindre bra lösningar. Själv har jg aldrig varit i den situationen att hål i dosbotten var den enda lösningen.
Enda lösningen är väl att ta i, men bästa lösningen var det för mig när jag satte spårdosor i en lättbetongvägg, på bägge sidorna av väggen. De dosorna har förstås en spårning i botten just för att kunna göra detta.

Det faller väl under "använder matr. så att man inte behöve....."
Men i ett "nybygge" så luktar det okunnig lång väg.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser fortfarande ingenting alarmerande, och jag kan inte se hur elfirman kunde dissa jobbet så totalt på de första suddiga bilderna. Visst är det taffligt gjort och visst behöver allting gås igenom. Men göra om, göra om vadå? Riva väggarna och dra om alla slangar? Jag tror nog slangarna med ledningar kan ligga där de ligger även om slangarna skulle ligga olämpligt på en del ställen. Sök en elfirma som kan komma ut och titta lite närmare på det hela.
Han har för h-e kopplat samman fas och nolla i samma ubåt på sista bilden om man ska gå efter färgerna. Det är direkt olagligt vid ny- eller ombyggnation. Det är bara neutralledaren som får vara blå, punkt.

• Gilla
Michael f8
  • Laddar…
Man kan säkert ha en massa synpunkter på varför det gjort på olika vis. Jag tror nog att en elektriker behöver lägga några timmar på att säkerställa att det inte är felgjort med t.ex. färgval och kopplingspunkter. Det ser lite rörigt ut på gruppschemat.
Men det jag funderar på är att alla dosorna sitter jäms med OSB-skivan. Är det inte tänkte att det ska vara en gipsskiva utanpå? Det finns så klart distansringar men det är väl ändå något man använder i nödfall? Eller ska du lägga någon väv på OSB:n? Och uttagen som redan är uppsatta lär du ta bort kåpan på innan du kan göra klart ytskiktet, hade det inte varit naturligt att man gjorde ytskiktet först? Det ser ut som om det inte är riktigt planerat i mina ögon och då är det inte så konstigt att inte heller elen är vidare planerad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.