36 209 läst ·
131 svar
36k läst
131 svar
Tagit över halvfärdig gäststuga, elektrikern vill dra om all el?
Tog lite fler bilder nu. I elcentralen som sitter uppe på vårt vanliga hus sitter det en extra dosa som verkar vara till gäst stugan. Den ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nere i gäststugan så sitter ett proppskåp, ni kanske kan se på beskrivningen av faserna om det ser vettigt ut
. Har klippt ur namnen som står under "vid fel kontakta" som står underst på formuläret:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut i de olika kopplingsdosorna:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som tidigare nämnts, anläggningen är strömsatt i dagsläget. Jag tänkte prova att se med installatören om han vill ge ifrån sig sina kopplingsscheman. Utifrån dem borde man kunde se om det är något som är fel?
Som sagt, funkar det som det är så vill jag ju inte kasta ut 30k extra bara för att det inte är snyggt gjort.
Som sagt, funkar det som det är så vill jag ju inte kasta ut 30k extra bara för att det inte är snyggt gjort.
Slangar dom är tejpade, rör som kommer in i genom ett stort hål i botten. Jag undrar om det inte är billigare att dra om allt än att ha en elektriker på timmar som ska gå igenom allt och fixa felen. Det där ser inte inte snyggt ut. Jag förstår att elektrikern rekommenderar att göra om det.
Och jag betvivlar att det är en elektriker som gjort jobbet, för även en "gammal och dålig" elektriker borde ha åstadkommit nått som sett lite annorlunda ut. Även gruppschemat ser inte ut som en elektriker har skrivit det.
Så även jag har full förståelse för att någon tvekar till att komma och "ta över" utan vill göra om allt. Det går troligen lika fort eller fortare än att försöka reda ut det g:a.
Så även jag har full förståelse för att någon tvekar till att komma och "ta över" utan vill göra om allt. Det går troligen lika fort eller fortare än att försöka reda ut det g:a.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag ser fortfarande ingenting alarmerande, och jag kan inte se hur elfirman kunde dissa jobbet så totalt på de första suddiga bilderna. Visst är det taffligt gjort och visst behöver allting gås igenom. Men göra om, göra om vadå? Riva väggarna och dra om alla slangar? Jag tror nog slangarna med ledningar kan ligga där de ligger även om slangarna skulle ligga olämpligt på en del ställen. Sök en elfirma som kan komma ut och titta lite närmare på det hela.
Nej 18 ser det ut att vara. Fortfarande väldigt mycket gör ett så litet hus.
Ärligt talat förstår jag också elektrikern här. Om man har mycket att göra och egentligen inte vill ha det här jobbet drar man till med att allt ska dras om och att det kostar mycket. Då kan man kanske motivera sig till att göra det på kvällstid om det skulle bli så.
Det ser ut som ett sämre hempul. Jag reagerar på antalet grupper och hur de är beskrivna. Hantverket kring dosorna är undermåligt. Det ser ut att vara färgsallad i centralen om man ska tro det som står på gruppschemat.
Är det farligt? Kanske inte. Problemet är att elektrikern inte kan veta det. Eftersom den nya lagstiftningen kräver anläggningskännedom innan arbete påbörjas och det finns så många varningssignaler här så tror jag att det finns risk för att den tänkta nya elektrikern får problem. Därför misstänker jag att hen helt enkelt tycker att det är lättare att göra om.
Det ser ut som ett sämre hempul. Jag reagerar på antalet grupper och hur de är beskrivna. Hantverket kring dosorna är undermåligt. Det ser ut att vara färgsallad i centralen om man ska tro det som står på gruppschemat.
Är det farligt? Kanske inte. Problemet är att elektrikern inte kan veta det. Eftersom den nya lagstiftningen kräver anläggningskännedom innan arbete påbörjas och det finns så många varningssignaler här så tror jag att det finns risk för att den tänkta nya elektrikern får problem. Därför misstänker jag att hen helt enkelt tycker att det är lättare att göra om.
Om jag förstod snubben som gjort installationen rätt så skulle all den tilltänkta elen redan vara färdig dragen och det som är kvar är att sätta på alla eluttag och knappar. Om det stämmer och jag är ok med det som är så behöver ingen ny elektriker "ta på sig ansvaret". Vad händer då om det skulle inträffa något elproblem? Kan man hävda ett det är ett dolt fel då? Täcker försäkringen det? Ansvaret borde väl ligga på den tidigare ägaren om jag bara låter deras elinstallation vara kvar?tommib skrev:
Ärligt talat förstår jag också elektrikern här. Om man har mycket att göra och egentligen inte vill ha det här jobbet drar man till med att allt ska dras om och att det kostar mycket. Då kan man kanske motivera sig till att göra det på kvällstid om det skulle bli så.
Den där installationen visar upp så pass många varningstecken på att allt inte är rätt. Det går inte att hävda att man inget vet när det ser ut på det viset. I alla fall inte för en elektriker.
Om man nu skulle dra om hela skiten. Vart borde man hamna i tid i runda slängar? Elektrikern sa ca 50 timmar att dra om? Den nya eldragningen skulle inte bli lika omfattande som den gamla då en del grejer som finns ser jag som överflödiga.